• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Otroligt tråkigt men känns som dom får allt försöka återskapa strukturen en gång (som inte kommer gå) ... :(
Ja, det är ju fanér som nu är helt bortslipat på vissa luckor. Trots att vi bad om att inte slipa luckorna.
Ringde företaget förra veckan för att fråga var luckorna var. Då berättade dom att vissa luckor inte gått igenom kvalitetskontrollen och hade fått lackas igen, men då fått fel färg och därmed fått lackas igen. Vilket innebär att vissa luckor slipats tre gånger...
Stommen är ju inte slipad. Den lackades i rätt färg och det blev hur bra som helst. Förstår inte varför de skulle slipa luckorna.
Hade de bara målat, utan att slipa så hade det nu gått lacka om i rätt färg och då hade allting varit löst.

Det jag inte förstår är varför monteraren satte upp alla luckor, trots att han såg att det är fel färg....? 😂

Trädgård passar i denna tråd - hör ju till när man bygger/renoverar hus. Fick ett “Minne” i telefonen vad som hände för ett år sedan denna dag och jag hade förträngt hur det såg ut utanför huset då :) Så en motiverings inlägg till alla er som håller på, det blir bättre..
Var dock en rolig dag/minne då vi gjorde något vi nu får “betalt” för nu, ett år senare.

Då vi flyttade ingången och isolerade grunden var det mycket markarbete, all den jorden samlade vi på hög och sedan “filtrerade” vi den för att kunna återanvända utan stenar/rötter. I den processen samlade vi familjen (bokstavligen) och plockade för hand ut blomlökar som fanns i jorden under en helg.

Dessa planterade vi utan plan i en del av trädgården, mer eller mindre hällde ut och täckte med ett lager jord. Vi har senaste veckan haft sol här och det har bokstavligen exploderat - överallt växer “något”. Ge det en månad till så får vi se vad som kommer fram.

IMG_8272.jpg

Svågerns maskin, går på 3-fas och första riktiga testet ifall vår elinstallation höll måttet.

IMG_8201.jpg

I hörnet till höger är “filtrerad” jord och närmare hur det såg ut.

13.jpg

Vår skörd av lökar :)

IMG_1291.jpg

Hur det ser ut idag. Närmast där det inte växer något kommer vi plantera en häck. Vissa av växterna kom redan förra året, men mestadel nu.

IMG_1293.jpg

Närbild för intresserade.

Vet inte riktigt vad detta inlägg fyller för syfte men som sagt, är ni uppe i en renovering blir det bättre.

Vänligen,
Martin

Trädgård passar i denna tråd - hör ju till när man bygger/renoverar hus. Fick ett “Minne” i telefonen vad som hände för ett år sedan denna dag och jag hade förträngt hur det såg ut utanför huset då :) Så en motiverings inlägg till alla er som håller på, det blir bättre..
Var dock en rolig dag/minne då vi gjorde något vi nu får “betalt” för nu, ett år senare.

Då vi flyttade ingången och isolerade grunden var det mycket markarbete, all den jorden samlade vi på hög och sedan “filtrerade” vi den för att kunna återanvända utan stenar/rötter. I den processen samlade vi familjen (bokstavligen) och plockade för hand ut blomlökar som fanns i jorden under en helg.

Dessa planterade vi utan plan i en del av trädgården, mer eller mindre hällde ut och täckte med ett lager jord. Vi har senaste veckan haft sol här och det har bokstavligen exploderat - överallt växer “något”. Ge det en månad till så får vi se vad som kommer fram.

IMG_8272.jpg

Svågerns maskin, går på 3-fas och första riktiga testet ifall vår elinstallation höll måttet.

IMG_8201.jpg

I hörnet till höger är “filtrerad” jord och närmare hur det såg ut.

13.jpg

Vår skörd av lökar :)

IMG_1291.jpg

Hur det ser ut idag. Närmast där det inte växer något kommer vi plantera en häck. Vissa av växterna kom redan förra året, men mestadel nu.

IMG_1293.jpg

Närbild för intresserade.

