• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

C29F624C-3B8D-4AF9-93B5-E4F7B40801F5.jpeg
53DD7239-79DE-4496-AC03-3C7986390EAE.jpeg
9A64AB63-941E-4F33-AB5D-46A7752B7E1F.jpeg
CBD9778F-230C-43EF-9101-B0B72C2C866A.jpeg
88486AFA-71DC-4A01-96A0-7A31F21A835A.jpeg
1A371004-EF7A-4566-8872-216F34AB8985.jpeg
28E6DE16-C8AF-41FE-BFAD-A17B04B8F207.jpeg

Lite fler random bilder från förra inlägget.

Senast ändrad:
Här kommer en liten bildbomb från mitt senaste projekt!

Gymutrustningen är helt ihopmonterad, passersystemet monterade jag med ett elslutbleck i befintlig dörrkarm och rörelsevakten tänder samtlig belysning och ventilation.

Igår snickrade jag ihop en liten bänk till omklädningsrummet och i entrén finns en iPad där jag kan välja vilken musik jag vill. Belysningen är ny och högtalarna är infällda i väggarna, körde åtta stycken 8” som går ned till 30hz för lite tryck iaf. :)

Jag monterade helt nytt vatten och ny keramik i toaletten, allt kromat utanpåliggande samt en ny vvb i rostfritt.

Värmen blev två stycken Mitsu fh35 i varje rum så blir det inte så dyrt att värma upp gymmet.

Nu till det jobbiga, att träna. :woot:

33EA78A4-56F2-4855-B70E-79490FC3F765.jpeg
CD451140-5F09-4AD8-9AB6-A02CB10DC915.jpeg
00F7F453-2F4D-4E04-9AFA-B210B73B92FB.jpeg
A2076788-A877-42AD-BE04-54043D1DADA3.jpeg
17A90822-B341-4E98-A83E-166308BBB862.jpeg
8E15D9BF-C8E5-49F7-A349-D078380A5F5F.jpeg
2185961B-5727-48F7-BD09-E1B648B7FFE2.jpeg
4B32A23D-5160-4A7C-9CC5-9E80E184C09D.jpeg
B26B9B3F-EFD6-4781-A36A-7F3094857D99.jpeg
7CCC049A-F72C-42CC-B9E3-13995878AA95.jpeg
ED895A21-B21D-471F-88FD-33B0084A9EB8.jpeg
885AC90F-6329-437C-B3A1-4F57DBB1FEE5.jpeg
4DDB293C-0A45-40A0-86E5-44BF4E57521E.jpeg
44ED4E0A-81AA-4872-92B1-3B6F7E9587E7.jpeg
8ED2BC35-F74F-4D25-8EA4-B9B8D8F7E9E6.jpeg
Fy tusan! Snyggt! Hade inte tackat nej till att ha ett eget gym.

Snyggt Norrlänningen!

Jag och syrran krigade på hos henne idag. Jag la golv men först någon form av dämpning (som jag hatar att jobba med)
DA52CC79-FC3C-4CDF-BA7C-217961CEB418.jpeg

Självklart flömde jag fots själva golvet när det var klart. Vi skyndade på och monterade skåp, drog vattenrör och avlopp (under strikt beskrivning från VVS-polaren som kommer och kopplar).
DA0DDB9E-3FA8-42D1-A60E-8C85EEB5D06B.jpeg

Yours truly i bild med skruvdragaren i högsta hugg! Notera vattenrören som tittar rakt ut ur skåpet. Rätt nöjd med den dragningen. De ska bockas uppåt 90 grader och sen är de klara för att koppla på en kran. Avloppet ska titta ut i hålet under men jag saknade 90 graders böjar så det kommer imorgon.

Senast ändrad:
Det var det jävligaste! Jag upptäckte tråden först idag. Hur länge har du hållit på?
Här kommer en liten bildbomb från mitt senaste projekt!

Gymutrustningen är helt ihopmonterad, passersystemet monterade jag med ett elslutbleck i befintlig dörrkarm och rörelsevakten tänder samtlig belysning och ventilation.

Igår snickrade jag ihop en liten bänk till omklädningsrummet och i entrén finns en iPad där jag kan välja vilken musik jag vill. Belysningen är ny och högtalarna är infällda i väggarna, körde åtta stycken 8” som går ned till 30hz för lite tryck iaf. :)

Jag monterade helt nytt vatten och ny keramik i toaletten, allt kromat utanpåliggande samt en ny vvb i rostfritt.

Värmen blev två stycken Mitsu fh35 i varje rum så blir det inte så dyrt att värma upp gymmet.

