• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Då måste jag dra om lite och ändra avstånden. EKK-kabeln är så jäkl stiff så det går inte att sätta en klämma på en sån kort bit sladd :S

Stiligt Sonnyboy och MaziK!

Sonnyboy, snickrar du plattsbyggda garderober? Du får visa helhetsbild! :)

Mazik, dra dit en klammer på allla kablar utanför kopplingsboxarna likt den på sista bilden till vänster om nedersta boxen. Tips från en annan glad amatör. ;)

Mina dragningar i förrådet som ser ut som en potta sk.... haha
Blir dock svårt i ett vanligt hus att dra 1-1 vad gäller kablar om man har många brytare/lampor om inga kopplingspunkter skall finnas.

Ja lite lustigt att ni får dra högspänning men inte 230.....

Vi får installera 230v centraler i anläggningar (läs 1000A+ centraler), Men inte i våran egen byggnad för lite lampor och uttag.
Väldigt lustiga regler det finns...

Jag har börjat lära mig dra snyggt. Jag är en programmerare och vi drar aldrig kabel bra.
Så installatörerna har varit på mig som fan om min kabeldragning och så vidare. Så nu gör jag som dom säger istället och snyggare blir det! Men inte lika snyggt som deras...

NU blev jag nyfiken....
Är i startgroparna i att bygga en "walk in closet", inne på ikeas pax system men är rädd att det liksom inte kommer maxas med utrymme osv.
Har du nå tips? Kostnad, osv? :)
Jag har byggt på vårt hus i 4 år nu och det är alltför länge. Men jag har också gjort väldigt mycket själv och det ska jag inte sluta med för har man väl börjat på den banan, då går det inte att plötsligt börja montera färdiga lösningar. Jag har på sätt och vis målat in mig i ett hörn som jag förvisso trivs i. Jag har under tidens gång därför skaffat mig en massa verktyg som Festool Domino, sänksågar och dylikt. Det har kostat en massa kosing som jag har rättfärdigat med att jag sparar in det på kök, garderober och dörrar mm. Dessutom vill jag börja bygga möbler när jag är klar med huset. Med det sagt vete tusan om det lönar sig att göra jobbet själv om du inte redan har en massa bra verktyg och lite tid till övers. Men det är klart, måttbyggda lösningar är såklart alltid bäst. Om du snabbt vill bli klar, satsa på färdiga lösningar :)

Stiligt Sonnyboy och MaziK!

Sonnyboy, snickrar du plattsbyggda garderober? Du får visa helhetsbild! :)

Mazik, dra dit en klammer på allla kablar utanför kopplingsboxarna likt den på sista bilden till vänster om nedersta boxen. Tips från en annan glad amatör. ;)
Här är en av garderoberna som just nu väntar på färg. Frugan var tvungen att äta lite frukost innan hon kunde bestämma sig för vilken nyans av vitt vi kan komma överens om :)
41926B36-1EA7-4137-B8BB-0CDFC4D2602A.jpeg

Har gjort lite på förrådet! Något får man göra...
Inte helt kocher, då det bör göras av behörig....

Dragit el till förrådet, satt upp uttag inne och ute, samt belysning inne och på fasaden.

Sorry for studsmatta, den skall monteras ner

20171223_143209.jpg
20171223_143242.jpg
20171223_190536.jpg
20171223_190033.jpg

Faen vad bra Wago är
Aj mina ögon!! jag önskar jag inte hade sett det däro_O:hungover:
Det är inte studsmattan du ska be om ursäkt för! det är att du gjort den där installationen....
Detta är i all välmening, vill inte klanka ner för att folk är produktiva och kreativa men vissa saker SKA (inte bör, utan SKA) man anlita fackmän till!

-Men det känns lite löjligt med el i hemmen när det alltid ser ut som fan.
-Det ser förjävligt ut när jag drar kabel oavsett om det är i en högspänningsanläggning eller i vardagsrummet
:p

Varför tror du att det "alltid ser ut som fan"? du svarar ju själv på det!
Det är för att GDS-are (Gör-det-självare) finns i var och vartannat hem!
"Äsch, det är bara 230v, hur svårt kan det vara?"
"230v är ju inte farligt, det bara kittlas lite"
osv osv..

