• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fått tummen ur och börjat måla garaget med silikatfärg. Täcker lyckligtvis väldigt bra men usch så vedervärdigt det var att penselmåla. Varenda ojämnhet måste man trycka in penseln i. Bara det där lilla tog 2 timmar.
IMG_2656.jpg

Nån som har erfarenhet av lite billigare färgsprutor typ Wagner 890 eller 950? Borde gå mycket bättre att spruta eftersom det är så mycket hål i lecan. Av lite olika anledningar funkar det inte att hyra proffsgrejer så det lutar åt köp. Måste kunna göra lite i taget uppdelat på många dagar. @Edin eller @Norrlänningen kanske?
 
Senast ändrad:

Fergi

Rolex
2-Faktor
Fått tummen ur och börjat måla garaget med silikatfärg. Täcker lyckligtvis väldigt bra men usch så vedervärdigt det var att penselmåla. Varenda ojämnhet måste man trycka in penseln i. Bara det där lilla tog 2 timmar.
IMG_2656.jpg

Nån som har erfarenhet av lite billigare färgsprutor typ Wagner 890 eller 950? Borde gå mycket bättre att spruta eftersom det är så mycket hål i lecan. Av lite olika anledningar funkar det inte att hyra proffsgrejer så det lutar åt köp. Måste kunna göra lite i taget uppdelat på många dagar. @Edin eller @Norrlänningen kanske?

Brukar använda en fasad roller,lite ”lurvigare” än en vanlig roller och funkat bra hittills :) silikat kräver ganska högt tryck för att kunna användas med spruta
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Edin

Panerai
Fått tummen ur och börjat måla garaget med silikatfärg. Täcker lyckligtvis väldigt bra men usch så vedervärdigt det var att penselmåla. Varenda ojämnhet måste man trycka in penseln i. Bara det där lilla tog 2 timmar.
IMG_2656.jpg

Nån som har erfarenhet av lite billigare färgsprutor typ Wagner 890 eller 950? Borde gå mycket bättre att spruta eftersom det är så mycket hål i lecan. Av lite olika anledningar funkar det inte att hyra proffsgrejer så det lutar åt köp. Måste kunna göra lite i taget uppdelat på många dagar. @Edin eller @Norrlänningen kanske?


Har tyvärr inget att tillägga vad gäller målning. Jag suger något överjävligt på det och tar in antingen mamma eller målare när det är dags för spackling/målning. Ända jag målat där resultatet varit bra är den grå fasaden på landet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har tyvärr inget att tillägga vad gäller målning. Jag suger något överjävligt på det och tar in antingen mamma eller målare när det är dags för spackling/målning. Ända jag målat där resultatet varit bra är den grå fasaden på landet.
Ok!
Det var så överjävligt att måla igår att det känns som det skulle vara enklare att gipsa. Man kommer iofs inte ifrån målandet men gips är satans så mycket enklare att måla än lättbetong...
 

Edin

Panerai
Ok!
Det var så överjävligt att måla igår att det känns som det skulle vara enklare att gipsa. Man kommer iofs inte ifrån målandet men gips är satans så mycket enklare att måla än lättbetong...

Kan verkligen förstå dig.
Vet som sagt inte budget men antingen får du hata på och kanske testa en långhårig roller som någon tipsade om. Annars är det kanske låta nån komma och putsa skiten så slipper du se murblocken med?

Den som sa det är enkelt att bygga/bo i hus visste inte vad han snackade om...
Dock värt det!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan verkligen förstå dig.
Vet som sagt inte budget men antingen får du hata på och kanske testa en långhårig roller som någon tipsade om. Annars är det kanske låta nån komma och putsa skiten så slipper du se murblocken med?

Den som sa det är enkelt att bygga/bo i hus visste inte vad han snackade om...
Dock värt det!
Jag är närmast skinnflådd i plånboken numera efter att ha byggt huset så det skulle bli jag som gör det oavsett. Min kompetens skulle nog räcka till gipsning egentligen men jag tror nog ändå att det skulle bli en större arbetsinsats. Bara att frakta hem gipshelvetet och reglarna är ju ett projekt i sig. Hemleverans, absolut men nu är det så illa att 50% av alla lastbilschaufförer vägrar åka upp på min väg eftersom den är smal och brant så om de skulle lossa nere vid stora vägen så är jag inte så behjälpt av det. Plus att det svider så mycket i snåltarmen med 2000kr i frakt som alla verkar ta här :oops:
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Tack, kanske värt ett försök till men det var bedrövligt med penseln i alla fall. Fick "snurra in" färgen i alla håligheter.
Du tror inte det går med en sån här spruta? Mer vill jag inte ge: https://www.bauhaus.se/fargspruta-wagner-w-950-flexio.html
Jag testa själv en spruta från titan den kosta 8000kr+ moms och den gick inte att spruta silikat med. Men jag tycker absolut du ska köpa en långhårig fasadroller och rolla på flödigt med färg så ska de nog funka bra för dig med :) kostar bara en roller i inköp.
 

