• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

46BF111A-9A8C-4A46-B4A9-5047AF91FB04.jpeg


Lägger upp dom grova dragen i mitt blivande garage. Det består av tre enheter, och den stora enheten på bilden har tre stora garageportar på baksidan. Där ska jag köra in stora maskiner bla.

Delen på framsidan med de två portarna blir en finare del för entusiastfordon vi den lilla delen med glaspartierna blir ett kontor.

Återkommer med mer detaljerade renderingar så snart min sambo har orkat med alla mina förändringar fram och tillbaks. :woot:

Den stora delen är ca 175 kvm och den totala ytan är ca 270 kvm.

Takets konstruktion är ett låglutande pulpettak utan takutsprång där fasaden går ända upp till taket. Mycket snyggt och mycket opraktiskt. Det förkortar förmodligen fasadens livslängd med 50% eller mer, men jag är inte nervös för sådant.

Jag är kraftigt avundsjuk på den byggnaden! Riktigt nice :cigar:
Ser fram emot bilder från när bygget börjar ta sig. Lycka till med allt
 
Det ser ur som att taket på kontorsbyggnaden faller innåt men det kanske bara är på bilden? Om du kan så tycker jag att du ska undvika takbrunnar så att du slipper dagvattenrör invändigt. Brukar bara bli bekymmer med tätningar och kondens.
 
Inga kommentarer?
Tar gärna emot synpunkter samt med lite tyr kan jag bjuda på fler bilder ikväll från insidan!
Ser grymt ut!

Det ena jag tänker är väl avrinning etc. om du planerar att tvätta bilen och göra bilvård där. Många skadliga ämnen som helst inte ska ut i grundvattnet.

Det andra är väl säkerheten. Beroende på vilken typ av bilar du har så är det en god ide att se över hur detta.

Visa gärna hur ritningen ser ut för "baksidan". Finns det risk att byggnaden uppfattas som klossigt/bulkigt från det hållet?
 
modern-landscape.jpg
Inga kommentarer?
Tar gärna emot synpunkter samt med lite tyr kan jag bjuda på fler bilder ikväll från insidan!
Jag har länge varit sugen på ett garage i den stilen/storleken. Min variant var dock enbart för bilar. Jag hade högt i tak och en glasad sidor. Den glasade sidan vette mot en 100m2+ vinterträdgård med en till glasvägg mellan bildelen och vinterträdgården.

Då snackar vi riktig helisileraääoleradolerad vinterträdgård med mycket växlighet och gångar med trädgårdsrum.

Man behöver ju inte gå helt bananas, bara att ha en mindre 20m2 vinterträdgård hade ju varit asball i anslutning till bilarna.

Nu är tyvärr tillåten ytterliggare byggyta på min tomt typ 40m2 innan stadsbyggnadskontoret kommer och slår en i huvudet med en hårt hoprullad planföreskrift...så för min del får det bli bara vinterträdgård och jag får hålla mig till en bil i garaget...
 
Senast ändrad:
modern-landscape.jpg

Jag har länge varit sugen på ett garage i den stilen/storleken. Min variant var dock enbart för bilar. Jag hade högt i tak och en glasad sidor. Den glasade sidan vette mot en 100m2+ vinterträdgård med en till glasvägg mellan bildelen och vinterträdgården.

Då snackar vi riktig helisileraääoleradolerad vinterträdgård med mycket växlighet och gångar med trädgårdsrum.

Man behöver ju inte gå helt bananas, bara att ha en mindre 20m2 vinterträdgård hade ju varit asball i anslutning till bilarna.

Nu är tyvärr tillåten ytterliggare byggyta på min tomt typ 40m2 innan stadsbyggnadskontoret kommer och slår en i huvudet med en hårt hoprullad planföreskrift...så för min del får det bli bara vinterträdgård och jag får hålla mig till en bil i garaget...

Gillar trädgården skarpt!
 
