• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ja det känns lite som att vi gjort den värsta stigningen nu och att resten blir nedförsbacke.
Hade jag gjort om hade jag antagligen också satt gips för smidighetens skull.

Kan för övrigt meddela att min sambo föreslog att vi nu skulle börja bredspackla de resterande tre rummen nu när vi är klara med det stora. Dog inombords.

Provar man aldrig så lär man sig aldrig. Om det är så att man då även lär sig att man aldrig någonsin igen ska göra det så har man ju lärt sig det. Allt man kan testa och om man går bet, det inte kostar multum för att ta in någon att färdigställa så är det ju bara testa.

Men Som @MaziK säger, vissa saker ska man bara leja bort, som du nu säkert lärt dig,. :)

Finns säkert en hel del här med kunskap och erfarenhet av badrumsrenovering. Hur billigt kan man komma undan om man bara vill fräscha upp ett mindre badrum, typ 2,5kvm, innan försäljning? Går det att kakla direkt på plastmatta? Kanske inte ens är värt kostnaden? Tänker behålla planlösningen exakt som den är idag och köpa nya möbler från typ Ikea. Kan riva och montera själv, kan även lösa elen själv. Det jag behöver en firma till är tätskikt, vvs och plattsättning.
Vi lejde bort en wc hos oss och sen blev jag så sugen på att fräscha upp en annan så jag fixade lite själv. Skippade kakling men rev ner gamla tapeter, bredspacklade, målade, bytte handfat, blandare, toastol osv och satte upp spegel som jag hade liggande samt en hylla och ett konstverk köpt på KS. ;) Långt ifrån något proffsjobb men det blev ändå helt ok. Den mörkgröna väggfärgen och den extravaganta blandaren och kristallkronan gör att gästerna brukar uppskatta toabesöken i hallen. :D

Det kostade väl knappt 10k allt som allt och det enda som tog tid var underarbetet med väggarna där det tidigare satt bedrövlig vävtapet. Kul också att inse att man kan byta wc-sits helt själv, utan några större bekymmer.
4A5572F2-3F50-4D29-A798-8DA3743D18F0.jpeg

5E004FDB-0286-4CB0-8D66-DED0BB6F7B7D.jpeg

709A1389-BE0F-44EF-8617-DB67EC45FFF5.jpeg

Någon som flyttat från villa till höghus? Hur har ni gjort med det praktiska, såsom förvaring, garderober etc? Det blir ju oftast mindre kvadrat.
Vi var och kollade på en riktigt fin lägenhet som prickade mycket rätt men vi har en grym walk-in closet här i huset som vi kommer att sakna så jag började fundera om man enkelt kan bygga till ett rum? Någon som gjort något liknande?
Blir ändå extremt mycket dödyta i vardagsrummet då man kan ha stort matbord i matsalen mot sjön.

Bjuder på en snyggt fixad bild i Snipping Tool!

1642348175542.png

Någon som flyttat från villa till höghus? Hur har ni gjort med det praktiska, såsom förvaring, garderober etc? Det blir ju oftast mindre kvadrat.
Vi var och kollade på en riktigt fin lägenhet som prickade mycket rätt men vi har en grym walk-in closet här i huset som vi kommer att sakna så jag började fundera om man enkelt kan bygga till ett rum? Någon som gjort något liknande?
Blir ändå extremt mycket dödyta i vardagsrummet då man kan ha stort matbord i matsalen mot sjön.

Bjuder på en snyggt fixad bild i Snipping Tool!

1642348175542.png
Inga problem att regla upp innerväggar och bygga in förvaring. Men just på bilden ser det ut som att det skulle bli kanske lite iögonfallande att bygga just där. Dock är det svårt utan att ha varit där i verkligheten.

Inga problem att regla upp innerväggar och bygga in förvaring. Men just på bilden ser det ut som att det skulle bli kanske lite iögonfallande att bygga just där. Dock är det svårt utan att ha varit där i verkligheten.
Låter bra.
Ska på ny visning i veckan och måste kolla ordentligt om det skär sig då.
Det som talar för det är att det är jävligt mycket öppen yta. Men förstås kan det bli knas.

