• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

jag är inte avis på byggandet och kostnaden :D. Men det är bara att kämpa på, sen när det är klart så är det glömt fort!

Tänk på att det blir tokvarmt inne med mycket fönster, vi har ännu inte installerat några markiser främst för att det kostar multum. Men det kan vara en rekommendation.

Ser att ni kör skenor, vi har en skena nere och två uppe. Riktigt smidigt att kunna köra vad man vill i dem (i princip). Finns t om trådlösa högtalar att köpa och montera på dem :D
Vi har solskyddsglas :) Men, vi bor också i Jämtland så de dagar det är pest får vi helt enkelt försöka njuta av den lilla värme vi får ;) haha..
Kan rekommendera dig att sätta på en solskyddsfilm på glasen istället så slipper du kostnaden för markiser, det gör faktiskt en stor skillnad och kostar inte mer än kanske 1000kr per fönster monterat och klart.

Jag är ju gammal fönsterförsäljare så ;)

Jag hade ritat inte mycket skenor från början men tillslut landade vi i att vi skulle ha två bara. Jag har 4st infällda högtalare i taket, subwoofersladd kommer ut i en av väggarna och all media sitter i en mediacentral i tvättstugan :)
 
Vi har solskyddsglas :) Men, vi bor också i Jämtland så de dagar det är pest får vi helt enkelt försöka njuta av den lilla värme vi får ;) haha..
Kan rekommendera dig att sätta på en solskyddsfilm på glasen istället så slipper du kostnaden för markiser, det gör faktiskt en stor skillnad och kostar inte mer än kanske 1000kr per fönster monterat och klart.

Jag är ju gammal fönsterförsäljare så ;)

Jag hade ritat inte mycket skenor från början men tillslut landade vi i att vi skulle ha två bara. Jag har 4st infällda högtalare i taket, subwoofersladd kommer ut i en av väggarna och all media sitter i en mediacentral i tvättstugan :)
Ahh jag förstår, roliga var när vi byggde så var vi lite gröna och visste/tänkte inte ens på att vi kunde beställa sådana fönster. Hade inte blivit mycket i mellanskillnad(tror det var 1000kr per fönster när vi besällde i skillnad). Vad kör man för % på husfönster om man installerar film.

Markiser skulle för 3 år sedan gå på 140 000 för det vi ville ha :D

Jag fick inte ha infällda i taken i allrummen "ser ut som ventilationstrummor"..............Har uttag för 25 högtalare runtom i huset(3 infällda i taken i badrummen) och fyra uttag för subbar
 
Ahh jag förstår, roliga var när vi byggde så var vi lite gröna och visste/tänkte inte ens på att vi kunde beställa sådana fönster. Hade inte blivit mycket i mellanskillnad(tror det var 1000kr per fönster när vi besällde i skillnad). Vad kör man för % på husfönster om man installerar film.

Markiser skulle för 3 år sedan gå på 140 000 för det vi ville ha :D

Jag fick inte ha infällda i taken i allrummen "ser ut som ventilationstrummor"..............Har uttag för 25 högtalare runtom i huset(3 infällda i taken i badrummen) och fyra uttag för subbar
Helt sjuk prisuppgång. 1995 kostade 6 markiser, 5 vanliga och en bredare till uteplats 14000 kr. Ingen el och inget kvitto men ändå.
 
Ahh jag förstår, roliga var när vi byggde så var vi lite gröna och visste/tänkte inte ens på att vi kunde beställa sådana fönster. Hade inte blivit mycket i mellanskillnad(tror det var 1000kr per fönster när vi besällde i skillnad). Vad kör man för % på husfönster om man installerar film.

Markiser skulle för 3 år sedan gå på 140 000 för det vi ville ha :D

Jag fick inte ha infällda i taken i allrummen "ser ut som ventilationstrummor"..............Har uttag för 25 högtalare runtom i huset(3 infällda i taken i badrummen) och fyra uttag för subbar
Det var dyrt, 140k.. hehe.. Köp från Polen, Turkiet eller nått så har du en helt annan peng.
Filmen jag pratar om är transparent och monteras utifrån, där vi gjorde dessa monteringar blev det en enorm skillnad enligt de som vistades i lokalerna. Ska se om jag kommer på vad tusan filmen hette.. men gissar att du kan googla transparant solfilm fönster eller nått sånt.

Fy fan, haha, jävlar vilken dragning av sladd/kabel!!!
 
Nuläge, slutsamråd på måndag... puuuh..

1670490224506.png

1670490257216.png


1670492958411.png

Kämpa!! Snart börjar det roliga - knarka elpriser.
 
Det var dyrt, 140k.. hehe.. Köp från Polen, Turkiet eller nått så har du en helt annan peng.
Filmen jag pratar om är transparent och monteras utifrån, där vi gjorde dessa monteringar blev det en enorm skillnad enligt de som vistades i lokalerna. Ska se om jag kommer på vad tusan filmen hette.. men gissar att du kan googla transparant solfilm fönster eller nått sånt.

Fy fan, haha, jävlar vilken dragning av sladd/kabel!!!
Ja, vi gav upp och har inte kollat mer.

Yes, är med på att filmen är transparent :D, tänkte vilken % genomsläpp man brukar ha på fönster på hus. Skall kolla om jag hittar något på detta.

Ja det var några meter kabel :D har sen även dragit HDMI(i väggarna) för projektor och för tv med i några av rummen
 
Senast ändrad:
Ja, vi gav upp och har inte kollat mer.

