• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Efter drygt 1 år av planering och förarbete är vi äntligen igång och milstolpe nr 1 är nådd.

65911597-EFBB-4934-ADA2-6B47284EF866.jpeg
fint med swerockpump

Jag har en fråga till er renoveringsexperter här på forumet :)

Hade tänkt att riva den rödmarkerade delen av väggen (lättbetong, ej bärande). ”Problemet” är att det sitter ett uttag som ni ser på bilden. Någon som har koll på el och vet om jag kan riva väggen innan jag har en elektriker på plats? Vad behöver jag tänka på?

62D8CC2E-7151-46A4-8E44-78E0D1E13D13.jpeg

Förmodligen kommer matningen till uttaget från en dosa. Jag hade valt att koppla bort det där och sedan riva. Men man "ska" ha behörighet för detta egentligen. Du kan naturligtvis riva försiktigt och sen bli stående med rör/slang till uttaget men det finns risk att du skadar / sliter loss något och det är inte helt optimalt.

Förmodligen kommer matningen till uttaget från en dosa. Jag hade valt att koppla bort det där och sedan riva. Men man "ska" ha behörighet för detta egentligen. Du kan naturligtvis riva försiktigt och sen bli stående med rör/slang till uttaget men det finns risk att du skadar / sliter loss något och det är inte helt optimalt.
Då tar jag det säkra före det osäkra och anlitar en elektriker innan jag river. Tack för svar!

Jag har en fråga till er renoveringsexperter här på forumet :)

Hade tänkt att riva den rödmarkerade delen av väggen (lättbetong, ej bärande). ”Problemet” är att det sitter ett uttag som ni ser på bilden. Någon som har koll på el och vet om jag kan riva väggen innan jag har en elektriker på plats? Vad behöver jag tänka på?

62D8CC2E-7151-46A4-8E44-78E0D1E13D13.jpeg
Svårt att se, men har du en dosa någonstans på väggen, eller på andra sidan?

I så fall drar du själv ut kabeln på en kvart. Och då är tio av de minutrarna att leta efter en skruvmejsel ;)

0. Slå av huvudströmmen
1. Kolla så du inte ha ström i uttaget
2. Lyft på doslocket
3. Släpp på skruvarna för kabeln som går till uttaget
4. Skruva loss uttaget
5. Drar ur kabeln
6. Kolla att allt ser bra ut i dosan och sätt på locket
7. Slå på huvudströmmen

Låter det krångligt? Ring en elektriker :)

Vad köper man för tvättmaskin o torktumlare nu för tiden? Electrolux o Miele?

jag är anti Wi-Fi på sånna grejer men det verkar vara det som lyfts fram. En annan ”ny grej” är autoportioner av tvättmedel.

Jag har 8k innestående på Electrolux och också 10-20% rabatt innan årsskiftet.
Grejerna ska stå i källaren också så jag som ljudtaliban har väl inget behov att gå på den tystaste längre.

Priser jag sett på 8000- och 9000modellen på elux är 8-11k.

några tips?

jag är anti Wi-Fi på sånna grejer men det verkar vara det som lyfts fram. En annan ”ny grej” är autoportioner av tvättmedel.

Grejerna ska stå i källaren också så jag som ljudtaliban har väl inget behov att gå på den tystaste längre.

några tips?

Ska också köpa tvättmaskin och har så svårt att haja varför wi-fi lyfts fram som något positivt. Det sista jag vill ha är ytterligare en app jag aldrig kommer använda...

Autoportion tyckte jag lät som en ganska skön grej när jag surrade med en säljare på Elon tidigare. Oklart om det har med hans provision att göra, men han lyfte fram Bosch som bästa alternativet.

Har dock inte kommit längre än så och kan inte tipsa om modeller eller liknande. Men följer förstås med intresse :)

Allt gott,

några tips?
Jag har läst om mycket strul med dessa autoportioner så kolla upp aktuell maskin innan bara.

Jag har läst om mycket strul med dessa autoportioner så kolla upp aktuell maskin innan bara.
Bra info!

en annan lösning för torktumlare var nån skjortutskrynklarlösning som säljaren nämnde. Vore förträffligt om man har dåligt om tid. Strykjärnet kommer dock aldrig att kunna ersättas fullt ut… tror jag.

För mycket funktioner innebär att mer kan pajja. Man vill dock inte vara benhård bakåtsträvare och missa bra grejer. 👌

Ska också köpa tvättmaskin och har så svårt att haja varför wi-fi lyfts fram som något positivt. Det sista jag vill ha är ytterligare en app jag aldrig kommer använda...

Autoportion tyckte jag lät som en ganska skön grej när jag surrade med en säljare på Elon tidigare. Oklart om det har med hans provision att göra, men han lyfte fram Bosch som bästa alternativet.

Har dock inte kommit längre än så och kan inte tipsa om modeller eller liknande. Men följer förstås med intresse :)

Allt gott,
Återkommer här om jag hittar nåt matnyttigt. Tänkte ta beslut innan årsskiftet i frågan.

