• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Ett annat smidig sätt och lite modernare än det @Affe skriver ;) Är att köpa kitt på tub/korv och skära pipen i lämplig tjocklek som min markering. Så kittet går ut lite mer mot glaset än befintligt kitt!

Det tar inte många minuter att kitta en normal fönsterbåge på detta vis.

Rekomenderar Leif Arvidssons kitt, finns hos välsorterade måleributiker!

Lycka till :)

99FD8938-4EE0-431B-BD9A-8B23D46AACA9.jpeg

Hehe...det funkar också, men då måste man komma ihåg att mjuka upp kittet först med halvolja, blanda kokt linolja med balsamterpentin 50/50. Pensla på kittet och sen är det bara och åka med det nya kittet!

Hehe...det funkar också, men då måste man komma ihåg att mjuka upp kittet först med halvolja, blanda kokt linolja med balsamterpentin 50/50. Pensla på kittet och sen är det bara och åka med det nya kittet!

Nyfiken - Varför måste man mjuka upp kittet på det vis du säger innan man kittar med Tex La Seal som jag rekommenderade? :)

Klinkers till garaget.
Vilken granitkeramik skall jag sätta.

Har en budget att hålla max 150kr/kvm för klinkersen. Hade gärna haft något flashigt men ....

Klinkers till garaget.
Vilken granitkeramik skall jag sätta.

Har en budget att hålla max 150kr/kvm för klinkersen. Hade gärna haft något flashigt men ....
När jag kollade runt stannade jag vid Biltemas klinker. Grått och lite trist men det är bra grejer. Biltema gick ju nyligen ut och toppade Folksams stora målartest som sträckte sig över flera år. Vissa produkter verkar fungera finfint. Vem hade trott det?

Yes har läst om Biltemas, tyvärr säljer de inte den typ av klinkers längre.....

Vad gäller målarfärgen så håller jag mig till Alcro Bestå

När jag kollade runt stannade jag vid Biltemas klinker. Grått och lite trist men det är bra grejer. Biltema gick ju nyligen ut och toppade Folksams stora målartest som sträckte sig över flera år. Vissa produkter verkar fungera finfint. Vem hade trott det?

Någon som kan solskydd? Det handlar om markis, gardiner och persienner. Har fått en offert och undrar om det är rimligt pris. Har ingen erfarenhet av detta och tyvärr lite för ont om tid för att sätta mig in i det pga husbygget är inne i slutfasen.

Någon som kan solskydd? Det handlar om markis, gardiner och persienner. Har fått en offert och undrar om det är rimligt pris. Har ingen erfarenhet av detta och tyvärr lite för ont om tid för att sätta mig in i det pga husbygget är inne i slutfasen.
Det är en ganska löst ställd fråga, priserna varierar ju enormt beroende på typ av väv, funktion på gardin, antal fönster osv osv. Vi har fått pris på rullgardin för mellan 1100-1500 plus moms beroende på storlek. Lameller till ett stort fönster kostar ca 7000 och en specialgardin (duette) mellan 3000-4000. Installation har vi fått billigt. Då har vi inte valt den billigaste väven och förmodligen inte den dyraste heller.

Det är en ganska löst ställd fråga, priserna varierar ju enormt beroende på typ av väv, funktion på gardin, antal fönster osv osv. Vi har fått pris på rullgardin för mellan 1100-1500 plus moms beroende på storlek. Lameller till ett stort fönster kostar ca 7000 och en specialgardin (duette) mellan 3000-4000. Installation har vi fått billigt. Då har vi inte valt den billigaste väven och förmodligen inte den dyraste heller.
Jo, jag vet. Tänkte mer att någon insatt kunde titta på offerten. Den säger ju iof sig inte så våldsamt mycket heller.

IMG-20180604-WA0005.jpg

Lameller (individuella) till alla fönster på bilden, 4 persienner och en motordriven markis. Offerten låg på 45 k, trodde att det skulle vara betydligt dyrare. Har som sagt noll koll. Förövrigt kul att bygga hus.

Tro
Oj...möblerna är bara att fixa nya. Lär ha blivit märken överallt.
Nästan som när dom renoverade fönstren i syrrans lägenhet o tände eld på hela köket.
Troligen, men det får de som har hand om hela projektet lösa. Det är de som har besiktigat lgh innan arbetet utfördes och således fastställt att taket var i gott skick. Då finns det ingen annan att skylla på :)

Hur löste det sig för syrran? Vem stod för allt?

Tro

Troligen, men det får de som har hand om hela projektet lösa. Det är de som har besiktigat lgh innan arbetet utfördes och således fastställt att taket var i gott skick. Då finns det ingen annan att skylla på :)

Hur löste det sig för syrran? Vem stod för allt?
Föreningens försäkringsbolag stod för det. Kopplar man in sitt försäkringsbolag tidigt är det bra. Dom vill ju inte stå för det så dom är bra att ha som stöd.

