• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

zeke_varg

Omega
Jag kan tänka mid att nätet kan göra det lite svårt att få in isoleringen på plats. Vad tror ni om att istället använda en tunn skiva ”vanlig stenull” som man försöker linda runt och sedan virar man ståltråd runt det hela? Skulle det vara möjligt att avsluta med att kapsla in hela paketet i gipsbruk för att det ska se snyggare ut, eller kommer det bara att spricka med tiden??🤔
Jag ger rådet o kolla med nån skorstensfejare. Jag är väl lite nojig men tänk på att det blir jävligt varm innanför där man isolerar. Jag hade nyligen en sån gubbe i vårt hus och han sa att, där vårt rör går upp till övervåning och därifrån till vinden, där fick vi inte köra med brandtålig isolering på vinden (mot röret) med material för tjockt horisontellt. Det finns husbränder som startat pga för mycket isolering. Det kan bli många hundra grader innanför den isoleringen som rör sig vidare där man inte vill ha den temperaturen.

Nu har inte du samma grej där men när man fräser på med ved så alstras det uppenbarligen värme. Man vill bara att det ska vara mysigt varmt, inte majbrasa. 😀
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
rökkanaler isoleras vanligtvis med nätmatta för ändamålet, brandisolering håller värmen i röret och ser till att utsidan inte blir varm nog att ställa till problem.

relativt enkelt att naja ihop om man mäter två ggr och klipper en gång. tänk på att räkna med isoleringstjockleken på omkretsen innan du klipper till biten. man kan med fördel klippa mattan 5cm längre och ta bort 5cm isolering för att få överlapp på nätet. om man lägger dubbla mattor förskjuter man skarven.

Screen Shot 2022-11-13 at 7.30.33 PM.png
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur mycket vatten är det i en "normalstor" radiator? Mina problem med värmesystemet fortsätter och ett ytterligare radiatorkoppel har rostat sönder. Har stängt av tillförseln till radiatorn men vet inte riktigt hur mycket vatten man kan tänka sig läcker ut? 1L? 10L? Det droppar långsamt
 

Derix

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på hur stor riskkonstruktion träfiberskivor som undertak är? Såg en notering i besiktningsprotokoll.
 
Hur mycket vatten är det i en "normalstor" radiator? Mina problem med värmesystemet fortsätter och ett ytterligare radiatorkoppel har rostat sönder. Har stängt av tillförseln till radiatorn men vet inte riktigt hur mycket vatten man kan tänka sig läcker ut? 1L? 10L? Det droppar långsamt
Beror lite på om det är gamla sektionsradiatorer eller moderna panelradiatorer, och naturligtvis storlek.

Men bara för att ge dig ett hum mellan tummen och armbågen drar jag till med ca 10 L/m2 :)
 

Edin

Panerai
Hur mycket vatten är det i en "normalstor" radiator? Mina problem med värmesystemet fortsätter och ett ytterligare radiatorkoppel har rostat sönder. Har stängt av tillförseln till radiatorn men vet inte riktigt hur mycket vatten man kan tänka sig läcker ut? 1L? 10L? Det droppar långsamt

Byggde inte ni nytt för några år sedan?
Eller blandar jag ihop dig med någon annan nu? Isf ber jag om ursäkt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
en

Just ja! Fick du ordning på värmen i radiatorslingan? Och om nu två koppel rostat sönder är det nog bäst att byta alla. Om det står rätt till skall koppel hålla ”för alltid”.
Ja det är ju det jag är rädd för. Trist som fan att behöva byta ut saker efter 5 år. En av radiatorerna har dessutom rostat sönder. Det var den jag bytte koppel på nyss - vattnet sprutade rakt ut på baksida. Tyvärr är det fel storlek på kopplet (för lågt) så jag kan inte använda det till det som gått sönder nu.

Den firman som bytte kopplet vill jag inte anlita igen pga saltade räkningar så jag är på jakt efter ny VVS gubbe i södra sthlm. Har testat att kontakta de som installerade värmepumpen nu. (Det är inte de som klantat sig, det var andra byggare som kom in efteråt).
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Någon som har koll på hur stor riskkonstruktion träfiberskivor som undertak är? Såg en notering i besiktningsprotokoll.
”Risken” är att man har dålig motståndskraft om en takpanna går sönder eller hamnar fel. Med andra ord behöver man byta taket innan pannorna är helt färdiga (35-40 år utan problem för en i betong).

Fördelen är att man snabbt kan lokalisera ev. problem som även torkar upp bättre ett ett klassiskt tak med råspont och papp (så länge skadan stannar där såklart). Snabbt och billigt att byta också även om många slänger på råspont den dagen det är dags.

Behöver inte vara ett problem så länge man inte slarvar med en regelbunden titt på vinden.
 