Nu till det jobbiga, att träna. :woot:

33EA78A4-56F2-4855-B70E-79490FC3F765.jpeg
CD451140-5F09-4AD8-9AB6-A02CB10DC915.jpeg
00F7F453-2F4D-4E04-9AFA-B210B73B92FB.jpeg
A2076788-A877-42AD-BE04-54043D1DADA3.jpeg
17A90822-B341-4E98-A83E-166308BBB862.jpeg
8E15D9BF-C8E5-49F7-A349-D078380A5F5F.jpeg
2185961B-5727-48F7-BD09-E1B648B7FFE2.jpeg
4B32A23D-5160-4A7C-9CC5-9E80E184C09D.jpeg
B26B9B3F-EFD6-4781-A36A-7F3094857D99.jpeg
7CCC049A-F72C-42CC-B9E3-13995878AA95.jpeg
ED895A21-B21D-471F-88FD-33B0084A9EB8.jpeg
885AC90F-6329-437C-B3A1-4F57DBB1FEE5.jpeg
4DDB293C-0A45-40A0-86E5-44BF4E57521E.jpeg
44ED4E0A-81AA-4872-92B1-3B6F7E9587E7.jpeg
8ED2BC35-F74F-4D25-8EA4-B9B8D8F7E9E6.jpeg

Det var det jävligaste! Jag upptäckte tråden först idag. Hur länge har du hållit på?

Under hösten till och från. Gymutrustningen kom redan i våras men jag har haft tusen projekt igång som vanligt så allt tar en jävla tid för mig. :-(

Gymmet blev så bra att folk här från trakten löser gymkort genom min firma och det är ju helt klart roligare att träna med lite sällskap kan jag säga. :woot:

Det bor bara 100 personer i byn så ett direkt kommersiellt gym kanske man inte kan säga att det är heller.

Under hösten till och från. Gymutrustningen kom redan i våras men jag har haft tusen projekt igång som vanligt så allt tar en jävla tid för mig. :-(

Gymmet blev så bra att folk här från trakten löser gymkort genom min firma och det är ju helt klart roligare att träna med lite sällskap kan jag säga. :woot:

Det bor bara 100 personer i byn så ett direkt kommersiellt gym kanske man inte kan säga att det är heller.

Väldigt snyggt, imponerad! Är det ditt privata gym? :)

Kul att följa tråden, känns som det finns bra med kunskap inom renovering inom alla områden av ett hus. För en som mig som är mer novis så tänkte jag höra med er om ni kan hjälpa mig reda ut 2 frågor. En kopplat till processen med renovering och en kopplat till vitvaror.

1. Vi ska renovera om vårt kök och har pratat med lite olika lev. Om offerten stannar på en acceptabel nivå lutar det just nu åt Kvänum kök. Det jag behöver lära mig är i vilken ordning som är logisk att göra. Förutom att själva köket (luckor, bänkskiva osv) ska på plats så ska vi även lägga nytt golv, kakla samt tapetsera delar av köket och spåra nya uttag för elen. Kvänum kan inte erbjuda alla tjänster så vi kan inte få helentreprenad här utan behöver jaga in egna hantverkare på annat håll med verkar det som. Så frågan är egentligen, vad görs generellt först och är det något man verkligen ska tänka på för att inte gå fel i renoveringen.
Möjligt en nybörjarfråga men har aldrig renoverat tidigare :(

2. För att skapa mer utrymme till skåp och generell plats har vi funderat kring en kombinerad varmlufts & mikrovågsugn från Siemens. Är det här en bra väg att gå eller håller dessa generellt för låg kvalité som mikro resp. ugn så man mest kommer störa sig på att man inte har båda?

Kul att följa tråden, känns som det finns bra med kunskap inom renovering inom alla områden av ett hus. För en som mig som är mer novis så tänkte jag höra med er om ni kan hjälpa mig reda ut 2 frågor. En kopplat till processen med renovering och en kopplat till vitvaror.

1. Vi ska renovera om vårt kök och har pratat med lite olika lev. Om offerten stannar på en acceptabel nivå lutar det just nu åt Kvänum kök. Det jag behöver lära mig är i vilken ordning som är logisk att göra. Förutom att själva köket (luckor, bänkskiva osv) ska på plats så ska vi även lägga nytt golv, kakla samt tapetsera delar av köket och spåra nya uttag för elen. Kvänum kan inte erbjuda alla tjänster så vi kan inte få helentreprenad här utan behöver jaga in egna hantverkare på annat håll med verkar det som. Så frågan är egentligen, vad görs generellt först och är det något man verkligen ska tänka på för att inte gå fel i renoveringen.