Altanbygge på G äntligen. Så j**** trött på att gå runt i sprängsten och lera och lastpallar som entrétrapp.
F76EFBCF-83F0-4F80-958D-C513456AC4E4.jpeg
1BD5B1C9-E039-43F0-B4FB-D2CE918CD653.jpeg

(och ja, jag ska ta ner världshistoriens fulaste fasadstege när jag är klar. Sotarn har varit här nu)

Gött!
Sitter inre bärlinan i träfasaden?
Nej inte bärlinan men spikreglarna? Det är ingen belastning nedåt på den, skruvade bara fast den för att den ska vara still. Säkert fel på nåt sätt men så byggde iaf hantverkarna vår förra altan ;)

(Marken kommer inte röra på sig, det är så paddat att man kan parkera en långtradare på gruset)

Alright!

Jag funderade på att sätta bärlinan i "betongen" men åker i det då jag inte vågade sätta något där. Gjorde som du gjort med bärlinorna. Lade ut markplattor på gruset för bärlinorna närmast huset.

Jag inser nu efter två år att jag borde byggt en del av den med spaljé, måste komma något smart nu.....

Nej inte bärlinan men spikreglarna? Det är ingen belastning nedåt på den, skruvade bara fast den för att den ska vara still. Säkert fel på nåt sätt men så byggde iaf hantverkarna vår förra altan ;)

(Marken kommer inte röra på sig, det är så paddat att man kan parkera en långtradare på gruset)

Störiga grannar? Been there. Lyckligtvis förskonad denna gång, grannarna hus ligger lägre...

lite så :D, på vintertid ser de in hos oss och jag vill egentligen bygga en mur med Nordkoreansk propaganda som körs 24/7.

Nu grymt OT
Igår på väg hem ifrån dagis. Han(kunde lika gärna varit hans sämre hälft) har hämtat sina barn och jag våra. Han ser att jag kommer, låtsats att jag inte är där... Jag säger "Hi", han tittar fortfarande inte på mig och säger "hi", jag säger "how is it going" han har börjat gå över övergångsstället, tittar fortfarande inte på mig och säger "doing good" inget mer fortsätter bara gå...

Det är samma moth.¤"/&¤/" som sa att han skulle stämma oss om vi skadade en björk när vi byggde vårat hus. Samma björk visade sig stå 50/50 på våra tomter, samma björk som vi nämnde för dem att den är rutten, samma björk som vi ändå fick ta ner på vår bekostnad.....gahhhhh mitt blodtryck går bananas bara jag tänker på det. Samma granne som klagade att en gren på en jävla hassel hade knäckts, en hassel som dessutom till 80% står på vår tomt. Samma jävla granne som inte går med på att vi klipper ner en hägg som är 10m(och 15m lång) hög till 7-8m eller hasseln som börjar bli lika hög snart trots att vi har det mesta av det delat. Samma granne har skickat rekommenderat brev till oss med maikonversationer vi haft.....

Samma granne som köpte sitt hus efter det att vi köpt tomten, samma granne som inte lät oss placera garaget närmare än 2.5m till tomtgräns trots att de har två byggnader på sin tomt som står på tomtgränsen mot oss varav en hade stått mot vårat garage.......

Over and fucking out

Senast ändrad:
lite så :D, på vintertid ser de in hos oss och jag vill egentligen bygga en mur med Nord Koreansk propaganda som körs 24/7.

Nu grymt OT
Igår på väg hem ifrån dagis. Han(kunde lika gärna varit hans sämre hälft) har hämtat sina barn och jag våra. Han ser att jag kommer, låtsats att jag inte är där... Jag säger "Hi", han tittar fortfarande inte på mig och säger "hi", jag säger "how is it going" han har börjat gå över, tittar fortfarande inte på mig och säger "doing good" inget mer fortsätter bara gå...

Det är samma moth.¤"/&¤/" som sa att han skulle stämma oss om vi skadade en björk när vi byggde vårat hus. Samma björk visade sig stå 50/50 på våra tomter, samma björk som vi nämnde för dem att den är rutten, samma bjök som vi ändå fick ta ner på vår bekostnad.....gahhhhh mitt blodtryck går bara jag tänker på det. Samma granne som klagade att en gren på en jävla hassel hade knäckts, en hassel som dessutom till 80% står på vår tomt. Samma jävla granne som inte går med på att vi klipper ner en hägg som är 10m(och 15m lång) hög till 7-8m eller hasseln som för den deln börjar bli så snart trots att vi har det mesta av det delat. Samma granne har skickat rekommenderat brev till oss med maikonversationer vi haft.....

Samma granne som köpte sitt hus efter det att vi köpt tomten, samma granne som inte lät oss placera garaget närmare än 2.5m till tomtgräns trots att de har två byggnader på sin tomt som står på tomtgränsen mot oss varav en hade stått mot vårat garage.......