Finns ju en anledning till att det är behörighetskrävande!

Sen är det ju knappast Wagon som gör jobbet. De missbrukas dessutom och används ofta på fel sätt eller vid fel tillfällen..
Själv använder jag i princip aldrig Wago.

http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/

Senast ändrad:
Det är inte studsmattan du ska be om ursäkt för! det är att du gjort den där installationen....
Detta är i all välmening, vill inte klanka ner för att folk är produktiva och kreativa men vissa saker SKA (inte bör, utan SKA) man anlita fackmän till!

osv osv..

Sen är det ju knappast Wagon som gör jobbet. De missbrukas dessutom och används ofta på fel sätt eller vid fel tillfällen..

http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
Skönt att du sa det, så slapp jag..

Haha jag väntade på den!
Orkade inte en vinter till utan belysning där ute.

Att få ut hit någon som vill göra det här jobbet utan bli skinnad finns inte. Tänker att när elen till garaget skall göras av en (sorry) men I am going to fack(you and your wallet) man så får de kolla över förrådet också. Efter att firman tog 9300kr för att dra kabel i redan lagd kabelrör till skaftvägsbelysningen utan någon inkoppling så (än en gång sorry) så är förtroende för elektriker i princip på minus. Detta efter de fått närmare 200k för belysningen i huset som de dessutom varit tvungna att komma fixa till vid flertalet tillfällen, har fortfarande inga nätverksuttag i köket.........
Syndromet är lite "ingen annan än vi kan/får göra det så låt oss sko oss så mycket det går".

vad gäller Wago, säg det till dina kollegor ;)

osv osv..

Senast ändrad:
Haha jag väntade på den!
Orkade inte en vinter till utan belysning där ute.

Att få ut hit någon som vill göra det här jobbet utan bli skinnad finns inte. Tänker att när elen till garaget skall göras av en (sorry) men I am going to fack(you and your wallet) man så får de kolla över förrådet också. Efter att firman tog 9300kr för att dra kabel i redan lagd kabelrör till skaftvägsbelysningen utan någon inkoppling så (än en gång sorry) så är förtroende för elektriker nästan på minus. Detta efter de fått närmare 200k för belysningen i huset som de dessutom varit tvungna att komma fixa till vid flertalet tillfällen, har fortfarande inga nätverksuttag i köket.........

vad gäller Wago, säg det till dina kollegor ;)
Förstår din frustration, men du får trots detta inte utföra det själv.
Ring en annan firma?
Hantverkare kostar en del, så är det ju! men det gäller ju inte bara för elektriker..

Ring en annan firma?
Hantverkare kostar en del, så är det ju! men det gäller ju inte bara för elektriker..

Annan firma kommer det definitivt att bli.

Efter det att jag påpekat om de tycker det är rimligt att de fakturerat för 90m kabel(fick betala 6300kr för kabel, exakt samma kabel hade kostat en 1/3 ifrån Bauhaus) när skaftvägen som pollarna sitter på är 40m +20m till huset. Så är det första dem säger "säger du att vi saltat fakturan, att vi är lurendrejare"...

Eller varför jag fått betala för servicebil när de redan var här ute för att fixa annat som inte funkade(eller vänta jag betalade nog soppan +lite till så att de kunde åka och käka lunch)... Känns som att de ville dra in pengar för de extra gånger de varit här för fixa saker i efterhand.

Samma firma återkom aldrig med offert för inkoppling av pollare, samma firma återkom inte vad gäller elen för garaget.
Varför har jag velat ha samma jo för jag vet vad som kommer hända den dagen någon annan firma kopplar in el och något går fel....

Nog om detta! Får blodtryck bara av att tänka på det det och nej jag får inte göra sådana installationer själv

Senast ändrad:
Annan firma kommer det definitivt att bli.

Efter det att jag påpekat om de tycker det är rimligt att de fakturerat för 90m kabel(fick betala 6300kr för kabel, exakt samma kabel hade kostat en 1/3 ifrån Bauhaus) när skaftvägen som pollarna sitter på är 40m +20m till huset. Så är det första dem säger "säger du att vi saltat fakturan, att vi är lurendrejare"...

