• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Senaste projektet. Nästan 9 meter långt. Hade ni tömt bjälklaget eller lagt isolering ovanpå?
986DEA97-4D07-4556-B7A3-DB216005F126.jpeg
Vi har spån och jag frågade precis hur sånt funkar.

spån är toppen och behöver inte bytas ut. Jag blev rekommenderad att om jag ska komplettera så ska man ha bara spån, inte olika. Min lösning var att ta spånet från köksgolvet, som blev över, upp till vinden. Har man inte extra spån som byter man mtrl. Vi lägger på golv uppepå isoleringen iom at vi inte alltid vill köra uppvärmd vind.

Vi har spån och jag frågade precis hur sånt funkar.

spån är toppen och behöver inte bytas ut. Jag blev rekommenderad att om jag ska komplettera så ska man ha bara spån, inte olika. Min lösning var att ta spånet från köksgolvet, som blev över, upp till vinden. Har man inte extra spån som byter man mtrl. Vi lägger på golv uppepå isoleringen iom at vi inte alltid vill köra uppvärmd vind.
Tack för svar. Då skulle jag kunna koncentrera allt till ett ställe och sedan komplettera med vanlig glasull.

Tack för svar. Då skulle jag kunna koncentrera allt till ett ställe och sedan komplettera med vanlig glasull.
Om möjligt så ta ut skiten! Tungt, smutsigt och dåligt lambda-värde. Däremot ska man inte använda oorganisk isolering med ”fel”/dina förutsättningar. Däremot kan du med fördel använda t.ex. cellulosa där i bjälklaget. Samma om det är spån. Då är det bara lägga cellulosa ovanpå. Däremot ska man akta sig för mineralull ovanpå t.ex, kutterspån. Men som sagt, jag personligen hade tömt bjälklaget och sen kört lite cellulosa där

Om möjligt så ta ut skiten! Tungt, smutsigt och dåligt lambda-värde. Däremot ska man inte använda oorganisk isolering med ”fel”/dina förutsättningar. Däremot kan du med fördel använda t.ex. cellulosa där i bjälklaget. Samma om det är spån. Då är det bara lägga cellulosa ovanpå. Däremot ska man akta sig för mineralull ovanpå t.ex, kutterspån. Men som sagt, jag personligen hade tömt bjälklaget och sen kört lite cellulosa där
Glömde säga att det är ett mellanbjälklag så det enda viktiga är ljudreduktion mellan våningsplanen.

Edit: Det är i princip inget spån alls, mest grus och sten 🤔

Senast ändrad:
Glömde säga att det är ett mellanbjälklag så det enda viktiga är ljudreduktion mellan våningsplanen.
Jaha, det är ju en viss skillnad. Det var jag som tolkade det som att det var vindsbjälklaget det gällde. Jag hade ändå försökt ta ut det som ligger och sedan fyllt med mineralull, glas eller sten

Vill du ha ljuddämpning ska du INTE ta ut slagget och lägga in ett lätt material som glasull istället!!! Möjligtvis komplettera med ytterligare isolering som en tung stenullsmatta eller liknande. Vill du har bättre värmeisolering däremot så är glasull bättre än slaggen som ligger där.
Ljud dämpas nästan alltid bättre av tunga material. Kombinerar man det med en mjuk yta som mjuk plast/gummimatta eller ännu hellre heltäckningsmatta kan man få riktigt tyst mellan de olika våningarna, men oftast vill man ju förstås ha andra golvmaterial….. 😉

Finns säkert en hel del här med kunskap och erfarenhet av badrumsrenovering. Hur billigt kan man komma undan om man bara vill fräscha upp ett mindre badrum, typ 2,5kvm, innan försäljning? Går det att kakla direkt på plastmatta? Kanske inte ens är värt kostnaden? Tänker behålla planlösningen exakt som den är idag och köpa nya möbler från typ Ikea. Kan riva och montera själv, kan även lösa elen själv. Det jag behöver en firma till är tätskikt, vvs och plattsättning.

Min uppfattning är att storleken inte har så mycket betydelse för kostnaden. Det är mest lite mer plattor och fix som går åt. Det går nästan lika mycket tid ändå. En kollega renoverade och helkaklade sin pyttelilla toalett och det kostade 120tkr.
Finns säkert en hel del här med kunskap och erfarenhet av badrumsrenovering. Hur billigt kan man komma undan om man bara vill fräscha upp ett mindre badrum, typ 2,5kvm, innan försäljning? Går det att kakla direkt på plastmatta? Kanske inte ens är värt kostnaden? Tänker behålla planlösningen exakt som den är idag och köpa nya möbler från typ Ikea. Kan riva och montera själv, kan även lösa elen själv. Det jag behöver en firma till är tätskikt, vvs och plattsättning.

Min uppfattning är att storleken inte har så mycket betydelse för kostnaden. Det är mest lite mer plattor och fix som går åt. Det går nästan lika mycket tid ändå. En kollega renoverade och helkaklade sin pyttelilla toalett och det kostade 120tkr.
Det är i Stockholm va? Antar att prisbilden är lite lägre här men får nog räkna med minst 100tkr iaf.