Over and fucking out
Lider med dig. Har haft ett sånt där as till granne och det spelar liksom ingen roll att man har rätt. De beter sig fortfarande som rövhål. Har man barn så funkar det inte heller att stå och skrika till varandra även om det är det som man innerst inne vill göra. Intressant att han köpte huset efter er, beteende är annars klockrent för "granne-som-bott-jättelänge-och-är-bitter-så-fort-det-sker-någon-slags-förändring-i-området-framförallt-om-någon-bygger-ett-finare-hus".

Haha precis!
Det värsta är att de är i min ålder, kanske lite äldre mao runt 40

Lider med dig. Har haft ett sånt där as till granne och det spelar liksom ingen roll att man har rätt. De beter sig fortfarande som rövhål. Har man barn så funkar det inte heller att stå och skrika till varandra även om det är det som man innerst inne vill göra. Intressant att han köpte huset efter er, beteende är annars klockrent för "granne-som-bott-jättelänge-och-är-bitter-så-fort-det-sker-någon-slags-förändring-i-området-framförallt-om-någon-bygger-ett-finare-hus".

Senast ändrad:
lite så :D, på vintertid ser de in hos oss och jag vill egentligen bygga en mur med Nord Koreansk propaganda som körs 24/7.

Nu grymt OT
Igår på väg hem ifrån dagis. Han(kunde lika gärna varit hans sämre hälft) har hämtat sina barn och jag våra. Han ser att jag kommer, låtsats att jag inte är där... Jag säger "Hi", han tittar fortfarande inte på mig och säger "hi", jag säger "how is it going" han har börjat gå över, tittar fortfarande inte på mig och säger "doing good" inget mer fortsätter bara gå...

Det är samma moth.¤"/&¤/" som sa att han skulle stämma oss om vi skadade en björk när vi byggde vårat hus. Samma björk visade sig stå 50/50 på våra tomter, samma björk som vi nämnde för dem att den är rutten, samma bjök som vi ändå fick ta ner på vår bekostnad.....gahhhhh mitt blodtryck går bara jag tänker på det. Samma granne som klagade att en gren på en jävla hassel hade knäckts, en hassel som dessutom till 80% står på vår tomt. Samma jävla granne som inte går med på att vi klipper ner en hägg som är 10m(och 15m lång) hög till 7-8m eller hasseln som för den delne börjar bli så hög snart trots att vi har det mesta av det delat. Samma granne har skickat rekommenderat brev till oss med maikonversationer vi haft.....

Over and fucking out

Man undrar ibland hur svårt det kan vara att bara vara trevlig, jag har turen att (även om vi inte umgås eller så) ha trevliga grannar. Lider med dig, tråkig situation :(

lite så :D, på vintertid ser de in hos oss och jag vill egentligen bygga en mur med Nordkoreansk propaganda som körs 24/7.

Nu grymt OT

Det är samma moth.¤"/&¤/" som sa att han skulle stämma oss om vi skadade en björk när vi byggde vårat hus. Samma björk visade sig stå 50/50 på våra tomter, samma björk som vi nämnde för dem att den är rutten, samma bjök som vi ändå fick ta ner på vår bekostnad.....gahhhhh mitt blodtryck går bara jag tänker på det. Samma granne som klagade att en gren på en jävla hassel hade knäckts, en hassel som dessutom till 80% står på vår tomt. Samma jävla granne som inte går med på att vi klipper ner en hägg som är 10m(och 15m lång) hög till 7-8m eller hasseln som börjar bli lika hög snart trots att vi har det mesta av det delat. Samma granne har skickat rekommenderat brev till oss med maikonversationer vi haft.....

Over and fucking out

Eventuellt världens keffaste granne, trist!

Nu grymt OT
Igår på väg hem ifrån dagis. Han(kunde lika gärna varit hans sämre hälft) har hämtat sina barn och jag våra. Han ser att jag kommer, låtsats att jag inte är där... Jag säger "Hi", han tittar fortfarande inte på mig och säger "hi", jag säger "how is it going" han har börjat gå över övergångsstället, tittar fortfarande inte på mig och säger "doing good" inget mer fortsätter bara gå...

Det är samma moth.¤"/&¤/" som sa att han skulle stämma oss om vi skadade en björk när vi byggde vårat hus. Samma björk visade sig stå 50/50 på våra tomter, samma björk som vi nämnde för dem att den är rutten, samma björk som vi ändå fick ta ner på vår bekostnad.....gahhhhh mitt blodtryck går bananas bara jag tänker på det. Samma granne som klagade att en gren på en jävla hassel hade knäckts, en hassel som dessutom till 80% står på vår tomt. Samma jävla granne som inte går med på att vi klipper ner en hägg som är 10m(och 15m lång) hög till 7-8m eller hasseln som börjar bli lika hög snart trots att vi har det mesta av det delat. Samma granne har skickat rekommenderat brev till oss med maikonversationer vi haft.....

Over and fucking out

Ska vi starta en årlig KS-surströmmingsskiva i din trädgård? Olika datum varje år, så grannen inte kan planera en resa för att undkomma.

Tillbaka
Topp