Vet inte riktigt vad detta inlägg fyller för syfte men som sagt, är ni uppe i en renovering blir det bättre.

Vänligen,
Martin

Fint! Trädgården är nästa huvudvärk för mig. Pendlar mellan att leja bort allt eller göra allt själv...

Fint! Trädgården är nästa huvudvärk för mig. Pendlar mellan att leja bort allt eller göra allt själv...
Tackar! Jag har tur att svågern är i branschen, inte då det blir så mycket billigare men ett bra bollplank som förklarade vad som måste göras.
Kort version: Vårt mål var att i anslutning till renoveringen av huset göra det jobb i trädgården som kräver “större maskiner” medans planteringar osv är ett livsprojekt. Såhär 1 år senare rätt beslut, vår initiala plan var att spara ihop pengar ett par år men jag är så glad över det banklånet och slippa ha byggarbetsplats här igen.

Jobbet med sågbänken i garaget fortskrider. Jag använder bara överblivet material från bygget samt annat som jag har liggande så det blir en salig blandning av mdf, osb, furuplywood, ek och björk mm. Lådor och lådfront blir i björkplywood och arbetsbänkens topp blir i bok. Det är dock en del kvar att pilla med 😀
91E63CF6-B7D2-4294-A3FD-468289881BF4.jpeg

Någon som har tips på en bra återförsäljare av eklimfog helstav i Stockholmsregionen? Ska vara minst 30mm tjockt, 650mm bredd och 2500mm lång? Finns en djungel när man googlar och olika kvalite/ursprung av ek hos samtliga. Värt att nämna är att det ska användas till ett skrivbord, så måste ha torkat ordentligt. Tack!

Jobbet med sågbänken i garaget fortskrider. Jag använder bara överblivet material från bygget samt annat som jag har liggande så det blir en salig blandning av mdf, osb, furuplywood, ek och björk mm. Lådor och lådfront blir i björkplywood och arbetsbänkens topp blir i bok. Det är dock en del kvar att pilla med 😀
91E63CF6-B7D2-4294-A3FD-468289881BF4.jpeg

Drömgarage! 😀

Ett tips är om man tänk/vill ha planteringar med träd, blommor bär osv, ta in en trädgårdsarkitekt om ni ska köra från scratch. Värt 4000kr.

Själv jobbar jag i trappen.

• matta bort
  • Två lager färg bort
  • Jobbat igenom limlagret och närmar mig trärent.

tjoho! 96år gammalt virke. Världsklass!

7755B5B6-9D21-46EF-BE57-6025A8389F3C.jpeg B980B6C3-DEA2-4AA0-AC9A-8650B43E0EC7.jpeg CD77B92F-1036-4E17-BF4C-A328618E55FC.png

Ett tips är om man tänk/vill ha planteringar med träd, blommor bär osv, ta in en trädgårdsarkitekt om ni ska köra från scratch. Värt 4000kr.

• matta bort
  • Två lager färg bort
Jobbat igenom limlagret och närmar mig trärent.

7755B5B6-9D21-46EF-BE57-6025A8389F3C.jpeg B980B6C3-DEA2-4AA0-AC9A-8650B43E0EC7.jpeg CD77B92F-1036-4E17-BF4C-A328618E55FC.png

Tack! Vi har faktiskt gjort det, så planeringen är klar - bara själva jobbet jag drar mig för. Husbygge i 1.5 år sen på det 6 månader trädgård är inget jag är överdrivet sugen på.

• matta bort
  • Två lager färg bort

Vi har snarlik trapp som er. Lurar på om jag ska ta mig an o slipa den själv. Nosen på trappstegen verkar lurig. Hur slipar du?

Vi har snarlik trapp som er. Lurar på om jag ska ta mig an o slipa den själv. Nosen på trappstegen verkar lurig. Hur slipar du?
Kör excenterslip på steget med 40-papper. Testat försiktigt på nos och den tar bra men man får ta det shill. Ska köra nosen i veckan när jag är klar med stegen. Kommer nog köra betydligt snällare sandpapper..