Det är i Stockholm va? Antar att prisbilden är lite lägre här men får nog räkna med minst 100tkr iaf.
Precis. Trycket på hantverkare är högt här. I priset ingick utrivning av gamla badrummet, bila upp golv och byta avlopp en bit, flytspackla, och kakla upp allt. Mina föräldrar bytte dock badrum i en mindre svensk stad nyligen och det kostade 160tkr så det är ju inte gratis där heller om det ska vara vitt och med rätt papper efteråt. Dock ganska stort badrum, över 10kvm i alla fall.

Att kakla på dåligt material såsom en våtrumstapet tror jag inte du får en "riktig" badrumsbyggare att göra. Då får du nog leta upp nån på Blocket som inte är så noggrann med pappersexcersisen ;)

Vårat badrum nere är på 3.6kvm.
Offerten ifrån bolaget(vald av försäkringsbolaget) som utför renoveringen var på runt 220k med de tillval vi gjort(drygt 30 000k) exklusive möbel, duschväggar, dusch, blandare, tvättställ, bänkskiva och spegel. 30k av det var för branschanpassning vad gäller rören, nya regler ifrån förra året som jag förstod det.

Inget har behövts bilas upp som sådant förutom gammal fix annars så var det rivning av hela badrummet och återställning, taket är orört. Vi får givetvis betala den mellanskillnaden som blir mellan offerten för återställa "som det var förut" och hur vill ha det samt att försäkringen täcker upp till 20k för branschanpassningen.

Är väl en tilltagen summan då det är försäkringsjobb!!!

Senast ändrad:
Vill du ha ljuddämpning ska du INTE ta ut slagget och lägga in ett lätt material som glasull istället!!! Möjligtvis komplettera med ytterligare isolering som en tung stenullsmatta eller liknande. Vill du har bättre värmeisolering däremot så är glasull bättre än slaggen som ligger där.
Ljud dämpas nästan alltid bättre av tunga material. Kombinerar man det med en mjuk yta som mjuk plast/gummimatta eller ännu hellre heltäckningsmatta kan man få riktigt tyst mellan de olika våningarna, men oftast vill man ju förstås ha andra golvmaterial….. 😉
Läste på endel igår och kom fram till samma sak så idag krattade jag bort alla stora stenar och behöll ungefär 7-10cm av sand/jord. La en vindduk över för att hålla det hyffsat dammfritt i rummet under byggtiden. Nästa steg är att räta och regla upp bjälklaget.
89DED926-AA0D-4C60-8E78-7AA5BA6E8445.jpeg

0ED91A3B-2044-4CC8-946B-DBA678778F4A.png
A8293BD7-D8AD-49EE-B827-CEDC1E2813D7.png
2A8B9506-1EB3-40A7-BD42-351AD63E4D3E.png

Har visat någon bild tidigare. Men det här är ett budgetbadrum i den bemärkelsen att det är plastmatta, Ikea spegelskåp och kommod. Dock är alla rör nya, det är kvalitetsblandare, vattenburen golvvärme, kvalitetsmugg, Plejd el etc.

det är en blandning av eget arbete, duktiga hantverkarkompisar med bra rabatter, F-skatt jobb och för 6 m2 badrum landade allt på 105 000 kr. I det ingår ny dörr, foder listning samt ytterligare två nya kompletta dörrar till sovrummen intill badrummet. Vi är nöjda.

Så jäkla nöjd att vi asfalterade…

A0A5B07F-2AB3-4D88-A649-A944FB95DF67.jpeg

B93F32D5-6900-4332-BE13-09F73887EC7A.jpeg
Skoja inte. Nån som förresten vet hur "dåligt" det är för en snöslunga att slunga ut grus också? Har asfalterat men pga av halkan måste vi också grusa så underst ligger det alltid lite grus. Nåt att bry sig om? Om skruven bara tappar färgen eller liknande struntar jag i. Vill bara inte att ngt går sönder.
F32DC889-0A7D-44D4-8F0B-3B18F483184D.jpeg

Senast ändrad:
Jag har också grus (bl.a) men funkar rätt ok ändå. Får ställa upp plogbladet lite bara 😬
Tappade det fullständigt förra vintern när det bara vräkte när, snöskyffeln gick av och ryggskottet kom som ett brev på posten. Då köpte jag denna med ett plogpaket. Dessutom rätt kul faktiskt nu med snöröjningen. Kanske inte förvarbart om man bor inne i stan. Men jag bor lite på vischan så jag kan hitta på flera ursäkter som rättfärdigar köpet
1443010C-C754-43D0-AF03-C323A8AAC78F.jpeg

Stiligt @zeke_varg !

Har samma kommande sommarjobb. Måste ”bara” bygga fönsterbrädorna först då dom inte ens existerar längre…

idag fick vi dock sista golven på övervåningen lagda efter massa bakslag (vart tvungen att riva gamla furugolven efter allt var målat…)!