Någon med erfarenhet av mekaniskt ventilerande golv? Håller på och planerar för källaren.

Känns ofta onödigt om du frågar mig.
Jag gissar på att du har en oisolerad betongplatta där spikreglar varit ingjutna?

Om det är så - så kan jag rekommendera ett nivellgolv med ventilerade golvlister samt upphängning för isolering från golvreglarna.

Berätta gärna lite mer om dina förutsättningar. :)
 
Känns ofta onödigt om du frågar mig.
Jag gissar på att du har en oisolerad betongplatta där spikreglar varit ingjutna?

Om det är så - så kan jag rekommendera ett nivellgolv med ventilerade golvlister samt upphängning för isolering från golvreglarna.

Berätta gärna lite mer om dina förutsättningar. :)
Flyttade in i ett parhus med källare/krypgrund i somras. Elementhus från Mockfjärds. Byggnadsår 1986.

Svängde förbi stadsbyggnadskontoret och fick ut lite ritningar:
image.jpg

image.jpg


Det jag vill göra är att isolera källaren och få plats för varmvattenberedare och tvättstuga. Då det enbart är 2,20 i takhöjd lurar jag lite på om jag ska bila ner lite då jag antar att isoleringen bygger en del. Ett jäkla jobb bara så om det finns något isolerande golv som inte bygger så mycket skulle jag nog välja den lösningen.

Hela projektet började med att Anticimex noterade en fuktkvot på 12% vilket är farligt nära gränsen till att mögel trivs. Så denna helg har ägnats åt att riva ut allt organiskt material. Sen ska en firma täta med plast för att sedan låta en avfuktare torka ur.

Men som jag förstår det så löser man inte riktigt problemet utan det det kommer komma tillbaks fukt om jag inte isolerar/ventilerar osv.

Nu blev det lite mer info än bara om golv men tacksam för all feedback jag kan få :)
 
Flyttade in i ett parhus med källare/krypgrund i somras. Elementhus från Mockfjärds. Byggnadsår 1986.

Svängde förbi stadsbyggnadskontoret och fick ut lite ritningar:
image.jpg

image.jpg


Det jag vill göra är att isolera källaren och få plats för varmvattenberedare och tvättstuga. Då det enbart är 2,20 i takhöjd lurar jag lite på om jag ska bila ner lite då jag antar att isoleringen bygger en del. Ett jäkla jobb bara så om det finns något isolerande golv som inte bygger så mycket skulle jag nog välja den lösningen.

Hela projektet började med att Anticimex noterade en fuktkvot på 12% vilket är farligt nära gränsen till att mögel trivs. Så denna helg har ägnats åt att riva ut allt organiskt material. Sen ska en firma täta med plast för att sedan låta en avfuktare torka ur.

Men som jag förstår det så löser man inte riktigt problemet utan det det kommer komma tillbaks fukt om jag inte isolerar/ventilerar osv.

Nu blev det lite mer info än bara om golv men tacksam för all feedback jag kan få :)
Om du ”bara” ska ha tvättstuga i källaren, varför ska du då isolera golvet? Lägg klinkers och ställ in en avfuktare som du kör på fuktvakt? Så kan du lägga pengarna på klockor istället :)
 
Hela projektet började med att Anticimex noterade en fuktkvot på 12% vilket är farligt nära gränsen till att mögel trivs. Så denna helg har ägnats åt att riva ut allt organiskt material. Sen ska en firma täta med plast för att sedan låta en avfuktare torka ur.

Vänta nu, 12 % är ju ett jättebra värde?! Kritiskt gränsvärde för påväxt startar vid 17 %. I princip allt trä håller 10-14 % om det inte aktivt har torkats ned.
 
Flyttade in i ett parhus med källare/krypgrund i somras. Elementhus från Mockfjärds. Byggnadsår 1986.

