Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Någon brädgård i närheten? Borde inte bli för dyrt tänker jag. Mina erfarenheter är att de rätt snabbt och enkelt kan lösa sådana specialare om de har tid (och lust).Kan ni hjälpa mig i rätt riktning om det är möjligt att hitta en golvlist som är 3,8m lång?
Det är i hallen, vi kommer lägga en matta över kakel som ligger där nu, och så blir det en kant över till parketten:
Antagligen blir det ca 5mm höjdskillnad så jag har tittat på övergångsprofiler som verkar bli snyggast:
Men alla verkar vara korta och jag vill helst slippa att skarva då det blir i mitten på rummet om de bara är runt 2m.
Ni kanske har tips på andra lösningar?
Det är en ide visserligen, men jag tror det behöver vara aluminium för de behöver matcha de andra listerna som vi har (ska köpa) till trappan.Någon brädgård i närheten? Borde inte bli för dyrt tänker jag. Mina erfarenheter är att de rätt snabbt och enkelt kan lösa sådana specialare om de har tid (och lust).
Vilket av golven är högst? Trägolv lägre - Plattjärn/aluminium 20x5mm med mjukfog mot klinkers?Kan ni hjälpa mig i rätt riktning om det är möjligt att hitta en golvlist som är 3,8m lång?
Det är i hallen, vi kommer lägga en matta över kakel som ligger där nu, och så blir det en kant över till parketten:
Antagligen blir det ca 5mm höjdskillnad så jag har tittat på övergångsprofiler som verkar bli snyggast:
Men alla verkar vara korta och jag vill helst slippa att skarva då det blir i mitten på rummet om de bara är runt 2m.
Ni kanske har tips på andra lösningar?
Parketten blir lägst eftersom jag kommer lägga en matta över plattorna.Vilket av golven är högst? Trägolv lägre - Plattjärn/aluminium 20x5mm med mjukfog mot klinkers?
Stort grattis, vad roligt!Nu har jag äntligen köpt hus!! Det är inte huset jag nämnde i tråden några sidor bak utan ett helt annat som det blev en jävligt snabb affär på.
Huset är i bra skick överlag men vi tänker att vi ska lägga lite golv och måla om lite innan vi flyttar in. Då jag har bott i lgh tidigare så har jag i princip inte haft några verktyg utan främst lånat av föräldrarna när det behövts. Nu tänker jag att jag ska inhandla lite fina nya maskiner och verktyg som kommer behövas vid golvläggningen men även sådant som generellt är bra att ha i hemmet när vi vill lägga trall, renovera annat framöver och vad man nu kan tänkas behöva maskiner för.
Då är frågan om ni har några tips på vad för slags verktyg och kanske ännu viktigare vilket märke man ska satsa på?
Det jag tänker främst att jag behöver är skruvdragare, gersåg, multiverktyg, sticksåg, tigersåg.
Ryobi är en bra gör-det-själv nivå med stort utbud och ganska mycket kampanjer på de stora varuhusen så man kan få tag på grejer prisvärt.Då är frågan om ni har några tips på vad för slags verktyg och kanske ännu viktigare vilket märke man ska satsa på?
Åk till en välsorterad bygghandel och kläm lite på dom olika märkena. Särskilt skruvdragare och borrmaskin, känn efter hur dom känns i handen, själv kommer jag gå inte överens med Milwaukee maskiner pga placering av fram/back knapp . Köp ett märke så du slipper olika laddare och batterier. När du väl bestämt dig för vilket märke så finns det ofta paketerbjudande som har det man mest använder, eller så ber man affären att göra ett bra pris på ett eget ihopsatt kit.Nu har jag äntligen köpt hus!! Det är inte huset jag nämnde i tråden några sidor bak utan ett helt annat som det blev en jävligt snabb affär på.
Huset är i bra skick överlag men vi tänker att vi ska lägga lite golv och måla om lite innan vi flyttar in. Då jag har bott i lgh tidigare så har jag i princip inte haft några verktyg utan främst lånat av föräldrarna när det behövts. Nu tänker jag att jag ska inhandla lite fina nya maskiner och verktyg som kommer behövas vid golvläggningen men även sådant som generellt är bra att ha i hemmet när vi vill lägga trall, renovera annat framöver och vad man nu kan tänkas behöva maskiner för.
Då är frågan om ni har några tips på vad för slags verktyg och kanske ännu viktigare vilket märke man ska satsa på?
Det jag tänker främst att jag behöver är skruvdragare, gersåg, multiverktyg, sticksåg, tigersåg.
Tack så mycket, jag är sjukt exalterad och gladStort grattis, vad roligt!
Jag gjorde samma sak när vi renoverade hela huset.
Började med att köpa en billig tigersåg på jula som höll i Ca 30 minuter, så det är lika bra att köpa ordentliga grejer från början
Alla mina verktyg är av märkena Makita & Dewalt ..