Hej,
jag är heligt trött på alla offertsidor och random byggfolk.
Jag behöver nån firma som kan fixa min bro/trappa. Vintern sprängde sönder kakel och underliggande material i trappa och bro.
Trappan är i betong.
Helst söder om Stockholm.
Hittelönen om det blir affär är en casio Walter white (jag vet, ta det lugnt inte alla på en gång).

Hej,
jag är heligt trött på alla offertsidor och random byggfolk.
Jag behöver nån firma som kan fixa min bro/trappa. Vintern sprängde sönder kakel och underliggande material i trappa och bro.
Trappan är i betong.
Helst söder om Stockholm.
Hittelönen om det blir affär är en casio Walter white (jag vet, ta det lugnt inte alla på en gång).
Du har i alla fall någon månad på dig att hitta en bra hantverkare. Det är för kallt att jobba med betong nu.

Du har i alla fall någon månad på dig att hitta en bra hantverkare. Det är för kallt att jobba med betong nu.
Vettigt o kolla nu för utomhushantverkare kan vara rätt bokade redan i vår/sommar/höst. 😬

Huddingeområdet kan jag reka Nenad entreprenad. Han bor där också. De har alltid utfört jobben som staket, marksten mursten, träbyggnader. Vid problem har de löst det. Kan tänka mig att de kan fixa en trapp också man kan inte garantera. Bara ringa o fråga.

http://www.ndentreprenad.se/

• matta bort
  • Två lager färg bort

Börjar bli klar med renoveringen av vår övervåning, och trappan upp var det jag drog mig för längst! Hellimmad plastmatta med överjävligt klister.
75A6CED4-DBCB-4B24-B24D-33F1C2AB9118.jpeg
På de första stegen drog jag bort mattan utan problem, men vissa steg satt så hårt att träfibrerna följde med och det blev en hel del merjobb.
2F816672-100C-4B9D-9AF2-3E5AB6416602.jpeg
51019D7D-C661-4425-8E79-BA8A6100042E.jpeg
Till slut kom jag på att om man lägger en handduk över plastmattan och kör på med strykjärnet en stund så släpper limmet utan vidare. OBS! filtermask är ett måste, ångorna är inte att leka med. Jag talar av egen erfarenhet 😅
När mattan väl var borta så var det ”bara” skrapa och slipa, slipa, slipa..

Vi körde pigmenterad hårdvaxolja på planstegen för att matcha golvet uppe så nära som möjligt och limmade på nya sättsteg i vitlackad MDF.
Tillverkade en trappkompass av enklare modell för att få till passformen på sättstegen för varje steg.
Sjukt nöjd över att vi har en rak trappa ändå! 😄
C3D89B37-0F57-4491-92B2-25C3952ABE0C.jpeg

Slutresultatet då? Bortsett att vi inte har fixat ett trappräcke än…
image.jpg

image.jpg

Det är lite elektrikerjobb kvar, och rörmokaren har ett besök till innan han är klar på muggen… sen har jag lite evighetsarbete kvar att göra, typ måla garderobsdörrar och lista klart mm.

Börjar bli klar med renoveringen av vår övervåning, och trappan upp var det jag drog mig för längst! Hellimmad plastmatta med överjävligt klister.
75A6CED4-DBCB-4B24-B24D-33F1C2AB9118.jpeg
På de första stegen drog jag bort mattan utan problem, men vissa steg satt så hårt att träfibrerna följde med och det blev en hel del merjobb.
2F816672-100C-4B9D-9AF2-3E5AB6416602.jpeg
51019D7D-C661-4425-8E79-BA8A6100042E.jpeg
Till slut kom jag på att om man lägger en handduk över plastmattan och kör på med strykjärnet en stund så släpper limmet utan vidare. OBS! filtermask är ett måste, ångorna är inte att leka med. Jag talar av egen erfarenhet 😅
När mattan väl var borta så var det ”bara” skrapa och slipa, slipa, slipa..

