• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Kedjegrävare är smidigt så länge det inte ligger sten ivägen. Grävmaskin är bra skit.:)
20220602_132635.JPG
 
Hur mycket dyrare är det? Får gå mot strömmen här och råda dig att köpa det ingrävt och klart. Tänker mig att du/ni har tillräckligt att fundera på med ett stundande husbygge. Var istället tydlig mot den som utför arbetet om det som du fått tips om, exempelvis utmärkt på en karta, djup osv.

Vi fick fiber inkopplat och klart tidigare i år. Det kändes väldigt bra att stå i fönstret och titta på hur de så fint grävde in det till huset.

Ja, du har en poäng. Sparar ca 15.000 på det. Även om alla slantar är välkomna så är det kanske dumsnålt att lägga en arbetsdag på att göra det själv.
 

Milanoo

Omega
Inga problem med planteringar då vi bygger nytt och tomten är redan totalförstörd. Djupet är mer oroande eftersom vi sätter igång med att anlägga tomten när vi väl är klara med huset.
Gjorde liknande precis på mitt nybygge, hål i fasaden hade jag redan( in under fasaden och upp i elskåpet, där va det förberett med rör in till mediacentralen)
La själv i rör från fibern i gatan in till huset innan vi gjorde tomten. Fiber installatören behövde endast punkt gräva där fibern finns i gatan/tomtgräns.
 
Gjorde liknande precis på mitt nybygge, hål i fasaden hade jag redan( in under fasaden och upp i elskåpet, där va det förberett med rör in till mediacentralen)
La själv i rör från fibern i gatan in till huset innan vi gjorde tomten. Fiber installatören behövde endast punkt gräva där fibern finns i gatan/tomtgräns.

Till stor lycka såg det likadant ut för mig. Förberett från tomtgräns med rör rakt in i hus.

Då är nästa fråga varför fiberbolaget ska ha 20.000 för att stoppa en liten sladd genom ett rör..
 

Nudelpalm

Omega
i brist på bättre trådar att fråga i: vitvarorna i huset är alla gamla/billiga och ska bytas ut löpande de närmsta åren. Köpte precis en ny diskmaskin från Miele som är klockren, näst på tur är kyl/frys och sen blir det spis.

Dock såg jag att Miele inte erbjuder induktionshällar/spisar med fysiska vred, vilket är ett krav. Vad finns det för andra vitvarumärken som har samma kvalitet som Miele som man kan leta spis/häll+ugn ifrån?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
i brist på bättre trådar att fråga i: vitvarorna i huset är alla gamla/billiga och ska bytas ut löpande de närmsta åren. Köpte precis en ny diskmaskin från Miele som är klockren, näst på tur är kyl/frys och sen blir det spis.

Dock såg jag att Miele inte erbjuder induktionshällar/spisar med fysiska vred, vilket är ett krav. Vad finns det för andra vitvarumärken som har samma kvalitet som Miele som man kan leta spis/häll+ugn ifrån?
Jag kanske missuppfattar din fråga men Miele har induktionshällar med fysiska reglad. En bekant till mig har denna modell i sitt 1-2 år gamla kök;
20000154225-000-00_20000154225.jpg

KM 7174

Kollade snabbt på Mieles hemsida och där hittade jag den inte vid sökning men liknande finns med modellbeteckning KM 7164


Vänligen,
Martin
 

Nudelpalm

Omega
Jag kanske missuppfattar din fråga men Miele har induktionshällar med fysiska reglad. En bekant till mig har denna modell i sitt 1-2 år gamla kök;
20000154225-000-00_20000154225.jpg

KM 7174

Kollade snabbt på Mieles hemsida och där hittade jag den inte vid sökning men liknande finns med modellbeteckning KM 7164


Vänligen,
Martin
Den där har jag HELT missat! Då kan man ju köra en Miele-häll ändå, fyfan va fint!
 

Milanoo

Omega
Till stor lycka såg det likadant ut för mig. Förberett från tomtgräns med rör rakt in i hus.

