• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Det är första gången vi gör en större renovering och jag blir nästan chockad av byggbranschen.
Var inne i Marbodalbutiken för att prata om möjligheten att renovera vårt Marbodalkök istället för att slänga ut det. Det var ingen som kom fram och frågade om vi behöver hjälp, utan personalen satt vid sina arbetsplatser och pratade om sina helgplaner. Efter 20 min gick jag fram och sa "ursäkta att jag stör, jag behöver hjälp". De vände sig om och sa: "ja?". Bemödade sig inte ens med att ställa sig upp och ta emot mig som kund. Bemötandet var otroligt nonchalant.

Var inne på Höganäs kakels butik för att lägga en stor beställning på allting till två badrum. Killen sa bara: du får maila in din beställning. Okej, visst jag kan jag göra det men jag vill ju ha personlig rådgivning också. Det är ju inte en t-shirt jag ska köpa direkt. Han frågade vad jag behöver hjälp med. Då sa jag att exempelvis så vet vi inte hur vi ska tänka när vi ska välja toalettstol. Hans svar var att vi får välja precis vilken vi vill. Men "är det ett stort badrum så brukar de flesta välja en större toalett och är det ett mindre badrum så väljer de flesta en mindre toalettstol"....ja, det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta direkt.

Offerten som vi har fått från företaget som ska renovera badrummet är också helt galen. 4 sidor med detaljer ner på mutternivå i princip. Helt ointressant för en icke-insatt person. litet utdrag från offerten:
  • Tätskikt appliceras på golv & väggar.
  • Montering av tätskiktsmanschetter.
  • Montering av tätskiktsmembran.
  • Montering av klinkersil.
  • Våtrumssilikon appliceras runt inredning.
  • LK PEX Vattenrör dras till en wc-stol.
  • Befintliga vatten installationer kopplas ur och säkras (proppas).
Är inte allt detta standard vid badrumsrenovering? varför behöver man speca sånt här? Jag vet knappt ens vad hälften av de här orden betyder.

Det finns inget kundperspektiv. Ingen har tänkt att vi måste förenkla kundresan.
Är det bara jag som upplever det såhär?
Instämmer om allt - helt sjukt att man kan hantera kunder så dåligt. Att du fått en massa detaljer är dock bra, inte tvärtom. Du kan behöva visa för försäkringsbolag osv framöver vad som är gjort om något händer.

Har själv ett pågående äventyr med mitt felkonstruerade värmesystem. Har haft rörmokare hemma, "vi kommer på måndag och börjar"....nu har det gått två veckor sedan dess och inte ett pip...

Jag ska på visning på ett hus som är totalrenoverat. Dock verkar det vara en snickare som bor i huset och därmed renoverat allt själv eller med hjälp av kontakter förmodar jag då det inte finns några intyg på rörarbete (nya stammar, nya rör), eldragning osv osv. Det enda det finns intyg på är ena badrummet som är gjort av en välkänd firma i staden.

Hur ska man tänka här? Hur är det exempelvis med försäkring om det börjar brinna pga ett elfel 5 år fram i tiden?

Jag ska på visning på ett hus som är totalrenoverat. Dock verkar det vara en snickare som bor i huset och därmed renoverat allt själv eller med hjälp av kontakter förmodar jag då det inte finns några intyg på rörarbete (nya stammar, nya rör), eldragning osv osv. Det enda det finns intyg på är ena badrummet som är gjort av en välkänd firma i staden.

Hur ska man tänka här? Hur är det exempelvis med försäkring om det börjar brinna pga ett elfel 5 år fram i tiden?
Oavsett vem som gjort vad i ett begagnat hus man är intresserad av att köpa så rekommenderar jag starkt att göra en oberoende elbesiktning innan köp. Dom tusenlapparna är ingenting jämfört med att ha nån till att börja riva i en tveksam anläggning.

Ofta så finns det även en massa småskit också som bör åtgärdas. Det behöver inte bli så dyrt, men med några punkter med anmärkningar i protokollet så är det en bra anledning till prut iaf.

Oavsett vem som gjort vad i ett begagnat hus man är intresserad av att köpa så rekommenderar jag starkt att göra en oberoende elbesiktning innan köp. Dom tusenlapparna är ingenting jämfört med att ha nån till att börja riva i en tveksam anläggning.

Ofta så finns det även en massa småskit också som bör åtgärdas. Det behöver inte bli så dyrt, men med några punkter med anmärkningar i protokollet så är det en bra anledning till prut iaf.
Ingen dum idé :)
Brukar ni i tråden generellt göra en egen oberoende besiktning innan ni slutför köpet?