Svängde förbi stadsbyggnadskontoret och fick ut lite ritningar:
image.jpg

image.jpg


Det jag vill göra är att isolera källaren och få plats för varmvattenberedare och tvättstuga. Då det enbart är 2,20 i takhöjd lurar jag lite på om jag ska bila ner lite då jag antar att isoleringen bygger en del. Ett jäkla jobb bara så om det finns något isolerande golv som inte bygger så mycket skulle jag nog välja den lösningen.

Hela projektet började med att Anticimex noterade en fuktkvot på 12% vilket är farligt nära gränsen till att mögel trivs. Så denna helg har ägnats åt att riva ut allt organiskt material. Sen ska en firma täta med plast för att sedan låta en avfuktare torka ur.

Men som jag förstår det så löser man inte riktigt problemet utan det det kommer komma tillbaks fukt om jag inte isolerar/ventilerar osv.

Nu blev det lite mer info än bara om golv men tacksam för all feedback jag kan få :)
Isolera källare under jord tycker jag du bör undvika. Fukten tar sig igenom betongen

12% är en lugn fuktkvot.
 
Skönt att höra att 12% är lugnt. Jag tog siffran från besiktningsprotokollet och reagerade på en varningstriangel bredvid. Det var grön flagg på allt annat.

IMG_9675.jpg


Jag tog dit Anticimex en gång till senare på sommaren och då var fukthalten något högre. Om jag minns rätt så var den 14% då. Men det kanske inte är så konstigt när det är högvärme ute och kallare inne så det blir kondens.

Men tror Anticimex kanske gärna gör rekommendationen att avfukta för att sälja in lite jobb när det börjar närma sig gränsvärdet. Hur som hade jag ändå tänkt göra det mesta själv då jag har bra kontakter på rivare och att min far ändå har en avfuktare jag kan få.
 
Skönt att höra att 12% är lugnt. Jag tog siffran från besiktningsprotokollet och reagerade på en varningstriangel bredvid. Det var grön flagg på allt annat.

IMG_9675.jpg


Jag tog dit Anticimex en gång till senare på sommaren och då var fukthalten något högre. Om jag minns rätt så var den 14% då. Men det kanske inte är så konstigt när det är högvärme ute och kallare inne så det blir kondens.

Men tror Anticimex kanske gärna gör rekommendationen att avfukta för att sälja in lite jobb när det börjar närma sig gränsvärdet. Hur som hade jag ändå tänkt göra det mesta själv då jag har bra kontakter på rivare och att min far ändå har en avfuktare jag kan få.
Jag hinner bara med ett kort svar nu,
Jag jobbar som arkitekt o har varit involverad i två projekt med mekaniskt ventilerade golv / väggar i källare.

Ett projekt med nivell golv , vid försäljning så besiktigades golvet o bedömdes vara utfört på felaktigt sätt med fuktsäkring från det gamla golvet - detta medfördes att hela inredningen - kök , WC osv fick rivas. Dom bilade sedan bort hela den gamla plattan , dränerade o isolerade o gjöt ett nytt golv...

Det andra projektet med luftspalter o fläkt på ett källarrum som skulle användas som boarea besvärades dom boende då mycket av fläktljudet att rummen (sov) inte kunde användas som planerat...

Kolla upp eps betong ,en slags isolerande betong(med frigolit i)

Fundera även på vilken takhöjd som verkligen krävs...

Ett alt är att bara sätta klinker o bättra på vent...

Träkonstruktionen mot mark bör tas bort
Undvik alla organiska material i väggar i källaren

Din bifogade detalj visar ju att plattan är dränerad o isolerad..bättre än många andra källare.
Kolla så dräneringen funkar .
 
Senast ändrad:
Jag hinner bara med ett kort svar nu,
Jag jobbar som arkitekt o har varit involverad i två projekt med mekaniskt ventilerade golv / väggar i källare.