Ryobi säger du? Jag har sett att de har en serie där ett batteri passar alla maskiner. Känns ju spontant riktigt bra med en sådan lösning. Jag håller dessutom med att det kanske är lite väl onödigt att köra på dyra proffsverktyg när jag förutom en mindre renovering sällan kommer använda sakerna.Ryobi är en bra gör-det-själv nivå med stort utbud och ganska mycket kampanjer på de stora varuhusen så man kan få tag på grejer prisvärt.
Jag kör själv AEG. Att gå upp på proffs-grejer är mest onödigt dyrt och de kommer inte gå sönder ändå. Hoppa över de billigaste grejerna (Meec osv) främst för batterierna snabbt blir dåliga.
Bra tips, visste inte att man kan plocka ihop lite olika saker och be om ett bättre pris men det kanske är en bra idé. Jag har kikat på lite färdiga kit och ofta innehåller de sådant som jag inte vill ha eller behöver.Åk till en välsorterad bygghandel och kläm lite på dom olika märkena. Särskilt skruvdragare och borrmaskin, känn efter hur dom känns i handen, själv kommer jag gå inte överens med Milwaukee maskiner pga placering av fram/back knapp . Köp ett märke så du slipper olika laddare och batterier. När du väl bestämt dig för vilket märke så finns det ofta paketerbjudande som har det man mest använder, eller så ber man affären att göra ett bra pris på ett eget ihopsatt kit.
Tack för tipset!Jag köpte hikoki
Funkar bra
Så funkar i princip alla märken, många har en 12v serie och en 18v serie. Ryobi har två olika kvalitetsnivåer där de som benämns "Brushless" är av bättre typ. Helt ärligt håller de andra också - men de är inte lika kraftfulla och kommer hålla kortare tid om de används mycket.Ryobi säger du? Jag har sett att de har en serie där ett batteri passar alla maskiner. Känns ju spontant riktigt bra med en sådan lösning. Jag håller dessutom med att det kanske är lite väl onödigt att köra på dyra proffsverktyg när jag förutom en mindre renovering sällan kommer använda sakerna.
Jag var inne och kikade på deras hemsida och såg just detta att de verkar ha en billigare serie, då väljer jag nog isåfall att satsa på brushless motorer med lite bättre kraft och kvalitet.Så funkar i princip alla märken, många har en 12v serie och en 18v serie. Ryobi har två olika kvalitetsnivåer där de som benämns "Brushless" är av bättre typ. Helt ärligt håller de andra också - men de är inte lika kraftfulla och kommer hålla kortare tid om de används mycket.
En grej att tänka på är att du ska ha 1 batteri mer än du har maskiner. Varför då? Jo för att det ska sitta i laddaren medans du använder de andra maskinerna. Annars kommer du "drabbas" av 30 minuter ölpaus hela tiden när du bygger och batteriet är slut
Det är bra grejer men jag skulle inte köpa så mycket i förväg utan försök tänk vad du behöver till nästa projekt och låt det sedan växa fram. Risken är annars att mycket blir liggande. Jag ÄLSKAR verktyg och försöker nästan hitta projekt för att få köpa nya verktyg men i ärlighetens namn klarar man sig med rätt lite. Det tar lite längre tid bara. Det du har skrivit är bra saker att starta med absolut.Utöver elverktygen så tänker jag att följande saker behöver finnas i garaget.
Nu har jag redan en verktygslåda som innehåller en hel del av detta men det mesta är i undermålig kvalitet och jag tänker att jag vill börja om från scratch med bra grejer.
Säg gärna till om jag missar något
- Set med bra skruvmejslar.
- Ett par olika tänger av varierande sort.
- Vattenpass
- Vinkelhake
- Tvingar
- Hammare
- Fogsvans
- Morakniv samt mattkniv
- Sladdvinda
- Måttband samt tumstock
- Bits och borrset.
- Bygglampa
- Sågbord.
Haha, kul att det är fler som tänker så Jag har ju bara väntat på att ha ett hus och ett garage där jag kan förvara alla verktyg.Det är bra grejer men jag skulle inte köpa så mycket i förväg utan försök tänk vad du behöver till nästa projekt och låt det sedan växa fram. Risken är annars att mycket blir liggande. Jag ÄLSKAR verktyg och försöker nästan hitta projekt för att få köpa nya verktyg men i ärlighetens namn klarar man sig med rätt lite. Det tar lite längre tid bara. Det du har skrivit är bra saker att starta med absolut.
Om du bara ska lägga golv klarar du det med en hammare+kloss, en vinkelhake+måttband och en sticksåg. Lägg lite pengar på bra blad till sågen, billiga på Rusta osv är otroligt frustrerande.
Ha lite is i magen o försök håll lite koll på priser.Haha, kul att det är fler som tänker så Jag har ju bara väntat på att ha ett hus och ett garage där jag kan förvara alla verktyg.
