• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Högra är våran baksida, har ett barn på snart 3. Tänker trall istället för sten (skulle vilja ha större altan men sambon sa nej) och eventuellt balkong, skulle vilja ha ett spabad. De är en liten tomt med en älv och gångstig som utsikt. Är även begränsad då är ett kedjehus.
Sambon vill ha lite gräsmatta och enkel trädgård att ta hand om. Minimal för att behålla utsikten.

En bild från den.
Är det inom tättbebyggt område? Lägger sig kommunen i ombyggnation? Bygglov?
 
Vad är budgeten? Styr ju ofantligt kring hur begränsningarna ser ut. Men hade det varit MITT hus och ekonomin tillåtit det hade jag byggt ut med ett riktigt rejält och vinterbonat orangeri. Definitivt glasväggar runtom och även glastak om ekonomin tillät det. Skjutväggar ut mot tomten så man kunde öppna upp gaveln sommartid
Hade de gått att få rn bild på de ungefär?😊

Är det inom tättbebyggt område? Lägger sig kommunen i ombyggnation? Bygglov?
Till vis del, grannen har byggt ut sitt ganska rejält, så borde inte vara något problem så länge grannarna godkänner de också
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hade de gått att få rn bild på de ungefär?😊


Till vis del, grannen har byggt ut sitt ganska rejält, så borde inte vara något problem så länge grannarna godkänner de också
Kanske inte exakt hur jag själv hade valt att uppföra det. Men du får nog ändå ett hum kring vad jag menar. 024E4225-A710-4972-A705-C3ADB0ED528C.jpeg 745BA455-63AE-4F94-9B44-1DCA4B2D7BE6.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske inte exakt hur jag själv hade valt att uppföra det. Men du får nog ändå ett hum kring vad jag menar. 024E4225-A710-4972-A705-C3ADB0ED528C.jpeg 745BA455-63AE-4F94-9B44-1DCA4B2D7BE6.jpeg
Något i den där stilen skulle jag vilja ha på baksidan av mitt hus. ”Tyvärr” är jag lite kinkig med format på fönster, måste passa med mina gamla fönster, så när jag räknat på det har jag fått skrämselhicka.
Men fantastiskt trevligt är det.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Något i den där stilen skulle jag vilja ha på baksidan av mitt hus. ”Tyvärr” är jag lite kinkig med format på fönster, måste passa med mina gamla fönster, så när jag räknat på det har jag fått skrämselhicka.
Men fantastiskt trevligt är det.
Jag är också lite sugen på att bygga till ett orangeri i anslutning till vårt hus. Men som du säger kostar det en skvätt… och just nu finns inte utrymme med allt annat som ”måste” prioriteras före detta. Men vem vet, nån dag kanske…
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ska göra om badrummet efter semestern. Ni som gjort det förut, är det något särskilt vi bör tänka på som är lätt att missa?

Exempelvis placering av eluttag, förvaring, belysning eller annat.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Ska göra om badrummet efter semestern. Ni som gjort det förut, är det något särskilt vi bör tänka på som är lätt att missa?

Exempelvis placering av eluttag, förvaring, belysning eller annat.
Det är trevligt med ett eluttag inuti något förvaringsutrymme, för att ladda tex. tandborstar, rakapparater etc.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Ska göra om badrummet efter semestern. Ni som gjort det förut, är det något särskilt vi bör tänka på som är lätt att missa?

Exempelvis placering av eluttag, förvaring, belysning eller annat.
Golvvärme/klinkers?! Är det något ni ska ha? Om ja, är det vattenburet? Separat slinga till detta så ni kan ha den på även den varmare delen av året. Alternativt komplettera systemet med elslinga. Alltid skönt att ha ett halvljummet golv att kliva ut på efter en dusch. Och som @EmmiiLL redan påtalat. Eluttag i skåp, kommod eller liknande.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tack för tips. Då det är tredje badrummet i huset så skippar vi golvvärmen av ekonomiska skäl, eluttag i spegelskåp och kommod står med på listan 👍 Tvättnedkast, är det något att satsa på eller är det overkill? Badrummet hamnar precis över klädvården.
 

Hawk100

Rolex
Tack för tips. Då det är tredje badrummet i huset så skippar vi golvvärmen av ekonomiska skäl, eluttag i spegelskåp och kommod står med på listan 👍 Tvättnedkast, är det något att satsa på eller är det overkill? Badrummet hamnar precis över klädvården.
Tvättnedkast är lyxigt! Speciellt om du kan få barnen att börja använda det istället för att bara droppa kläderna på golvet så det ser ut som att ungarna gått upp i rök….
 

