• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ny dragtråd suger man i med snabeldrake, tejpa dammsugarslangen på ena änden av röret och bind en plastpåse i dragtråden och släpp i andra änden. Plättlätt. :)
Det gör du INTE om den gamla ligger kvar/har gått av!
Vi försökte som sagt göra det i en dag. Kom ca 60 meter från ena hållet och 50 från andra så då var det bara at pejla fram vart elen låg (alla rör och avlopp låg samlat) och börja gräva. Vi hade sån flyt att precis där klipte upp röret låg ett helt nystan av ståltråd som knöglat ihop sig då vi försökt blåsa. Därav min predikan om att inte ha dragtråd liggandes i rören en längre tid. När röret är tomt (ja lite vatten kanske kommer in men det suger en bra snabeldrake ut lätt) är det en baggis! En liten plastpåse med luft och en bra draglina så säger det svoop så är den igenom.

Nu ett drygt år senare har vi konsumerar 200 handskar för måleri! Något att fira! 😀 Man blir lite blind hur mycket vi kört på. Nu är 99 procent målat på 2 våningsplan (fönster kvar till sommaren). Källaren har vi kanske målat 75% och har kvar golvet. Garaget 50% målat men är pausad till värmen är åter. 100% kvar av ytskikten på vinden men den är nog inte klar förrän om 4-5 år…

Vår matkällare agerar målerilager. Allt får dock inte plats där.

1D13240F-F634-4BF0-AA05-217442DFF77C.jpeg A3E14DD9-BB6D-402A-9B16-5FB5C1694714.jpeg
68691653-966D-40B5-9C57-3AB28AE47BB3.jpeg

Känns som att ni har gasat på fortare än oss. Starkt jobbat!
Det tog i princip stop för oss i våras. Hann ingenting i somras och nu i vår har vi bara grävt upp baksidan och satt häck. Ja, sen har jag pillat med mitt räcke då. Säkert över 100 timmar i det där jävla räcket i bara tänka...

Det tog i princip stop för oss i våras. Hann ingenting i somras och nu i vår har vi bara grävt upp baksidan och satt häck. Ja, sen har jag pillat med mitt räcke då. Säkert över 100 timmar i det där jävla räcket i bara tänka...
Låter som en rimligare nivå imo. Dock förmodligen tufft ändå.

Jag har fuskat då jag har en svärfar som kliver in och driver på i snickeriarbetet. Han har varit oumbärlig. Han har byggt några hus, jobbat som husskadereglerare på försäkringsbolag och utbildad konstruktör. Och dessutom den person på jorden som får mest gjort och gör klart saker. Han gör gärna lite svårare bara för att det är kul så vi får en jävla finish. Då springer jag bakom med pensel och drar ett par lager på allt om jag inte står med skruvdragare, såg el hammare.

Men nackdelen är att jag förmodligen jobbat liite för mycket. 🤔 Kroppen har sagt ifrån ibland.

Låter som en rimligare nivå imo. Dock förmodligen tufft ändå.

Jag har fuskat då jag har en svärfar som kliver in och driver på i snickeriarbetet. Han har varit oumbärlig. Han har byggt några hus, jobbat som husskadereglerare på försäkringsbolag och utbildad konstruktör. Och dessutom den person på jorden som får mest gjort och gör klart saker. Han gör gärna lite svårare bara för att det är kul så vi får en jävla finish. Då springer jag bakom med pensel och drar ett par lager på allt om jag inte står med skruvdragare, såg el hammare.

Men nackdelen är att jag förmodligen jobbat liite för mycket. 🤔 Kroppen har sagt ifrån ibland.

Ja jag har haft hjälp av svärfar med. Vidgjorde all rivning, riktning av bjälklag, golvläggning och gipsning. Sen har målarna spacklat och målat och tjejen målat allt listverk.
Bytte även jobb mitt i så det tar ju tid det med att komma in i rollen på jobbet med men nu börjar det landa och det funkar bättre att få till tid att snickra igen.

Måste säga att ditt räcke blir väldigt snyggt. Man lär sig mycket när man gör sådana saker, så nästa gång gör du det säkert på halva tiden.. oavsett så är det ovärderligt att få tips från proffs. Har själv en bror som är snickare i grunden som typ kan allt. Han har visat mig mycket, allt från reglande av väggar, hur man skär gipsskivor, spacklar gipsremsor, monterar kök, sätter dörrkarmar, osv. Får man sen låna skruvautomat, festtool, makita och andra grymma verktyg så inser man hur mycket lättare, snabbare, snyggare allt blir med riktiga verktyg.