Vi körde pigmenterad hårdvaxolja på planstegen för att matcha golvet uppe så nära som möjligt och limmade på nya sättsteg i vitlackad MDF.
Tillverkade en trappkompass av enklare modell för att få till passformen på sättstegen för varje steg.
Sjukt nöjd över att vi har en rak trappa ändå! 😄
C3D89B37-0F57-4491-92B2-25C3952ABE0C.jpeg

Slutresultatet då? Bortsett att vi inte har fixat ett trappräcke än…
image.jpg

image.jpg

Det är lite elektrikerjobb kvar, och rörmokaren har ett besök till innan han är klar på muggen… sen har jag lite evighetsarbete kvar att göra, typ måla garderobsdörrar och lista klart mm.
Riktigt snyggt blev det! Jag gillar också din torsion box arbetsbänk! Funkar den bra? Snygg jigg till sättsteget. Riktigt proffsigt!

Riktigt snyggt blev det! Jag gillar också din torsion box arbetsbänk! Funkar den bra? Snygg jigg till sättsteget. Riktigt proffsigt!
Tack! Arbetsbänken har varit guld värd. Byggde ihop den för ett år sedan ungefär, och har sedan dess även tillverkat ett par bockar som går att fälla ihop till 24mm tjocklek. Gjorde lite hål i ovansidan så att man kan peta in ett par murartvingar om man vill spänna fast arbetsstycken mm..
Superstabil i när den står uppställd och väger inget när man behöver flytta runt den.
B4089E7A-2E04-49F3-9555-FD30E92121C1.jpeg
E38E4E20-4162-423B-8A59-3033E3478F1D.jpeg
EAEB13AA-4BB3-42C8-A5A7-7C5D6FAA6F7E.jpeg

Lägger upp några bilder på vår renovering, som nu i och för sig nu är två år gammal, men vi är fortfarande nöjda.
Vi tröttna totalt på vårt svartvita badrum och ville ha lite nytt.

Men det var inte helt lätt att få till när man bestämmer sig för att ha 120x120 på golvet och 360x120 på väggarna. Det är inte många plattsättare som vill ta det jobbet. Att jag även hade krav på att plattorna inte fick klippas om det var inte var absolut nödvändigt och att det alltid skulle vara fogföljd gjorde det inte lättare.

Även snickarna kliade sig i huvudet en aning när det fick reda på vad som skulle upp på väggarn. Med stå stora plattor finns ingen felmarginal på underarbetet. Allt måste vara spikrakt. 1 mm diff på ena kanten kan vara 20 mm i andra änden.
Det är svårt att se på bild, men dörröppningen är utsågad, dvs plattan är inte klippt, allt är i ett stycke. Golvfall utan klippta plattor är en mardröm men med lite vilja går det.
Plattsättarna har bara ett försök att få dit plattan eftersom fixen suger fast plattan direkt.

Passade även på att ha epoxyfog istället för standradfog. Jobbigare att foga med men helt resistent mot infärgning/gulning från tvål och schampo. Håller sig alltid vit (jag har även samma i fogarna i garaget sedan några år).

Plattorna gick inte in genom vanliga dörren så vi var tvungna att såga upp väggen och använde en kran för att få upp plattorna (badrummet är på andra våningen). Passade då även på att sätta in ett lite större fönster.
Vi valde även att ha dubbla värmeslingor, vatten och el för att även få lite varmt golv på sommaren. Det var tur att vi sågade upp väggen och hade en kran för badkaret vägde typ 300 kg.

Naturligtvis styrs all belysning (i hela huset) av Plejd. Styr även elrullgardinen med Plejd. Planen för fönstret var att ha en sån där film som blir mjölkig med en knapptryckning men det gick inte att få till utan att behöva skarva filmen.
Det var en hel del planering innan för att få allt att lira.

Här kommer lite bilder.
Först på det gamla badrummet:

Lite rivning och återuppbyggnad:

Och några bilder på slutresultatet:

Lägger upp några bilder på vår renovering, som nu i och för sig nu är två år gammal, men vi är fortfarande nöjda.
Vi tröttna totalt på vårt svartvita badrum och ville ha lite nytt.