Edin

Panerai
Tack för tips. Då det är tredje badrummet i huset så skippar vi golvvärmen av ekonomiska skäl, eluttag i spegelskåp och kommod står med på listan 👍 Tvättnedkast, är det något att satsa på eller är det overkill? Badrummet hamnar precis över klädvården.
Ska du bygga nytt badrum och byta en golvbrunn eller även flytta lite avlopp är det väldigt liten merkostnad för golvvärme i sammanhanget. Måste du flytspackla är det dumsnålt att inte lägga ner en elslinga i vart fall. Köpe en lägenhet med nybyggt badrum där dom snålat in på golvvärme och det störde mig något otroligt från dag 1 tills jag sålde.
 

zeke_varg

Omega
Ska göra om badrummet efter semestern. Ni som gjort det förut, är det något särskilt vi bör tänka på som är lätt att missa?

Exempelvis placering av eluttag, förvaring, belysning eller annat.
Innan ni sätter kommod, se till att det finns plats för handdukar och badlakan på ett sätt så de torkar och inte kläms in mellan något.

Många kommoder har idag ett par uttag som standard. Smutt.

Bra om luftutsug finns ovanför duschen.

Ta kommod som har möjlighet för enkel lösning att rensa avloppet. Easy up el vad den heter.

Om du kör klinker på golvet, kör med en golvbrunn som du kan lägga i klinkerplatta i mitten så smälter det in fint.
 

H.Gruber

Omega
Ska påbörja renovering utav stugan och har fastnat lite kring hur jag ska göra med taket. Någon kunnig som kan se vad det är för material och om det går att måla? Samt vilken färg jag då ska använda?
F2AF2561-3066-458A-AB25-3B685EBB7CD1.jpeg
6461FFA2-33A2-4464-B320-0B8C00375B41.jpeg
905A85C5-1DE3-45DC-9000-81FB82933E9D.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hjälp, jag råkade tänka tanken "man kanske skulle flytta" och plötsligt verkar det inte finnas någon återvändo i mina tankar. Vi har totalrenoverat vårat hus under snart 8 års tid och är nu på sluttampen men den där friden som man sett fram emot finns inte där utan snarare en känsla av uppgivenhet varje gång man ser ytterligare någonting som måste tas tag i, t.ex en vindskiva som börjar bli dålig.

Någon annan som gått ihop samma process? Renoverat ett hus och sedan velat flytta därifrån.
 
Hjälp, jag råkade tänka tanken "man kanske skulle flytta" och plötsligt verkar det inte finnas någon återvändo i mina tankar. Vi har totalrenoverat vårat hus under snart 8 års tid och är nu på sluttampen men den där friden som man sett fram emot finns inte där utan snarare en känsla av uppgivenhet varje gång man ser ytterligare någonting som måste tas tag i, t.ex en vindskiva som börjar bli dålig.

Någon annan som gått ihop samma process? Renoverat ett hus och sedan velat flytta därifrån.

Känner igen det där! Lösningen blev nybyggt för mig, då kan det omöjligt finnas något att göra. Om det inte vore för den där trädgården..
 

Hawk100

Rolex
Hjälp, jag råkade tänka tanken "man kanske skulle flytta" och plötsligt verkar det inte finnas någon återvändo i mina tankar. Vi har totalrenoverat vårat hus under snart 8 års tid och är nu på sluttampen men den där friden som man sett fram emot finns inte där utan snarare en känsla av uppgivenhet varje gång man ser ytterligare någonting som måste tas tag i, t.ex en vindskiva som börjar bli dålig.

Någon annan som gått ihop samma process? Renoverat ett hus och sedan velat flytta därifrån.
Köp fler dyra klockor så har du inte råd att flytta…..😉
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Hjälp, jag råkade tänka tanken "man kanske skulle flytta" och plötsligt verkar det inte finnas någon återvändo i mina tankar. Vi har totalrenoverat vårat hus under snart 8 års tid och är nu på sluttampen men den där friden som man sett fram emot finns inte där utan snarare en känsla av uppgivenhet varje gång man ser ytterligare någonting som måste tas tag i, t.ex en vindskiva som börjar bli dålig.

