• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Får man fråga vad en tomt och ett ca-pris är på en sån kåk är där borta?

Tänkte skriva i förra posten att jag hoppades att ni får igenom bygglovet för den, fanns nog lite utmaningar, men det är nog inte samma rigorösa regler i Filippinerna? 🥳😬
Ja och nej med bygglov, förra kåken var ett helvetesbyråkrati krångel, 7 resor värre än Sverige, senaste tomten köpte vi på ett ställe med mer snabbfotad byråkrati, annan stad/by, men i princip samma som i Sverige, kåken kommer kosta ca 800k ish, tomten var ”billig”, ca 80k, men såklart mkt billigare än här 😊

Ja och nej med bygglov, förra kåken var ett helvetesbyråkrati krångel, 7 resor värre än Sverige, senaste tomten köpte vi på ett ställe med mer snabbfotad byråkrati, annan stad/by, men i princip samma som i Sverige, kåken kommer kosta ca 800k ish, tomten var ”billig”, ca 80k, men såklart mkt billigare än här 😊
Man får knappt ett attefallshus här för den summa 🤣

ser bra ut

Min första gipsskiva uppe.
D752A7E8-3E22-493D-BB1A-69D25DAB50AF.jpeg

Jag kör lite panelmålning med grundfärg idag.

Hallvägg, wc samt i trappen ska den upp. Samma dimensioner som panel i trappen och det finns förstås inte till salu så snickarn fixade det via ett sågverk. Fint ska det va. 👌

7AEDF01D-EEDB-4BEA-A284-0E06A1337564.jpeg
A4B0CC3E-CAB1-426A-BF83-70E1D7F751F1.jpeg

Jag kör lite panelmålning med grundfärg idag.

Hallvägg, wc samt i trappen ska den upp. Samma dimensioner som panel i trappen och det finns förstås inte till salu så snickarn fixade det via ett sågverk. Fint ska det va. 👌

7AEDF01D-EEDB-4BEA-A284-0E06A1337564.jpeg
A4B0CC3E-CAB1-426A-BF83-70E1D7F751F1.jpeg
Det blir snyggt. Behöver inte bli så mycket dyrare med sågverk. Min bror anlitade ett sågverk för ny panel till huset. Han har nu en uppsättning verktyg tillverkade för hans panel liggandes hos sågverket, så behövs det kompletteras framöver så blir kostnaden låg. Han kunde dessutom bestämma längderna på panelen, så det blev nästan inget spill alls. Lägg till hög kvalitet på virket, så blev besparingen i spill vs stanrdlängder att kostnaden blev marginellt högre.

Det blir snyggt. Behöver inte bli så mycket dyrare med sågverk. Min bror anlitade ett sågverk för ny panel till huset. Han har nu en uppsättning verktyg tillverkade för hans panel liggandes hos sågverket, så behövs det kompletteras framöver så blir kostnaden låg. Han kunde dessutom bestämma längderna på panelen, så det blev nästan inget spill alls. Lägg till hög kvalitet på virket, så blev besparingen i spill vs stanrdlängder att kostnaden blev marginellt högre.
Enkelt det där när man vet vad man ska göra. De flesta åker iväg o handlar det som finns i affären. Good enough, fram med kortet och hem.

Jag var lite överraskad faktiskt att vi fick så mycket kvistig panel men fick samtidigt 25% mer än beställt gratis så det visste han väl om då.

Hej,

Vattenlåset till vårt IFÖ handfat från typ 1995 har gått i sönder. Jag har googlat och varit hos Bygghemma och K-rauta men de kunde inte riktigt hjälpa mig. Men tänkte kanske någon av er vet var man kan få tag i ett nytt vattenlås (Ändarna på rören är båda 30mm.

IMG_20220226_152528.jpg IMG_20220226_152521.jpg

Bilagor

• IMG_20220219_125125.jpg
    IMG_20220219_125125.jpg
    237.8 KB · Visningar: 7
Hej,

Vattenlåset till vårt IFÖ handfat från typ 1995 har gått i sönder. Jag har googlat och varit hos Bygghemma och K-rauta men de kunde inte riktigt hjälpa mig. Men tänkte kanske någon av er vet var man kan få tag i ett nytt vattenlås (Ändarna på rören är båda 30mm.