Har en tomt som efter år av bygge och blöt vinter blir väldigt översvämmad. Djupa hålor efter stora maskiner ställer till det. Markarbete och färdigställande av trädgård påbörjas till våren. För att undvika att att tomten blir en lerig damm, kan man kortsiktigt fylla igen hålorna med makadam eller liknande? Eller gör det bara saken värre?

Har en tomt som efter år av bygge och blöt vinter blir väldigt översvämmad. Djupa hålor efter stora maskiner ställer till det. Markarbete och färdigställande av trädgård påbörjas till våren. För att undvika att att tomten blir en lerig damm, kan man kortsiktigt fylla igen hålorna med makadam eller liknande? Eller gör det bara saken värre?

Kortsiktigt slipper du ju att det står pölar med vatten, dock kommer det ju vara kladdigt fram tills maj eller så oavsett.
Är tomten utsatt för att bli översvämmad oavsett årstid skulle du behöva ha ner dräneringsslangar och försöka leda bort vattnet..

Jag har lite problem med min tomt att det blir för blött i marken efter att jag terrasserat av sluttningen. Så här i efterhand hade jag lagt ner dränering.

Makadam i hålorna gör nog ingen nytta, snarare tvärt om när makadamen sjunker ner i gojset. Destu mer lera i marken destu värre. Att det gårt stora maskiner och tryckt samman jordlagerna gör det nog inte bättre. Värt att tänka på är att även om man lagt ner dränering så får de övre jordlagerna inte vara ogenomsläppliga. Ex pga att de innehåller lera.

Kortsiktigt slipper du ju att det står pölar med vatten, dock kommer det ju vara kladdigt fram tills maj eller så oavsett.
Är tomten utsatt för att bli översvämmad oavsett årstid skulle du behöva ha ner dräneringsslangar och försöka leda bort vattnet..

Tack! Funderat på dränering också, dock behövs det ungefär 2 dagar för vattnet att rinna bort (om det inte regnar) vilket kanske ändå visar på att någon sorts självdränering fungerar?

Tack! Funderat på dränering också, dock behövs det ungefär 2 dagar för vattnet att rinna bort (om det inte regnar) vilket kanske ändå visar på att någon sorts självdränering fungerar?
Bäst är nog att rådfråga någon anläggare som varit på plats och som har lite mer erfarenhet.
Två dagar är lite väl länge att ha stående vatten, men ska tomten planeras om, bytas ut massor, planteras osv längre fram så kan ni säkert få bukt med det utan att gräva upp allt och lägga ner dräneringar.

Hur mycket är det tänkt att tomten ska höjas? Brukar ju oftast schaktas ner när man bygger nytt. Ska den höjas ganska mycket hade jag lätt fyllt på med lite grövre dränerande massor för att slippa stående vatten i hålorna. Ni ska väl inte köra mer tunga maskiner innan färdigställandet av tomten?

Ja, alltså det har ju blivit stora hål efter maskiner som sagt.
När du skrev "väldigt" översvämmad uppfattade jag det som att stora delar stod under vatten. Ligger det bara kvar vatten i några djupare "gropar" så är det kanske mer hanterligt. Som någon skrev. Ring en anläggare och be honom titta på plats. Vad är fortsatta planen? Lägga på ett lager matjord, sedan gräsmatta och planteringar? Ett tjockare luckrare matjordslager dränerar vatten igenom rätt lätt så är det inte allt för tätt under kanske det inte behövs dränering. Dock, lite beroende på vart man kan leda vattnet, så kan det vara rätt litet arbete att lägga ner lite dränering.

Hur mycket är det tänkt att tomten ska höjas? Brukar ju oftast schaktas ner när man bygger nytt. Ska den höjas ganska mycket hade jag lätt fyllt på med lite grövre dränerande massor för att slippa stående vatten i hålorna. Ni ska väl inte köra mer tunga maskiner innan färdigställandet av tomten?

Inte supermycket. Vi har ju makadam 5-6meter ut från grunden och där räknar jag att fylla ut med ca 20cm, tomten runt omkring ungefär det samma, möjligen 5-10cm till.

