• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

P-A

Sir Spamalot
20180818_225955.jpg
20180818_232348.jpg

Nu ger jag mig på golvet i tvättstugan.
Limmet ska bort...
 
20180818_225955.jpg
20180818_232348.jpg

Nu ger jag mig på golvet i tvättstugan.
Limmet ska bort...
Tips är att hyra en saneringsfräs, sparar många timmars jobb.

Tror inte det nån fara i ditt fall, men det kan vara bra att veta att det kan finnas en massa otäckheter i gammalt golvlim och golvmattor. Om det handlar om golv från byggåret, kan det vara värt skicka in en bit på analys innan man river.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Tips är att hyra en saneringsfräs, sparar många timmars jobb.

Tror inte det nån fara i ditt fall, men det kan vara bra att veta att det kan finnas en massa otäckheter i gammalt golvlim och golvmattor. Om det handlar om golv från byggåret, kan det vara värt skicka in en bit på analys innan man river.

Då ska jag kika på en sån! :)

Aha, jag körde med skyddsmask pga dammet igår iaf.
Var kanske bra.
20180819_001014.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fick nog av att fixa till spackling papp och allt annat ifrån helvetet. Ser ut som en påse nötter på vissa ställen...

Hjälper inte heller att porten monterades innan det var målat och spacklat...

20180819_090051.jpg
 
  • Like
Reactions: P-A

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tufft startläge..!

Men känns inte huset lite "nedgrävt" i en grop? Du verkar ha berg på 3/4 sidor.
Det är inte riktigt så illa lyckligtvis. Har källarplan + två våningar. Källaren är garage och förråd. Själva huset är inte täckt nånstans utan vi har fyllt upp.
IMG_7616.JPG
Som sagt, vi har sprängt vääääldigt mycket...
 
Senast ändrad:

Fadeway

Omega
Härligt med husbygge!
Fasen så avundssjuk jag är på din lättbyggda tomt. Så här såg det ut när vi började. Precis i backen står huset nu, vi sprängde i två veckor...
IMG_2414.jpg

IMG_2456.jpg

IMG_5768.JPG

Haha jaa det är gammal sjöbotten så grävarnas säger att det är som att leka i sandlådan. Tomten är fantastisk kommer nog aldrig tröttna på den utsikten.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
1dd63-9bd3b-ba9a5-da2a9-b8952-fd1d2-adaf7-6f2b3.jpg
a53fb-b1e36-bd232-b2bf1-31e74-ef743-fc88a-d1166.jpg


Var och tittade på ett hus igår och funderar hur det fungerar med dräneringen. Huset ligger i en sluttning och det finns ett rum mot baksidan. Hur undviker man den typiska källarlukten? Hoppas ni förstår hur jag menar.
 

Roxen

Cartier
1dd63-9bd3b-ba9a5-da2a9-b8952-fd1d2-adaf7-6f2b3.jpg
a53fb-b1e36-bd232-b2bf1-31e74-ef743-fc88a-d1166.jpg


Var och tittade på ett hus igår och funderar hur det fungerar med dräneringen. Huset ligger i en sluttning och det finns ett rum mot baksidan. Hur undviker man den typiska källarlukten? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Dubbla isodränskivor och korrekt nedlagda dränrör, ev. med pumpbrunn då det ser ur att förekomma berg i bakkant (kan bildas bergsfickor där vattnet ansamlas), sedan givetvis god ventilation. :)
 

Roxen

Cartier
Huset är byggt 1994. Är det problem med denna typ av hus?

Håller med @Norrlänningen varför viktigt att kolla golvläggningen men också dräneringen (man använde inte Isodrän -94), ventilationen samt bef. ytterväggar. Skulle dock rekommendera att anlita en besiktningsman för din egna goda sömn.

Numera kan du dock fuktmäta själv genom att hyra ett schysst instrument hos maskinuthyraren, kostar typ en tusing (Sthlm). :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Håller med @Norrlänningen varför viktigt att kolla golvläggningen men också dräneringen (man använde inte Isodrän -94), ventilationen samt bef. ytterväggar. Skulle dock rekommendera att anlita en besiktningsman för din egna goda sömn.

Numera kan du dock fuktmäta själv genom att hyra ett schysst instrument hos maskinuthyraren, kostar typ en tusing (Sthlm). :)
Om jag skulle köpa en kåk som ser ut att landa på uppåt 10 mille (Göteborg, volvobygge med Näset-fönster(?)) hade jag lagt några tusen på en rejäl besiktning.
 

FredrikO

Omega
För oss (mig?) teknikanalfabeter, vad gör alla di därana sladdarna och mojängerna?
Mojängerna upptill är switchar, väldigt enkelt förklarat en typ av grendosa. Fast för nätverk istället för ström.
Panelen under som alla kablar från switcharna går in i är en patchpanel. Den är som en kopplingsplint för nätverk.
Så har du nätverksuttag i huset så dras dessa till patchpanelen. Från patchpanelen kopplar man sen in en kabel till switchen för att "aktivera" nätverksuttaget.

Lilla dosan till vänster tror jag är en liten magisk dosa som generar lite ström så att man kan driva en accesspunkt (antenn för trådlöst nätverk) över "PoE" (Power over Ethernet). Som gör att man får den strömmen som behövs för att driva accesspunkten direkt i nätverkskabeln istället för att behöva en extern strömkälla.
 
Topp