IMG_20220226_152528.jpg IMG_20220226_152521.jpg
Pröva att maila IFÖ själva om du vill ha en direkt ersättning av den som satt där. Stora tillverkar brukar ha bra koll på sina produkter genom åren.

Du menar river ner hela handfatet och köper in ett nytt handfat inklusive vattenlås och monterar?

Tack, vet du om det passar eller mer ett allmänt tips att testa kanske? Blir inte riktigt klok på hur jag ska tolka måtten i skissen.
Näää…..ta bort gamla junket under handfatet. Sitter ju fast med bara en skruv genom bottenventilen. Köp ny bottenventil och valfritt vattenlås.

CBCFEC59-0AD6-40DA-A2F0-5D437D26F695.jpeg

exempelbild på bottenventil

64FD8441-B091-4F7E-AB26-84D81129A311.png

Nu har jag äntligen köpt hus!! Det är inte huset jag nämnde i tråden några sidor bak utan ett helt annat som det blev en jävligt snabb affär på.

Huset är i bra skick överlag men vi tänker att vi ska lägga lite golv och måla om lite innan vi flyttar in. Då jag har bott i lgh tidigare så har jag i princip inte haft några verktyg utan främst lånat av föräldrarna när det behövts. Nu tänker jag att jag ska inhandla lite fina nya maskiner och verktyg som kommer behövas vid golvläggningen men även sådant som generellt är bra att ha i hemmet när vi vill lägga trall, renovera annat framöver och vad man nu kan tänkas behöva maskiner för.

Då är frågan om ni har några tips på vad för slags verktyg och kanske ännu viktigare vilket märke man ska satsa på?

Det jag tänker främst att jag behöver är skruvdragare, gersåg, multiverktyg, sticksåg, tigersåg.
Bästa köpet jag gjort, en Fein med sladd. Värsta som finns när batterihelvetet dör eller blir dåligt. Stort pass på multiverktyg med batteri från min sida.

Bästa köpet jag gjort, en Fein med sladd. Värsta som finns när batterihelvetet dör eller blir dåligt. Stort pass på multiverktyg med batteri från min sida.

Har ett lika och det är ett jäkla klös i maskinen. Om jag fick göra om hade jag valt den med snabbfäste för verktyg dock. Irriterar mig på skruven varje gång.

• Like
Reactions: jwh
Sedan vi flyttade in i det hus vi renoverade har vi haft ett par saker som aldrig blev gjorda men nu är planen att bocka av det. Massa “småsaker” men tillsammans blir det en del.
Idag kunde vi stryka det första vår lista, en glasdörr:
IMG_1280.jpg

Vi har en enplansvilla med planlösning som ett L och denna dörr spärrar av “privat” mot sällskapsdelen och är precis vid ingången. Tonat glas så gäster kan se hur det ser ut men förstår (förhoppningsvis) att man ska vara i andra delen.

Vänligen,
Martin

Utöver elverktygen så tänker jag att följande saker behöver finnas i garaget.
Nu har jag redan en verktygslåda som innehåller en hel del av detta men det mesta är i undermålig kvalitet och jag tänker att jag vill börja om från scratch med bra grejer.
Säg gärna till om jag missar något :)

• Set med bra skruvmejslar.
  • Ett par olika tänger av varierande sort.
  • Vattenpass
  • Vinkelhake
  • Tvingar
  • Hammare
  • Fogsvans
  • Morakniv samt mattkniv
  • Sladdvinda
  • Måttband samt tumstock
  • Bits och borrset.
  • Bygglampa
  • Sågbord.
Ett eller två par sågbockar som du bygger själv av gles och 45x95 är mycket användbara. Kanske det du menade med sågbord?
35745014-D829-4D07-BF36-552419E35D75.jpeg

Senast ändrad:
Har ett lika och det är ett jäkla klös i maskinen. Om jag fick göra om hade jag valt den med snabbfäste för verktyg dock. Irriterar mig på skruven varje gång.
Vilken modell är det?
Ja den riktiga huvudvärken kommer väl när jag lyckas slarva bort skruven. Försöker däremot hålla ordningen på min fein, den har underlättat enormt om jag jämför med ryobis värdelösa motsvarighet.