Brukar ni i tråden generellt göra en egen oberoende besiktning innan ni slutför köpet?
Jag fattar såklart att det måste gå fort ibland. Men att skriva med i kontraktet att man vill göra en besiktning är väl ändå ett måste? Eller slopar man även en vanlig oberoende besiktning i typ Stockholm? Annars så bokar man ”vanlig” besiktning och elbesiktning till samma tillfälle. Så gjorde vi när vi köpte ett rätt gammalt hus. När vi köpte ett modernt ”orört” hus byggt av Skanska så tog vi ingen elbesiktning däremot.

Senast vi köpte hus, 2017, så var det massor med budgivare på ett attraktivt hus i Malmö. Men självklart fick vi med att vi fick besiktiga huset.

Jag fattar såklart att det måste gå fort ibland. Men att skriva med i kontraktet att man vill göra en besiktning är väl ändå ett måste? Eller slopar man även en vanlig oberoende besiktning i typ Stockholm? Annars så bokar man ”vanlig” besiktning och elbesiktning till samma tillfälle. Så gjorde vi när vi köpte ett rätt gammalt hus. När vi köpte ett modernt ”orört” hus byggt av Skanska så tog vi ingen elbesiktning däremot.
Det brukar vara standard med besiktningsförbehåll men köpare som förhandlar bort sådant får förtur numera. Säljarens marknad.

För egen del om jag sålde nuvarande hus skulle jag lätt släppa 50-100k i budgivning mot att hitta en köpare som köper utan egen besiktning eftersom det kostar så mycket mer att göra om försäljningen. (Dock är mitt hyfsat nybyggt så jag känner mig inte som en bandit ändå)

Det brukar vara standard med besiktningsförbehåll men köpare som förhandlar bort sådant får förtur numera. Säljarens marknad.

För egen del om jag sålde nuvarande hus skulle jag lätt släppa 50-100k i budgivning mot att hitta en köpare som köper utan egen besiktning eftersom det kostar så mycket mer att göra om försäljningen. (Dock är mitt hyfsat nybyggt så jag känner mig inte som en bandit ändå)
Särskilt när det ska hållas på att prutas efter besiktning så kan man räkna med att det hade varit smartare att välja budgivaren som är redo att skriva på direkt

Särskilt när det ska hållas på att prutas efter besiktning så kan man räkna med att det hade varit smartare att välja budgivaren som är redo att skriva på direkt
En jävla kass marknad vi har i Sverige enligt mig. Horribelt att ta beslut på 10 millar baserat på 15 minuters analys.. o lyssna på nån som inte ens bott i huset. En besiktning kan trots allt hjälpa till att inte stå med brallorna nere.

..men står man där själv o säljer så vill man inte ha någon bråkmakare som klagar på en massa grejer som naturligt existerar i hus som byggts för många år sedan.

Knepigt det där.

En jävla kass marknad vi har i Sverige enligt mig. Horribelt att ta beslut på 10 millar baserat på 15 minuters analys.. o lyssna på nån som inte ens bott i huset. En besiktning kan trots allt hjälpa till att inte stå med brallorna nere.

..men står man där själv o säljer så vill man inte ha någon bråkmakare som klagar på en massa grejer som naturligt existerar i hus som byggts för många år sedan.

Knepigt det där.
Å andra sidan så skulle jag som säljare känna mig trygg att sälja kåken besiktad och slippa senare tjafs.

Knepigt det där.

Läste att beslutslängden när man skulle köpa fastighet (visserligen London) var 21minuter.
Senast jag köpte ett par kalsonger var beslutslängden jämförbar.

När jag köpte min lght för 20år sedan så var jag på en visning på 15-20min på en onsdag och budgivningen klar på måndag och sen skrevs papper på fredagen. Så 10dagar tog hela affären (på 465,000 som nästan 25-åring) helt absurt när man tänker efter.

Om man ska köpa en dyrare vinterjacka är man ju in i butiken 2-3ggr (under ca:10dagar) och klämmer o provar innan man slår till.

Så att köpa hus/lght (1,5-12 millijoner) i många städer i Sverige är alltså jämförbart (beslutstid) med en 7-10,000kr vinterjacka rent krasst.

Nu var det rätt annorlunda när jag köpte (Tidigt 2020, marknaden var lite i stiltje då man inte visste hur Covid skulle påverka). Men jag fick göra en egen besiktning, fick två veckor att fixa det och säljarna var med när denna gjordes ( tog 4H).

