• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Har bytt alla strömbrytare till renova från fyrkantiga och ja, det har blivit en del spacklande och målande för att täcka ej runda hål.

Är det nån som har erfarenhet av belysning vid trappsteg. Tänker typ ledlister. Går det att få läckert eller blir det tacky? Sugen på nytt projekt :cool:

Är det nån som har erfarenhet av belysning vid trappsteg. Tänker typ ledlister. Går det att få läckert eller blir det tacky? Sugen på nytt projekt :cool:
Vi har följande, hide-a-light dimbara
6084A84C-EE25-4D6F-B4C4-D11656180F6A.jpeg

Led-strips är snyggt om man får till att de inte syns och ger ett jämnt ljus

Senast ändrad:
Hade inget att göra så köpte ny bänkskiva för att använda som skrivbord. Nej men hade stort skrivbord förut men kapade upp skivan jag hade men ville ha stort bord igen.

Skivan mäter 1730x800

drog på oljebets, blev bra! Återkommer med slutresultatet när allt är på sin plats
FA6BD20E-117D-45A3-8298-0B1DB5B8C27F.jpeg

när jag ändå är igång, behövde frigöra plats i ett av skåpen i garaget, så fick lösa plats för vissa av verktygen på följande sätt :)

6E4C060E-4764-48E7-9180-8F2847FAAA72.jpeg

Senast ändrad:
Är det nån som har någon aning om vad som kan ha hänt med mitt Doorman lås? Det har bara helt plötsligt blivit nästan omöjligt att öppna dörren. 1 gång av 10 funkar det. Låshaken liksom "tappas" ut igen när man trycker ner handtaget. Praktiskt nog är det 28 månader gammalt så nån garanti finns inte :mad:

Helgens lilla projekt. Fanns ett ställe kvar i huset där vi inte bytt ut uttagen från det gamla trasiga skräpet till Elko Plus.

Vägg mellan bänk och överskåp i groventré. En plats där vi använder uttaget till "allt". Routers, skotork, diverse laddare mm mm. Trött på alla grenuttag och skit, så satte en fast setup som blir funkis.

Sällan snyggt tycker jag med så mycket, men just här blir det helrätt/funktionellt.

Riktigt tillfredsställande att ha alla uttag på plats.

Före/efter....
IMG_5680.jpeg

IMG_5681.jpeg

Platsbyggda kommoden är nu i det stora hela färdig. Lister, hyllplan, bakplattor plus spegel saknas. Men vilken otrolig känsla att se hur allt faller på plats. Otroligt nöjd!

Bilagor

• 260874147_4570616199715344_8851476148856456084_n.jpeg
    260874147_4570616199715344_8851476148856456084_n.jpeg
    50.7 KB · Visningar: 9
  • 272638691_348975616882612_9084203998477779939_n.jpeg
    272638691_348975616882612_9084203998477779939_n.jpeg
    53.3 KB · Visningar: 9
  • 272846990_968854403734772_2122284535940490900_n.jpeg
    272846990_968854403734772_2122284535940490900_n.jpeg
    49.5 KB · Visningar: 10
Vilka vägguttag och strömbrytare för lampor rekommenderar ni?
Schneider Exxacta är väl det vanligaste. Sen finns Schneider Renova (vintage-stil).
Elko har svarta, men är de bra? Malmbergs har jag hört är skit?
Men om man vill ha lite designade som inte är det som alla andra har. Vad kan man välja då? Vad tror ni om Nordic Switch?
Jag har svarta Elkobrytare och uttag i hela huset. Tyvärr är den svarta färgen sämst. Nöts av väldigt lätt om du kommer åt med nageln när du släcker/tänder. Ännu värre med vägguttagen där du nöter med kontaktstiften. Till råga på allt så har Elko en vit grundfärg under den svarta. Ser för taskigt ut. Jag har lackat om alla kontakter mer än en gång.

Schneider Exxacta är väl det vanligaste. Sen finns Schneider Renova (vintage-stil).
Men om man vill ha lite designade som inte är det som alla andra har. Vad kan man välja då? Vad tror ni om Nordic Switch?

Vi har svarta Schneider Renova på landet och hemma. Dom är gjutna i svart plast vad jag förstår (har inte haft sönder någon för at dubbelkolla).
Mycket nöjd MEN dom täcker inte stora glipor mellan kopplingsdosa/ytskikt vägg! Är extra tydligt då man har dubbel/trippel/kvaddruppel knappuppsättning. Vi har det på landet men här hemma har jag medvetet inte satt ihop kopparna där det skulle vara flera knappar på samma ställe. Blir enklare och i mitt tycke snyggare då jag inte tycker ramarna för flerkoppling inte är 100.

