fint med swerockpumpEfter drygt 1 år av planering och förarbete är vi äntligen igång och milstolpe nr 1 är nådd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
fint med swerockpumpEfter drygt 1 år av planering och förarbete är vi äntligen igång och milstolpe nr 1 är nådd.
Då tar jag det säkra före det osäkra och anlitar en elektriker innan jag river. Tack för svar!Förmodligen kommer matningen till uttaget från en dosa. Jag hade valt att koppla bort det där och sedan riva. Men man "ska" ha behörighet för detta egentligen. Du kan naturligtvis riva försiktigt och sen bli stående med rör/slang till uttaget men det finns risk att du skadar / sliter loss något och det är inte helt optimalt.
Svårt att se, men har du en dosa någonstans på väggen, eller på andra sidan?Jag har en fråga till er renoveringsexperter här på forumet
Hade tänkt att riva den rödmarkerade delen av väggen (lättbetong, ej bärande). ”Problemet” är att det sitter ett uttag som ni ser på bilden. Någon som har koll på el och vet om jag kan riva väggen innan jag har en elektriker på plats? Vad behöver jag tänka på?
Vad köper man för tvättmaskin o torktumlare nu för tiden? Electrolux o Miele?
jag är anti Wi-Fi på sånna grejer men det verkar vara det som lyfts fram. En annan ”ny grej” är autoportioner av tvättmedel.
Jag har 8k innestående på Electrolux och också 10-20% rabatt innan årsskiftet.
Grejerna ska stå i källaren också så jag som ljudtaliban har väl inget behov att gå på den tystaste längre.
Priser jag sett på 8000- och 9000modellen på elux är 8-11k.
några tips?
Jag har läst om mycket strul med dessa autoportioner så kolla upp aktuell maskin innan bara.Vad köper man för tvättmaskin o torktumlare nu för tiden? Electrolux o Miele?
jag är anti Wi-Fi på sånna grejer men det verkar vara det som lyfts fram. En annan ”ny grej” är autoportioner av tvättmedel.
Jag har 8k innestående på Electrolux och också 10-20% rabatt innan årsskiftet.
Grejerna ska stå i källaren också så jag som ljudtaliban har väl inget behov att gå på den tystaste längre.
Priser jag sett på 8000- och 9000modellen på elux är 8-11k.
några tips?
Bra info!Jag har läst om mycket strul med dessa autoportioner så kolla upp aktuell maskin innan bara.
Återkommer här om jag hittar nåt matnyttigt. Tänkte ta beslut innan årsskiftet i frågan.Ska också köpa tvättmaskin och har så svårt att haja varför wi-fi lyfts fram som något positivt. Det sista jag vill ha är ytterligare en app jag aldrig kommer använda...
Autoportion tyckte jag lät som en ganska skön grej när jag surrade med en säljare på Elon tidigare. Oklart om det har med hans provision att göra, men han lyfte fram Bosch som bästa alternativet.
Har dock inte kommit längre än så och kan inte tipsa om modeller eller liknande. Men följer förstås med intresse
Allt gott,
Att säga till frun: ”jag tar tvätten, den är klar om en minut”. Är ett lifehack som förälder.Kör LG och älskar Wi-Fi. Hemma med tre kids, spya till höger, kiss till vänster och ett glas mjölk mitt emellan.
Skönt att inte behövs springer ner till källaren och behöva vänta en minut (en tvättmaskinsminut är som ni alla vet minst 15 riktiga minuter) tills tvätten är klar samtidigt som fjärde världskriget pågår två våningar upp.
Fyi. Viss kondens kan uppstå om det är dålig luftcirkulation inne och det är tempskillnader ute/inne.Har idag putsat första lagret på alla väggar i tvättstugan.
Ställt fram en avfuktare som får gå hela natten, men det blir ganska fuktigt ändå och kondens på insida av fönster efter putsningen.
Frånluftsventilation finns ej då den inte är inkopplad i tvättstugan ännu.
Tänkte låta ett fönster stå på tiltat läge hela natten, för att slippa kondensen.
finns det några nackdelar eller det bara att köra?
Ja, det är ju frånluften som inte är inkopplad just nu därav den dåliga luftcirkulationen.Fyi. Viss kondens kan uppstå om det är dålig luftcirkulation inne och det är tempskillnader ute/inne.
Jag flytspacklade 22 ton på en gång i huset. Jag kan säga att det drööööp av fukt överallt i flera dagar.Ja, det är ju frånluften som inte är inkopplad just nu därav den dåliga luftcirkulationen.
ska flytspackla idag så det lär bli ännu fuktigare nu
Rena tropiska klimatet med andra ordJag flytspacklade 22 ton på en gång i huset. Jag kan säga att det drööööp av fukt överallt i flera dagar.
Allt stod öppet flera dygn....och avfuktare. Räckte inte långt. Många ton vatten som avges.Rena tropiska klimatet med andra ord
Får låta några fönster stå öppna dygnet runt med en avfuktare igång 24/7 helt enkelt för att avhjälpa någorlunda.
Tur att jag bara har en yta på 9 m2 som skall spacklas.Allt stod öppet flera dygn....och avfuktare. Räckte inte långt. Många ton vatten som avges.
Haha. Ja då lär det funka bra med avfuktare. Sedan vill man gärna ha lite fukt för att det inte ska torka ut och härda för snabbt, för då spricker det lätt. Jag spackalde 280m2...så viss skillnadTur att jag bara har en yta på 9 m2 som skall spacklas.
Haha, ja det är en stor skillnad !Haha. Ja då lär det funka bra med avfuktare. Sedan vill man gärna ha lite fukt för att det inte ska torka ut och härda för snabbt, för då spricker det lätt. Jag spackalde 280m2...så viss skillnad
Problemet är att jag inte har någon frånluft så jag kan inte ventilera ut fuktig luft just nu.Skippa avfuktaren om du har öppna fönster. Då är det bättre att bara köra med en fläkt för att få ut den fuktiga luften. Åtminstone första dagarna….
Avfuktare ska användas i slutna utrymmen. Helst ska man även tejpa för ventiler avlopp mm för att inte fuktig luft ska komma in där….