• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Ser ju ur och kunna bli snett i mötet/t-korset, (kanske uttänkt) men jag hade nog försökt/justerat att få rak linje i T-mötet.
Dvs centrum mot centrum där du nu ligger ytterkant mot centrum.

Fullt medveten om det men inte bestämt mig hur jag ska göra.
Om jag sätter dom centrerade så kommer ett glapp bli 20mm större till vänster i bild. Då blir detta 115mm stort och således för stort för vad som är rekommenderat så inte barn och annat kan fastna. Känns som att säkerheten (för en gångs skull) kan få komma att styra. Tror inte heller man kommer tänka på det mycket när det väl är uppe och man springer förbi som hastigast upp/ned i trappen.
 

leicaphile

Panerai
Någon som vet vem rörmokaren som utfört detta är? Är nämligen ute efter en kontakt som utför fina arbeten (kolla övervåning)...

Stevie Wonder Rörmontage
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Någon som vet vem rörmokaren som utfört detta är? Är nämligen ute efter en kontakt som utför fina arbeten (kolla övervåning)...
Undrar hur resterande är jobb är utfört.....
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fullt medveten om det men inte bestämt mig hur jag ska göra.
Om jag sätter dom centrerade så kommer ett glapp bli 20mm större till vänster i bild. Då blir detta 115mm stort och således för stort för vad som är rekommenderat så inte barn och annat kan fastna. Känns som att säkerheten (för en gångs skull) kan få komma att styra. Tror inte heller man kommer tänka på det mycket när det väl är uppe och man springer förbi som hastigast upp/ned i trappen.
Det går inte att justera(jämka) alla på den som går horisontellt (i bilden) lite så att det blir lite mindre skillnad?
 

Edin

Panerai
Det går inte att justera(jämka) alla på den som går horisontellt (i bilden) lite så att det blir lite mindre skillnad?
Mjo men då är problemet att det blir osymetriska glipor. Jag funderar på hur jag ska lösa det och kanske kommer med lite olika förslag. Helt enig om att det inte ser 100 ut.
 
Någon som vet vem rörmokaren som utfört detta är? Är nämligen ute efter en kontakt som utför fina arbeten (kolla övervåning)...
Biltema var väl stängt när det började snöa ute. Eller så hade kundnumret på Ahlsell spärrats efter att han ätit tre smörgåsar på fredagsfrukosten 😂😂

Det positiva är ju att det inte verkar vara några dolda kopplingar på den där slingan 😁
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Nu jävlar ska det bli ljust.💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡😁
jula1.JPG

jula.JPG
 

D..S..

Panerai
Kan någon tipsa om en sticksåg för rimlig peng. Är total nybörjare och planerar att lägga klickgolv strax. Tänkte fynda på black friday.

Inget fynd förvisso, men jag har Ryobibatteri på en annan produkt hemma. Så en sådan kanske?:

 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan någon tipsa om en sticksåg för rimlig peng. Är total nybörjare och planerar att lägga klickgolv strax. Tänkte fynda på black friday.

Inget fynd förvisso, men jag har Ryobibatteri på en annan produkt hemma. Så en sådan kanske?:

Den kommer fungera alldeles utmärkt.
 
Kan någon tipsa om en sticksåg för rimlig peng. Är total nybörjare och planerar att lägga klickgolv strax. Tänkte fynda på black friday.

Inget fynd förvisso, men jag har Ryobibatteri på en annan produkt hemma. Så en sådan kanske?:

Om du har ett batteri från Rhône tidigare så kör på. Kommer fungera perfekt. Men är det inte en cirkelsåg du vill ha till att kap klickgolv? Eller både och? ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
cirkelsåg funkar det också men större risk att det fransar upp sig i snittet. Går dock ofta att lösa genom att kapa uppochner. Fördel med cirkelsåg förstås att det går mycket fortare. Sticksåg brukar dock behövas ändå runt radiatorer, hörn mm
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
OBS! Bildtungt!

Desperata tider kräver desperate åtgärder. Kanske inte så mycket renovering, men däremot en ekonomisk optimering. Mitt fasta elavtal löpte nyligen ut så för att spara några slantar bestämde jag mig för att sätta in en vedpanna. Grannen säljer ved så jag får låna hans utrustning och kapa/klyva upp min egen åtgång för självkostnadspris. Vilket är ca 200-250:-/kbm. Vilket projekt det blev.