Jag har Bosch tvättmaskin med Wi-Fi och autodosering. Skönt med autodosering, jag tankar bara på med flyttande tvättmedel av valfritt märke. Har för mej vissa tillverkare typ låser en att använda en viss tablett, vilket inte tilltalar mej. Wi-Fi känns ganska onödig, men trevligt med en ping på telefonen när maskinen gått klart och påminner om när tvättmedlet behövs fyllas på (finns många extragrejer att välja på i appen, men jag har inte orkat sätta mej in i det).
Köpte torktumlaren också från Bosch, dock utan Wi-Fi. Hade helst köpt Miele, men kände att prisskillnaden var för stor för att motivera ett köp. Miele maskinerna väger dessutom jävulskt mycket.

Ljudnivån tycker jag är helt ok, med stängd dörr hör man inte tvättmaskinen. Står väldigt stabilt och inga tendenser till vibrationer.

Hade ute en servicetekniker från Cylinda precis nu. Han var inte jättepositiv till dom nyaste maskinerna.
Autodosering kunde krångla om man inte använde maskinen tillräckligt ofta. Tvättmedlet stelnar i nån slang eller munstycke tydligen.

Är väll som med det mesta - desto fler funktioner, desto mer som kan strula..

har cylinda i huset som är ett år gamla och dom går bra än. Använt dom tre gånger själv till microfibertrasorna från biltvättandet så kan inte säga jag är huvudanvämdaren direkt..

Har Bosch både på tvättmaskinen och tummlaren. Finns ett skjortprogram på båda maskinerna och dom blir inte skrynkelfria. Antar att programmet är mer skonsam.
Använder inte wifi funktionen, men gillar autodoseringen!

Kör LG och älskar Wi-Fi. Hemma med tre kids, spya till höger, kiss till vänster och ett glas mjölk mitt emellan.

Skönt att inte behövs springer ner till källaren och behöva vänta en minut (en tvättmaskinsminut är som ni alla vet minst 15 riktiga minuter) tills tvätten är klar samtidigt som fjärde världskriget pågår två våningar upp.

Kör LG och älskar Wi-Fi. Hemma med tre kids, spya till höger, kiss till vänster och ett glas mjölk mitt emellan.

Skönt att inte behövs springer ner till källaren och behöva vänta en minut (en tvättmaskinsminut är som ni alla vet minst 15 riktiga minuter) tills tvätten är klar samtidigt som fjärde världskriget pågår två våningar upp.
Att säga till frun: ”jag tar tvätten, den är klar om en minut”. Är ett lifehack som förälder.

..svinhögt ljud på centrifugering och bra ursäkt till att man ”inte har hört” barnen slåss. Lite som en mauritiussemester i miniatyr. En fantastisk känsla. I upp till 15min.

Wi-Fi pajar ju allt.

Har wifi i diskmaskinen. Bara att den ger en diskret notis i telefonen istället för ett brutalhögt pipande som den gamla är värt allt!

Autodosering är en grej man inte kan leva utan när man väl skaffat en sån maskin. Vi körde Bosch i förra hemmet och bytte ut cylindan i kåken mot en autodoserande Bosch direkt när vi flyttade in. Magiskt. Wi-Fi har jag inte testat.

Har idag putsat första lagret på alla väggar i tvättstugan.
Ställt fram en avfuktare som får gå hela natten, men det blir ganska fuktigt ändå och kondens på insida av fönster efter putsningen.

Frånluftsventilation finns ej då den inte är inkopplad i tvättstugan ännu.

Tänkte låta ett fönster stå på tiltat läge hela natten, för att slippa kondensen.
finns det några nackdelar eller det bara att köra?

Har idag putsat första lagret på alla väggar i tvättstugan.
Ställt fram en avfuktare som får gå hela natten, men det blir ganska fuktigt ändå och kondens på insida av fönster efter putsningen.

Frånluftsventilation finns ej då den inte är inkopplad i tvättstugan ännu.

Tänkte låta ett fönster stå på tiltat läge hela natten, för att slippa kondensen.
finns det några nackdelar eller det bara att köra?
Fyi. Viss kondens kan uppstå om det är dålig luftcirkulation inne och det är tempskillnader ute/inne.

Skippa avfuktaren om du har öppna fönster. Då är det bättre att bara köra med en fläkt för att få ut den fuktiga luften. Åtminstone första dagarna….
Avfuktare ska användas i slutna utrymmen. Helst ska man även tejpa för ventiler avlopp mm för att inte fuktig luft ska komma in där….

Skippa avfuktaren om du har öppna fönster. Då är det bättre att bara köra med en fläkt för att få ut den fuktiga luften. Åtminstone första dagarna….
Avfuktare ska användas i slutna utrymmen. Helst ska man även tejpa för ventiler avlopp mm för att inte fuktig luft ska komma in där….
Problemet är att jag inte har någon frånluft så jag kan inte ventilera ut fuktig luft just nu.
Frånluftsfläkten installeras när tvättstugan är klar.

därför tänkte jag köra med öppna fönster + avfuktare.. blir det fel menar du?

Tillbaka
Topp