Ett projekt med nivell golv , vid försäljning så besiktigades golvet o bedömdes vara utfört på felaktigt sätt med fuktsäkring från det gamla golvet - detta medfördes att hela inredningen - kök , WC osv fick rivas. Dom bilade sedan bort hela den gamla plattan , dränerade o isolerade o gjöt ett nytt golv...

Det andra projektet med luftspalter o fläkt på ett källarrum som skulle användas som boarea besvärades dom boende då mycket av fläktljudet att rummen (sov) inte kunde användas som planerat...

Kolla upp eps betong ,en slags isolerande betong(med frigolit i)

Fundera även på vilken takhöjd som verkligen krävs...

Ett alt är att bara sätta klinker o bättra på vent...

Träkonstruktionen mot mark bör tas bort
Undvik alla organiska material i väggar i källaren
Supertack för hjälpen! Har några fler frågor du gärna får titta på när du får tid över.

Ska ta bort allt organiskt material. Jag har inte tänkt att använda utrymmet som ett extra sovrum eller något utan bara ha det som lite råare yta så den där klinkerlösningen låter bra.

Jag vill isolera mot väggarna åtminstone så att det inte blir superkallt i tvättstugan. Varmvattensberedaren måste dessutom ha minst 10 grader runt om sig.

Vet du på rak arm hur mycket EPS-betong bygger på höjden?

Du som arkitekt kanske har humm på hur låg takhöjd man kan acceptera i en tvättstuga? 2,10 borde ju kunna funka känner jag spontant.
 
  • Like
Reactions: Ako
Supertack för hjälpen! Har några fler frågor du gärna får titta på när du får tid över.

Ska ta bort allt organiskt material. Jag har inte tänkt att använda utrymmet som ett extra sovrum eller något utan bara ha det som lite råare yta så den där klinkerlösningen låter bra.

Jag vill isolera mot väggarna åtminstone så att det inte blir superkallt i tvättstugan. Varmvattensberedaren måste dessutom ha minst 10 grader runt om sig.

Vet du på rak arm hur mycket EPS-betong bygger på höjden?

Du som arkitekt kanske har humm på hur låg takhöjd man kan acceptera i en tvättstuga? 2,10 borde ju kunna funka känner jag spontant.
Jag hade nog bara satt klinker på bef golv ,
Isolerat källarväggen från utsidan , typ isodrän
Sett till att få bra vent i utrymmet
O dragit ut frånluftdon från torkskåp o torktumlare för att minimera fukttillskottet .

Har du nån frånluft i källaren?


Bara positivt med avfuktare .

Kolla så du använder passande färg , fix osv ,
Känsligt i källare..

2100mm takhöjd är tight ..
Fundera även på höjden på pannan , torkskåp osv
 
Senast ändrad:
Supertack för hjälpen! Har några fler frågor du gärna får titta på när du får tid över.

Ska ta bort allt organiskt material. Jag har inte tänkt att använda utrymmet som ett extra sovrum eller något utan bara ha det som lite råare yta så den där klinkerlösningen låter bra.

Jag vill isolera mot väggarna åtminstone så att det inte blir superkallt i tvättstugan. Varmvattensberedaren måste dessutom ha minst 10 grader runt om sig.

Vet du på rak arm hur mycket EPS-betong bygger på höjden?

Du som arkitekt kanske har humm på hur låg takhöjd man kan acceptera i en tvättstuga? 2,10 borde ju kunna funka känner jag spontant.
210 är inga problem i en källare. De flesta källare i äldre hus har ännu lägre takhöjd. Jag har ca 205 och det funkar. Har ju inte så mycket att välja på.
Jag har lagt klinkers i källaren. Isolerat utsidan med isodrän samt installerar element. Målat ytterväggarna med murfärg som andas bra.
Håller ca 18-19 grader nu och lägre fuktighet i källaren än övriga huset. Och då luktade det rätt mögligt i källaren när vi flyttade in.
15054132-85A8-4205-B85F-35E4D40776AB.jpeg
 
