• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sjobedan

Rolex
37EBBDDA-3797-4D37-949F-A184CB3376D8.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Där har du problemet med att göra allt själv.. 😟
Man börjar att inte tycka om sitt hus...
Men sen kommer man över det 😉
Sparkar Fru Derix av dig benen när du berättar för henne, eller har du inte sagt nåt än?? 😳
När kommer man över det? 😁 Vi har diskuterat det ihop och båda tycker nog lika. Har funderat på att bygga nytt men som @daniel svensson säger så är det inte helt enkelt heller.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är lite trött på mitt boende nu, faktiskt. Bor på en alldeles lagom stor gård, och tycker det är kul att fixa och dona, men är så sjukt trött nu på att det aldrig är klart. Längtar efter ett radhus och en liten trädgård som går att hålla i perfekt odning med ett par timmar i veckan bara.

Nåja, det går väl över.
 

Sjobedan

Rolex
Kör du med någon sorts green-klippare för att få till det så där? Antar att det ligger rätt många timmar "förarbete" och inte bara klippning såklart.. :D
D756B6B7-3CF7-46A6-A8A3-D900601CCBA5.jpeg

En sån här får jobbet gjort. 75kg cylinderklippare.

Försäsongen tar mest tid, stödså, dressa med sand, jämna av, välta så att fröna får bra kontakt.

Ogräsrensa eller mitt föredragna, dicotex.

Ganska enkelt egentligen :)
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Vilken amatör. Blir lack på hantverkare som bara tar dom enklaste vägarna istället för att ha lite yrkesstolthet. Hade det varit svårt att skrapa bort gruset innan man gräver ett dike? (Bergvärmerör)

Och när man i första gräskanten märker att man har robotkabel nergrävd kanske försöker flytta den istället för att gräva av på så många ställen som möjligt.
D1FC1426-A6F4-42B8-859E-EEAA49582A49.jpeg
 
Hallå fiberälskae! Bygger hus och ska nu beställa fiber. Det finns ett alternativ som blir avsevärt mycket billigare: "Fastighetsägaren gräver själv på egen tomtmark och sörjer för håltagning i byggnad". Någon som gjort detta själv?
 

Gabriel90

Panerai
Hallå fiberälskae! Bygger hus och ska nu beställa fiber. Det finns ett alternativ som blir avsevärt mycket billigare: "Fastighetsägaren gräver själv på egen tomtmark och sörjer för håltagning i byggnad". Någon som gjort detta själv?
Jag drog om fiber till mitt hus, då dem inte kunde blåsa in ny fiber, stopp i någon böj vid min infart.
Dem utförde arbetet med grävningen osv men jag gjorde egen håltagning då jag flyttade på boxen inomhus till önskad plats.

Hur lång sträcka pratar vi om ?
Du kan ta en minigrävare, gräva ett spår där röret förläggs i mark, sedan tar du ett hål i fasad där fiber skall komma in till önskad plats.
Är det stor skillnad i pris tycker jag att du själv ska fixa det :)
 

oystercase

Cartier
Hallå fiberälskae! Bygger hus och ska nu beställa fiber. Det finns ett alternativ som blir avsevärt mycket billigare: "Fastighetsägaren gräver själv på egen tomtmark och sörjer för håltagning i byggnad". Någon som gjort detta själv?
Ja. Jag lade in när de bytte vattenservisen. Fördelen var att fibern hamnade på 1m djup istället för precis under markytan.


Be dem om anvisningar. Oftast läggs fiberducten bara i marken med sand/rörgravsgrus som skydd och märkband över. Man kan även lägga skyddsrör och sedan dra ducten i det. Gäller bara att veta plats, djup och utförande som de vill ha det vid tomtgräns. Ofta görs grävningen ganska slarvigt så skönt att göra det ordentligt själv
 
Ja. Jag lade in när de bytte vattenservisen. Fördelen var att fibern hamnade på 1m djup istället för precis under markytan.