EmilW

Omega
Jag är närmast skinnflådd i plånboken numera efter att ha byggt huset så det skulle bli jag som gör det oavsett. Min kompetens skulle nog räcka till gipsning egentligen men jag tror nog ändå att det skulle bli en större arbetsinsats. Bara att frakta hem gipshelvetet och reglarna är ju ett projekt i sig. Hemleverans, absolut men nu är det så illa att 50% av alla lastbilschaufförer vägrar åka upp på min väg eftersom den är smal och brant så om de skulle lossa nere vid stora vägen så är jag inte så behjälpt av det. Plus att det svider så mycket i snåltarmen med 2000kr i frakt som alla verkar ta här :oops:
Putsa väggen! Tror helt klart det blir snyggast/enklast/billigast.
Köp lämpligt puts- och murbruk och dra på. Vill du ha en jämn yta med struktur testa brädriva väggarna. Sen är det bara rolla det
 

Edin

Panerai
Jag är närmast skinnflådd i plånboken numera efter att ha byggt huset så det skulle bli jag som gör det oavsett. Min kompetens skulle nog räcka till gipsning egentligen men jag tror nog ändå att det skulle bli en större arbetsinsats. Bara att frakta hem gipshelvetet och reglarna är ju ett projekt i sig. Hemleverans, absolut men nu är det så illa att 50% av alla lastbilschaufförer vägrar åka upp på min väg eftersom den är smal och brant så om de skulle lossa nere vid stora vägen så är jag inte så behjälpt av det. Plus att det svider så mycket i snåltarmen med 2000kr i frakt som alla verkar ta här :oops:

Har full förståelse för att det är ebb i plånboken. Jag vet bara hur satans mycket mamma har betalat i markarbeten och det är nästan lika mycket som själva huset...
Jag tror att du tyvärr ska hata på men kanske testa en roller som @Fergi tipsade om. Kom ihåg, Kämpa!
 

Roxen

Cartier
Jag skulle definitivt putsa väggarna. Mycket trevligare resultat och lättare än vad många tror, materialet dessutom snorbilligt. Glöm inte rödgrunda innan bara för vidhäftningen, det har du igen. Beroende på torrhet kan det vara bra att vattna lecan lite innan också.

Alt slammar du skiten, det kan i princip ett barn göra. Finns schyssta videos på YT hur du gör.

Lycka till :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är lite för skraj för att putsa, tror helt enkelt det är det ärliga svaret :sorry: Aldrig testat, det verkar vara alldeles för mycket "känsla" som krävs. Iofs är kvalitetskraven inte enorma eftersom det är en källare. Tack för alla svar!!!
 

EmilW

Omega
Jag är lite för skraj för att putsa, tror helt enkelt det är det ärliga svaret :sorry: Aldrig testat, det verkar vara alldeles för mycket "känsla" som krävs. Iofs är kvalitetskraven inte enorma eftersom det är en källare. Tack för alla svar!!!
Förstår att du drar dig för att göra det men du kommer hitta känslan snabbt :)
 

Galaxy

Rolex
Få trådar man blir lika lycklig av, sjukt kul att se folks framsteg. Blir mer och mer sugen på hus (med vänliga hälsningar 21-åring i studentlägenhet)... :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fy fan snart får jag panik alltså. Det går så sanslöst segt att måla. Trots fasadroller så blir det hundratals så små hål i färglagret och det går åt så mycket färg att det kommer kosta 15 tusen att måla källaraset.
IMG_2661.jpg

På högersidan har jag gått efteråt med penseln och "snurrat" in färgen, det verkar vara det enda som funkar. Till vänster i bild ser ni hur det blir med roller.

På nåt sätt har jag ju dessutom tagit fan i båten nu så jag måste fortsätta. :banghead:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Fy fan snart får jag panik alltså. Det går så sanslöst segt att måla. Trots fasadroller så blir det hundratals så små hål i färglagret och det går åt så mycket färg att det kommer kosta 15 tusen att måla källaraset.
IMG_2661.jpg

På högersidan har jag gått efteråt med penseln och "snurrat" in färgen, det verkar vara det enda som funkar. Till vänster i bild ser ni hur det blir med roller.

På nåt sätt har jag ju dessutom tagit fan i båten nu så jag måste fortsätta. :banghead:
Bredspackla innan?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Börjar överväga det. Har dock två farhågor:
-Den färg jag använder (Silikatfärg), funkar det att måla över spackel?
-Hur kommer spackel tåla fukt? Alternativt, vilket spackel ska man använda?

Källaren ligger under huset och är oisolerad och ouppvärmd så det kommer att vara kallt där nere. Dock så är det typ 2 meter grus fyllt runt hela huset så viss isolering ges av det.
 

hollow123

Rolex
Börjar överväga det. Har dock två farhågor:
-Den färg jag använder (Silikatfärg), funkar det att måla över spackel?
-Hur kommer spackel tåla fukt? Alternativt, vilket spackel ska man använda?

