• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Skippa avfuktaren om du har öppna fönster. Då är det bättre att bara köra med en fläkt för att få ut den fuktiga luften. Åtminstone första dagarna….
Avfuktare ska användas i slutna utrymmen. Helst ska man även tejpa för ventiler avlopp mm för att inte fuktig luft ska komma in där….
Kan förtydliga så använde vädring under dagtid/arbetstid och satte igång avfuktare när det inte gick att ha öppet eller om det inte gick att vädra. På vintern är frånluftsfläkt betydligt effektivare än avfuktare eftersom innomhusluften är så torr. Dvs man ska suga ut fuktig luft och låta ny torr och varm innomhusluft komma
Problemet är att jag inte har någon frånluft så jag kan inte ventilera ut fuktig luft just nu.
Frånluftsfläkten installeras när tvättstugan är klar.

därför tänkte jag köra med öppna fönster + avfuktare.. blir det fel menar du?
Öppna och vädra dagtid när det är torrt ute så kan du köra avfuktare på natten. Vet inte var i landet du bor men du vill inte ha minusgrader på spacklet och bor du söderut så är det inte lönt att vädra om det är fuktigt ute för då måste du hålla uppe temperaturen i rummet, annars får du bara in kall fuktig luft.

Kan förtydliga så använde vädring under dagtid/arbetstid och satte igång avfuktare när det inte gick att ha öppet eller om det inte gick att vädra. På vintern är frånluftsfläkt betydligt effektivare än avfuktare eftersom innomhusluften är så torr. Dvs man ska suga ut fuktig luft och låta ny torr och varm innomhusluft komma

Öppna och vädra dagtid när det är torrt ute så kan du köra avfuktare på natten. Vet inte var i landet du bor men du vill inte ha minusgrader på spacklet och bor du söderut så är det inte lönt att vädra om det är fuktigt ute för då måste du hålla uppe temperaturen i rummet, annars får du bara in kall fuktig luft.
Precis! Vädra om möjligt ut fukten, gärn med en fläkt som ger bättre fart på luften. Vanlig bords/golvfläkt kan t.o.m. funka. Du behöver alltså inte ha en värmefläkt! Om du vill köra avfuktare ska du inte släppa in en massa luft utifrån utan då vill du torka upp luften inne i rummet och behålla den. Då kommer den torra luften ”suga fukt” ur golv/väggar….
Släpper du in ny luft hela tiden måste även den ”torkas ur” vilket drar mer energi och gör att uttorkningen tar längre tid.

På tal om tvättmaskiner
Har flyttat in i ett hus där en lite äldre tvätt/torktumlare i ett finns.
Energiklass A.
Är det kanske smart o köpa en nyare maskin som drar mindre energi?

Det är inget fel på hur den presterar dock

På tal om tvättmaskiner
Har flyttat in i ett hus där en lite äldre tvätt/torktumlare i ett finns.
Energiklass A.
Är det kanske smart o köpa en nyare maskin som drar mindre energi?

Det är inget fel på hur den presterar dock
Kör på med den maskinen och vänta och se om det är där ni vill stoppa in kulor i den ständiga husuppgraderingen.

Har ni köpt hus efter sommaren kanske trädgården visar sig behöva en uppgradering när våren tittar fram. Ny grill? Markis? Rabatt?

Följer er alla här och ser på era spännande projekt. Fick chansen att köpa ett hus som vi gått förbi och beundrat för några månader sen. Äntligen fick man släppa lösa alla sina bokstäver och köra på 😊
Prio ett va att öppna upp vardagsrum och kök samt byta ut köket.
Bilder från första kvällen.
F7C89182-F5A1-4BC6-A26A-4A3021AA837E.jpeg
023C1E7F-D3DD-4AFB-A514-692135D86F67.jpeg
3EA58CF9-5EE1-4B64-BE35-F0C4A3683755.jpeg

8D12D93F-E7E4-4DAA-9EA2-0CE371054F7C.jpeg
707B9B28-42A1-4F08-A9BC-41E8A5F4CCEE.jpeg