När du skrev "väldigt" översvämmad uppfattade jag det som att stora delar stod under vatten. Ligger det bara kvar vatten i några djupare "gropar" så är det kanske mer hanterligt. Som någon skrev. Ring en anläggare och be honom titta på plats. Vad är fortsatta planen? Lägga på ett lager matjord, sedan gräsmatta och planteringar? Ett tjockare luckrare matjordslager dränerar vatten igenom rätt lätt så är det inte allt för tätt under kanske det inte behövs dränering. Dock, lite beroende på vart man kan leda vattnet, så kan det vara rätt litet arbete att lägga ner lite dränering.

Ja, väldigt översvämmad kanske var att ta i. Det handlar om ett par utsatta ställen där typ hjullastare kört ner sig och bildat gropar och håligheter som då översvämmas när det regnar. Tanken är att börja med matjord för att jämna ut tomten och sen lägga gräsmatta. Och jag vill ju helst undvika dessa ”översvämningar” när gräset väl är på plats. Jag hade också tänkt göra jobbet själv för att spara lite pengar.

Ja, väldigt översvämmad kanske var att ta i. Det handlar om ett par utsatta ställen där typ hjullastare kört ner sig och bildat gropar och håligheter som då översvämmas när det regnar. Tanken är att börja med matjord för att jämna ut tomten och sen lägga gräsmatta. Och jag vill ju helst undvika dessa ”översvämningar” när gräset väl är på plats. Jag hade också tänkt göra jobbet själv för att spara lite pengar.
Släng upp lite foton så kanske råden blir lite bättre. Man vill ju gärna ha lite platta gräsytor men samtidigt så är det ju inte dummt med lite fall som hjälper till med avvattning. Vattnet ska ju bara ha någonstans att ta vägen. Jag hade nog jämnat av först innan jag hade lagt på matjord.

Släng upp lite foton så kanske råden blir lite bättre. Man vill ju gärna ha lite platta gräsytor men samtidigt så är det ju inte dummt med lite fall som hjälper till med avvattning. Vattnet ska ju bara ha någonstans att ta vägen. Jag hade nog jämnat av först innan jag hade lagt på matjord.

Och med jämna av menar du gräva ut befintligt lager och jämna till för att sedan fylla på med matjord?

Bilder vore kanon om du lägger upp. Vintertid med ev tjäle i marken och inga växter som drar i sig gör att det är svårt att bedöma läget. Det är dock viktigt att vatten leds bort från husgrunden åt alla håll. Att det är lutning på marken utåt från huset. En annan aspekt är att du har ett ansvar att ta hand om vattnet på din tomt, du får inte leda ut den till grannen el kommunal mark.

Har du mycket lera kan en stenkista vara en lösning. En annan lösning kan vara att gräva en brunn. Om du petar upp träd så småningom så har du törstande växter som drar i sig 500l vatten per dag när de är stora.

Men som sagt. Just nu är en svårbedömd period hur tomten egentligen hanterar vattnet.

Vad är problemet kortsiktigt?

Tack för ert engagemang! Här kommer en bild på den grop/försjunkning som tar längst tid att torka upp. Den ligger precis vid tomtgräns, 7-8m från hus och 4-5m från gjuten uteplats. Jag är egentligen inte nervös för huset/grunden i sig då det är rätt
Anlagt med dränerande material runt om huset med lutning osv. Problemet i sig är att det är en ganska lerig tomt och det är i princip omöjligt för ungarna att gå ut utan att komma tillbaks som två leriga grisar.

CE912FB8-EEE7-4D7F-B324-2BD41236CC06.jpeg

Tack för ert engagemang! Här kommer en bild på den grop/försjunkning som tar längst tid att torka upp. Den ligger precis vid tomtgräns, 7-8m från hus och 4-5m från gjuten uteplats. Jag är egentligen inte nervös för huset/grunden i sig då det är rätt
Anlagt med dränerande material runt om huset med lutning osv. Problemet i sig är att det är en ganska lerig tomt och det är i princip omöjligt för ungarna att gå ut utan att komma tillbaks som två leriga grisar.

Det där är ingen fara!

Bara låt det vara nu. Är det en uppfart till vänster om pölen? Ska det bli stenläggning/asfaltering? Vad är planen? Hur långt bort i tid?

Personligen, jag tokgillar trädgård, skulle jag gjuta en låg kant, lägga kortenplåt el lägga sten längst med en oregelbunden rundad rabatt/låg häck (utan att påverka sikt vid utfart). Det blir en snygg övergång mellan uppfart och gräs.
FA5A4B8E-A847-4E53-8E3D-7DCA4DF06086.jpeg

Senast ändrad:
Det där är ingen fara!