2. För att skapa mer utrymme till skåp och generell plats har vi funderat kring en kombinerad varmlufts & mikrovågsugn från Siemens. Är det här en bra väg att gå eller håller dessa generellt för låg kvalité som mikro resp. ugn så man mest kommer störa sig på att man inte har båda?

Brukar oftast ske i olika etapper mellan yrkesgrupper. Vissa behöver komma in för att förbereda vissa moment sen återkomma och slutföra.
Kolla med någon firma som kan ta hela projektet så bollen ligger hos dom att koordinera bland yrkesgrupperna. Ska du hålla på själv med att rodda och projektera så räkna med en del huvudvärk :banghead:

Senast ändrad:

Svar på din fråga, börja med att riva ut det som ska rivas sen bör nog elektrikern och VVS komma in och göra det som ska göras :)

Som @puffenn säger är det rivning som är första punkten. Efter det är det elen och ev. vatten/avlopp (beroende på om ni ska flytta det och beroende på hur). Efter det (innan några rör kommer upp på väggen) så är det spackling/målningsarbeten och efter det golvläggning. Snåla inte på golv och lägg golv under skåpen. Blir bara förbannad när man hittar folk som snålar på detta. När väl det är gjort har du ju ett rätt fräscht rum men skapligt tomt så nu åker stommar upp, el kopplas, kakling över diskbänk och sen är det röris som ska koppla kranen. Vissa jobb för elektriker och röris lär ske i etapper men det beror på hur ni ska ha det med tex lampor i skåp, under skåp, rördragning och liknande. :)

Som @puffenn säger är det rivning som är första punkten. Efter det är det elen och ev. vatten/avlopp (beroende på om ni ska flytta det och beroende på hur). Efter det (innan några rör kommer upp på väggen) så är det spackling/målningsarbeten och efter det golvläggning. Snåla inte på golv och lägg golv under skåpen. Blir bara förbannad när man hittar folk som snålar på detta. När väl det är gjort har du ju ett rätt fräscht rum men skapligt tomt så nu åker stommar upp, el kopplas, kakling över diskbänk och sen är det röris som ska koppla kranen. Vissa jobb för elektriker och röris lär ske i etapper men det beror på hur ni ska ha det med tex lampor i skåp, under skåp, rördragning och liknande. :)

Anledningen att vissa inte lägger golv under kök är pga att det är fackligt fel pga att man låser golvet och så det inte kan röra sig fritt. Seriösare företag lägger en 14mm plyfa som köket står på. Dom ännu seriösare företagen lägger även en vattentät matta på plyfan. Men under kyl/frys, diskmaskin och spis om det är stående vitvaror måste det finnas golv under :)

Anledningen att vissa inte lägger golv under kök är pga att det är fackligt fel pga att man låser golvet och så det inte kan röra sig fritt. Seriösare företag lägger en 14mm plyfa som köket står på. Dom ännu seriösare företagen lägger även en vattentät matta på plyfan. Men under kyl/frys, diskmaskin och spis om det är stående vitvaror måste det finnas golv under :)

Nytt för mig men förstår hur du menar. Är som sagt hemma pulare man lär sig något nytt var dag.

True story :) Läser man tillverkarnas läggningsanvisningsr börjar man nästan tro att dom skämtar.

Läser vad? Är ju man för sjutton! :D
Men att man låser fast golvet med köksskåpen som man skruvar fast i golvet känns ju inte speciellt mycket värre än att ställa en bokhylla fullastad med böcker eller större skänk. Men men, är ju lekman. :)

:hungover:
Läser vad? Är ju man för sjutton! :D
Men att man låser fast golvet med köksskåpen som man skruvar fast i golvet känns ju inte speciellt mycket värre än att ställa en bokhylla fullastad med böcker eller större skänk. Men men, är ju lekman. :)
Exakt. Så det är omöjligt att lägga lamell-parkett enligt tillverkarnas föreskrifter. Med undantag att man inte limmar in hela golvet då kan inte tillverkarna säga någonting vid eventuell reklamation :hungover:

Snyggt!
Tidstypiskt misstänker jag? När jag läste tjejen blev jag lite konfunderad när jag sen såg leksakerna och leksaksspisen innan jag kopplade att det inte var tjejen som i flickvän. :D

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Ako
Svar på din fråga, börja med att riva ut det som ska rivas sen bör nog elektrikern och VVS komma in och göra det som ska göras :)

Tack för all er hjälp och info! :)

Har gjort lite på förrådet! Något får man göra...
Inte helt kocher, då det bör göras av behörig....

Dragit el till förrådet, satt upp uttag inne och ute, samt belysning inne och på fasaden.