Då är nästa fråga varför fiberbolaget ska ha 20.000 för att stoppa en liten sladd genom ett rör..
Det frågade jag oxå, sa att jag borde fakturera er. Slutade med att jag fick nåt erbjudande som fanns i samma stad men inte i mitt område, blev säkert lurad ändå 😂
Men i ett annat hus beställde vi och dem grävde ner det ca 30 m utan extra kostnad. Så som någon sa så kör väl dem nåt genomsnitt för att gå med vinst.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
För att de sätter fastpris och priset måste ta höjd för att vissa tomter tar mycket längre tid.
Jag hade också "förmånen" att få betala 20k där min byggfirma redan hade grävt ner röret...
Vår byggfirma hade till och med dragit in den faktiska fiberkabeln i mediaskåpet, fiberleverantören kom sedan och kopplade in sin lilla box på 2 min = 22.900 SEK.

Men visst, fiberleverantören har ju redan tagit grävkostnaderna för området och förutsätter väl att tillräckligt många sedan väljer att koppla in sig.
 

Nudelpalm

Omega
Ja vred är fan ett måste.
Blir galen på allt pip o att det stänget av sig när vatten kommer där osv.
Mailade miele för att fråga om de hade några spisar på väg in, fick svar att de inte hade det men de hade ett visningsex kvar i en butik nedsatt med 50% till det facila priset 56 495kr. Trist att måtten var knepiga (76cm bred) så hela köket måste byggas om för den såg jäkla bra ut.
 

supreeme

Omega
Mailade miele för att fråga om de hade några spisar på väg in, fick svar att de inte hade det men de hade ett visningsex kvar i en butik nedsatt med 50% till det facila priset 56 495kr. Trist att måtten var knepiga (76cm bred) så hela köket måste byggas om för den såg jäkla bra ut

Mailade miele för att fråga om de hade några spisar på väg in, fick svar att de inte hade det men de hade ett visningsex kvar i en butik nedsatt med 50% till det facila priset 56 495kr. Trist att måtten var knepiga (76cm bred) så hela köket måste byggas om för den såg jäkla bra ut.
Är det utformningen av ditt kök kanske gör att det inte funkar med 76 cm?
Hällen kan ju ändå få plats i befintlig stomme om det är det du tänker på? Vi fick enkelt plats med en 70-häll i en 60 stomme från Ikea. Förvisso en Siemens.
Är det hålet i bänkskivan som behöver förstoras?
 

frere

Audemars
2-Faktor
På tal om kablar och grävning. Här gick tydligen vår kabel 6 cm under marknivå istället för på >45 cm djup.
E9C6B52D-AB46-4689-8CAC-C94B56D93AC3.jpeg
Jag skulle gräva bort en död buske från en pallkrage (som alltså stått ovan jord eftersom det är nära huset) och satte alltså spettet i trefas/400V. Så här såg det ut i morse före lagning:
56B860B7-EC6D-41F2-B408-8A03139EFBF1.jpeg
Jag brukar inte vara rättshaverist men det här ska man kanske driva mot byggfirman och inte bara ta med försäkringsbolaget? Huset är 9 år gammalt.
 

Gabriel90

Panerai
På tal om kablar och grävning. Här gick tydligen vår kabel 6 cm under marknivå istället för på >45 cm djup.
E9C6B52D-AB46-4689-8CAC-C94B56D93AC3.jpeg
Jag skulle gräva bort en död buske från en pallkrage (som alltså stått ovan jord eftersom det är nära huset) och satte alltså spettet i trefas/400V. Så här såg det ut i morse före lagning:
56B860B7-EC6D-41F2-B408-8A03139EFBF1.jpeg
Jag brukar inte vara rättshaverist men det här ska man kanske driva mot byggfirman och inte bara ta med försäkringsbolaget? Huset är 9 år gammalt.
Det där är inte okej.
Ska ligga på minst 30cm djup.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag brukar inte vara rättshaverist men det här ska man kanske driva mot byggfirman och inte bara ta med försäkringsbolaget? Huset är 9 år gammalt.
Möjligen en byggfelsförsäkring i sånt fall. Något för hemförsäkringen är det inte. Det är ju ingen "plötsligt uppkommen händelse".

Angående byggfirman så brukar problemet vara att de bytt ägare och gått i konkurs 8 gånger sen dess :( Finns de kvar - på de jäklarna!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Möjligen en byggfelsförsäkring i sånt fall. Något för hemförsäkringen är det inte. Det är ju ingen "plötsligt uppkommen händelse".