Men det var uppenbart att den besiktning som säljarna fått gjord bara var där för syns skull:oops:

Lär vara lite halvkorkad vad gäller besiktnings vara eller icke vara men vi köpte hus i somras och det var då för besiktigat. Vi brydde oss inte om att göra en egen besiktning eller liknande då det bara vid frågan började strula. men å andra sidan var det enbart mindre anmärkningar som vi själva såg vid visning. Vi har väll haft tur då det enda riktigt tråkiga vi hittat var att original furugolv var sönderkapat då dom bytt avlopp och ersatt med masonit.

En sak vi märk med alla de visningar vi varit på är dock att folk kan ju extremt lite om vad det är dom köper! Att då komma med krav om besiktning lär aldrig gå om man sen ska pruta i Stockholmsområdet då det finns 20-40 till som är med och budar och vill köpa oavsett om det är ett rivningsobjekt eller nybyggt..

Edit:
kanske ska lägga till att vi redan rivit hela övervåningen (förutom badrum) ända ner till konstruktionsnivån och renoverat. Kommer göra samma sak med såväl mellanvåning, källare (som ska grävas ur och få golvvärme) och fasad samt tak så känns inte som så mycket skit kan komma upp som ändå inte ska fixas...
Garaget är ingen ide att ens försöka renovera så det blir till att riva och bygga nytt tids nog.

Senast ändrad:
Lite kliven kring det där med besiktning. När vi köpte vår lägenhet för typ 10 år sen, så var det mycket som var slarvigt gjort och som vi visste att vi skulle behöva göra om. Vi ville dock ha en ärlig besiktning för att få en känsla av vad som var mest akut att åtgärda och prioritera var vi skulle bränna pengarna, men personen som besikta åt oss verkade mest va ute efter att hitta saker för oss att pruta ner priset med.

Fick bland annat synpunkter på att spotarna i badrummet, som besiktningsmannen anmärkte på och även att det var brister kring tätskiktet vid golvbrunnen. När vi sen hade elektriker och kalelsättare för att renovera köket så bad jag om deras bedömning i badrummet. Elektrikern tar bort en halogenlampa, tittar på sockeln och säger, det här är 12v finns inget att anmärka på. Kakelsättaren tittar på golvbrunnen, håller med om att det inte är snyggt gjort och att man kladdat med tätskiktet, men kan trots det se att duken sitter fastklämd på rätt sätt och inte se någon orsak till att dömma ut golvbrunnen. Vi renoverade badrummet förra året utan några indikationer på fuktproblem.

Lite kliven kring det där med besiktning. När vi köpte vår lägenhet för typ 10 år sen, så var det mycket som var slarvigt gjort och som vi visste att vi skulle behöva göra om. Vi ville dock ha en ärlig besiktning för att få en känsla av vad som var mest akut att åtgärda och prioritera var vi skulle bränna pengarna, men personen som besikta åt oss verkade mest va ute efter att hitta saker för oss att pruta ner priset med.

Fick bland annat synpunkter på att spotarna i badrummet, som besiktningsmannen anmärkte på och även att det var brister kring tätskiktet vid golvbrunnen. När vi sen hade elektriker och kalelsättare för att renovera köket så bad jag om deras bedömning i badrummet. Elektrikern tar bort en halogenlampa, tittar på sockeln och säger, det här är 12v finns inget att anmärka på. Kakelsättaren tittar på golvbrunnen, håller med om att det inte är snyggt gjort och att man kladdat med tätskiktet, men kan trots det se att duken sitter fastklämd på rätt sätt och inte se någon orsak till att dömma ut golvbrunnen. Vi renoverade badrummet förra året utan några indikationer på fuktproblem.
Har också rätt dåliga erfarenheter av besiktning. De tittar bara okulärt, ingenting som är dolt anser de att de ska kolla. Dessutom sätter de "risk" på typ allting på ett äldre hus så man får ingen vidare användning av det.

Allt en besiktning säger är ju att det är problem. Att som i vårt hus döma ut ångspärren upp mot vind i ett hus som är byggt 1936 och således inte har en ångspärr är ju inte direkt ett problem utan en skillnad i konstruktion. Absolut att en besiktning är bra i att uppmärksamma en på vissa saker men att ha det som enda utlåtande i svart och vitt tror jag inte på...

Man får vara lite smart gällande besiktning.
När vi sålde vårt första hus så gjorde vi en besiktning med 10 år försäkring. Det innebar att bolaget stod för alla fel som kunde dyka upp inom 10 år.
Väldigt bra för köparna och oss.
Då ingick en genomgång för köparna i huset av besiktningsprotokollet.