Men det var inte helt lätt att få till när man bestämmer sig för att ha 120x120 på golvet och 360x120 på väggarna. Det är inte många plattsättare som vill ta det jobbet. Att jag även hade krav på att plattorna inte fick klippas om det var inte var absolut nödvändigt och att det alltid skulle vara fogföljd gjorde det inte lättare.

Även snickarna kliade sig i huvudet en aning när det fick reda på vad som skulle upp på väggarn. Med stå stora plattor finns ingen felmarginal på underarbetet. Allt måste vara spikrakt. 1 mm diff på ena kanten kan vara 20 mm i andra änden.
Det är svårt att se på bild, men dörröppningen är utsågad, dvs plattan är inte klippt, allt är i ett stycke. Golvfall utan klippta plattor är en mardröm men med lite vilja går det.
Plattsättarna har bara ett försök att få dit plattan eftersom fixen suger fast plattan direkt.

Passade även på att ha epoxyfog istället för standradfog. Jobbigare att foga med men helt resistent mot infärgning/gulning från tvål och schampo. Håller sig alltid vit (jag har även samma i fogarna i garaget sedan några år).

Plattorna gick inte in genom vanliga dörren så vi var tvungna att såga upp väggen och använde en kran för att få upp plattorna (badrummet är på andra våningen). Passade då även på att sätta in ett lite större fönster.
Vi valde även att ha dubbla värmeslingor, vatten och el för att även få lite varmt golv på sommaren. Det var tur att vi sågade upp väggen och hade en kran för badkaret vägde typ 300 kg.

Naturligtvis styrs all belysning (i hela huset) av Plejd. Styr även elrullgardinen med Plejd. Planen för fönstret var att ha en sån där film som blir mjölkig med en knapptryckning men det gick inte att få till utan att behöva skarva filmen.
Det var en hel del planering innan för att få allt att lira.

Här kommer lite bilder.
Först på det gamla badrummet:

Lite rivning och återuppbyggnad:

Och några bilder på slutresultatet:

Snyggt Satan 😍
Haha, och jag som tyckte vi var lite kaxiga som körde 60x60 plattor i vårt och ungarnas badrum 🤣
97967532-00AB-4C19-A2ED-F466159E064F.jpeg
FF371661-4458-47EE-90EC-386272CE304D.jpeg

Snyggt Satan 😍
Haha, och jag som tyckte vi var lite kaxiga som körde 60x60 plattor i vårt och ungarnas badrum 🤣
97967532-00AB-4C19-A2ED-F466159E064F.jpeg
FF371661-4458-47EE-90EC-386272CE304D.jpeg
Snyggt, ser att ni även klippte Unidrainens toppplatta för att följa fog. Det är detaljerna som gör helheten. Jag valde att offra lite av ytan i badrummet när vi installerade toaletten. Personligen har jag lite svårt för lådan som blir om man inte bygger ut hela väggen. Men det är en smaksak och naturligtvis storlek på badrum.

Vettigt o kolla nu för utomhushantverkare kan vara rätt bokade redan i vår/sommar/höst. 😬

Huddingeområdet kan jag reka Nenad entreprenad. Han bor där också. De har alltid utfört jobben som staket, marksten mursten, träbyggnader. Vid problem har de löst det. Kan tänka mig att de kan fixa en trapp också man kan inte garantera. Bara ringa o fråga.

http://www.ndentreprenad.se/
Fick smaka på det jag själv nämnde nu. 😢

Hade dräneringsfirma på plats i november. Nämnde trädgårdsanläggning till våren redan då till firman. De kommer nu och ska reka tomten. Ta bort berg, stubbar, fylla på med jord och gräs..

”När hade ni planerat arbetet? Vi är bokade till v 34”

Saigh!!!!

Jävla piss det här. 1000kvm lera en hel sommar då med ogräs kanske om man inte kör spade och kasta frön 🏋️‍♀️

Snyggt, ser att ni även klippte Unidrainens toppplatta för att följa fog. Det är detaljerna som gör helheten. Jag valde att offra lite av ytan i badrummet när vi installerade toaletten. Personligen har jag lite svårt för lådan som blir om man inte bygger ut hela väggen. Men det är en smaksak och naturligtvis storlek på badrum.
Ja exakt. Kostar ju aningen mer med dessa golvbrunnar men som du säger är det värt det och försvinnande liten del i totala badrumskalkylen. Sjukt nöjda med dessa.

