• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Tack för ditt svar.

Just detta som jag var lite osäker på, skulle det läcka/uppstå en spricka så är det i princip omöjligt att åtgärda på plastbaljorna har jag läst.
Jag ska nog ta en vända till med grannarna, då jag personligen föredrar traditionell träpool eller thermopool framför glasfiber.

Känns lite dumsnålt att satsa på en glasfiberpool om det är ekonomin som styr, då får man hellre vänta en säsong eller två så.
Njae. Det är inte omöjligt men kostsamt. Som sagt, polaren gör några såna insatser varje år. Jag är inte helt detaljinsatt men det behövs speciella plåtar/vinklar monterat först sedan platssvetsar han sin liner efter. Tror genomsnittsjobbet likt ovan, med själva linern, ligger på säkert närmre 100k. Och hamnar man i den sitsen ångrar man säkert att man inte gick upp en prisnivå initialt.

Precis så som Alfgren säger så finns det inget som hindrar mig från att stoppa ned en kamera i avloppet vid husvisningen.
Och utan att ha gjort det kan jag ej bevisa att skadorna tillkommit som ett dolt fel i form av felaktig bädd.

Undersökningsplikten är enorm.
Tyckte från början att det var ett solklart dolt fel så frågade bland annat här i denna tråd där alla var överens om att det inte är ett dolt fel eftersom att OM sprickorna fanns vid husvisningen (vilket jag ej vet eftersom jag uppenbarligen ej undersökte tillräckligt) så skulle jag sett det. Dolt fel hade jag nog kunnat säga om jag vet med bevis att det inte fanns några sprickor vid visningen.

Men ja… vem fan stoppar med en kamera och undersöker hela avloppet?
Och det är inget en besiktningsman gör heller då dom helt enkelt inte gör ett skit och frånsäger sig allt ansvar men fakturerar gärna 15 tusen kronor för det.
Mängden inkompetenta gördetsjälvare har ökat så lagen behöver skärpas. Saknas det en faktura från en riktig hantverkare med gott rykte gör man nog bäst i att utgå ifrån att det är undermåligt gjort. Förlåt alla seriösa gördetsjälvare.

Själv kör jag ”bergspool”……
1656324192348.jpeg

Min erfarenhet från sådana behandlingar är att färgen efter ett tag börjar skrapas bort.
Har ni tips på något märke på sprayfärg som är bäst? Och om man ska köra någon behandling ovanpå för att färgen inte ska skrapas bort efter ett tag?
Använd 2k spray istället. Lacka över med 2k klarlack. Antagligen bör du även mattslipa underlaget.

Köp en extra knapp som reservdel som du kan gå loss på.

Själv kör jag ”bergspool”……
1656324192348.jpeg
Håller med övriga. Den är sjukt läcker. Blir lite extra magiskt när man har utnyttjat befintlig klippa så där! ⭐⭐⭐⭐⭐

Själv har jag sämre ställt med granitklippor i den bördiga skånska myllan så jag får köra med betong och klinker. Schaktade som mest bort över 1,5m djupt med matjord. Dock är det backigt här så poolen fick bli i suteräng.
IMG_20220627_162721.jpg
IMG_20220627_162707.jpg
IMG_20220627_162645.jpg
IMG_20220627_162637.jpg

Någon som vet var man kan få tag på gammalt tegel i Stockholmsområdet?

Behöver byta 15 stenar på skorstenen och vill gärna inte ha nya så det ser fläckigt ut.

BAD3455A-0EBA-4370-9D3D-A4120908F977.jpeg

Håller med övriga. Den är sjukt läcker. Blir lite extra magiskt när man har utnyttjat befintlig klippa så där! ⭐⭐⭐⭐⭐

Själv har jag sämre ställt med granitklippor i den bördiga skånska myllan så jag får köra med betong och klinker. Schaktade som mest bort över 1,5m djupt med matjord. Dock är det backigt här så poolen fick bli i suteräng.
IMG_20220627_162721.jpg
IMG_20220627_162707.jpg
IMG_20220627_162645.jpg
IMG_20220627_162637.jpg
Snyggt!

Dålig koll men tömmer du den på vintern så det inte spricker?