Det hus vi köpte nu (i södra Stockholm) skrev vi in en klausul att vi gjorde en ny besiktning inom en vecka. De ville självklart att vi skulle använda deras besiktningsman men vi anlitade en egen som var på standby.
Mäklaren ville inte att vi skulle göra det men säljarna hade inga problem med det.

Jag/vi skulle aldrig köpa något som vi inte fick gå igenom före vi gjort det. Så mycket dåliga renoveringar/byggen i husen man har tittat på. Framförallt badrum som nästan alltid saknar papper...

Jag tror att man kommer långt med det om man förklarar att anledningen till att man gör ny besiktning är för att veta vad som behöver fixas först när man har flyttat in.
Inte för att hamna i ett prutläge.

När vi sålde vårt första hus så gjorde vi en besiktning med 10 år försäkring. Det innebar att bolaget stod för alla fel som kunde dyka upp inom 10 år.

Det hus vi köpte nu (i södra Stockholm) skrev vi in en klausul att vi gjorde en ny besiktning inom en vecka. De ville självklart att vi skulle använda deras besiktningsman men vi anlitade en egen som var på standby.
Mäklaren ville inte att vi skulle göra det men säljarna hade inga problem med det.

Jag/vi skulle aldrig köpa något som vi inte fick gå igenom före vi gjort det. Så mycket dåliga renoveringar/byggen i husen man har tittat på. Framförallt badrum som nästan alltid saknar papper...

Jag tror att man kommer långt med det om man förklarar att anledningen till att man gör ny besiktning är för att veta vad som behöver fixas först när man har flyttat in.

Det är i väldigt stor utsträckning en falsk trygghet med dolda fel-försäkringen. Din undersökningsplikt som köpare går väldigt långt och om dolda fel upptäcker du ju oftast i samband med en renovering eller en akut skada. Då har du sällan lust att börja grotta i en dolda fel-försäkring när din hemförsäkring sannolikt är en snabbare lösning.

Hade genomgång med säljarens besiktningsman. Tog med min bror som är byggare, jag är inte intresserad och kan inte ett skit. Köp sa broder köpte gjorde vi🤣. Har inte haft nån bekymmer med huset mer än att en spot ute brann 7 år efter vi köpte.

Huset vi köpte var besiktigat och vi fick en genomgång men tycker ärligt talat att den besiktningen var ett skämt. Det man vill veta är ju tyvärr sådant som man inte kan få svar på utan invasiva ingrepp.

Något som jag håller med om är när hus är renoverat i omgångar så är det jättesvårt att se ev. fel då det är kaka på kaka som ska nystas upp. Vi letade som sagt efter ett orenoverat hus och det var precis vad vi köpte. Det ger ju även fördelen att det inte finns tre lager överallt men nackdelen att allt måste göras vid vilket vi även villa ha så inget konstigt i sig.

Ska man köpa något som är renoverat och inte själv göra om allt då tror jag besiktning är MYCKET viktigare!

Dolda-fel-försäkring är allt annat än bra för köparen. Det innebär att man som köpare får ett försäkringsbolag som motpart istället för privatperson (säljaren). Och vem av de två som har mest resurser/erfarenhet att processa kring dolda-fel är rätt självklart. Uppförsbacke redan från start :)

Det är i väldigt stor utsträckning en falsk trygghet med dolda fel-försäkringen. Din undersökningsplikt som köpare går väldigt långt och om dolda fel upptäcker du ju oftast i samband med en renovering eller en akut skada. Då har du sällan lust att börja grotta i en dolda fel-försäkring när din hemförsäkring sannolikt är en snabbare lösning.

Det vi gjorde var att anlita försäkringsbolaget som gjorde en enorm genomgång av huset som de sammanfattade, problemen de hittade avskrev de sig och försäkringen gällde dolda fel och eventuella andra problem som de inte hittade vid besiktningen.
Så för vår del så slapp vi tänka på huset efter det såldes och vi hade inget att dölja så det var en smidig lösning för oss. Köparna fick också en rejäl genomgång i huset på alla fel och risker som fanns och det uppskattade de också.

Huset vi köpte var besiktigat och vi fick en genomgång men tycker ärligt talat att den besiktningen var ett skämt. Det man vill veta är ju tyvärr sådant som man inte kan få svar på utan invasiva ingrepp.

Något som jag håller med om är när hus är renoverat i omgångar så är det jättesvårt att se ev. fel då det är kaka på kaka som ska nystas upp. Vi letade som sagt efter ett orenoverat hus och det var precis vad vi köpte. Det ger ju även fördelen att det inte finns tre lager överallt men nackdelen att allt måste göras vid vilket vi även villa ha så inget konstigt i sig.