Skulle vara så skönt att byta från villa till lgh. Är så jävla ohändig och hatar trädgårdsarbete så livskvaliteten skulle stiga mycket 😂

Man tager vad man haver 🤣
2154BFD5-0560-4163-9815-2603B306C637.jpeg

lite mer pro
70AB5F92-7C07-4BA1-B544-61B3E7F64118.jpeg

Testar med tejp istället för att borra hål. Får se hur det funkar.

kommer fler bilder snart, spegel ifrån Svedbergs, dimbar samt har fyra lägen på kelvin, går att få riktigt bra mysstämning medan man gör nu vad man behöver där inne…
5AF93546-7E8D-483E-93F0-39FADFA68846.jpeg

Senast ändrad:

lite mer pro

kommer fler bilder snart, spegel ifrån Svedbergs, dimbar samt har fyra lägen på kelvin, går att få riktigt bra mysstämning medan man gör nu vad man behöver där inne…
Bra ljus är viktigt vid klubbmöten….

lite mer pro

Kört med likadana hemma, pappershållare, krokar m.m.
Funkar jävligt bra och sitter riktigt bra !

Känner genast att jag behöver en krysslaser. Duger en sån här för hemmapul eller behöver jag gå upp lite?

De är helt OK för typ tapetsering och tavelhängande men för större ytor kan det vara värt att köra en lite mer "premium" modell. Kör en Leica Lino L2P5 själv och den är grym, kostar dock en del men går att hitta för vettiga priser begagnade om man har tålamod.

Sålde precis mitt radhus och dealen blev att jag ska garantera att alla kakelugnar godkänns i besiktning innan frånträde om 5 månader. De valde att inte besiktiga övriga huset om jag gick med på detta.

Kan ju bli rätt dyrt ändå. Montera ned och sätta om i värsta fall. Någon med erfarenheter? Tar gärna tips på murare i Stockholmsområdet :)

813F3152-FD22-4757-ACEB-D76E46EE1D96.jpeg

Skulle behöva hjälp med en märklig grej (eller så är det inget konstigt alls).
I vårt badrum och hall ska vi ha vattenburen golvvärme. De verkar funka som de ska vanligtvis. Men så fort vi lägger mattor på golvet så blir platsen under mattan jättevarm och allt annat kallt runtom. Vi har testat att öka värmen men det blir samma sak fast varmare under mattan.

Jag hörde med en byggare som var förbi och han sa att värmen stannar där eftersom den inte luftas jämfört med de andra ställena. Det som är märkligt är att det är iskallt runtom och jättevarmt där det ligger matta eller annat på golvet.

Jag har inte satt mig in i hur det funkar, men jag vill få lösning på det. Igår tog vi bort mattan i badrummet och då blev hela golvet varmt och behagligt ganska omgående så det verkar ändå stämma bra med termostaten, frågan är om den mäter att det är så varmt som det är under mattan och då stänger av sig?

Termostaten är gammal så den kan väl bytas men jag vet inte varför eller hur eller vad.... Så skulle uppskatta er input eller om ni kan peka mig i rätt riktning.

I vårt badrum och hall ska vi ha vattenburen golvvärme. De verkar funka som de ska vanligtvis. Men så fort vi lägger mattor på golvet så blir platsen under mattan jättevarm och allt annat kallt runtom. Vi har testat att öka värmen men det blir samma sak fast varmare under mattan.

Jag hörde med en byggare som var förbi och han sa att värmen stannar där eftersom den inte luftas jämfört med de andra ställena. Det som är märkligt är att det är iskallt runtom och jättevarmt där det ligger matta eller annat på golvet.

Jag har inte satt mig in i hur det funkar, men jag vill få lösning på det. Igår tog vi bort mattan i badrummet och då blev hela golvet varmt och behagligt ganska omgående så det verkar ändå stämma bra med termostaten, frågan är om den mäter att det är så varmt som det är under mattan och då stänger av sig?