Yes, är med på att filmen är transparent :D, tänkte vilken % genomsläpp man brukar ha på fönster på hus. Skall kolla om jag hittar något på detta.

Ja det var några meter kabel :D har sen även dragit HDMI(i väggarna) för projektor och för tv med i några av rummen
Inte tonad alls utan bara uvskydd som jag förstår det
 
Inte tonad alls utan bara uvskydd som jag förstår det
ja finns nog lite allt möjligt att välja på.
Känns som att få någon att installera det så lär det bli rätt mycket med tanke på hur mycket material som går åt. Men kan vara värt att kolla upp.
Bästa är om man kan sätta dem på insidan, tänker att de lär hålla mycket längre

Kan nog göra det själv, speciellt om man kan få måttbeställt
 
ja finns nog lite allt möjligt att välja på.
Känns som att få någon att installera det så lär det bli rätt mycket med tanke på hur mycket material som går åt. Men kan vara värt att kolla upp.
Bästa är om man kan sätta dem på insidan, tänker att de lär hålla mycket längre

Kan nog göra det själv, speciellt om man kan få måttbeställt
kan bli problem med värmeutveckling inuti glasfönstren, därför sätter man på utsidan
 
jo tanken slog mig tidigare.
Men kan tänka mig att filmerna för bil och fönster är olika, om de nu skall sitta på utsidan på hus. Så undrar hur bra koll dem har på den typ av film
inga bekymmer, den dom köper sina filmer av har stort utbud. vet dom inte själva borde dom kunna fixa ett nummer till deras kontakt där dom köper sin film.
 
ja finns nog lite allt möjligt att välja på.
Känns som att få någon att installera det så lär det bli rätt mycket med tanke på hur mycket material som går åt. Men kan vara värt att kolla upp.
Bästa är om man kan sätta dem på insidan, tänker att de lär hålla mycket längre

Kan nog göra det själv, speciellt om man kan få måttbeställt
Du vill skärma av så tidigt som möjligt så att sätta invändigt är inget alternativ. Markiser klart bäst just för att solen inte ens träffar glaset då
 
Hoppar man motorer och komplicerade former får man en rak stabil konstruktion som håller många många år. En bra markisväv med rak kappa står bra emot uv-strålning. Markiser är enkla konstruktioner som fästs med några skriv ovanför fönstren och ett litet hål in så remmen kan löpa lätt. Det behöver inte bli dyrt om man snackar med en markisfabrik utan mellanhänder. Klassiskt marinblått är stilrent och snyggt. Markiser höjer värdet på huset mer än plastfilm. Solfilm blir som en bit vägg. Fönstren ska man vara rädd om. Låt fönstren vara fönster så ljuset och blicken kan röra sig fritt. Har det hällregnat kan man släppa ut dem helt så de inte torkar i ihoprullat läge. Då håller de längre. Kan bli svartmögel på dem annars.
 
Är det någon som kan avfuktare? Jag har haft en Woods i garaget och det har fungerat utmärkt i många år. Den har varit inställd på full fart så att säga hela tiden och den dränerar ner i ett avlopp. Enligt spec ska den kunna gå från +5 grader.

Nu är det 9 grader i garaget och den isar ändå ihop fullständigt, varför?

1670673046296.png
 
Är det någon som kan avfuktare? Jag har haft en Woods i garaget och det har fungerat utmärkt i många år. Den har varit inställd på full fart så att säga hela tiden och den dränerar ner i ett avlopp. Enligt spec ska den kunna gå från +5 grader.

Nu är det 9 grader i garaget och den isar ändå ihop fullständigt, varför?

1670673046296.png
Långt ifrån expert, men har fått likande problem med enklare modell av avfuktare och då har rengöring av filter och lite nedjusterad känslighet på luftfuktighetsnivån (så att den inte går 24/7) gjort susen. Kan eventuellt finnas två filter (typ ett kolfilter och ett dammfilter som kan behöva rengöras).
 
Filtret rent och känner du att det blåser rejält när du kör den?
Relativt nybytt och avfuktaren står i en relativt (nåja) dammfri miljö. Filtret förstördes totalt av isbildningen så nu kör jag helt utan.
Långt ifrån expert, men har fått likande problem med enklare modell av avfuktare och då har rengöring av filter och lite nedjusterad känslighet på luftfuktighetsnivån (så att den inte går 24/7) gjort susen. Kan eventuellt finnas två filter (typ ett kolfilter och ett dammfilter som kan behöva rengöras).
Ja det verkar bli bättre. Då hinner isen smälta bort lite mellan gångerna. Men jag trodde verkligen inte man skulle behöva göra så? Det står ju +5 som arbetsområde. Har 58% luftfuktighet nu ungefär, skulle vilja komma ner under 55.
 
Relativt nybytt och avfuktaren står i en relativt (nåja) dammfri miljö. Filtret förstördes totalt av isbildningen så nu kör jag helt utan.

Ja det verkar bli bättre. Då hinner isen smälta bort lite mellan gångerna. Men jag trodde verkligen inte man skulle behöva göra så? Det står ju +5 som arbetsområde. Har 58% luftfuktighet nu ungefär, skulle vilja komma ner under 55.
Har du termometer och avfuktare på samma ställe? 9grader på väggen långt in är inte samma som 9grader vid dörr på golvet tex.
 
Tillbaka
Topp