Ja det är ju det jag är rädd för. Trist som fan att behöva byta ut saker efter 5 år. En av radiatorerna har dessutom rostat sönder. Det var den jag bytte koppel på nyss - vattnet sprutade rakt ut på baksida. Tyvärr är det fel storlek på kopplet (för lågt) så jag kan inte använda det till det som gått sönder nu.

Den firman som bytte kopplet vill jag inte anlita igen pga saltade räkningar så jag är på jakt efter ny VVS gubbe i södra sthlm. Har testat att kontakta de som installerade värmepumpen nu. (Det är inte de som klantat sig, det var andra byggare som kom in efteråt).
Ouch. Är i branschen (support-tjm) men på annan ort så har inga direkta rekommendationer. Svanströms verkar dock vara ett gött och seriöst gäng baserat på deras Youtube-kanal(!).

Om radiatorerna rostar sönder inom några år är det ju totalbananas. Måste tidvis vara rejält med luft i systemet.
 

D..S..

Panerai
Vad tror ni om att ge sig på att försöka slipa en gammal trapp, 3 våningsplan med trä "galler" mellan våningarna. Orkar man, är det görbart med en liten elektrisk handslip eller behöver man kraftfullare verktyg.

Är ju enormt mycket pilliga små ytor..
 

zeke_varg

Omega
Vad tror ni om att ge sig på att försöka slipa en gammal trapp, 3 våningsplan med trä "galler" mellan våningarna. Orkar man, är det görbart med en liten elektrisk handslip eller behöver man kraftfullare verktyg.

Är ju enormt mycket pilliga små ytor..
Lycka till! 😀

Hur ser trappen ut? Många lager färg? Asbest och heltäckningsmatta och lim? Runda former el raka linjer? Räcke demonteringsbart med skruv?

Vad ska du göra med trappen? Trärent? Om inte så blir det enklare.

Köp verktyg för jobbet vad det nu är. Kommer krävas från 10-259h beroende på hur noga du vill vara och vad som ska göras. 👌

Jag körde ca 100h med en 100 år gammal trapp om jag inte förträngt allt. Matta, lim och färg. Rund trappnos osv. Köpte färgskrapa och excenterslip. Gick åt ca 80 slippapper.
 

D..S..

Panerai
Nja. Det är relativt raka linjer, inga mattor eller lim bara slitet lack.. jag hade tänkt att låta den vara i trä när den är slipat, bara sätta halkskydd på trappstegen.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Det går. Men kolla upp asbest som sagt. Ett jobbigt jobb men blir fint sen. Full disclosure så var det sambons jobb. Hon är en hjälte. Innan var det linoleum och fan och hans moster
5BD601DB-AB87-46BF-BAFF-FCFC873F1E96.jpeg
 

Josa

Omega
2-Faktor
Ja det är ju det jag är rädd för. Trist som fan att behöva byta ut saker efter 5 år. En av radiatorerna har dessutom rostat sönder. Det var den jag bytte koppel på nyss - vattnet sprutade rakt ut på baksida. Tyvärr är det fel storlek på kopplet (för lågt) så jag kan inte använda det till det som gått sönder nu.

Den firman som bytte kopplet vill jag inte anlita igen pga saltade räkningar så jag är på jakt efter ny VVS gubbe i södra sthlm. Har testat att kontakta de som installerade värmepumpen nu. (Det är inte de som klantat sig, det var andra byggare som kom in efteråt).
Använde mig av https://www.provvs.se/ i somras. Kan varmt rekommenderas, tydlig i vad som behövde göras, allt detaljerat och öppet på fakturan osv. Ringde tillbaka när han sagt han skulle. Och dök upp när de sa.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hjärngympa deluxe för en kvällstrött hemmasnickare - mäta ut placering av spjälor till nytt trappräcke.

70A7C281-23C4-4FBC-B1D1-862748AAC1BA.jpeg


Ser ju ur och kunna bli snett i mötet/t-korset, (kanske uttänkt) men jag hade nog försökt/justerat att få rak linje i T-mötet.
Dvs centrum mot centrum där du nu ligger ytterkant mot centrum.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fick igång vår till slut, men igår kväll var det för tung snö för den att kasta ut :( är 4.4kw motor på den. Funderar på att byta till en starkare men oklart om det hjälper.

Jag har satt ut några små aluminiumjärn för att leda bort vatten, tappade koncentrationen ett ögonblick körde på en sådan (som man inte ser under snön) den åkte in ett av bladen på slungan och böjde den som nu tar i skopan, får se hur vädret blir framåt innan jag skruvar isäer skiten.

Fan vad jag vill vinna på lotto nu.......
 
Senast ändrad:
Topp