Sorry for studsmatta, den skall monteras ner

20171223_143209.jpg
20171223_143242.jpg
20171223_190536.jpg
20171223_190033.jpg

Faen vad bra Wago är

Stiligt Sonnyboy och MaziK!

Sonnyboy, snickrar du plattsbyggda garderober? Du får visa helhetsbild! :)

Mazik, dra dit en klammer på allla kablar utanför kopplingsboxarna likt den på sista bilden till vänster om nedersta boxen. Tips från en annan glad amatör. ;)

Stiligt Sonnyboy och MaziK!

Sonnyboy, snickrar du plattsbyggda garderober? Du får visa helhetsbild! :)

Mazik, dra dit en klammer på allla kablar utanför kopplingsboxarna likt den på sista bilden till vänster om nedersta boxen. Tips från en annan glad amatör. ;)
Jajemän. Jag bygger garderober med 19 mdf med ”faceframe” av björk. Lådorna ska jag bygga med 12 plywood med fingerskarvar. Jag har byggt köket på samma sätt men då använde jag björkplywood istället. Inget är helt klart ännu :)

Jajemän. Jag bygger garderober med 19 mdf med ”faceframe” av björk. Lådorna ska jag bygga med 12 plywood med fingerskarvar. Jag har byggt köket på samma sätt men då använde jag björkplywood istället. Inget är helt klart ännu :)
NU blev jag nyfiken....
Är i startgroparna i att bygga en "walk in closet", inne på ikeas pax system men är rädd att det liksom inte kommer maxas med utrymme osv.
Har du nå tips? Kostnad, osv? :)

Har gjort lite på förrådet! Något får man göra...
Inte helt kocher, då det bör göras av behörig....

Dragit el till förrådet, satt upp uttag inne och ute, samt belysning inne och på fasaden.

Sorry for studsmatta, den skall monteras ner

20171223_143209.jpg
20171223_143242.jpg
20171223_190536.jpg
20171223_190033.jpg

Faen vad bra Wago är

Det där tycker jag är så lustigt med elektronik i hem.

Jag jobbar i högspänningsanläggningar och Wago eller annan typ av skarvning är BIG no-no.
Är en kabel 1 meter för kort, då drar man en ny. Även om den är 100 meter lång redan.
Allt som är fel dras om.
Behöver man ha någon speciell utbildning eller liknande för det? Nej.

I hem där alla "fackmän" kör Wago exakt överallt, där får inte vem som helst pilla enligt försäkringsbolagen! Där måste en fackman med sin Wago låda göra jobbet.

Fatta mig inte fel, Wago är fina grejer.
Men det känns lite löjligt med el i hemmen när det alltid ser ut som fan. Vi lägger enorm vikt på våra skåp och elinstallationer som vi gör i våra anläggningar medans elcentralen i byggnaden som vi huserar i ser ut som total skit. Varför då? Därför att vi, behöriga på högspänning, får inte enligt lag installera en 230 central i byggnaden. Utan en elfirma måste göra det. Rätt löjligt...
Och fatta mig inte fel, Det ser förjävligt ut när jag drar kabel oavsett om det är i en högspänningsanläggning eller i vardagsrummet :p

Mina dragningar i förrådet som ser ut som en potta sk.... haha
Blir dock svårt i ett vanligt hus att dra 1-1 vad gäller kablar om man har många brytare/lampor om inga kopplingspunkter skall finnas.

Ja lite lustigt att ni får dra högspänning men inte 230.....

Det där tycker jag är så lustigt med elektronik i hem.

Jag jobbar i högspänningsanläggningar och Wago eller annan typ av skarvning är BIG no-no.
Är en kabel 1 meter för kort, då drar man en ny. Även om den är 100 meter lång redan.
Allt som är fel dras om.
Behöver man ha någon speciell utbildning eller liknande för det? Nej.

I hem där alla "fackmän" kör Wago exakt överallt, där får inte vem som helst pilla enligt försäkringsbolagen! Där måste en fackman med sin Wago låda göra jobbet.

Fatta mig inte fel, Wago är fina grejer.
Men det känns lite löjligt med el i hemmen när det alltid ser ut som fan. Vi lägger enorm vikt på våra skåp och elinstallationer som vi gör i våra anläggningar medans elcentralen i byggnaden som vi huserar i ser ut som total skit. Varför då? Därför att vi, behöriga på högspänning, får inte enligt lag installera en 230 central i byggnaden. Utan en elfirma måste göra det. Rätt löjligt...
Och fatta mig inte fel, Det ser förjävligt ut när jag drar kabel oavsett om det är i en högspänningsanläggning eller i vardagsrummet :p

Tillbaka
Topp