210 är inga problem i en källare. De flesta källare i äldre hus har ännu lägre takhöjd. Jag har ca 205 och det funkar. Har ju inte så mycket att välja på.
Jag har lagt klinkers i källaren. Isolerat utsidan med isodrän samt installerar element. Målat ytterväggarna med murfärg som andas bra.
Håller ca 18-19 grader nu och lägre fuktighet i källaren än övriga huset. Och då luktade det rätt mögligt i källaren när vi flyttade in.
15054132-85A8-4205-B85F-35E4D40776AB.jpeg
Det är en liknande lösning jag förordar , tillsammans med förbättrad vent,
Jag tycker att 2100 mm känns lågt , om det finns möjlighet att få ytterliggare höjd så tycker jag att det är mycket värt.
 
210 är inga problem i en källare. De flesta källare i äldre hus har ännu lägre takhöjd. Jag har ca 205 och det funkar. Har ju inte så mycket att välja på.
Jag har lagt klinkers i källaren. Isolerat utsidan med isodrän samt installerar element. Målat ytterväggarna med murfärg som andas bra.
Håller ca 18-19 grader nu och lägre fuktighet i källaren än övriga huset. Och då luktade det rätt mögligt i källaren när vi flyttade in.
15054132-85A8-4205-B85F-35E4D40776AB.jpeg
Stiligt! Jag undrar lite över isoleringen utvändigt. Jag har som mest 15 cm höjd på putsen under träpanelen. Är det den man ska köra isodrän på? Eller måste jag gräva ner djupare? Precis lagt ny stengång utanför så rätt osugen på det :)
 
Stiligt! Jag undrar lite över isoleringen utvändigt. Jag har som mest 15 cm höjd på putsen under träpanelen. Är det den man ska köra isodrän på? Eller måste jag gräva ner djupare? Precis lagt ny stengång utanför så rätt osugen på det :)
Isodränen sätter du normalt i samband med att du dränerar. Har du inte fukt i väggarna så hade jag hoppat över det. Man får ju ställa arbete/kostnad mot vad du får ut av det. Du kan brassa på rätt bra med värme och ventilation för pengarna det kostar att dränera.
 
Kul med hus ändå. Konstant nåt att göra. I februari ska jag blåsa ut hela kåken och ändra planlösning. Inte gjorts mycket sen 86 :)
 
Stiligt! Jag undrar lite över isoleringen utvändigt. Jag har som mest 15 cm höjd på putsen under träpanelen. Är det den man ska köra isodrän på? Eller måste jag gräva ner djupare? Precis lagt ny stengång utanför så rätt osugen på det :)

Isodränet (markisolerskivor) sätter du från grundsockelns nedersta kant, dvs strax ovan betongplattan. Således skall hela källarväggen förses med markisolerskivorna. Om fukten inte är påtaglig (vilket den inte verkar vara) så skulle i varje fall jag avvakta, det är ett rejält ingrepp.

Såsom flera av grabbarna påtalat är bra ventilation av stor betydelse. Vill du få högre takhöjd måste du bila bort befintlig platta, riva underliggande isolering samt gräva dig ner (ut med kross, ev. geoduk samt underliggande material, typ jord). Därefter göra om den ursprungliga proceduren på nytt, dvs. ny geoduk, singla av med kross (makadam), ny cellplast samt armering/gjutning.

Om du bestämmer dig för att göra ovan så skulle jag lägga ner mer isolering, standard idag är 300mm samt golvvärme för komfort. Dvs en jäkla bilning/grävning/kärrning ;)
 
  • Like
Reactions: Ako
Isodränet (markisolerskivor) sätter du från grundsockelns nedersta kant, dvs strax ovan betongplattan. Således skall hela källarväggen förses med markisolerskivorna. Om fukten inte är påtaglig (vilket den inte verkar vara) så skulle i varje fall jag avvakta, det är ett rejält ingrepp.