Inte privat men vi köper in dem på jobbet. Väldigt smidigt men tänk på att du behöver en aluminiumlist att sätta dem mot i hörnen. Ytan är folierad så du kommer att få en annan känsla än målad/tapetserad gips.
Ah. Typ ett ”hörn” på utsidan alltså? Ska testa i ett rum, så får vi se om det verkar bra.
Stora delar av mitt hus är tapetserat på masonit, så den där hårda, blanka ytan är välbekant…

Ah. Typ ett ”hörn” på utsidan alltså? Ska testa i ett rum, så får vi se om det verkar bra.
Stora delar av mitt hus är tapetserat på masonit, så den där hårda, blanka ytan är välbekant…
Så här ser aluminiumlisterna i innerhörnen ut. Det finns också en list för utvändiga hörn och en list som skivorna kan "ställas" på. Googla lite så hittar du mer info.
1644416627434.png

Personligen så värdesätter jag högt att designen förhoppningsvis finns kvar efter några år, så man kan komplettera när det sker förändringar, nåt går sönder osv.

Jag gillar precis som du att ha något som är lite designat men som inte alla andra har, och då hamnar Elko Plus högst på min lista, i vitt om dom ska se fräscha ut med åren. Gillar att man kan plocka ihop dom i väldigt många intressanta kombinationer också om man vill ha lite special. Åtminstone här i Skåne så är dom väldigt ovanliga tycker jag, detta är ju av tradition gammalt "Eljo fäste" (alltså Schneider). Jag gissar dock att Elko blir vanligare ju högre upp i landet man kommer.

Kvalitén, flexibiliteten, designen och prisbilden ihop gör dom vettiga.

Men vill man ha en traditionellare design så är Renova jäkligt fräscha också, i t.ex. vitt i ett modernt hus eller svart i ett äldre. Kan man bara leva med att dom täcker dåligt runt dosorna så absolut snyggt.

Var inne på Buster & Punch idag för att titta på strömbrytare. Sjuka coola! Någon som använt?
Jag köpte ett par för att kolla rent estetiskt, och som du säger riktigt coola! Valde dock något annat men i köket har vi deras handtag…

En heads-up bara, jag är ingen elektriker och kan ingenting om branschstandarder men detta gjorde att dessa strömbytare inte var ett alternativ för oss.
Samtliga deras strömbrytare/väggkontakter kräver en fyrkantig “back box”, vill minnas att tjejen i butiken pratade om "UK Standard". Då vi renoverar ett hus med enbart sten/puts väggar la det till X timmar mer jobb än att borra ett runt hål. Även det tog sin lilla tid…

1.-Backbox_Single_Module.jpg

Bild från deras hemsida.

Vid nybygge och gipsväggar kanske inte något problem men värt att nämna - jag som lekman tänkte inte en tanke på detta innan vår elektriker upplyste mig.

Vänligen,
Martin

Jag köpte ett par för att kolla rent estetiskt, och som du säger riktigt coola! Valde dock något annat men i köket har vi deras handtag…

En heads-up bara, jag är ingen elektriker och kan ingenting om branschstandarder men detta gjorde att dessa strömbytare inte var ett alternativ för oss.
Samtliga deras strömbrytare/väggkontakter kräver en fyrkantig “back box”, vill minnas att tjejen i butiken pratade om "UK Standard". Då vi renoverar ett hus med enbart sten/puts väggar la det till X timmar mer jobb än att borra ett runt hål. Även det tog sin lilla tid…

Bild från deras hemsida.

Vid nybygge och gipsväggar kanske inte något problem men värt att nämna - jag som lekman tänkte inte en tanke på detta innan vår elektriker upplyste mig.

Vänligen,
Martin
Ser ut som en amerikansk box, säkert har UK så också. Jag skulle kolla först att dessa grejer tillhör branschstandard i Sverige så att en svensk elektriker vill montera det och garantera funktionen. Vi kör alltid boxar i plast annars.

Bild från deras hemsida.

Vänligen,
Martin
Du har helt rätt att de kräver den fyrkantiga boxen. Men de har släppt nya kollektionen och då anpassat till europeiska runda boxen. Tror produkterna kommer gå att Köpa i mars. tog En bild i showroomet på de nya och där ser man att de är installerade på vanliga svenska orangea runda boxar:
7C4AFD59-92F7-4242-A9E2-C4BC2FD199DD.jpeg

Ser ut som en amerikansk box, säkert har UK så också. Jag skulle kolla först att dessa grejer tillhör branschstandard i Sverige så att en svensk elektriker vill montera det och garantera funktionen. Vi kör alltid boxar i plast annars.
Ett problem är att de inte skriver ut IP-klassning. Vi vill ha dessa i badrummet men utan IP-klassning kommer elektrikern inte installera dessa

Det är första gången vi gör en större renovering och jag blir nästan chockad av byggbranschen.
Var inne i Marbodalbutiken för att prata om möjligheten att renovera vårt Marbodalkök istället för att slänga ut det. Det var ingen som kom fram och frågade om vi behöver hjälp, utan personalen satt vid sina arbetsplatser och pratade om sina helgplaner. Efter 20 min gick jag fram och sa "ursäkta att jag stör, jag behöver hjälp". De vände sig om och sa: "ja?". Bemödade sig inte ens med att ställa sig upp och ta emot mig som kund. Bemötandet var otroligt nonchalant.