@Milanoo Ingen vila ingen ro :)
Imponerande. Du ser ut att kunna det där. Själv har man bråkat en hel dag med en bottenventil som har läckt. :eek::)
Har hållit på 1 månad med 3 rum 08:00-22:00. Väggar/tak å golv. Rivningen går fort men gipsat om allt och det tar tid när man inte är så duktig. Hyrde än gipshiss till taket, rekommenderar det verkligen 👍
Tar sjukt mycket längre tid än man tror!
Usch allt med rör och kopplingar kan man bli galen på
@MrJL

MrJL & Milanoo
Vänta tills det kommer till pill likt el, lister, knappar/knoppar och allt smått. Helvette vad tid det tar och nästan inget som syns förens sista dagen när listerna sära på plats…

stort grattis Milanoo !
Fortsätt kämpa!

Det här är ju tråden med händigt folk. Vattenläcka från diskmaskinen nu på morgonen. Fått riva upp köksgolvet.

Tänkte koppla bort diskmaskinen men vet inte hur då vi har fått en mekanism installerad som stänger av vattnet efter 4 h. Kopplar jag bort slangen som ger vatten till maskinen utan att det kommer spruta en massa vatten under diskhon när vi använder kranen?
20220102_133049-01.jpeg

Det här är ju tråden med händigt folk. Vattenläcka från diskmaskinen nu på morgonen. Fått riva upp köksgolvet.

Tänkte koppla bort diskmaskinen men vet inte hur då vi har fått en mekanism installerad som stänger av vattnet efter 4 h. Kopplar jag bort slangen som ger vatten till maskinen utan att det kommer spruta en massa vatten under diskhon när vi använder kranen?
20220102_133049-01.jpeg
Du har ingen kulventil längre ned på röret?

Trådlös knapp som man trycker på när man skall diska. Kanske bara att koppla bort slangen då den bör vara avstängd om man inte sätter på den?

Har du inget reglage för inkommande vatten till lägenheten?
Jag har mitt tex under tvättstället i badrummet. För att vara på säkra sidan så skulle jag stänga av vattnet helt före jag börjar rodda med vattnet/rören.

Har du inget reglage för inkommande vatten till lägenheten?
Jag har mitt tex under tvättstället i badrummet. För att vara på säkra sidan så skulle jag stänga av vattnet helt före jag börjar rodda med vattnet/rören.

Jodå. Kan stänga av allt vatten i huset. Problemet är bara att jag vill kunna använda vattnet när jag tagit bort maskinen.

Borde väl funka ka att sätta ett lock här, om det nu ens behövs.
20220102_133049-01.jpeg
Ja lock där blir rätt.
Jag skulle inte våga lita på den elektriska ventilen (magnet?) om jag skulle plocka bort diskmaskinen permanent (dvs längre än 5 min eller så….).
Det kanske är helt ok att göra, vad vet jag, men jag skulle i alla fall lägga några kr på att köpa ett lock i rätt dimension (eller leta upp ett gammalt i verkstan…)

Ja lock där blir rätt.
Jag skulle inte våga lita på den elektriska ventilen (magnet?) om jag skulle plocka bort diskmaskinen permanent (dvs längre än 5 min eller så….).
Det kanske är helt ok att göra, vad vet jag, men jag skulle i alla fall lägga några kr på att köpa ett lock i rätt dimension (eller leta upp ett gammalt i verkstan…)

Tack! Verkar som om den elektriska ventilen slutat fungera. Maskinen tar in vatten utan att den är påslagen, kanske en av anledningarna till att jag fick spendera morgonen med att riva upp golvet i köket. Tömt maskinen men av någon anledning har den fyllts på lite även utan att den varit påslagen.

Tack! Verkar som om den elektriska ventilen slutat fungera. Maskinen tar in vatten utan att den är påslagen, kanske en av anledningarna till att jag fick spendera morgonen med att riva upp golvet i köket. Tömt maskinen men av någon anledning har den fyllts på lite även utan att den varit påslagen.

Låter märkligt, den ska ju inte ta in vatten oavsett om ventilen är öppen eller inte.
Jag har tex aldrig min brytare på kranen på/av utan den är alltid öppen och det läcker inte.

Tillbaka
Topp