Såsom flera av grabbarna påtalat är bra ventilation av stor betydelse. Vill du få högre takhöjd måste du bila bort befintlig platta, riva underliggande isolering samt gräva dig ner (ut med kross, ev. geoduk samt underliggande material, typ jord). Därefter göra om den ursprungliga proceduren på nytt, dvs. ny geoduk, singla av med kross (makadam), ny cellplast samt armering/gjutning.

Om du bestämmer dig för att göra ovan så skulle jag lägga ner mer isolering, standard idag är 300mm samt golvvärme för komfort. Dvs en jäkla bilning/grävning/kärrning ;)
Problemet med det i detta fallet är att sulan / kantförstärkningen inte är så djup , med så mycket isolering i ditt fall så hamnar du för lågt /djup ,
Se din sektion / detalj

Jag håller med om att isodrän är ett stort o ev onödigt jobb, men konceptmässigt är det bättre att isolera väggen från utsidan istället för från insidan.

Klinker o målaväggarna , sätt lite underhålls värme o fixa vent till att börja med.
 
Isodränet (markisolerskivor) sätter du från grundsockelns nedersta kant, dvs strax ovan betongplattan. Således skall hela källarväggen förses med markisolerskivorna. Om fukten inte är påtaglig (vilket den inte verkar vara) så skulle i varje fall jag avvakta, det är ett rejält ingrepp.

Såsom flera av grabbarna påtalat är bra ventilation av stor betydelse. Vill du få högre takhöjd måste du bila bort befintlig platta, riva underliggande isolering samt gräva dig ner (ut med kross, ev. geoduk samt underliggande material, typ jord). Därefter göra om den ursprungliga proceduren på nytt, dvs. ny geoduk, singla av med kross (makadam), ny cellplast samt armering/gjutning.

Om du bestämmer dig för att göra ovan så skulle jag lägga ner mer isolering, standard idag är 300mm samt golvvärme för komfort. Dvs en jäkla bilning/grävning/kärrning ;)
OK!

Tar gärna lite mer info om ventilationen. Det sitter enkla ventiler där nu.

@Ako nämnde vikten av frånluftdon från torkskåp/tumlare. Några speciella doningar man ska kolla upp?

Ska jag styra nån mer frånluft/fläkt?

Lutar åt att köra bara på element. Golvvärme direkt mot plattan läste jag nånstans är en mögelrisk. Dessutom bygger det ju en del.

Totalt grön på detta som ni kanske märker :)
 
Problemet med det i detta fallet är att sulan / kantförstärkningen inte är så djup , med så mycket isolering i ditt fall så hamnar du för lågt /djup ,
Se din sektion / detalj

Jag håller med om att isodrän är ett stort o ev onödigt jobb, men konceptmässigt är det bättre att isolera väggen från utsidan istället för från insidan.

Klinker o målaväggarna , sätt lite underhålls värme o fixa vent till att börja med.

Ah, det missade jag...

Absolut, självklart är Isodrän den korrekta vägen att gå, samtidigt som i varje fall jag tycker att man ibland kan ta en (möjligen tillfällig) genväg. Känns onödigt att dränera i preventivt syfte om fuktvärdena är OK. Sedan skulle jag aldrig påstå att isolering inifrån är det korrekta, däremot i det här fallet mest ekonomiskt försvarbara.
 
OK!

Tar gärna lite mer info om ventilationen. Det sitter enkla ventiler där nu.

@Ako nämnde vikten av frånluftdon från torkskåp/tumlare. Några speciella doningar man ska kolla upp?

Ska jag styra nån mer frånluft/fläkt?

Lutar åt att köra bara på element. Golvvärme direkt mot plattan läste jag nånstans är en mögelrisk. Dessutom bygger det ju en del.