Källaren ligger under huset och är oisolerad och ouppvärmd så det kommer att vara kallt där nere. Dock så är det typ 2 meter grus fyllt runt hela huset så viss isolering ges av det.
Puts och sedan silikatfärg är vägen att gå. Fungerar i källarmiljö
Kolla på KEIM som fabrikat med hög diffusionsförmåga.
 

Roxen

Cartier
Börjar överväga det. Har dock två farhågor:
-Den färg jag använder (Silikatfärg), funkar det att måla över spackel?
-Hur kommer spackel tåla fukt? Alternativt, vilket spackel ska man använda?

Källaren ligger under huset och är oisolerad och ouppvärmd så det kommer att vara kallt där nere. Dock så är det typ 2 meter grus fyllt runt hela huset så viss isolering ges av det.

Får jag fråga varför du har 2m grus runt kåken?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tjena panelen!
Jag skall titta på ett hus på söndag och vill gärna höra eran input om vad ni anser är viktigt att tänka på.
https://paxfm.se/norrtorpet4273491hallstahammar

Det jag redan har kommit fram till är att det är viktigt att kolla vattnet och avloppet eftersom det är enskilt. Men hur exakt går jag till väga för det?
Vattnet är godkänt år 2008 (när huset byggdes), skall jag vara skeptisk till det godkännandet idag? Det var ju trotsallt 10 år sedan.

Ett servitut som verkar vara för att bonden skall få komma ut på sin åker vilket inte stör mig ett jota.

Ett stort minus är ju avsaknaden av garage.
Men det stora pluset är all plats att bygga ett monstergarage på!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tjena panelen!
Jag skall titta på ett hus på söndag och vill gärna höra eran input om vad ni anser är viktigt att tänka på.
https://paxfm.se/norrtorpet4273491hallstahammar

Det jag redan har kommit fram till är att det är viktigt att kolla vattnet och avloppet eftersom det är enskilt. Men hur exakt går jag till väga för det?
Vattnet är godkänt år 2008 (när huset byggdes), skall jag vara skeptisk till det godkännandet idag? Det var ju trotsallt 10 år sedan.

Ett servitut som verkar vara för att bonden skall få komma ut på sin åker vilket inte stör mig ett jota.

Ett stort minus är ju avsaknaden av garage.
Men det stora pluset är all plats att bygga ett monstergarage på!
Positivt är att det trots allt finns ett antal sidobyggnader. Dessa kan du "renovera" till att bli garage på ett enklare sätt än att begära bygglov. Nu är det väl utanför detaljplanerat område ändå så det kanske inte är ett jätteproblem.

Vattnet finns ju företag som testar. Kanske begära att säljaren utför ett sådant?

Eftersom huset är från 2008 så är det ju ändå relativt "nytt" men annars är generella saker fukt i torpargrund, kondition på fönster (framförallt takfönster), vitvaror och våtrum. De senare var kanske inte de sexigaste jag sett men de lär nog ändå vara fullt fungerande och fräscha. Skulle bli förvånad annars. Våtrumstapet är ur fuktsynpunkt ofta bättre än kakel+klinker.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Positivt är att det trots allt finns ett antal sidobyggnader. Dessa kan du "renovera" till att bli garage på ett enklare sätt än att begära bygglov. Nu är det väl utanför detaljplanerat område ändå så det kanske inte är ett jätteproblem.

Vattnet finns ju företag som testar. Kanske begära att säljaren utför ett sådant?

Eftersom huset är från 2008 så är det ju ändå relativt "nytt" men annars är generella saker fukt i torpargrund, kondition på fönster (framförallt takfönster), vitvaror och våtrum. De senare var kanske inte de sexigaste jag sett men de lär nog ändå vara fullt fungerande och fräscha. Skulle bli förvånad annars. Våtrumstapet är ur fuktsynpunkt ofta bättre än kakel+klinker.

Ingen av de byggnaderna känns bra nog för det men det finns en liten "verkstadsbyggnad" som verkar ha el och betongplatta så det duger till och börja med.
Utanför detaljplan är en av mina stora krav på hus. Tycker det är idioti.

Jag ska kolla upp det!

Ja det borde ju vara bra detta huset eftersom det är såpass nytt.
Det är ett billigt prefab hus, det syns. Men det är ingenting som stör mig. Jag bryr mig inte så mycket om den biten.
 
Mmm, "puts" är ju ordet som skrämmer mig så jäkla mycket :-/ Ska kolla på Keim, de kanske har några instruktioner som en klåpare som jag förstår.

Nej nej nej,
Glöm att spackla. Det är mycket svårare än att putsa. Det är dyrt och ser ut som skit då man måste ha spacklat typ 10++ år för att behärska det. Vilken klant som helst kan putsa, samt att det är billigt och dessutom specifikt gjort för just ditt ändamål.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som gått från gammal villa i villaområde till nyare radhus? Erfarenheter?
Tänker rent spontant att det blir ett enklare underhåll, blir dyrare att bo, man kommer höra mer från grannarna som bor vägg i vägg.
 
Topp