Först plocka bort den gamla vedspisen
C46FC22A-C06E-4E34-B981-14D60AE60CAB.jpeg 1FCECA01-A385-4F2F-A057-2F73A725B7D6.jpeg

Sen mura igen efter tidigare rökkanal.
1FCECA01-A385-4F2F-A057-2F73A725B7D6.jpeg 07B11CAC-5E1A-4706-955B-A13C5BA27B1F.jpeg 1088FFC0-7A26-40BC-B87E-6FB8A8DEE7BE.jpeg 35EFAC0D-08E2-47ED-A14A-9D9CCE7E8DE6.jpeg

Även en tidigare luftning bilades ur och murades igen.
18690F32-69BC-4200-B907-39C69AEDD548.jpeg 1FD45CBD-0449-42FC-A0BE-2411C9C80D68.jpeg 37BA534A-1693-4426-B654-47083DFEB27C.jpeg 87173378-FF4A-4168-8FE7-A00D7ABD6255.jpeg A815D7CF-B080-4B98-9637-7C865C59FAAE.jpeg

Ta upp nytt hål i murstocken för den nya rökkanalen.
F10F628B-E2D9-4CF7-8A17-C2576C8226AD.jpeg

Okulärbesiktning av pipan gav att den sett sina bästa dagar. Glidgjuta kan inte vara så svårt tänkte jag.
1DDDDDB8-80E7-4855-A637-770EFDE47798.jpeg AA868922-F0F5-4E77-919F-1318F66C5EC0.jpeg A4A68E14-8E2E-400B-80D5-EAEAF4C563D6.jpeg 7C5570B1-E57A-4475-898A-62DC72D6417B.jpeg

Börja mura igen hålet i murstocken
61CCBDC6-A7BB-402E-9170-7D74F7B749DB.jpeg C41E73DA-A1B4-4738-9F45-3BB3F7D2E913.jpeg

Svetsa på nya rökröret på pannan och måtta in det.
A91AD75A-46D2-4BD9-B8CF-EBEEAAA24ED4.jpeg D41426C6-C9B2-4F4C-9DCB-71E2C570D234.jpeg 1CEA2E0A-0B26-4D9C-944B-FEB249D3A8B4.jpeg 8A58BAF5-8891-45F1-9163-7FBC7B4F237D.jpeg

Längdmåtta och få ut rätt vinkel på rökröret som ska upp i pipan, gjorde en mall av mjölkpapp
9FBE4921-7F54-4AAB-B9C3-EE3C00C3B59A.jpeg 950C3845-F710-477A-B36D-1F4B40761516.jpeg

Blev riktigt bra
14A1D0BB-9C6D-4A46-8439-CC2004EFFCE1.jpeg
B7258537-49CC-48DA-B8D2-96651D03B018.jpeg C32AB619-3448-4E12-996D-CB58ACB1C2CA.jpeg

Fortsättning:

Sen bara bygga på med stenar och putsbruk. Dåligt med bilder under den processen ser jag. Tagit några kvällar då jag fått bygga på i omgångar. Men det blev bra.
78C324F3-B73D-4249-8569-6AADDE0993F0.jpeg FF86DAEE-A78B-4499-942B-06E3AC0DD4F5.jpeg

Acktankarna inne och det mesta kopplat. Polaren som är rörkrökare kommer förbi nån dag i veckan efter jobbet så sätter vi ihop det sista. Så snart kan kylan få komma
3FCBF7D4-D64D-42D1-99A9-9BFF598CFB92.jpeg

Ja exakt. Det är ju ca 2kbm i acktankarna samt själva värmesystemet. Den blåa acktanken har även en inbyggd varmvattenberedare. Så tanken är att man relativt snabbt eldar upp dessa acktankar till runt 80c. Enligt mina, samt mina grannars amatörmässiga beräkningar borde det räcka att elda ca 2-3ggr i veckan och då ha det varmt och gott inne samt tillräckligt med varmvatten för att vår familj på 4st ska kunna duscha osv.

Det låter lite väl optimistiskt, tycker jag. Har bott med vedeldning i äldre system, och effektförlusten i laddning/urladdning av tankarna verkar bli större än man tror.
Å andra sidan har du det ju rätt så varmt ute nere hos dig.
Bra preppat i alla fall!