55406BE5-4251-41A6-BBD0-D96BEF0C5578.jpeg

68DCE8F6-8A8E-4330-B8C3-8B13195EA087.jpeg

4B11B328-846D-443E-BCA3-32D399C6C65C.jpeg

Furugolv skulle varit ruskigt fint/skönt men det var tyvärr inte möjligt den här gången då vi började i fel ände med väggarna..

Skoja inte. Nån som förresten vet hur "dåligt" det är för en snöslunga att slunga ut grus också? Har asfalterat men pga av halkan måste vi också grusa så underst ligger det alltid lite grus. Nåt att bry sig om? Om skruven bara tappar färgen eller liknande struntar jag i. Vill bara inte att ngt går sönder.
F32DC889-0A7D-44D4-8F0B-3B18F483184D.jpeg
Små stenar är inga problem som sådant, låter väldigt otrevligt bara 🤣

Sen försvinner färgen snabbare, är stenarna för stora och fastnar så kommer brytpinnarna gå av.

Går det inte att salta?

Stiligt @zeke_varg !

Har samma kommande sommarjobb. Måste ”bara” bygga fönsterbrädorna först då dom inte ens existerar längre…

idag fick vi dock sista golven på övervåningen lagda efter massa bakslag (vart tvungen att riva gamla furugolven efter allt var målat…)!

55406BE5-4251-41A6-BBD0-D96BEF0C5578.jpeg

68DCE8F6-8A8E-4330-B8C3-8B13195EA087.jpeg

4B11B328-846D-443E-BCA3-32D399C6C65C.jpeg

Furugolv skulle varit ruskigt fint/skönt men det var tyvärr inte möjligt den här gången då vi började i fel ände med väggarna..
Snyggt! O coolt med murningen framme också.

För den som tror sig tycka att bredspackling av väggar är en baggis kommer här ett tips: Gör det inte...

Efter fem veckor är jag och min sambo äntligen klara och jag. vet inte hur många varv med spackel och slipning det blivit till slut. Det är trots det inte helt perfekt men bra nog för oss. Och efter att ha testat sex olika färger hittade vi äntligen en som vi tyckte om. Väl på vägg är den väääääldigt lik spackel...

Oklart vad priset på den mentala påfrestning detta inneburit är, men ett som är säkert är att en målare hade varit billigare att ta in om man räknar in tid + psyke.

Nåja, köksmontering i veckan, specialbeställda badrumskommoden byggs för fullt i snickeriet. Framåt!

Bilagor

• IMG_7549.JPG
    IMG_7549.JPG
    195 KB · Visningar: 13
  • IMG_7640.jpg
    IMG_7640.jpg
    554.9 KB · Visningar: 17
  • IMG_7722.PNG
    IMG_7722.PNG
    408.2 KB · Visningar: 16
  • IMG_0054.PNG
    IMG_0054.PNG
    335.1 KB · Visningar: 22
För den som tror sig tycka att bredspackling av väggar är en baggis kommer här ett tips: Gör det inte...

Efter fem veckor är jag och min sambo äntligen klara och jag. vet inte hur många varv med spackel och slipning det blivit till slut. Det är trots det inte helt perfekt men bra nog för oss. Och efter att ha testat sex olika färger hittade vi äntligen en som vi tyckte om. Väl på vägg är den väääääldigt lik spackel...

Oklart vad priset på den mentala påfrestning detta inneburit är, men ett som är säkert är att en målare hade varit billigare att ta in om man räknar in tid + psyke.

Nåja, köksmontering i veckan, specialbeställda badrumskommoden byggs för fullt i snickeriet. Framåt!
Bra jobbat👍 Körde ny gips överallt bara för att slippa bredspackling. Köksmonteringen kommer va en baggis efter allt det där!

Dessa jäkla DCL lamputtag.. Skulle vilja ha hederliga Schneider Exxact jordade lamputtag, men det verkar va omöjligt att få tag på. Någon som vet om man kan inte dom i något land typ utanför EU? Trodde jag lyckats hitta en uppsättning i Frankrike, men tji fick man.

Dessa jäkla DCL lamputtag.. Skulle vilja ha hederliga Schneider Exxact jordade lamputtag, men det verkar va omöjligt att få tag på. Någon som vet om man kan inte dom i något land typ utanför EU? Trodde jag lyckats hitta en uppsättning i Frankrike, men tji fick man.

säkert skottpeng på mig men jag skiter fullkomligen i ”lamputtag”. Är ju omöjligt att få en lampa sitta snyggt och tight mot väggen med en stor blaffa till lamputtag mellan lampa och tak..

Bra jobbat👍 Körde ny gips överallt bara för att slippa bredspackling. Köksmonteringen kommer va en baggis efter allt det där!
Ja det känns lite som att vi gjort den värsta stigningen nu och att resten blir nedförsbacke.
Hade jag gjort om hade jag antagligen också satt gips för smidighetens skull.

Kan för övrigt meddela att min sambo föreslog att vi nu skulle börja bredspackla de resterande tre rummen nu när vi är klara med det stora. Dog inombords.

Tillbaka
Topp