• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Då kunskapen är bred här på KS så provar jag lyckan här.

precis blivit klar med isolering och byggt öppet antrisol/vindsvåning i förrådet med tillhörande carport.

Nu behöver jag en värmekälla till dessa 13 kvm, tanken är att hålla 5 grader vintertid, då jag tänkt att kunna förvara färgburkar som ett exempel.
Vad rekommenderar ni för typ av element/watt?

tack på förhand.

/Jey
Jag tänkte sätta in en effektiv luftvärmepump i mitt garage som är ca 20 kvadrat för att hålla runt 10 grader året runt. Ganska låg kostnad för värmen och pumpen.
kollar just nu på Panasonics minsta som sköter sig själv när tempen går ner.

precis blivit klar med isolering och byggt öppet antrisol/vindsvåning i förrådet med tillhörande carport.

Nu behöver jag en värmekälla till dessa 13 kvm, tanken är att hålla 5 grader vintertid, då jag tänkt att kunna förvara färgburkar som ett exempel.

tack på förhand.

/Jey
Jag körde i mitt 12kvm förråd en frostvakt för att hålla 5-10grader (hålla olivträd levande på våra breddgrader över vintern) De flesta moderna element har en termostat och har du nu isolerat kanske det inte krävs så hög effekt/investering. Jag betalade typ 700 spänn för den.

bor du i Sthlm, norrut el söder ut? Fönster? Isolerat tak? Platta på mark? Man vill inte ha ett element så köttar på hela vintern.

Vi har nu själva flyttat och isolerat vårt renoverade garage och planen är att hålla 5 grader vi också men vettefan vad vi landar i effekt. Tror vi kör två stycken elradiatorer. 35kvm ska hålla minusgraderna borta.

Jag körde i mitt 12kvm förråd en frostvakt för att hålla 5-10grader (hålla olivträd levande på våra breddgrader över vintern) De flesta moderna element har en termostat och har du nu isolerat kanske det inte krävs så hög effekt/investering. Jag betalade typ 700 spänn för den.

bor du i Sthlm, norrut el söder ut? Fönster? Isolerat tak? Platta på mark? Man vill inte ha ett element så köttar på hela vintern.

Vi har nu själva flyttat och isolerat vårt renoverade garage och planen är att hålla 5 grader vi också men vettefan vad vi landar i effekt. Tror vi kör två stycken elradiatorer. 35kvm ska hålla minusgraderna borta.
Ja vi går i samma tankar om att ingen högre effekt och investering borde behövas.
Isolerade tak och väggar, 1 fönster på ca 100*50cm och platta på mark.
Funderade även på enbart sätta in en frostvakt istället för ett originellt element.
Får googla mig fram :) vad tror du om antal watt eller har du något tips på frostvakt?

Jag har ett rätt stort oljefyllt ei saa päitte-element i min snickarbod. Då kan jag dessutom ”elda på” om jag behöver vara där på vintern, och måla till exempel. Har ingen aning om effektförbrukning, men jag killgissar att jag kan brassa på rätt många år med det innan jag tjänar in en värmepump.

tack på förhand.

/Jey

I Bauhaus reklamen (på sista sidan) så var det ett element på fötter och stickpropp för 499kr (dvs typiskt reservelement) på 800watt och det rekommenderades för 10-12kvm rumsyta ( sen beror ju det inte bara på golvyta utan även takhöjden dvs volym)

Så beroende på hur mycket du vill kunna ladda på om du ska vara där själv (verkstad) eller bara för att hålla 5+under vintern,
Om du har för lite effekt finns risken att elementet ligger på bristningsgränsen, bättre då att gå upp lite och ha reserv som @Strindberg

16430372647952132123921840724926.jpg

Tänk bara på att ett 800W element som bara switchar av/på kan dra nästan 4 ampere så har du 16A huvudsäkring kan det ha avsevärd påverkan. Så räcker det med t.ex. 400W kanske det är ett bättre val för att minska lasten på en fas.

Datapunkt: kör en 200W frostvakt för att hålla skjulet över 0-strecket. 15 m2 och ganska väl isolerat.

Trapprenovering! Testade lite för att se hur illa det är att ta bort färgen. Det var illa. Vettefan om jag pallar med. Kanske gör en fuling och målar allt inklusive steget.