Totalt grön på detta som ni kanske märker :)

Golvvärme i/nedfluten på plattan är inga problem givet du har schysst isolering i plattan. 50mm kan jag tycka är väl klent och inte korrekt hos en besiktningsgubbe. Risken, som du är inne på, är att du skapar ett kapilärtryck vilket innebär att plattan samt källarväggarna absorberar fukt pga uppvärmd/sugande betong.

Olika typer av ventilationsinstallationer överlåter jag till någon annan :)
 
OK!

Tar gärna lite mer info om ventilationen. Det sitter enkla ventiler där nu.

@Ako nämnde vikten av frånluftdon från torkskåp/tumlare. Några speciella doningar man ska kolla upp?

Ska jag styra nån mer frånluft/fläkt?

Lutar åt att köra bara på element. Golvvärme direkt mot plattan läste jag nånstans är en mögelrisk. Dessutom bygger det ju en del.

Totalt grön på detta som ni kanske märker :)
har du nån frånluft i källaren ?
Frånluft brukar dras i en skorsten ovan tak för att få drag om det är ett hus med självdrag.
En källare har ofta mindre ventilation är bo area , detta kan göra att källaren blir fuktig , speciellt om väggar o golv inte är super dränerat , problemet kan bli värre om man har torkrum , dusch osv i utrymmet...

Du har förlite isolering i golvet för golvvärme.
 
OK!

Tar gärna lite mer info om ventilationen. Det sitter enkla ventiler där nu.

@Ako nämnde vikten av frånluftdon från torkskåp/tumlare. Några speciella doningar man ska kolla upp?

Ska jag styra nån mer frånluft/fläkt?

Lutar åt att köra bara på element. Golvvärme direkt mot plattan läste jag nånstans är en mögelrisk. Dessutom bygger det ju en del.

Totalt grön på detta som ni kanske märker :)


Skulle ha rivit bort precis allt som är gjort av trä, reparerat små håligheter och diverse skador som finns, målat ytterväggarna med en silikatfärg, flytspacklat in golvvärme (bygger bara några millimeter), sedan klinkrat flytspacklet. Även om du har för lite isolering i golvet än vad som rekommenderas så är merkostnaden i praktiken försvinnande liten för en dåligt isolerad eller oisolerad platta. (Har testat själv)

Dra ut allt som går genom ytterväggen (från typ torkskåp osv)

Isodrän är svindrygt och har du ingen egen minigrävare så räkna med 100k samt ett totalt kaos på gården för minst hela nästa sommaren innan det inte syns längre.

Avfuktare är ju lite extra lyx, men dom drar lite ström och behöver man ingen så är det ju bra.
 
har du nån frånluft i källaren ?
Frånluft brukar dras i en skorsten ovan tak för att få drag om det är ett hus med självdrag.
En källare har ofta mindre ventilation är bo area , detta kan göra att källaren blir fuktig , speciellt om väggar o golv inte är super dränerat , problemet kan bli värre om man har torkrum , dusch osv i utrymmet...

Du har förlite isolering i golvet för golvvärme.
Jag ska ta ett rejält koll på läget imorgon. Återkommer gärna med mer info. Tack för alla svar än så länge.
 
Skulle ha rivit bort precis allt som är gjort av trä, reparerat små håligheter och diverse skador som finns, målat ytterväggarna med en silikatfärg, flytspacklat in golvvärme (bygger bara några millimeter), sedan klinkrat flytspacklet.

Dra ut allt som går genom ytterväggen (från typ torkskåp osv)

Isodrän är svindrygt och har du ingen egen minigrävare så räkna med 100k samt ett totalt kaos på gården för minst hela nästa sommaren innan det inte syns längre.

Avfuktare är ju lite extra lyx, men dom drar lite ström och behöver man ingen så är det ju bra.
Låter bra , bortsätt från att 50mm cellplast är förlite för att köra golvvärme i mitt tycke, nybygge har min 300mm cellplast...
 
Tillbaka
Topp