Och som du säger hade vi helst sluppit lådan men är alldeles för begränsade till ytan för att kunna bygga ut hela väggen. Men det blev bra ändå. Frugan använder hyllplanet som blir till lite blommor och annan inredning. Så vi är så nöjda vi kan vara med de förutsättningar vi har.

Vi ska lägga nytt golv i huset och jag har kikat lite på Bjelins härdade trägolv. Är det någon som känner till det här eller har erfarenhet av härdade trägolv?
Uppenbarligen så ska de vara mycket hårdare än vanlig parkett vilket gör att de inte alls slits lika snabbt. Dock med nackdelen att de inte alls går att slipa.

Vi ska lägga nytt golv i huset och jag har kikat lite på Bjelins härdade trägolv. Är det någon som känner till det här eller har erfarenhet av härdade trägolv?
Uppenbarligen så ska de vara mycket hårdare än vanlig parkett vilket gör att de inte alls slits lika snabbt. Dock med nackdelen att de inte alls går att slipa.

Jag har haft det, beställde precis till faster som bygger nytt.

Inga bra erfarenheter av det golvet.
Härdningen eller vad det kallas, började lossna efter 2 år av någon konstig anledning, som att det skalas av... Inte så härdat som jag trodde då barnen kunde tappa leksaker och det fick med sig en liten flisa från golvet.

När vi monterade min fasters golv för 1 månad sen, så vad det glipor mellan golvet i fogarna (det var inte tätt när man klickade i brädorna).. brädorna var inte ens helt raka. så det blev reklamation och fabriken skickade ut nytt.. gjorde att hela bygget försenades i några veckor.
Man undrar om dem ens gör kvalitetskontroller.

Fina golv, bra kvalitet enligt många... men jag har nog bara haft otur dem gångerna jag haft att göra med dem :)

Jag har haft det, beställde precis till faster som bygger nytt.

Inga bra erfarenheter av det golvet.
Härdningen eller vad det kallas, började lossna efter 2 år av någon konstig anledning, som att det skalas av... Inte så härdat som jag trodde då barnen kunde tappa leksaker och det fick med sig en liten flisa från golvet.

När vi monterade min fasters golv för 1 månad sen, så vad det glipor mellan golvet i fogarna (det var inte tätt när man klickade i brädorna).. brädorna var inte ens helt raka. så det blev reklamation och fabriken skickade ut nytt.. gjorde att hela bygget försenades i några veckor.
Man undrar om dem ens gör kvalitetskontroller.

Fina golv, bra kvalitet enligt många... men jag har nog bara haft otur dem gångerna jag haft att göra med dem :)
Tack för svaret! Det låter inget vidare alls, jag hittade dessutom några kommentarer på ett annat forum där vissa inte var så nöjda med slittåligheten.
Blir nog att vi kör på något annat.

Har problem med flugor i ett rum på övervåningen som vi ännu inte flyttat upp på. Jag tycker att det är tätt överallt men lik förbenat så ligger det tjugo nya döda flugor varje dag.

Någon annan som har/haft samma problem och vet hur man löser det?
E0CBA3CA-3CAA-40AA-80FC-120D0F736274.jpeg

Har problem med flugor i ett rum på övervåningen som vi ännu inte flyttat upp på. Jag tycker att det är tätt överallt men lik förbenat så ligger det tjugo nya döda flugor varje dag.

Någon annan som har/haft samma problem och vet hur man löser det?
E0CBA3CA-3CAA-40AA-80FC-120D0F736274.jpeg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor

En bekant hade liknande problem och det visade sig vara vindsflugor. En lösning kanske är att ta i, men han vädrade det rummet under en helg och "flyttstädade" (= dammsög överallt ett par varv + torkade) och det blev bättre.

Tillbaka
Topp