• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Då var sista projektet påbörjat, sen får man äntligen flytta in. Tog lite längre tid att riva än vad jag först trodde :rolleyes:
B42CC8E2-DE2F-4582-9A4A-37C60A37EB6A.jpeg
9081278D-08CE-4CB0-BA51-29FC2A56D825.jpeg

Lite ovanligt med stilen ”nedlagd industri”, kanske ska anamma den framöver. :)

Det är det senaste!
Verklig patina kallar dom som kan det. Jag kallar det mer för nergånget, slitet och förstört. :D

Tänkte lämna det så här, ev. kanske måla om. Såg att det var den nya trenden enligt sambons inredningsmagasin :)

Måla?
Du kommer ju bli hängd av inredningspressen/bloggarna! Klarlack sen är du hemma. Kolla bara så fallet är rätt ner i golvbrunnen. ;)

Hade ett litet möte med tillverkaren av vöggblocken till mitt blivande garage och vi ska korrigera ritningen något efter dras produktionsförutsättningar för att få en rationell tillverkning, sen ska bygget dimensioneras och förhoppningsvis tillverkas i Januari! :)

Hade ett litet möte med tillverkaren av vöggblocken till mitt blivande garage och vi ska korrigera ritningen något efter dras produktionsförutsättningar för att få en rationell tillverkning, sen ska bygget dimensioneras och förhoppningsvis tillverkas i Januari! :)

Fan vad kul! Skall du ha något annat skoj, typ lyftar eller liknande? Ett sådant garage måste ju dessutom ha golvvärme! Svänger du förbi Sthlm något har jag en sproilans fettavskiljare på firman du kan få!

Det är det senaste!
Verklig patina kallar dom som kan det. Jag kallar det mer för nergånget, slitet och förstört. :D

Måla?
Du kommer ju bli hängd av inredningspressen/bloggarna! Klarlack sen är du hemma. Kolla bara så fallet är rätt ner i golvbrunnen. ;)
Tack för tipset, blir att köra på det alternativet efter en livlig diskussion med donnan!

Gör så. Ska försöka komma ihåg att fota badrummet på landet som blev färdigkaklat i förra veckan. Svart golv, vitt kakel på väggen men inte hela vägen upp och en svart bord som avslutning. Vi hade detta sominspiration..
badrum.jpg
Riktigt snyggt! Vi kikande på badrum som såg ut ungefär sådär, men vi kan inte riktigt genomföra den renovering vi egentligen vill göra pga. badrummets storlek, så mycket har fått anpassats efter det. Tanken är att det ska vara nytt och fräscht, så på golvet blir det granitkeramik med grå marmorlook (15x15) och på väggen vita plattor (25x40). Inget märkvärdigt, bara nytt och fräscht. Dessutom känns det dumt att investera allt för mycket på det första boendet med tanke på dagens marknad :)

Riktigt snyggt! Vi kikande på badrum som såg ut ungefär sådär, men vi kan inte riktigt genomföra den renovering vi egentligen vill göra pga. badrummets storlek, så mycket har fått anpassats efter det. Tanken är att det ska vara nytt och fräscht, så på golvet blir det granitkeramik med grå marmorlook (15x15) och på väggen vita plattor (25x40). Inget märkvärdigt, bara nytt och fräscht. Dessutom känns det dumt att investera allt för mycket på det första boendet med tanke på dagens marknad :)

Låter snyggt. Tänk dock på att materialvalet är långt ifrån den stora kostnaden i renoveringen av badrummet. Enda jag kan säga något om är att plattorna är väldigt stora mot ett litet rum. Smaksak absolut men det är ju lite synd om man måste kapa en platta på varje rad upp över hela väggen. Mitt tips är att kolla vilka mått ni har på badrummet och med hjälp av det kollar ni vilka mått som kan passa bra på väggen/golvet.

Ett annat tips är att inte ha vit fog. den blir fortare skitig. VI har i familjen kört ljusgrått på väggarna (alla har vitt kakel) och mörkare grå på golvet. (Dock inte i mitt badrum för det är gjort av en klåpare innan jag flyttade in...)

Senast ändrad:
Sorry for OT. Har ställt frågan i tråden om vad alla har för yrken utan gensvar så jag provar här.

Jag letar efter en byggfirma i Stockholm/Mälardalen som kan hantera allt från bygg, vvs, el, golvläggning och måleri. Så om någon har en bra rekommendation så skulle jag vara tacksam. Det är återkommande jobb över hela året och en förutsättning är att man utöver planerade jobb även kan ta mindre jobb med kortare varsel. Plus, och det är otroligt viktigt, att de är "lättjobbade" med bra kommunikation, snabb återkoppling med priser m.m.