Jag har för övrigt beställt besiktning av alla rökgångar här hemma.
Värmer med pellets, och kom på att om leveranserna blir störda så är jag fucked, har inget att elda i inne, och elpatronen i pelletspannan räcker inte till för att hålla uppe värmen om det är svinkallt.

Stiligt värre Burnman!
Svärfar kör vedeldat. Ny pana sen förra vintern och acktankar likt dina. Tror det kan vara 5 kubik kapacitet på acktankarna och dom eldar varannan dag. Tror dom har ca. 140-160 kvarat att värma upp.

Jag säger inte emot. Tiden får utvisa hur frekvent jag måste elda. Som du säger är det ganska milt här nere. +10c ute just nu. Men jag kan alltid gå på med fler tankar om jag känner för det. Finns ju sjukt gott om space nere i källaren. Förhoppningsvis blir det en liten premiärkörning redan imorrn. Rörkrökar polaren kör dagens ”sista” jobb någon kilometer från mig bara så han räknade med att vara här strax efter 16.

Tackar. Känns faktiskt jävligt bra det här måste jag säga. Ungefär samma yta som mig och värma då. Har 158 kvm på övervåningen och källaren värmer jag inte nämnvärt. Betongbjälklag med golvvärme (400m golvvärmeslang), lättbetongs inner&ytterväggar så ganska välisolerat och trög konstruktion. Jäkligt spänd på att se resultatet. Även om det måste eldas mer än kalkylerat kommer jag jävligt billigt undan iom bästa grannens vedbusiness
Då har jag varit igång och eldat ca 3v (2v som outlaw och 1v by the book efter sotarens besök). Märker att det är en liten inkörningsperiod för att lära känna grejerna men överlag är jag riktigt nöjd. Kanske var optimistisk när jag trodde det skulle räcka att elda 2-3 ggr/vecka. Blir snarare 3-4 ggr/vecka, eller varannan dag rättare sagt. Har för övrigt Tibber så väldigt lätt att se faktisk elförbrukning och jämföra hur det var pre vedpanna och post vedpanna. Och jag ser ut att nästan ha halverat min förbrukning. Och då är det mestadels varmvattnet som gör det då det ännu inte varit så kyligt. Jag räknar med att lite drygt spara 60-75% i elförbrukning de kalla månaderna. December 2021 gjorde jag av med 2309 kWh och nu kommande december är målsättningen att inte överstiga 700 kWh (exkl laddning av elbilen. Sjukt vältajmat att ha anläggningen igång när jag hade med tanke på rådande elpriser. Peakat på nästan fu*king 7:-/kWh idag.
 

Edin

Panerai
Då har jag varit igång och eldat ca 3v (2v som outlaw och 1v by the book efter sotarens besök). Märker att det är en liten inkörningsperiod för att lära känna grejerna men överlag är jag riktigt nöjd. Kanske var optimistisk när jag trodde det skulle räcka att elda 2-3 ggr/vecka. Blir snarare 3-4 ggr/vecka, eller varannan dag rättare sagt. Har för övrigt Tibber så väldigt lätt att se faktisk elförbrukning och jämföra hur det var pre vedpanna och post vedpanna. Och jag ser ut att nästan ha halverat min förbrukning. Och då är det mestadels varmvattnet som gör det då det ännu inte varit så kyligt. Jag räknar med att lite drygt spara 60-75% i elförbrukning de kalla månaderna. December 2021 gjorde jag av med 2309 kWh och nu kommande december är målsättningen att inte överstiga 700 kWh (exkl laddning av elbilen. Sjukt vältajmat att ha anläggningen igång när jag hade med tanke på rådande elpriser. Peakat på nästan fu*king 7:-/kWh idag.
Trevligt!
Men hur får du ”bränsle” till pannan? Hugger du med ett träd i trädgården/din skog eller köper du veden? Misstänker du redan svarat på detta…
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Trevligt!
Men hur får du ”bränsle” till pannan? Hugger du med ett träd i trädgården/din skog eller köper du veden? Misstänker du redan svarat på detta…
Grannen är vednasare så jag får köpa råtimmer av honom till inköpspris. Alltså kapa och klyva själv. Men då betalar jag ca 250:-/kbm. Sen givetvis en viss arbetsinsats men det går ändå rätt bra tycker jag.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Blir det till att flytta elementet till under fönstren för att kanske frilägga en vägg el ska du ha nåt vid fönstren kanske?