Var inne på Höganäs kakels butik för att lägga en stor beställning på allting till två badrum. Killen sa bara: du får maila in din beställning. Okej, visst jag kan jag göra det men jag vill ju ha personlig rådgivning också. Det är ju inte en t-shirt jag ska köpa direkt. Han frågade vad jag behöver hjälp med. Då sa jag att exempelvis så vet vi inte hur vi ska tänka när vi ska välja toalettstol. Hans svar var att vi får välja precis vilken vi vill. Men "är det ett stort badrum så brukar de flesta välja en större toalett och är det ett mindre badrum så väljer de flesta en mindre toalettstol"....ja, det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta direkt.

Offerten som vi har fått från företaget som ska renovera badrummet är också helt galen. 4 sidor med detaljer ner på mutternivå i princip. Helt ointressant för en icke-insatt person. litet utdrag från offerten:
  • Tätskikt appliceras på golv & väggar.
  • Montering av tätskiktsmanschetter.
  • Montering av tätskiktsmembran.
  • Montering av klinkersil.
  • Våtrumssilikon appliceras runt inredning.
  • LK PEX Vattenrör dras till en wc-stol.
  • Befintliga vatten installationer kopplas ur och säkras (proppas).
Är inte allt detta standard vid badrumsrenovering? varför behöver man speca sånt här? Jag vet knappt ens vad hälften av de här orden betyder.

Det finns inget kundperspektiv. Ingen har tänkt att vi måste förenkla kundresan.
Är det bara jag som upplever det såhär?

Det är första gången vi gör en större renovering och jag blir nästan chockad av byggbranschen.
Var inne i Marbodalbutiken för att prata om möjligheten att renovera vårt Marbodalkök istället för att slänga ut det. Det var ingen som kom fram och frågade om vi behöver hjälp, utan personalen satt vid sina arbetsplatser och pratade om sina helgplaner. Efter 20 min gick jag fram och sa "ursäkta att jag stör, jag behöver hjälp". De vände sig om och sa: "ja?". Bemödade sig inte ens med att ställa sig upp och ta emot mig som kund. Bemötandet var otroligt nonchalant.

Var inne på Höganäs kakels butik för att lägga en stor beställning på allting till två badrum. Killen sa bara: du får maila in din beställning. Okej, visst jag kan jag göra det men jag vill ju ha personlig rådgivning också. Det är ju inte en t-shirt jag ska köpa direkt. Han frågade vad jag behöver hjälp med. Då sa jag att exempelvis så vet vi inte hur vi ska tänka när vi ska välja toalettstol. Hans svar var att vi får välja precis vilken vi vill. Men "är det ett stort badrum så brukar de flesta välja en större toalett och är det ett mindre badrum så väljer de flesta en mindre toalettstol"....ja, det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta direkt.

Offerten som vi har fått från företaget som ska renovera badrummet är också helt galen. 4 sidor med detaljer ner på mutternivå i princip. Helt ointressant för en icke-insatt person. litet utdrag från offerten:
  • Tätskikt appliceras på golv & väggar.
  • Montering av tätskiktsmanschetter.
  • Montering av tätskiktsmembran.
  • Montering av klinkersil.
  • Våtrumssilikon appliceras runt inredning.
  • LK PEX Vattenrör dras till en wc-stol.
  • Befintliga vatten installationer kopplas ur och säkras (proppas).
Är inte allt detta standard vid badrumsrenovering? varför behöver man speca sånt här? Jag vet knappt ens vad hälften av de här orden betyder.

Det finns inget kundperspektiv. Ingen har tänkt att vi måste förenkla kundresan.
Är det bara jag som upplever det såhär?
De två översta är ju asdåligt. Bättre kan de. Problemet är att du är en villaägare, hade du varit plattsättaren Bengtsson, bäst i stan, hade de rest sig upp. Du är sällanköpare även om du tänkt slanta upp 6 siffrigt.

Detaljspecen är nog bra för att förstå omfattningen på allt som ska göras, inte vad varje grej ska vara till. Du vill ha ett badrum, de bygger skiten. Du har då lättare att hitta ”felet” om det blir en vattenskada jämfört med nån som bara tar jobbet och får beloppet swishat.

Tillbaka
Topp