Tycker även feins blad är bättre, däremot helt vansinniga priser.. oavsett så tycker jag inte batteri håller måttet om man ska fixa ordentligt i huset.

Eftersom vi värnar om miljön så ville vi inte slänga ut köket som var av bra kvalité och inte alltför gammalt så därför valde vi istället att lacka om köket.
Idag monteras köksluckorna och det visar sig att de brutit fel färg till luckorna med resultatet att luckor och stomme har olika nyanser. Dessutom så har de slipat luckorna så pass mycket att träets naturliga struktur försvunnit helt. Dessutom ville företaget att jag skulle betala fakturan innan jag ens sett resultatet, vilket jag självklart bestred. Inte nog med att jag inte kommer betala fakturan, jag kommer kräva att de ska betala ett nytt kök eftersom dom förstört vårt....

Hälsningar
fyra nyanser av brunt.

Stommen till höger och som har rätt färg. Lucka till vänster som ser ut som bajs och med förstörd struktur.
Foto 2022-03-02 12 49 27.jpg

Här ser vi två luckor som sitter ovanför spisen och ska täcka kryddhyllan. Inte ens luckorna matchar varandra!
Foto 2022-03-02 12 52 29.jpg

Eftersom vi värnar om miljön så ville vi inte slänga ut köket som var av bra kvalité och inte alltför gammalt så därför valde vi istället att lacka om köket.
Idag monteras köksluckorna och det visar sig att de brutit fel färg till luckorna med resultatet att luckor och stomme har olika nyanser. Dessutom så har de slipat luckorna så pass mycket att träets naturliga struktur försvunnit helt. Dessutom ville företaget att jag skulle betala fakturan innan jag ens sett resultatet, vilket jag självklart bestred. Inte nog med att jag inte kommer betala fakturan, jag kommer kräva att de ska betala ett nytt kök eftersom dom förstört vårt....

Hälsningar
fyra nyanser av brunt.

Stommen till höger och som har rätt färg. Lucka till vänster som ser ut som bajs och med förstörd struktur.

Här ser vi två luckor som sitter ovanför spisen och ska täcka kryddhyllan. Inte ens luckorna matchar varandra!
Herregud vilket gräsligt jobb. Tyvärr kommer du nog behöva ge dem en chans till att åtgärda innan du kan kräva något ytterligare. Avhjälpa felet är alltid första åtgärden innan kompensation.

Herregud vilket gräsligt jobb. Tyvärr kommer du nog behöva ge dem en chans till att åtgärda innan du kan kräva något ytterligare. Avhjälpa felet är alltid första åtgärden innan kompensation.
Visst kan jag ge dem en chans men vad kan de möjligtvis göra för att förbättra detta? Ska de slipa luckorna och lacka om? Då förstör man strukturen ännu mer? Kommer ju bli helt släta luckor till slut.

Senast ändrad:
Visst kan jag ge dem en chans men vad kan de möjligtvis göra för att förbättra detta? Ska de slipa luckorna och lacka om? Då förstör man strukturen ännu mer? Kommer ju bli helt släpa luckor till slut.
Tyvärr är det svårlagat absolut. Men du kommer behöva ge dem möjlighet att göra något innan du kräver dem på pengar. Annars är risken att de bara sätter sig på tvären och juridiskt har de rätt att försöka.

Hälsningar
fyra nyanser av brunt.

Fyfan vad dåligt jobb.
Men som @alfgren skrev så måste du tyvärr ge dem en chans att åtgärda detta annars får du det tufft juridiskt sett.

dokumentera och spara konversationer :)

Tillbaka
Topp