Snyggt!

Dålig koll men tömmer du den på vintern så det inte spricker?
Jag tömmer den. Sedan på med plåttak och så förvarar jag alla sommarmöbler i poolen. Men man behöver inte tömma. Moderna materialen för tätskikt och 2-komponents fix är såpass bra idag. Polaren hade 15-20cm is som värst i sin utan att den tagit skada. Förr var det ett jätteproblem med frostsprängda plattor.

Där ni kan göra samkörningsvinster är på grävarbetet, gjutningar och materialtransporter. Pumpar, VP o filter etc. blir samma oavsett vilken pooltyp man väljer så även där kan ni samköpa. Så om ni nu inte får enorm mängdrabatt så ska ni nog inte vara rädda för att köra olika pooltyper om ni vill det.

Jag har själv svårt för linerpooler. Har sett många som får problem med linern och en hel del liners ser rätt taffliga ut och monteringar som strular Ska man köra linerpool så är det en massiv stomme typ thermopool man ska köra på. Sedan ska man välja liner noga. Platssvetsad som tål upp till 35grader och som är tålig mot skador är en bra idé.

Samma sak med glasfiber. Hitta en bra leverantör. Kolla att ni gillar ytan man får i poolen.

Själv byggde jag massiv betongpool med prefabväggar och platsgjuten platta. Kostanden var ungefär samma som thermopool men mindre jobb och stabilare konstruktion. Med massiv betongkonstruntion fick jag möjlighet att kakla poolen vilket ger en helt annan känsla.

Viktigt att tänka igenom är typ av pooltäckning/pooltak samt poolsäkerheten, staket eller låsbart tak/överdrag
Intressant, ungarna tjatar och med sista dagarnas värme hade det ju faktiskt varit rätt skönt med en pool.

Prefab betongelement, är det standardmått eller made to order? Jag är lite konfunderad över att det inte är fler som spacklar upp golv / väggar och sedan målar med epoxi, så är ju många kommersiella pooler byggda. Nackdelar med det eller tidskrävande / dyrt? Känns som det bara är en tidsfråga innan man har fukt innanför linern men det kanske är en ickefråga med en gjuten / murad pool(?)

Och vidare på pooltemat, min lokala poolentreprenör har en orderstock på summa 0 jobb. Marknaden har totalt dött, bra läge att beställa en om man inte är orolig över ränteläget Mao.

Så lät det inte riktigt sommaren 2020 el 21….

Intressant, ungarna tjatar och med sista dagarnas värme hade det ju faktiskt varit rätt skönt med en pool.

Prefab betongelement, är det standardmått eller made to order? Jag är lite konfunderad över att det inte är fler som spacklar upp golv / väggar och sedan målar med epoxi, så är ju många kommersiella pooler byggda. Nackdelar med det eller tidskrävande / dyrt? Känns som det bara är en tidsfråga innan man har fukt innanför linern men det kanske är en ickefråga med en gjuten / murad pool(?)
Made to order. Och ja det går utmärkt att epoximåla. Nackdelarna är nog bara att de är få som vet hur man gör med prefab. Jag har funderat på att starta igång att kunna leverera byggsatser men hade på känn att marknaden skulle dö. Blir kanske framöver.

Annars tror jag det matchar det mesta i pris och är enklare att montera. Man måste dock lyfta in med rejäl mobilkran och så vill man ju inte gärna ha alltför lång transport av prefabelementen.

Vad händer med leveranser av bergvärmepumpar? Skulle behöva en pronto men de jag pratat med säger 1-5 år leveranstid med pris à la Rolex kölista - man betalar det aktuella listpriset vid leverans. Någon röris här som har bunkrat denna hårdvaluta? :)

Vad händer med leveranser av bergvärmepumpar? Skulle behöva en pronto men de jag pratat med säger 1-5 år leveranstid med pris à la Rolex kölista - man betalar det aktuella listpriset vid leverans. Någon röris här som har bunkrat denna hårdvaluta? :)

Är det inte pumpar överlag? Vi har fått en lånepump från Nibe tills dess att vår är klar om 6-12 mån.

Tillbaka
Topp