Be dem om anvisningar. Oftast läggs fiberducten bara i marken med sand/rörgravsgrus som skydd och märkband över. Man kan även lägga skyddsrör och sedan dra ducten i det. Gäller bara att veta plats, djup och utförande som de vill ha det vid tomtgräns. Ofta görs grävningen ganska slarvigt så skönt att göra det ordentligt själv

Super, tack! Kan tycka det är märkligt att det inte dras ett rör till tomtgräns redan när grunden läggs..
 
Jag drog om fiber till mitt hus, då dem inte kunde blåsa in ny fiber, stopp i någon böj vid min infart.
Dem utförde arbetet med grävningen osv men jag gjorde egen håltagning då jag flyttade på boxen inomhus till önskad plats.

Hur lång sträcka pratar vi om ?
Du kan ta en minigrävare, gräva ett spår där röret förläggs i mark, sedan tar du ett hål i fasad där fiber skall komma in till önskad plats.
Är det stor skillnad i pris tycker jag att du själv ska fixa det :)

runt 10 meter till fasad, 20 meter till "mediacentralen".
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det är jättekul att gräva om man hyr en liten grävare bara https://www.hygglo.se/category/1802-gravmaskin

Fördelen med att göra det själv är också att du vet exakt var den ligger, så du inte gräver av den när du blir sugen på planteringar sen...
Förutom den lilla detaljen att ca 2min efter man återfyllt har man totalt glömt vad och vart man gjort :D . Lägg märkband i diket och ta kort så man ser var man grävt.
Smart att lägga ner lite tomma rör till framtida bruk när man ändå håller på, typ ytterbelysning, bevattning osv under ev asfalt eller hårdgjorda ytor som ska göras framöver
@ChazzReinhold
 

oystercase

Cartier
Förutom den lilla detaljen att ca 2min efter man återfyllt har man totalt glömt vad och vart man gjort :D . Lägg märkband i diket och ta kort så man ser var man grävt.
Smart att lägga ner lite tomma rör till framtida bruk när man ändå håller på, typ ytterbelysning, bevattning osv under ev asfalt eller hårdgjorda ytor som ska göras framöver
@ChazzReinhold
Det är jättesmart att göra en ritning och även att dra röret så man lätt kan mäta var det ligger, ex i förhållande till något fast som en fasad eller så. Finns även märkband (sk. Sökband) som har inbyggda metalltrådar så man kan söka precis som för elledningar.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Det är jättesmart att göra en ritning och även att dra röret så man lätt kan mäta var det är. Finns även märkband (sk. Sökband) som har inbyggda metalltrådar så man kan söka precis som för elledningar.
Oftast "ska man bara" och är helt hundra på att det inte finns något där man ska gräva. Så något slags märkband kan hjälpa om man har lagt det en bit ifrån det man ska märka. :) flera av mina hjälpredor tycker att det är onödigt och lägger märkbandet direkt på det man inte ska gräva av:rolleyes:👍.
Fiber ska helst läggas med märkband av plastnät med inbakad ståltråd.
Tex detta.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220809-144904.png
    Screenshot_20220809-144904.png
    400.6 KB · Visningar: 9

oystercase

Cartier
Det är jättesmart att göra en ritning och även att dra röret så man lätt kan mäta var det ligger, ex i förhållande till något fast som en fasad eller så. Finns även märkband (sk. Sökband) som har inbyggda metalltrådar så man kan söka precis som för elledningar.
Ja precis skrev kanske lite otydligt men menade att man ska använda precis sådant märkband + ritning
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hallå fiberälskae! Bygger hus och ska nu beställa fiber. Det finns ett alternativ som blir avsevärt mycket billigare: "Fastighetsägaren gräver själv på egen tomtmark och sörjer för håltagning i byggnad". Någon som gjort detta själv?
Hur mycket dyrare är det? Får gå mot strömmen här och råda dig att köpa det ingrävt och klart. Tänker mig att du/ni har tillräckligt att fundera på med ett stundande husbygge. Var istället tydlig mot den som utför arbetet om det som du fått tips om, exempelvis utmärkt på en karta, djup osv.

Vi fick fiber inkopplat och klart tidigare i år. Det kändes väldigt bra att stå i fönstret och titta på hur de så fint grävde in det till huset.
 
Topp