Termostaten är gammal så den kan väl bytas men jag vet inte varför eller hur eller vad.... Så skulle uppskatta er input eller om ni kan peka mig i rätt riktning.
Troligtvis bromsar mattan värmeöverföringen så mycket att returtempen ökar = framledningstempen minskar så mycket att golvet utan matta upplevs kallt och den lilla värme som leds fram isoleras under mattan (och känns extra varm).

Vet inte om det finns någon lösning men effekten blir extra tydlig på sten- och klinkergolv.

Hur vet man det? Det enda jag kan se är termostaten på väggen…
Det kan väll även vara en givare som ligger i ett VP-/flexrör i golvet som är kopplad till termostaten på väggen. Om det är så och den ligger under matan kan det ju bli just att givaren känner att värmen är "som önskat" och då håller mattan kvar värmen mer/bättre än övriga golvet.

Ni gör såklart som ni vill....men matta på värmegolv.....vad händer här??

Pga, det är dyrt att bygga hus har ambitionsplanerna sjunkit något. Någon som har känsla för huruvida det är möjligt för lekman att gräva och förbereda för en sådan här själv?

Inte särskilt komplicerat. Kolla med Vedpool som har bra produkter:

Tänk dock på att det inte är direkt gratis att värma om du ska köra med elpatron.

Den bör sitta på väggen. Det är lufttemperatur den mäter.
Då är det samma som termostaten menar du? Den jag reglerar värmen med?
Det märkliga är att problemet kvarstår om jag justerar den.

Det kan väll även vara en givare som ligger i ett VP-/flexrör i golvet som är kopplad till termostaten på väggen. Om det är så och den ligger under matan kan det ju bli just att givaren känner att värmen är "som önskat" och då håller mattan kvar värmen mer/bättre än övriga golvet.

Så är det nog isåfall. Nu har jag testat att ta bort den som låg i mitten av badrummet och då kommer det värme i hela badrummet och funkar som det ska.
Går det att komma ifrån detta på något sätt?

Ni gör såklart som ni vill....men matta på värmegolv.....vad händer här??

Mjuk bomull är väldigt mycket skönare att gå på än hård sten tycker vi. Varm mjuk bomull är ännu bättre :)
+ att det blir väldigt mycket mysigare i rummet med lite tyg jämfört med endast kakel/klinkers.

Så är det nog isåfall. Nu har jag testat att ta bort den som låg i mitten av badrummet och då kommer det värme i hela badrummet och funkar som det ska.
Går det att komma ifrån detta på något sätt?

Där är jag osäker då jag enbart är lekman. Men en fråga jag har dock är vad ni har för värme i övriga huset? Vattenburen golvvärme? Om du inte är bekväm med el och liknande tror jag tyvärr det blir till att ta in en elektriker för att kolla termostaten och se om huruvida det är en golvgivare till den eller ej. Om det är en digital termostat med display kan man säkert hoppar runt i menyerna och om det då är valbart att välja annan givare (inbyggd i termostaten och då inte golvgivaren kan det vara värt ett försök först.

Där är jag osäker då jag enbart är lekman. Men en fråga jag har dock är vad ni har för värme i övriga huset? Vattenburen golvvärme? Om du inte är bekväm med el och liknande tror jag tyvärr det blir till att ta in en elektriker för att kolla termostaten och se om huruvida det är en golvgivare till den eller ej. Om det är en digital termostat med display kan man säkert hoppar runt i menyerna och om det då är valbart att välja annan givare (inbyggd i termostaten och då inte golvgivaren kan det vara värt ett försök först.

Har inga golvgivare här men ser att det finns för vattenburen värme även om det verkar vanligare för elvärmda golv. Antar att syftet är att inte överskrida en viss temperatur i själva golvet?

En elektriker kommer hit och ska fixa om 2 veckor. Jag kollar med han då.
Tack för input iallafall.

Då kunskapen är bred här på KS så provar jag lyckan här.

precis blivit klar med isolering och byggt öppet antrisol/vindsvåning i förrådet med tillhörande carport.

Nu behöver jag en värmekälla till dessa 13 kvm, tanken är att hålla 5 grader vintertid, då jag tänkt att kunna förvara färgburkar som ett exempel.
Vad rekommenderar ni för typ av element/watt?

tack på förhand.

/Jey

Tillbaka
Topp