Oerhört tacksam för tips.

Sorry for OT. Har ställt frågan i tråden om vad alla har för yrken utan gensvar så jag provar här.

Jag letar efter en byggfirma i Stockholm/Mälardalen som kan hantera allt från bygg, vvs, el, golvläggning och måleri. Så om någon har en bra rekommendation så skulle jag vara tacksam. Det är återkommande jobb över hela året och en förutsättning är att man utöver planerade jobb även kan ta mindre jobb med kortare varsel. Plus, och det är otroligt viktigt, att de är "lättjobbade" med bra kommunikation, snabb återkoppling med priser m.m.

@MrNorrgard har du några tips?

Jag har massvis av kontakter, dra ett PM!

Tittade igenom bilder och fann de sista bilderna jag tog på huset, dagen nycklarna lämnades över.
Jag saknar det. Hoppas man kan bli husägare igenom något/några år igen.
Framsidan blev iallafall fin! (Såg förjävligt ut vid inflytt).
20170814_173930.jpg
20170814_175445.jpg
Hmm, det huset såg jag idag på.din fb profil. Uppenbarligen hänger vi i samma.grupp för "motorintresserade". Dissa porsche lotus sådär, skärpning ;-)

Känner att jag börjar tröttna på tidigare ägares specialare för stupröret. Han har monterat det så att om det fortlöper rakt ner så prickar det inte perfekt i brunnen :p

Det är högrisk med spiken där som min son gillar att ta väck.

Montera nytt stuprör eller förslag på mindre dålig fullösning? :)

IMG_9881.JPG

Ska påbörja att piffa upp sista rummet i huset nu i mellandagarna men är lite tveksam hur jag ska göra med golvet. Det är utbyggt från huvudbyggnad någon gång på 70-talet. Betongplatta på mark, sedan isolering, ”fuktspärr”(?) och spånplattor.
Förra ägaren har satt distanser på alla lister, gissar att det är för att ventilera.
Så ska jag,
1. Lägga nya golvet, spara lite luft i kanterna och fortsätta med distans på listerna.
2. Lägga nya golvet och sätta dit list dikt mot vägg.
3. Ta upp spånplatta, isolering och fuktspärr. Sätta ny fuktspärr mot betongplatta, isolera och sätta dit nya golvet och lister dikt mot vägg.
4. ?

Heltäckningsmattan kommer att rivas ut och golvet är vanligt parkettgolv. Det är inte heller någon källare utan markplan.
054648DF-7D72-4170-8545-818CC8B74FA7.jpeg

Edit: Ska tilläggas att fuktkvot var helt normal för 1,5 år sedan och efter det har ytterligare ventilation installerats i rummet.

Senast ändrad:
1CB68DBB-F408-43BA-BEE8-491182D5A61B.jpeg
22916E0E-A49E-4948-96B4-6296D04BFA88.jpeg

Såhär två år senare så sitter jag i min kaffedrickarhörna i mina gratisfåtöljer medans morfar och mormor ser Kalle anka med äldsta flickan.

Tar ni paus under mellandagarna med byggprojekten eller hur gör ni?

Själv ska jag sortera lite rivningsmaterial samt elda upp detta, sen ska jag måla lite i gymmet och skruva ihop lite hallmöbler, vad står ni inför?

Bestämde mig för att hoppa tvättstugeprojektet i källaren. Blev för meckigt trappbygge och att rodda med värmen. Däremot vill jag fortfarande flytta värmepannan ner dit och har en del funderingar. Skapade en post på forumet Byggahus om mitt dilemma och om även någon härifrån har kunskap och orkar svara vore det grymt tacksamt!

Bestämde mig för att hoppa tvättstugeprojektet i källaren. Blev för meckigt trappbygge och att rodda med värmen. Däremot vill jag fortfarande flytta värmepannan ner dit och har en del funderingar. Skapade en post på forumet Byggahus om mitt dilemma och om även någon härifrån har kunskap och orkar svara vore det grymt tacksamt!
är nog inga problem att flyttta pumpen men lär väl bli en del rördragning m.m så det bästa är att ta en firma som får lämna offert. Så länge du inte har minusgrader i källaren så bör det väl funka utan att behöva isolera och bygga till en massa?

