• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

C34A903D-3FEF-4952-964F-F26DE1260667.jpeg
3D26EE7C-3E1F-4305-BAE1-5A682F381023.jpeg
7E9ADADD-0B94-4B37-B98F-002956C349BD.jpeg
2581710B-D3A4-479B-BE32-A3B387F688B5.jpeg
119E0545-3F29-4A5A-8D24-6B6E10B381F6.jpeg
3F54BFDB-0373-4EA3-AF27-63D68A9E884B.jpeg
4E21A293-6374-4CB5-88BE-48B85F1EB875.jpeg
4EFDCC6F-96E9-4614-ACAD-DF992C5D47E1.jpeg
DCB46188-EFB9-4F85-9C9E-CBB2ED3CE481.jpeg
B4C9B03C-5AC0-4FBE-B22B-52911879CD60.jpeg
7D03DA92-97A8-4E9A-8EB9-6B85D81BC662.jpeg
F7AA4D69-F8D5-49D4-AFDC-D8CA725B8908.jpeg

Ett urval av sommarens projekt so far!!
Min sambo tror att jag har vuxen-ADHD men vill inte att jag ska utreda eller medicinera. :woot:
Jag har gjort allt själv förutom fönsterbyte, målning av väggar inne samt lite mindre snickartjänster då min mamma gick bort och orken bara tog slut under ett par veckor.

Det roligaste har helt klart varit att få lära sig köra hjullastare och grävmaskin. Det är något jag gärna gör när tiden finns. När vi köpte huset hade jag aldrig suttit i varken en hjullastare eller grävmaskin, och nu är jag inne på min fjärde grävmaskin (snart femte). Jag startade ett företag för att kunna köpa dessa maskiner, och det har blivit en naturlig del vid sidan av mitt vanliga arbete, och numera gräver och schaktar jag samt säljer lite maskiner och redskap vid tillfälle. :)

Det tråkigaste var helt klart spackling och målning invändigt, jag stod inte ut längre än några timmar och det blev förjävla dåligt det lilla jag gjorde.

Åssså, wow vad grym du är! :woot: Jäklar vad fint det blir. Tack för att du delar med dig av bilderna, jäkligt kul att se.
Vart går flyttlasset senare? :)

Fortsätt kämpa. :)

Åssså, wow vad grym du är! :woot: Jäklar vad fint det blir. Tack för att du delar med dig av bilderna, jäkligt kul att se.
Vart går flyttlasset senare? :)

Fortsätt kämpa. :)

Så småningom gör vi som alla andra och flyttar till kusten. Dels har jag mitt jobb där och min sambo har ännu större möjligheter att klättra i sin karriär där ute, men främsta anledningen är för att vi vill bygga ett riktigt riktigt fint hus, och dom förutsättningarna har vi inte där vi bor idag. Detta är ett perfekt övningsobjekt där vissa saker har blivit bra och vissa saker har blivit dåliga, så nästa hus borde bli bättre, speciellt om man får göra det rätt från början!

Det vi vill göra är starkt influerat av detta hus och hus liknande detta.
https://www.residencemagazine.se/unik-bruno-mathsson-villa-till-salu-for-under-2-miljoner/

Så småningom gör vi som alla andra och flyttar till kusten. Dels har jag mitt jobb där och min sambo har ännu större möjligheter att klättra i sin karriär där ute, men främsta anledningen är för att vi vill bygga ett riktigt riktigt fint hus, och dom förutsättningarna har vi inte där vi bor idag. Detta är ett perfekt övningsobjekt där vissa saker har blivit bra och vissa saker har blivit dåliga, så nästa hus borde bli bättre, speciellt om man får göra det rätt från början!

Spännande! Det ligger väl någonting i att ”det tredje huset bygger man till sig själv”

Sjult impad på din kunskap och val. Galet snyggt!

Spännande! Det ligger väl någonting i att ”det tredje huset bygger man till sig själv”

Sjult impad på din kunskap och val. Galet snyggt!

Jag är inte speciellt kunnig, jag har ingen utbildning eller bakgrund som byggare utan det jag kan har jag läst eller frågat mig till, samt provat mig fram.

Elinstallationen har jag visserligen yrkeskompetens för, men VVSen är youtube och manualer typ.

Tilläggas ska är att det hör ör inte det första huset vi bygger om totalt, vi har haft flera mer eller mindre omfattande projekt tidigare. :)

Jag är inte speciellt kunnig, jag har ingen utbildning eller bakgrund som byggare utan det jag kan har jag läst eller frågat mig till, samt provat mig fram.

Elinstallationen har jag visserligen yrkeskompetens för, men VVSen är youtube och manualer typ.

Tilläggas ska är att det hör ör inte det första huset vi bygger om totalt, vi har haft flera mer eller mindre omfattande projekt tidigare. :)
Önskar jag kunde ha din adhd typ, min är mer av typen att jag har sjukt svårt att göra saker och helt ohändig. Har dock påbörjat ett basis altanbygge nu med hjälp som jag hoppas ska ge mig lite baskunskaper sant köpt lite verktyg. Vill väldigt gärna bli lite kunnig inom renovering, särskilt när vi nu köpt stuga :D

Önskar jag kunde ha din adhd typ, min är mer av typen att jag har sjukt svårt att göra saker och helt ohändig. Har dock påbörjat ett basis altanbygge nu med hjälp som jag hoppas ska ge mig lite baskunskaper sant köpt lite verktyg. Vill väldigt gärna bli lite kunnig inom renovering, särskilt när vi nu köpt stuga :D

Bara att ösa på, skitsamma om det blir fel eller går åt helvette innan du får det som du tänkt dig. Det är bara en kåk i slutändan, inget som egentligen spelar någon roll, men hur drygt det än är när man gör om den där geringen för sjunde gången så är det så jävla najs att se sina tankar byggas upp framför ögonen!