Hör vad du säger, jag tänker också att det på sikt är bättre att bara låta samlingen växa fram. Anledningen till att jag vill göra en lista på saker som är bra att ha är att vi inte får tillträde förrän i juni. Då tänker jag att jag kan hålla lite utkik på när det är rea eller bra erbjudanden fram tills dess. Ser jag då helt plötsligt att det är 50% rea på ett bra set med skruvmejslar. Ja då kan jag ju köpa det redan nu.
Så funkar i princip alla märken, många har en 12v serie och en 18v serie. Ryobi har två olika kvalitetsnivåer där de som benämns "Brushless" är av bättre typ. Helt ärligt håller de andra också - men de är inte lika kraftfulla och kommer hålla kortare tid om de används mycket.
En grej att tänka på är att du ska ha 1 batteri mer än du har maskiner. Varför då? Jo för att det ska sitta i laddaren medans du använder de andra maskinerna. Annars kommer du "drabbas" av 30 minuter ölpaus hela tiden när du bygger och batteriet är slut
TackGrattis @Owaysis till ert husköpet.
Jag vill slå ett slag för begagnade verktyg av bra kvalitet, typ koben, skiftnycklar, rörtänger osv. om dom hållt i 50år+ så lär ju inte du heller ha sönder dom.
Tyvärr svårt att få tag på, många håller hårt i sina verktyg.
Kan bara ta mina föräldrar (läs pappa) som ex. 15+ hammare 45-50skruvmejslar 3-4koben 3spett 5yxor 8handsågar 20tvingar osv.
Ett riktigt bra måttband, hammare, blocknyckelsats, skruvdragare/mejslar, tigersåg och koben kommer man långt med och som du är inne på låta det växa fram efterhand som behov uppstår.
Sen är det ju mer som behövs, bra grovdammsugare, högtryck, kompressor, snöslunga, gräsklippare osv
Det är dyrt att bygga upp samlingen men om man använder verktygen rätt och sköter om/underhåller dom så har dom lång livslängd.
Jula kör rea lite då och då på Bacho, blir ju bra pris då.
. Men jag tänker ändå investera i en robot.
Ja men precis, en vettig trimmer behöver också införskaffas. Där får jag välja ett märke eller serie så att trimmer och häcksax kan fungera på samma batteri.Robot är jättebra men du kommer då behöva en eldriven trimmer också. Sen är det lite jobbigt om man har ungar som slänger ut leksaker på gräsmattan osv. Roboten klipper sällan så nära kanten som man skulle vilja om inte kanten är platt så att hjulet i princip kan rulla utanför gräsmattan. Jag är väldigt nöjd med min trimmer från Husqvarna 115iL heter den. Har inte ens startat min gamla bensindrivna trimmer sen dess. (De med sladd funkar förstås också men det är oerhört skönt att slippa). Det som är bra är att det är en serie med verktyg som man kan driva med det 36v batteriet. Jag har motorsågen också, funkar kalas. Hög kvalitet och inte vansinnigt dyra ändå.
Grovdammsugare behövs främst om du ska riva inomhus. Sågspån går att suga upp med vanlig dammsugare. Gipsdamm kräver grovdammsugare, vanliga är inte gjorda för sånt de förstörs efter ett tag.
1 batteri mer än maskiner tycker jag låter mycket. Beror förstås på hur intensivt man jobbar och hur många man är.Så funkar i princip alla märken, många har en 12v serie och en 18v serie. Ryobi har två olika kvalitetsnivåer där de som benämns "Brushless" är av bättre typ. Helt ärligt håller de andra också - men de är inte lika kraftfulla och kommer hålla kortare tid om de används mycket.
Jag menar att om du har 2 maskiner så har du tre batterier, har du tre maskiner har du fyra batterier. Inte antal maskiner x2. Det viktiga är att man alltid kan ladda 1 batteri under tiden man jobbar. Annars tappar man farten väldigt mycket.1 batteri mer än maskiner tycker jag låter mycket. Beror förstås på hur intensivt man jobbar och hur många man är.
Ny barre på G, fick första utkastet igår
Nu ska vi slita som djur innan flytt för gott
Tack, nej då, blir invändigt, 2 förråd samt extra rum/gym/förråd på baksidan, är I Filippinerna, behöver ej så mkt förråd, har bott där till/från innan…Huset ser sjukt nice ut! Jävla drömhus är vad det är!
Tråkfråga. Förvaring som förråd/garage, är det också med men utanför bilderna? Kanske inte får plats? Sjukt värt att peta in annars. Man har mycket fastighetsvårdsbös som tar sin plats. Annars förtar det lite det vackra huset.
Får man fråga vad en tomt och ett ca-pris är på en sån kåk är där borta?Tack, nej då, blir invändigt, 2 förråd samt extra rum/gym/förråd på baksidan, är I Filippinerna, behöver ej så mkt förråd, har bott där till/från innan…