Ska man köpa något som är renoverat och inte själv göra om allt då tror jag besiktning är MYCKET viktigare!

Håller med dig helt, vårt första hus tog vi genomgång med besiktningsmannen som hade gjort säljarens besiktning. I princip så pekade de bara på alla felen som stod i protokollet. Men då var vi förstagångshusköpare så det kändes vettigt. Vi gjorde sedan om kök och badrum som vi ville ha det så det behövde vi inte oroa oss för. Men den där genomgången kommer jag aldrig ta igen, det kan ju vara tex säljarens kompis som har gjort besiktningen, det får man ju aldrig veta... Bästa är att anlita en egen som även kollar el och vatten.

Dolda-fel-försäkring är allt annat än bra för köparen. Det innebär att man som köpare får ett försäkringsbolag som motpart istället för privatperson (säljaren). Och vem av de två som har mest resurser/erfarenhet att processa kring dolda-fel är rätt självklart. Uppförsbacke redan från start :)

Så kan det väl vara om det kommer fram fler fel än vad vi hittade, men för oss som säljare kändes det skönt att kunna gå vidare, och för köparna så kändes det också bra att det var en seriös firma att ha kontakt med om något skulle hända. Så i vårt fall var det win win.

Låta avundsjuka flöda…

nja… nu närmar vi oss väggen med ekonomin dessvärre i bygget. Vi blev alla 6 personer sjuka i covid och min gratisbyggande huskonstruktör är i dålig form och repar sig långsamt. 3v and counting. Han ska givetvis inte röra en tumstock tills han är frisk nog säger jag. Själv har det blivit minimalt gjort. Seg jävla corona. Tog hårt även på mig. Orkar inte mycket. :(

Alla inköpta gubbar som springer runt.. det viktiga är VVS, vatten, el, våtrum och plattläggning. Sen blir det en del ogjort vad gäller snickeri och målning, skiter i lite garageel och snickeri och sånt tills vidare. Det fortsätter dyka upp knepiga grejer i huset som tex att golvsockeln i vardagsrum och matrum är uppsatta innan man la golvet. Ett jävla rackartyg när man börjar slita bort golvsockeln. Vill inte vara barskrapad när våren kommer och våran uppgrävda trädgård tittar fram. Då blir det prio och gissningar vad alla löpande arbeten landar på.

en bild iaf på framdriften:

C02021B2-5DE0-4B69-891D-38A243B49931.jpeg

Låta avundsjuka flöda…

nja… nu närmar vi oss väggen med ekonomin dessvärre i bygget. Vi blev alla 6 personer sjuka i covid och min gratisbyggande huskonstruktör är i dålig form och repar sig långsamt. 3v and counting. Han ska givetvis inte röra en tumstock tills han är frisk nog säger jag. Själv har det blivit minimalt gjort. Seg jävla corona. Tog hårt även på mig. Orkar inte mycket. :(

Alla inköpta gubbar som springer runt.. det viktiga är VVS, vatten, el, våtrum och plattläggning. Sen blir det en del ogjort vad gäller snickeri och målning, skiter i lite garageel och snickeri och sånt tills vidare. Det fortsätter dyka upp knepiga grejer i huset som tex att golvsockeln i vardagsrum och matrum är uppsatta innan man la golvet. Ett jävla rackartyg när man börjar slita bort golvsockeln. Vill inte vara barskrapad när våren kommer och våran uppgrävda trädgård tittar fram. Då blir det prio och gissningar vad alla löpande arbeten landar på.

en bild iaf på framdriften:

C02021B2-5DE0-4B69-891D-38A243B49931.jpeg

Ang. golvsockeln så är det vanligt att folk låter den sitta kvar när de lägger nytt golv och täcker över glipan med kvartstav eller liknande.

Du menar mellan list och golv? Är det någon gammal spiklimmad historia då? Uppenbarligen har det ju fungerat men vanligtvis har man en större glipa eftersom att levande material rör sig.
Precis. De har kapat fiskbensparketten utan någon möjlighet att röra sig över årstiderna. Det knepiga för oss var vissa spikar som satt i sockeln i linje med golvets ovansida.

nu är skiten borta. Plan b är att sätta skivor mot väggen och köra speglar, med golvsockel utanför för att safea. Väggen rasar sönder pga torrt puts. Smäller på skivor där isf 30m putslagning. Blir snyggt hoppas vi. Varför tog vi bort sockeln från början? Vi fräser in el där.

Typ så här ungefär:
7D9118C7-3A28-4955-8BFB-421C3794AD5A.png

Tillbaka
Topp