Någon annan som gått ihop samma process? Renoverat ett hus och sedan velat flytta därifrån.
Ska du slippa från underhåll så blir det till att hyra något, ett hus oavsett ålder kommer att ha renoveringsbehov. Även nya hus är bara nya precis när du flyttar in sen börjar förfallet. ( Förutsatt att byggaren inte tagit genvägar)
Byggprocessen kan vara ganska stressande också beroende på hur man väljer att lösa det.
 

H.Gruber

Omega
Vilket sammanträffande, tog fram denna för 10min sen till ett jobb hos grannen.
Tack för tipset! Använder du den och förarbetar enligt deras hemsida, eller har du något smidigt knep?

Det var nån granne som kom förbi och sa att det var ett aluminiumtak och att det inte går att måla. Men han kunde inte svara på varför han trodde det var i just aluminium.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Tack för tipset! Använder du den och förarbetar enligt deras hemsida, eller har du något smidigt knep?

Det var nån granne som kom förbi och sa att det var ett aluminiumtak och att det inte går att måla. Men han kunde inte svara på varför han trodde det var i just aluminium.
Här på jobbet använder vi den till plåt o stål konstruktioner som står ute, den håller bra. Har inte provat på just plåttak eller inklädningar då chefen säljer ny plåt ett annat företag han har.
 
Täckmålat och klart, nu matjord och gräsmatta!
 

Bilagor

  • 003859AB-46CE-4714-9147-105986D6A6D2.jpeg
    003859AB-46CE-4714-9147-105986D6A6D2.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 17
  • 54DE4336-DC74-420B-87B7-D0690435FC50.jpeg
    54DE4336-DC74-420B-87B7-D0690435FC50.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 15
  • AC0A46C3-264D-47DB-9321-DDE8F7F20EC4.jpeg
    AC0A46C3-264D-47DB-9321-DDE8F7F20EC4.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 19
  • 42BD2B9D-0572-429A-9CA8-76F02F9AF44B.jpeg
    42BD2B9D-0572-429A-9CA8-76F02F9AF44B.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 18
  • 560025A4-347B-483A-9296-D430D863E055.jpeg
    560025A4-347B-483A-9296-D430D863E055.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 18
  • 7570AC59-7091-4D55-8470-A591761AED54.jpeg
    7570AC59-7091-4D55-8470-A591761AED54.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 21
Min favoritsyssla, att sitta i grävmaskinen alltså. 😃

Gräsmattan är på drygt 5000kvm, blir dubbla Husqvarna 435X för att hantera lutningarna och slänterna.
 

Bilagor

  • B58D37D9-2EF4-468D-A34A-CBA8F02BDA0E.jpeg
    B58D37D9-2EF4-468D-A34A-CBA8F02BDA0E.jpeg
    409 KB · Visningar: 23
  • 07F6F7E6-87BB-4364-A60C-E7DD52FD0CE5.jpeg
    07F6F7E6-87BB-4364-A60C-E7DD52FD0CE5.jpeg
    402.6 KB · Visningar: 23
  • 8545406E-E68A-4B77-A4F4-65395EBED852.jpeg
    8545406E-E68A-4B77-A4F4-65395EBED852.jpeg
    343.9 KB · Visningar: 20
  • FC37CE23-A35F-4B12-AD8B-A144783CD461.jpeg
    FC37CE23-A35F-4B12-AD8B-A144783CD461.jpeg
    474.3 KB · Visningar: 22
  • 55EE4E5A-7325-4725-93B6-EDAA17C2A0D9.jpeg
    55EE4E5A-7325-4725-93B6-EDAA17C2A0D9.jpeg
    304.7 KB · Visningar: 21

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hjälp, jag råkade tänka tanken "man kanske skulle flytta" och plötsligt verkar det inte finnas någon återvändo i mina tankar. Vi har totalrenoverat vårat hus under snart 8 års tid och är nu på sluttampen men den där friden som man sett fram emot finns inte där utan snarare en känsla av uppgivenhet varje gång man ser ytterligare någonting som måste tas tag i, t.ex en vindskiva som börjar bli dålig.

Någon annan som gått ihop samma process? Renoverat ett hus och sedan velat flytta därifrån.
Där har du problemet med att göra allt själv.. 😟
Man börjar att inte tycka om sitt hus...
Men sen kommer man över det 😉
Sparkar Fru Derix av dig benen när du berättar för henne, eller har du inte sagt nåt än?? 😳
 
Topp