är nog inga problem att flyttta pumpen men lär väl bli en del rördragning m.m så det bästa är att ta en firma som får lämna offert. Så länge du inte har minusgrader i källaren så bör det väl funka utan att behöva isolera och bygga till en massa?
Tror nog nästan det kan bli minus där. Men har för mig jag läst att pumpen trivs bäst i +10 grader eller liknande. Men ska ta kontakt med firma i dagarna. Lite ivrig på att veta innan bara :)

Källare överlag, det är näst intill omöjligt att få minusgrader där, häng upp en termometer och kolla.
Jag gissar på 6-7 grader.

Nytt (julklapps) projekt på G! Syrran fick ett nytt kök av mig och mamma i julklapp så igår drog bygget igång.
2EF9429B-73D8-4916-A99E-2487A703D833.jpeg

Ut med det gamla..
B867B061-CAF0-4AF0-BCD2-89F9C3060E0D.jpeg

Diskmaskinen var så genialt placerad så den inte gick att öppna fullt då den tog i elementet. Man fick kasta in tallrikarna...
1EFDCC45-EE87-4B67-A33A-4FA788528420.jpeg

Sen hade dom fått hybris och installerat ett amerikanskt kylskåp med ismaskin och vatten. Det gick att öppna 90 grader men dörren tog i karmen till hallen varje gång. Kanske är temat för förra köksbyggaren?
7996E0E5-FAE9-4691-8BD7-057BE0F68135.jpeg

BAAM! Allt borta inklusive det hemska laminatgolvet. Plastmattan sitter så in i h-vete så den får sitta kvar.
BC1CC758-DE2C-43DA-8FBB-80718E184510.jpeg

Ni som har ögonen med sig kanske ser varför kylskåpet stod en 20-30 cm upp. Gasen kommer in under där kylskåpet stod, tar en svängom för att sedan dyka mer i det gjutna golvet och komma upp till höger om dörrkarmen. Älskar verkligen att avstängningskranen till gasen var inbyggd under kylskåpet...
96C04A6E-2FE7-4734-ABDB-8D829E8CB3C6.jpeg

Idag har inte så mycket hänt. Lite spackling, slitsat upp spår för elen så man slipper utanpåliggande el och primerat dessa. Hittade även ett gammalt elrör som var oanvänt ända in i proppskåpet för spisen (då syrran inte använder gas) och ett annat som gick till den kopplingsdosa dom tidigare använt till kylskåpet men då dragit utanpåliggande till samma ställe. Genidrag av tidigare elektrikern...

Imorgon blir det spackling och ev. Golvläggning. Stay tuned!

Förresten, om någon är sugen på kylskåpet är det ert mot bortforsling! Det funkar och ser bra ut men kan ha någon mindre buckla.

Senast ändrad:
Här kommer en liten bildbomb från mitt senaste projekt!

Gymutrustningen är helt ihopmonterad, passersystemet monterade jag med ett elslutbleck i befintlig dörrkarm och rörelsevakten tänder samtlig belysning och ventilation.

Igår snickrade jag ihop en liten bänk till omklädningsrummet och i entrén finns en iPad där jag kan välja vilken musik jag vill. Belysningen är ny och högtalarna är infällda i väggarna, körde åtta stycken 8” som går ned till 30hz för lite tryck iaf. :)

Jag monterade helt nytt vatten och ny keramik i toaletten, allt kromat utanpåliggande samt en ny vvb i rostfritt.

Värmen blev två stycken Mitsu fh35 i varje rum så blir det inte så dyrt att värma upp gymmet.

Nu till det jobbiga, att träna. :woot:

33EA78A4-56F2-4855-B70E-79490FC3F765.jpeg
CD451140-5F09-4AD8-9AB6-A02CB10DC915.jpeg
00F7F453-2F4D-4E04-9AFA-B210B73B92FB.jpeg
A2076788-A877-42AD-BE04-54043D1DADA3.jpeg
17A90822-B341-4E98-A83E-166308BBB862.jpeg
8E15D9BF-C8E5-49F7-A349-D078380A5F5F.jpeg
2185961B-5727-48F7-BD09-E1B648B7FFE2.jpeg
4B32A23D-5160-4A7C-9CC5-9E80E184C09D.jpeg
B26B9B3F-EFD6-4781-A36A-7F3094857D99.jpeg
7CCC049A-F72C-42CC-B9E3-13995878AA95.jpeg
ED895A21-B21D-471F-88FD-33B0084A9EB8.jpeg