Eller varför jag fått betala för servicebil när de redan var här ute för att fixa annat som inte funkade(eller vänta jag betalade nog soppan +lite till så att de kunde åka och käka lunch)... Känns som att de ville dra in pengar för de extra gånger de varit här för fixa saker i efterhand.

Samma firma återkom aldrig med offert för inkoppling av pollare, samma firma återkom inte vad gäller elen för garaget.
Varför har jag velat ha samma jo för jag vet vad som kommer hända den dagen någon annan firma kopplar in el och något går fel....

Nog om detta! Får blodtryck bara av att tänka på det det och nej jag får inte göra sådana installationer själv
Visst är det kul att bygga i Stockholm? Lider med dig och förstår att du tar tag i det själv istället. Det GÅR JU INTE att anlita folk längre! Saltade fakturor, de kommer inte när de ska, gör inte i ordning efter sig mm. Och sen den där förbaskade attityden: "Du ska minsann vara nöjd med att vi är här överhuvudtaget!"

Den enda hantverkare jag är nöjd med är den polska kille som gjorde min övervåning. Helt fantastisk. Men han tar inte i jobb under 500k...

Ring en annan firma?

Jag tror att den här killen är fullt medveten om att man inte får utföra elinstallationer utan behörighet, men han väljer att göra det ändå trots de risker det kan medföra.

Jag gör själv regelbundet elinstallationer utan behörighet och jag är väl medveten om de risker det innebär. Det tror jag också att dom flesta är, så därför kan det bli lite tröttsamt att random elektriker agerar branschpolis så fort någon ställer el elfråga eller visar något man själv har gjort.

Det är inte din skyldighet bara för att du är en utövare av yrket att påpeka detta så fort du ser det, så vi kan väl låta tråden vara och låta folk göra som dom vill utan onödiga pekpinnar. Jag tror som sagt att han själv är medveten om det och precis som jag och tusentals andra helt enkelt inte bryr mig.

Jag tror att den här killen är fullt medveten om att man inte får utföra elinstallationer utan behörighet, men han väljer att göra det ändå trots de risker det kan medföra.

Jag gör själv regelbundet elinstallationer utan behörighet och jag är väl medveten om de risker det innebär. Det tror jag också att dom flesta är, så därför kan det bli lite tröttsamt att random elektriker agerar branschpolis så fort någon ställer el elfråga eller visar något man själv har gjort.

Det är inte din skyldighet bara för att du är en utövare av yrket att påpeka detta så fort du ser det, så vi kan väl låta tråden vara och låta folk göra som dom vill utan onödiga pekpinnar. Jag tror som sagt att han själv är medveten om det och precis som jag och tusentals andra helt enkelt inte bryr mig.
Elen kan vara fullt säker dessutom trots att den är ful. Finns inget likhetstecken mellan snygg och säker.

Fast det kvittar väl om han är medveten om riskerna?
Försöker inte vara någon ”branschpolis” utan Vi pratar om att utföra en olaglig handling?
Det är inte försvarbart, att dessutom ”inte bry sig” är ännu mer skrämmande.

Fast det kvittar väl om han är medveten om riskerna?
Försöker inte vara någon ”branschpolis” utan Vi pratar om att utföra en olaglig handling?
Det är inte försvarbart, att dessutom ”inte bry sig” är ännu mer skrämmande.
Att den är olaglig gör den inte heller osäker. Vad är det som är farligt förutom att det inte är fastskruvat av en person med rätt papper?

Att den är olaglig gör den inte heller osäker. Vad är det som är farligt förutom att det inte är fastskruvat av en person med rätt papper?
Det behöver inte vara farligt att köra 150 på en 110-väg.
Likväl är det olagligt.

Jag kan köra mc men har inget körkort för detta, betyder det att jag får köra mc i trafiken då för jag ”bryr mig inte” ?

Då kanske du skulle varit en smula mera ödmjuk.
Kvittar ju om det är rättkopplat eller ej,och även om det inte är osäkert så är det som sagt fortfarande olagligt, vilket många inte verkar veta eller förstå.