Edit. såg nu att de sitter under ett fönster. Men placeringsmässigt kanske det finns nytta att byta läget? Jag tänkte inte på det i mitt hus och fick tipset.
Alla element och bös ryker och blir ersatt med vattenburen golvvärme. Fönstret du ser är egentligen bara en gammal fönsterram, är en utbyggnad av huset där nu. Min entreprenör brukar tänka åt mig så jag mest kan ta ett beslut.
 

zeke_varg

Omega
Alla element och bös ryker och blir ersatt med vattenburen golvvärme. Fönstret du ser är egentligen bara en gammal fönsterram, är en utbyggnad av huset där nu. Min entreprenör brukar tänka åt mig så jag mest kan ta ett beslut.
Ännu bättre. Alla elementtyper är inte jättevackra el så där praktiskt placerade som man kan önska. :)
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Kanske på gränsen avseende husrenovering, men vill ändå köra lite humble brag kring ett problem som fick sin lösning. Vi köpte hus 2018 och med på köpet kom då tvättmaskin samt tumlare. Tumlaren blev dock tröttare med tiden. Det gick inte att ha för mycket blöt tvätt i den och ibland fick man försöka ladda trumman så att vikten hamnade "rätt" för att den skulle orka komma igång. Ibland kom man dock tillbaka till en stannad maskin full med blöt tvätt då den inte orkat med längre. Således började sökandet efter ny maskin. Lite gnagde det dock i oss eftersom att den ju funkat bra när den väl gick. Googlade på lite husforum och hittade att någon tipsat om att byta kondensator. Jag och sambon är båda tjänstemän utan större händighet och framförallt inte gällande el, så en del sökande och läsande fick äga rum. Till sist hittade jag dock reservdel via https://quickparts.se/ efter att ha petat in rätt produktnummer osv. Efter ett tag anlände kondensatorn och sambon skruvade raskt isär tumlaren. Med ny kondensator á 350 kronor är maskinen snabbare och starkare än någonsin. Det var inte direkt svårare än att byta ett batteri. Det får en att fundera på hur ofta maskiner byts ut helt i onödan.
Bild på boven i dramat.
image0 (5).jpeg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
ser bra ut! har ju hela helgen med :D
Fan vad avis jag blir. Grymt snyggt med badkarsdelen samt härligt med stora fönster i flera väderstreck

Suget för att bygga nytt igen är stor, men inte riktigt läge för det.
Eller jo om man hade haft pengarna att köpa en tomt framåt och låta den ligga...
Helt knäckt är man alltså, haha.. 2mille över ursrpungsbudget så nu kan man snart avregga sig från KS då klockorna har vinkats av en efter en..
Som det är just nu så är man inte as pepp på att hoppa in i ett nytt projekt. Har fortfarande väldigt mycket kvar att göra, saknar golv i 25% av kåken, ett badrum är inte påbörjat osv men förhoppningen är att det blir klart i maj eller nått...

Det fina med fönstren i detta rum är att vi har solen från att den går upp tills den går ned, igår var det jäkligt läckert med en himmel som typ brann vid solnedgången :)

Har projjat all el själv så det är kul när man liksom får tända för första gången, badrummet med den dolda leden blev riktigt bra! :)

1670493160219.png

IMG_20221206_162126.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Helt knäckt är man alltså, haha.. 2mille över ursrpungsbudget så nu kan man snart avregga sig från KS då klockorna har vinkats av en efter en..
Som det är just nu så är man inte as pepp på att hoppa in i ett nytt projekt. Har fortfarande väldigt mycket kvar att göra, saknar golv i 25% av kåken, ett badrum är inte påbörjat osv men förhoppningen är att det blir klart i maj eller nått...

Det fina med fönstren i detta rum är att vi har solen från att den går upp tills den går ned, igår var det jäkligt läckert med en himmel som typ brann vid solnedgången :)

Har projjat all el själv så det är kul när man liksom får tända för första gången, badrummet med den dolda leden blev riktigt bra! :)

1670493160219.png
jag är inte avis på byggandet och kostnaden :D. Men det är bara att kämpa på, sen när det är klart så är det glömt fort!

Tänk på att det blir tokvarmt inne med mycket fönster, vi har ännu inte installerat några markiser främst för att det kostar multum. Men det kan vara en rekommendation.

Ser att ni kör skenor, vi har en skena nere och två uppe. Riktigt smidigt att kunna köra vad man vill i dem (i princip). Finns t om trådlösa högtalar att köpa och montera på dem :D
 
Topp