Skulle göra klart uterummet igår, råkade tappa ena skjutdörren på stortån som sprack:D. Gjorde jävligt ont, men fick lära mig att inte bygga mer i badtofflor iaf.

Hettan olidlig på altanen, måste få upp en liten pergola ca 2x3 m i ena hörnet för klängväxter, läshörna etc. Verkar ju busenkelt att bygga, men hur fäster jag snyggast sex stolpar i befintligt trädäck? (Jag har byggt det själv så det är stadigt som satan och jag vet precis hur reglarna går:)) Någon garvad hemmafixare som har ett bra tips? Stolpskor och fransk skruv verkar vara standardtipset men ser ju rätt klumpigt ut för ett litet bygge som ej ska belastas tungt.

Hettan olidlig på altanen, måste få upp en liten pergola ca 2x3 m i ena hörnet för klängväxter, läshörna etc. Verkar ju busenkelt att bygga, men hur fäster jag snyggast sex stolpar i befintligt trädäck? (Jag har byggt det själv så det är stadigt som satan och jag vet precis hur reglarna går:)) Någon garvad hemmafixare som har ett bra tips? Stolpskor och fransk skruv verkar vara standardtipset men ser ju rätt klumpigt ut för ett litet bygge som ej ska belastas tungt.
Om det passar med regelverket hade jag plockat upp ett par trallbrädor, fäst pergolastolparna i altanreglarna och sen figursågat ut jack ut trallen. Då ser det ut som att pergolan "växer upp" upp ur trallen och du kan fästa med hur klumpiga och fula skruvar du vill. Typ såhär fast utan sargbrädor och staketspjälor.
IMG_3232.JPG

Om det passar med regelverket hade jag plockat upp ett par trallbrädor, fäst pergolastolparna i altanreglarna och sen figursågat ut jack ut trallen. Då ser det ut som att pergolan "växer upp" upp ur trallen och du kan fästa med hur klumpiga och fula skruvar du vill. Typ såhär fast utan sargbrädor och staketspjälor.
IMG_3232.JPG
Japp, kör Fein Multimaster för den perfekta passformen runt stolparna.

Gör som @Carlf och @Norrlänningen säger. Det är straffbart att använda nedanstående:
Stolph_llare.jpg

IMG_3232.JPG
Helt klart idealet, men yttersta regeln går inte vinkelrätt mot de övriga så oklart om jag kan få det snyggt. Vore en bra ursäkt för att få köpa en ny maskin dock:)

Helt klart idealet, men yttersta regeln går inte vinkelrätt mot de övriga så oklart om jag kan få det snyggt. Vore en bra ursäkt för att få köpa en ny maskin dock:)
...det är då man mäter noga ett par ggr innan man karvar av motsvarande vinkel på stolpen, fult som stryk men under trallen.

Ett sådant gör jag på ca 20 timmar, lägg till material för 5k så är du nära sanningen. Säg ca 12 500:- efter rot är den verkliga kostnaden.

Lägg till restid milersättning, påslag på material samt allmän fulfakturering så kommer det säkert att landa på 40-45k..

Återkom gärna med vad det gick på. Vi börjar bygga altan på landet imorgon. 220-250 kvadrat regelverk och sen lägger byggarna 100-140 kvadrat trall (allt som inte behöver figursågas mot berg). Lär bli skit billigt...

Detsamma från mig, jag ska dock lägga typ 10 kvm men nojjar ändå för kostnaden, kommer dock troligen göra arbetet själv haha...

Återkommer här med resultatet av soldäcket.
Blev lite större än bilden i mitt huvud. Men blev väldigt nöjd med resultatet :)
Totalkostnad: 25k (ungefär vad @Edin måste lagt på skruv bara ;))

28335973-9339-486E-9458-E3C83E0B10BC.jpeg

7ACF514F-1863-4470-A821-850C63603182.jpeg

Finns det någon råttsaneringsfirma som verkligen tar tag i saneringen? Haft Anticimex över två ggr men i princip bara fått gott snack och gratis råttfällor...

Här är vår nya kåk.
20180428_091027.jpg
20180428_091059.jpg
20180428_091137.jpg
20180428_091232.jpg

Byggde -74.
Vi började med att slita ner spaljen mellan matsal/övre vardagsrum.
20180506_213228.jpg
20180509_173834.jpg

Sen målade vi taket.
20180514_170258.jpg

Vi tapetserade väggarna och inväntar nu ett staket i metall som ska sitta där träräcket är nu.
Bild från när vi testade det.
20180808_123957.jpg

Sen ställde vi en ren i tv-rummet.
20180513_202444.jpg

Och svalkade oss i sommarvärmen :)
20180718_142239.jpg
20180718_142422.jpg
20180718_143839.jpg

Nu ska vi göra om badrummet uppe och måla vårt somrum. Sedan är övervåningen klar. Bara 220kvm kvar...

Tillbaka
Topp