Edit: upprepar mig nog något nu, men tror du förstår vad jag menar, jag försöker inte klanka ner på någon!

Lämnar diskussionen där. Tillräckligt OT nu

Kvittar ju om det är rättkopplat eller ej,och även om det inte är osäkert så är det som sagt fortfarande olagligt, vilket många inte verkar veta eller förstå.
Det har stor betydelse för hur rimligt det är att skrika LIVSFARLIGT rakt ut om det enda som skiljer är en papperslapp (och ockerdebitering).

På uppmaning av MaziK blir det dock det sista jag skriver om detta

Ni står så långt ifrån varandra i den här diskussionen att ni aldrig kommer att enas, och det riskerar bara att bli jäkligt tråkig stämning i tråden om det fortsätter.

Personligen skulle jag varken dra el eller pula med vatten även om jag nog skulle klara av det, men enbart då jag vill vara 100% säker att försäkringen täcker om oturen/olyckan skulle vara framme. Sen håller jag med om att det är orimligt dyrt. man känner sig alltid en smula lurad...ungefär som efter ett verkstadsbesök med bilen :)

Ni står så långt ifrån varandra i den här diskussionen att ni aldrig kommer att enas, och det riskerar bara att bli jäkligt tråkig stämning i tråden om det fortsätter.

Personligen skulle jag varken dra el eller pula med vatten även om jag nog skulle klara av det, men enbart då jag vill vara 100% säker att försäkringen täcker om oturen/olyckan skulle vara framme. Sen håller jag med om att det är orimligt dyrt. man känner sig alltid en smula lurad...ungefär som efter ett verkstadsbesök med bilen :)
9D163857-88CE-4561-83BF-05BE3C7F953D.jpeg

Det där kostade mig ca 20000. Men jag får skylla mig själv som inte sorterade rören ordentligt när jag gjöt betongklacken :) Ganska stiligt faktiskt...och jag hade inte kunnat gjöra det själv.

@Richie
Angående Wago klämmor (som min elektiker gillar) är det själva klämman som är felet eller är det när man använder fel kabel (misstänker den med många små mujka koppartrådar)?

I övrigt känns det som en riktigt bra produkt tycker jag som lekman då jag hört att de röda gamla "skruvhattarna" inte heller är någon hitt..

@Sonnyboy
Det där såg ju ändå inte förjävligt ut. Det är (vad jag misstänker i alla fall) i ett pannrum/teknikrum så då får man ju köpa det lite. Vi hade sån otur med kulvertröret (det som kommer upp ur din platta med fyra rör) att det saknades 1 meter ledning när vi kapade upp det och då hade vi 2 meter rör över golvnivå i båda ändarna...

@Richie
Angående Wago klämmor (som min elektiker gillar) är det själva klämman som är felet eller är det när man använder fel kabel (misstänker den med många små mujka koppartrådar)?

I övrigt känns det som en riktigt bra produkt tycker jag som lekman då jag hört att de röda gamla "skruvhattarna" inte heller är någon hitt..

@Sonnyboy
Det där såg ju ändå inte förjävligt ut. Det är (vad jag misstänker i alla fall) i ett pannrum/teknikrum så då får man ju köpa det lite. Vi hade sån otur med kulvertröret (det som kommer upp ur din platta med fyra rör) att det saknades 1 meter ledning när vi kapade upp det och då hade vi 2 meter rör över golvnivå i båda ändarna...
Det är att 1) folk använder fel kabel (FK/EK) 2) använder för klen kabel 3) skalar på fel sätt som orsakar problem med Wagon. Nästan aldrig är det fel på själva klämman.

Det är att 1) folk använder fel kabel (FK/EK) 2) använder för klen kabel 3) skalar på fel sätt som orsakar problem med Wagon. Nästan aldrig är det fel på själva klämman.

Det har jag förstått med. Men vad ska man använda för kabel om inte FK/EK? FK/EK är väll den kabel man använder vid installation? Kan som sagt inte mycket mer än det elektriker polaren säger jag ska göra med det han ger mig för att inte åka på stryk av honom. Det har hänt och gjorde ont... :)

Tillbaka
Topp