Bara låt det vara nu. Är det en uppfart till vänster om pölen? Ska det bli stenläggning/asfaltering? Vad är planen? Hur långt bort i tid?

Personligen, jag tokgillar trädgård, skulle jag gjuta en låg kant, lägga kortenplåt el lägga sten längst med en oregelbunden rundad rabatt/låg häck (utan att påverka sikt vid utfart). Det blir en snygg övergång mellan uppfart och gräs.

Tack! Det är en allé/grusväg upp till vår uppfart. Tanken är att det ska bli gräs ända fram till allén och bara köra allén/grusväg och uppfart med lite snyggare singel. Tanken var att bryta av mötet mellan väg och gräs med någon sorts sten el kortenplåt.

Jag har tänkt ta tag i allt så fort det torkar upp, runt mars/april. Leker dock med tanken att ta in anläggare som gör förarbetet med gräva, jämna ut och fylla på med matjord.

Tack! Det är en allé/grusväg upp till vår uppfart. Tanken är att det ska bli gräs ända fram till allén och bara köra allén/grusväg och uppfart med lite snyggare singel. Tanken var att bryta av mötet mellan väg och gräs med någon sorts sten el kortenplåt.

Jag har tänkt ta tag i allt så fort det torkar upp, runt mars/april. Leker dock med tanken att ta in anläggare som gör förarbetet med gräva, jämna ut och fylla på med matjord.
Låter fint!

Mitt tips är att försöka hitta mjuka/oregelbundna kanter. Kör man rakt med 90gradershörn blir det stiff och mindre inbjudande. Det viktiga är förstås att det blir något man trivs med och passar helheten.

Den dagen ni orkar med trädgårdsplanering kan du slänga in några bilder här om ni vill ha lite tips/idéer. Både på själva planeringen dispositionen av trädgården och växtförslag. :)

Bilder är bra. Jag tycker snarare att det ser rätt bra och väldränerar ut på större delen av det man ser. Din första idé att bara slänga ner lite makadam i gropen hade nog fungerat. Ser ut som avrinningen är från tomten ner i gropen.

Om du gräver ut gropen och gör en stenkista där och sedan täcker över så kommer du bli av med problemet med stående vatten där för all framtid. Resten ser ut som det bara är att plana ut och slänga på matjord eller annat ytskikt.

Tips när man har barn är att köra med rullgräs. Utlagt på en dag och klart utan gegga eller känslig nysådd. Så värt merkostanden på en liten välanvänd yta.

@zeke_varg har koll!

För att snabbt o enkelt bli av med vattenhålet kan du lägga markduk och sen lägga singel på fram tills du/ni börjar på riktigt i trädgården. Blir enkelt att återanvända när det inte är nertrampat och blandat med lera/jord. Smutsiga barn blir svårt att komma undan när vintrarna är som iår.

Har en kompis som på markduk lade på några cm träflis i hela trädgården för att slippa lervälling en vinter när trädgården var söndergrävd.

Men smutsiga barn = friska barn sägs det. :)

Sparar man egentligen någon förbrukning av att ställa ner temperaturen på en ny luft-luft värmepump om man är borta några dagar eller typ en vecka?
Dvs ställa ner på tex 14 grader för att sedan ställa upp den på 22 grader igen, eller går det jämnt ut mot att bara ha den på 22 grader hela tiden.

Sparar man egentligen någon förbrukning av att ställa ner temperaturen på en ny luft-luft värmepump om man är borta några dagar eller typ en vecka?
Dvs ställa ner på tex 14 grader för att sedan ställa upp den på 22 grader igen, eller går det jämnt ut mot att bara ha den på 22 grader hela tiden.

Jag labbade med det här för några veckor sedan. Problemet blev att förbrukningen gick upp hiskeligt när jag ställde upp temperaturen igen. Dock har jag frånluftsvärmepump.

Jag labbade med det här för några veckor sedan. Problemet blev att förbrukningen gick upp hiskeligt när jag ställde upp temperaturen igen. Dock har jag frånluftsvärmepump.
Ja det var lite så jag tänkte också, men informationen jag hittat på ämnet verkar säga olika.
Därför jag tänkte om någon som faktiskt testat vet och är det ingen större besparing är det ju inte värt besväret :)

Tillbaka
Topp