Angående byggfirman så brukar problemet vara att de bytt ägare och gått i konkurs 8 gånger sen dess :( Finns de kvar - på de jäklarna!
Ja, jag tänker att hemförsäkringen bör täcka dagens jourelektriker, men att kabeldragningen borde kunna räknas som byggfel. Och det är en stor firma som finns kvar…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, jag tänker att hemförsäkringen kanske täcker dagens jourelektriker,
Fråga dem absolut. Har du någon slags drulletillägg kanske det går. Min bild dock av hemförsäkringar är att de inte täcker särskilt mycket och har ordentligt tilltagna självrisker så det är sällan värt att engagera dem om inte huset typ brunnit ned.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fråga dem absolut. Har du någon slags drulletillägg kanske det går. Min bild dock av hemförsäkringar är att de inte täcker särskilt mycket och har ordentligt tilltagna självrisker så det är sällan värt att engagera dem om inte huset typ brunnit ned.
Min med - vi får se. Just nu är jag mest lättad över att ha elen tillbaks och att jag slapp få en stöt…
 

D..S..

Panerai
Skulle någon kunna namedroppa/ranka köksleverantörer i termer om klass/pris. Jag har noll koll men typ:

Ikea
epoq
Vedum
Marmodal
Hth

???
 

oystercase

Cartier
Kvänum, top of the line.
Ballingslöv.
Kvik
Härjedalskök

Ska du köpa "billigt" kök från IKEA så köp Metod, inget annat.
Top, top:
Unoform
Siematic
Bulthaupt

Även Poggenpohl, Boffi, multiform med flera med men dem har jag ingen erfarenhet av.

Var medveten om att de flesta lyxiga kökstillverkare har flera "lyxnivåer". Det kan bli mycket dyrt om man verkligen vill ha deras finaste lösningar. Ex stor skillnad på lådor.


Kvänum har jag installerat en gång för många år sedan. Då var det trevlig kvalitet om än inte helt i nivå med ovanstående.
 
Senast ändrad:

D..S..

Panerai
Kvänum, top of the line.
Ballingslöv.
Kvik
Härjedalskök

Ska du köpa "billigt" kök från IKEA så köp Metod, inget annat.

Top, top:
Unoform
Siematic
Bulthaupt

Även Poggenpohl, Boffi, multiform med flera med men dem har jag ingen erfarenhet av.

Var medveten om att de flesta lyxiga kökstillverkare har flera "lyxnivåer". Det kan bli mycket dyrt om man verkligen vill ha deras finaste lösningar. Ex stor skillnad på lådor.


Kvänum har jag installerat en gång för många år sedan. Då var det trevlig kvalitet om än inte helt i nivå med ovanstående.
Jag var egentligen inte ute efter IKEA eller lyx. Ville veta vilka som ligger lite över ikeas pris/kvalite-nivå. Ett till två steg upp liksom.
 

zeke_varg

Omega
Skulle någon kunna namedroppa/ranka köksleverantörer i termer om klass/pris. Jag har noll koll men typ:

Ikea
epoq
Vedum
Marmodal
Hth

???
Det är en del reklam/märke som styr priserna. Vad jag hört från köksbyggare, som byggt 100tals kök, säger att Ikeas stommar håller bra. Jag själv kollade ett antal kökstillverkare och det blev marbodal. Ikea fanns inte så det passade våra köksmått utan en massa passbitar. Begränsade bredder på skåp och lösningar.

Hade jag haft en 100ing till i budget hade jag kört platsbyggd. Det blir tjusigt värre!

Här har du listan du söker:
 

Gnomon

Cartier
Vår byggfirma hade till och med dragit in den faktiska fiberkabeln i mediaskåpet, fiberleverantören kom sedan och kopplade in sin lilla box på 2 min = 22.900 SEK.

Men visst, fiberleverantören har ju redan tagit grävkostnaderna för området och förutsätter väl att tillräckligt många sedan väljer att koppla in sig.
På landet kostade det 21000 för 400m sjökabel samt 400m gräv i åker och över grusvägen, inkopplat och klart..
Tack ni andra för sponsringen;)
 
Topp