• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tack! Verkar som om den elektriska ventilen slutat fungera. Maskinen tar in vatten utan att den är påslagen, kanske en av anledningarna till att jag fick spendera morgonen med att riva upp golvet i köket. Tömt maskinen men av någon anledning har den fyllts på lite även utan att den varit påslagen.
Troligen magnetventilen i diskmaskinen som gett upp. Jag hade ringt en rörmokare och bett dem komma och montera en ballofix (kulventil). Är skönt att ha även i framtiden.

Ämnet har säkert varit uppe tidigare men det kanske har hänt något nytt sedan sist...

Jag ska måla om min furutrappa och har fått rätt mycket olika tips om hur man "ska" göra.
Hittade denna guide hos Jotun som jag tänkte följa: https://www.jotun.com/se/se/b2c/how...69-64&area=tcm:28-5214-64&surface=tcm:28-3078

Ni som testat, vad har ni för tips?
Läste någonstans att man kan lägga in typ smågrus i färgen för att det inte ska bli så halt på stegen.

Ämnet har säkert varit uppe tidigare men det kanske har hänt något nytt sedan sist...

Jag ska måla om min furutrappa och har fått rätt mycket olika tips om hur man "ska" göra.
Hittade denna guide hos Jotun som jag tänkte följa: https://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/interior/paint-stained-varnished-wood-stairs.aspx?home=tcm:28-1156-64&room=tcm:28-4469-64&area=tcm:28-5214-64&surface=tcm:28-3078

Läste någonstans att man kan lägga in typ smågrus i färgen för att det inte ska bli så halt på stegen.
459EC16B-4ACE-4379-ADA7-4AA56255C5A0.png

Det använde vi.

Hittade denna guide hos Jotun som jag tänkte följa: https://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/interior/paint-stained-varnished-wood-stairs.aspx?home=tcm:28-1156-64&room=tcm:28-4469-64&area=tcm:28-5214-64&surface=tcm:28-3078

Målade en mörkbetsad trappa vit för 1,5 år sedan.

Slipade av och mattade ned alla ytor, skrapade bort rinningar osv. Ett första lager häftgrund, andra lager kvist- och spärrgränd och avslutade med två lager trä och panel i glans 15. Allt från Jotun och ser fortfarande ut som ny. Inte halkig och kidsen flyger upp och ner utan problem. Ska sätta upp handledare en vacker dag också men inget man saknar för att det är halt åtminstone…

Vi har målat furutrappa och penseldragen som blev i färgen räckte gott som halkskydd för oss. Jag skulle börja med två strykningar utan halkskydd och sedan testa det några dagar innan du eventuellt kompletterar med att blanda i halkskydd i 3:e strykningen om du verkligen tycker du behöver det….

Någon som sitter inne på tips på bra och prisvärd leverantör av garderober? Tänker mig någon typ av modulärt system med inredning.

Såg bara första bilen och tänkte WTF......finns sån smak kvar :) ......sen kom resternade bilder upp..........
Jag! Tycker det är snyggare än hypermoderna kök 🙃

Fick gästrummet i källaren gjutet igår. Lånade cementblandare av grannen och byggde en skrapa av 2x2” och ett avloppsrör.
Men blev ju sisådär då det var min allra första gjutning någonsin. Blev inte helt rakt golvet precis…
AA9B1FDF-AC3E-4A1A-9FEE-CB6758352417.jpeg

Jag! Tycker det är snyggare än hypermoderna kök 🙃

Fick gästrummet i källaren gjutet igår. Lånade cementblandare av grannen och byggde en skrapa av 2x2” och ett avloppsrör.
Men blev ju sisådär då det var min allra första gjutning någonsin. Blev inte helt rakt golvet precis…
AA9B1FDF-AC3E-4A1A-9FEE-CB6758352417.jpeg
Tricket är att liksom "vibrera" med skrapan/slodan. Typ så den rör sig +-2-3cm fram och tilbaka i rytmisk takt och "gungar" betongen. Hittar man rätt takt och amplitud så fungerar det ungefär som när man vibbar och betongen börjar flyta ut. Man ser det direkt på ytan som blir slät kring slodan Så kör man så över ytan för att få det jämt.

Funkar ju även att vibba ner med vanlig vibrator.

Tricket är att liksom "vibrera" med skrapan/slodan. Typ så den rör sig +-2-3cm fram och tilbaka i rytmisk takt och "gungar" betongen. Hittar man rätt takt och amplitud så fungerar det ungefär som när man vibbar och betongen börjar flyta ut. Man ser det direkt på ytan som blir slät kring slodan Så kör man så över ytan för att få det jämt.

Funkar ju även att vibba ner med vanlig vibrator.
Ja så jag höll på, tungt jobb att vibrera den fram och tillbaka.
Såg bra ut när det var blött men var verkligen inte lika bra nu när det torkat och man kunde gå på det :D
Man lär sig så länge man försöker och vågar sig på!

Tillbaka
Topp