Men jag måste palla, för heltäckningsmattan på bilden måste bort. Där under är mardrömmen lim. 😳 Jag duttskrapade och slipade bara lite på vangstycket. Tror det heter så.

5234C2FE-DC0C-4E06-8DEC-1F0B6E880FEF.jpeg

Trapprenovering! Testade lite för att se hur illa det är att ta bort färgen. Det var illa. Vettefan om jag pallar med. Kanske gör en fuling och målar allt inklusive steget.

Men jag måste palla, för heltäckningsmattan på bilden måste bort. Där under är mardrömmen lim. 😳 Jag duttskrapade och slipade bara lite på vangstycket. Tror det heter så.

Hyr eller köp lackfräs.
Du kommer bli galen annars.
Bild från svägerskans insta.
2BFCA1B8-17E8-499D-91D3-9604AA60F3FA.jpeg

Nu vet inte jag vad du ska göra med väggen. Det man ser är ju dock att du har inte supergrovt sandpapper (80 kanske?) och att det har kläggat igen/gått varmt på kanten. Är det ett tjockt lager kan nog en lackfräs vara effektivt men frågan är om det är för effektivt... Excentrisk slipmaskin är ruskigt mycket effektivare än den du har som ett första steg. eller enbart roterande.

Vad du än väljer för maskin så kör med dammsugare! Det kommer bli förjävligt annars!!!

Vi håller på och bygger hus och jag ska ge mig på att resa garage själv tänkte jag. Har ungefär 0 snickartimmar, tar man sig vatten över huvudet eller går det med instruktioner och lite Youtubande? :D Ska beställa ett från lundqvisttravaru.se är det tänkt, ca 35kvm. Räcker 145mm reglar för isolering eller ska man gå upp på 195? Inte bestämt värmekälla än men om möjligt ett elelement eller kanske luftvärmepump. Garaget används främst som gym så går det att hålla åtminstone över 15 grader på vintern 1h/dag är jag nöjd. Kommer stå på isolerad platta.

Nu vet inte jag vad du ska göra med väggen. Det man ser är ju dock att du har inte supergrovt sandpapper (80 kanske?) och att det har kläggat igen/gått varmt på kanten. Är det ett tjockt lager kan nog en lackfräs vara effektivt men frågan är om det är för effektivt... Excentrisk slipmaskin är ruskigt mycket effektivare än den du har som ett första steg. eller enbart roterande.

Vad du än väljer för maskin så kör med dammsugare! Det kommer bli förjävligt annars!!!
Väggens panel har varit rollad. Att svära i kyrkan… Den är nu nerslipad med våtslip till nivån grundfärg och dags för ny gul färg. ..Som går bra ihop med en tapet i hallen jag köpt via annons här på ks (nåja, presentkort på svenskt tenn iaf). 😀 och går förhoppningsvis ihop med en fet guldspegel jag köpte på auktion när jag bodde inne i sthlm. Jävla offtopic på den trappen känner jag nu.

slipen har jag inte kört på färgen utan direkt på trät när jag hade dragit bort färglagren.

ska klura på maskin så får vi se. :)

Tack för tipsen!

Jag tänkte sätta in en effektiv luftvärmepump i mitt garage som är ca 20 kvadrat för att hålla runt 10 grader året runt. Ganska låg kostnad för värmen och pumpen.
kollar just nu på Panasonics minsta som sköter sig själv när tempen går ner.
Pumparna är effektiva, antar de nyaste än mer effektiva än den vi har i garaget!
Vi har aldrig under 16 grader, så här såg det inatt inklusive husets uppvärmning (BVP) där vi har 22 grader inomhus. Det är -4 ute nu, har varit -5 som kallast under natten.

Sitter en Panasonic NZ25TKE garaget knappt 23 kvm invändigt och bra isolerat!

B380DBD9-172A-4E2F-8BEA-5705D26209EB.jpeg

som referens körde elbilen några kilometer till ICA och hem igår och den behövde ladda drygt 3kwh
76425BD1-1D6F-4B22-8061-9AF9FE911A67.jpeg

Senast ändrad:
Hittat en som bor 5km från mig som hyr ut för 150spänn/dag. Värt o testa iaf :)

Vart i stan bor du?
Har excenterslip och lackfräs du kan få låna och testa men dom finns i Nynäs...
kan ev. ordna transport till Söder (södersjukhuset) i morgon men det är isf och tjejen som ska dit känner hon kan ta med dom.

Vart i stan bor du?
Har excenterslip och lackfräs du kan få låna och testa men dom finns i Nynäs...
kan ev. ordna transport till Söder (södersjukhuset) i morgon men det är isf och tjejen som ska dit känner hon kan ta med dom.
Jag har dessvärre lämnat människobyn och flyttat 25 mil, ut på vischan.

Stort tack för erbjudandet dock! Sånt gillar vi. 👌👍

Cross postar från fråga tråden.
Någon som har hantverkare i Norrtälje att rekommendera?
Behöver fixa all el, golv och ytsikt.
Tack

Har någon av er provat sådana här? Jag måste fixa fler rum hemma, och det här verkar ju rett smidigt. Ska i så fall sala upp timmerväggar, och tänker att detta spar tid/energi jfrt med skiva+gips+spackel.
EB6F9ADB-9C46-4776-81C0-05CD7FFBBB0D.png

Har någon av er provat sådana här? Jag måste fixa fler rum hemma, och det här verkar ju rett smidigt. Ska i så fall sala upp timmerväggar, och tänker att detta spar tid/energi jfrt med skiva+gips+spackel.
EB6F9ADB-9C46-4776-81C0-05CD7FFBBB0D.png
Inte privat men vi köper in dem på jobbet. Väldigt smidigt men tänk på att du behöver en aluminiumlist att sätta dem mot i hörnen. Ytan är folierad så du kommer att få en annan känsla än målad/tapetserad gips.

Vilka vägguttag och strömbrytare för lampor rekommenderar ni?
Schneider Exxacta är väl det vanligaste. Sen finns Schneider Renova (vintage-stil).
Elko har svarta, men är de bra? Malmbergs har jag hört är skit?
Men om man vill ha lite designade som inte är det som alla andra har. Vad kan man välja då? Vad tror ni om Nordic Switch?

@Epicure.watches vi har renova i hela huset och det har funkat bra (6 år snart)

men en sak att tänka på är att hålen i underlaget får inte vara slarvigt gjorda annars så täcker dem inte hålen då själva ramen är liten

Senast ändrad:
Vilka vägguttag och strömbrytare för lampor rekommenderar ni?
Schneider Exxacta är väl det vanligaste. Sen finns Schneider Renova (vintage-stil).
Elko har svarta, men är de bra? Malmbergs har jag hört är skit?
Men om man vill ha lite designade som inte är det som alla andra har. Vad kan man välja då? Vad tror ni om Nordic Switch?
Vi har Jung i hela huset och är nöjda, deras “vintage inspirerade” modell LS1912 överallt förutom sovrum + badrum där vi har LS990. Har även två F50 med 8 knappar vid 2 ställen för inomhus+utomhus lampor.

Blir roligare med bilder
ls1912-aluminium-dark-kegel-variation.jpg

LS1912 i den färgen vi har

download (1).png
F50 - vi har den dock i samma färg som ovan

https://www.jung.de/en/610/products/design/ - Mer info

Vänligen,
Martin

foru
Vi har Jung i hela huset och är nöjda, deras “vintage inspirerade” modell LS1912 överallt förutom sovrum + badrum där vi har LS990. Har även två F50 med 8 knappar vid 2 ställen för inomhus+utomhus lampor.

Blir roligare med bilder
ls1912-aluminium-dark-kegel-variation.jpg

LS1912 i den färgen vi har

download (1).png
F50 - vi har den dock i samma färg som ovan

https://www.jung.de/en/610/products/design/ - Mer info

Vänligen,
Martin
Dem är fina, men inte jättelätt att få tag på i Sverige?

@Epicure.watches vi har renova i hela huset och det har funkat bra (6 år snart)

men en sak att tänka på är att hålen i underlaget får inte vara slarvigt gjorda annars så täcker dem inte hålen då själva ramen är liten
Vi också och jag vill verkligen poängtera hur viktigt det är att göra hålen exakta, särskilt om det är en strömbrytare eller envägsuttag. Tvåvägsuttag täcker aningen mer.

Bra fråga, svensk ÅF är en firma i GBG enligt Jungs hemsida. Och Googlar man får man ju träff på flera svenska butiker som säljer.
var hittar du LS 1912 i Sverige?

Det är väl en grossist den i GBG, sen kanske går att beställa via dem genom en återförsäljare/elektriker men är nog inget som man kan beställa själv verkar det som.

Tillbaka
Topp