• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

anru

Cartier
Flyttade från lägenheten i sthlm till hus nu i somras. Var (och är) lite nervös inför den ekonomiska "belastning" som ett hus innebär. Det är ett större dyrare boende där räkningarna inte kommer månadsvis, som de gjorde i lägenheten, och vi har inte satt rutinerna för vår privatekonomi.
Förra ägaren bodde själv. Vi nyinflyttade är en familj på två vuxna och två barn.
Förra ägaren hade en separat varmvattenberedare som han hade urkopplad. Tanken i bergvärmeskåpet räckte för hans behov medan vi, med småbarn, ville ha den inkopplad.
Varmvatten/bergvärmekillen kommer och tittar på prylarna och säger med en gång: det här är bara skit.

:woot:
 

oystercase

Cartier
Mmm, "puts" är ju ordet som skrämmer mig så jäkla mycket :-/ Ska kolla på Keim, de kanske har några instruktioner som en klåpare som jag förstår.

Jag hade slammat det. Blir mycket bättre än rå leca. dessutom är det apenkelt och går blixtrande fort. Man blandar ihop en cementslamma och drar på det med murarborste tills dess att lecaporerna är fyllda. Vill man ha det lite slätare än direkt med borsten kan man filta eller liknande nr det är direkt nypålaggt.
Det blir så tunnt lager så dyrt blir det inte heller. Finjas Grundingsbruk A är billigt (90:-/25kg på Hornbach).

Bra att du har börjat med silikatfärg. Då är det bara att putsa ovanpå. Sedan målar du med slilikatfärg på den slammade färdighärdade

ytan. Kommer gå åt mycket mindre färg.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Någon som gått från gammal villa i villaområde till nyare radhus? Erfarenheter?
Tänker rent spontant att det blir ett enklare underhåll, blir dyrare att bo, man kommer höra mer från grannarna som bor vägg i vägg.

Inte provat att bo, men när jag besökt brorsan som (än sålänge) bor i nytt radhus har jag blivit förvånad hur lite man hör av grannarna. Då är det ändå två våningar som har grannvägg.

Uppväxt i villa och bor ju själv i lägenhet, så har lite svårt med konceptet med grannar så nära inpå utomhus. Känns skumt, även om det är soft med en öl över staketet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte provat att bo, men när jag besökt brorsan som (än sålänge) bor i nytt radhus har jag blivit förvånad hur lite man hör av grannarna. Då är det ändå två våningar som har grannvägg.

Uppväxt i villa och bor ju själv i lägenhet, så har lite svårt med konceptet med grannar så nära inpå utomhus. Känns skumt, även om det är soft med en öl över staketet.
Med rätt grannar är radhus supernice. Småbarn springer mellan husen och leker fritt osv. Barnvakter överallt. Med fel grannar blir det outhärdligt. Fånge i sitt eget hem. Problemet är att det är svårt att veta sånt innan...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Inte provat att bo, men när jag besökt brorsan som (än sålänge) bor i nytt radhus har jag blivit förvånad hur lite man hör av grannarna. Då är det ändå två våningar som har grannvägg.

Uppväxt i villa och bor ju själv i lägenhet, så har lite svårt med konceptet med grannar så nära inpå utomhus. Känns skumt, även om det är soft med en öl över staketet.

Tack! Det blir för dyrt så vi kommer strunta i det.
Hittade däremot ett väldigt intressant hus utanför stan som behöver komplett renovering. Vad kan gå fel med två kids under två år liksom :eek:
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Detta står i besiktningsprotokollet:

Huset har motfyllda ytterväggar där den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd anses vara förbrukad. Underhållsbehov avseende fuktisolering, dränering etc. anses därför föreligga.
Det förekommer utreglade väggar innanför motfyllda ytterväggar, vilket betecknas som en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa väggkonstruktionernas kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning. Se även info på protokollets näst sista sida Pos. 7.


Vad kan det innebära, behöver man ta loss ytterpanelen och göra om fuktspärren?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Detta står i besiktningsprotokollet:

Huset har motfyllda ytterväggar där den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd anses vara förbrukad. Underhållsbehov avseende fuktisolering, dränering etc. anses därför föreligga.
Det förekommer utreglade väggar innanför motfyllda ytterväggar, vilket betecknas som en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa väggkonstruktionernas kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning. Se även info på protokollets näst sista sida Pos. 7.


Vad kan det innebära, behöver man ta loss ytterpanelen och göra om fuktspärren?
Dränera om är nog ett bra första steg om det är fukt iväggarna. Fukthalten borde rimligvus vara uppmätt? Om inte bör man borra igenom innerväggen och mäta mot yttervägg för att få
en uppfattning om det finns fuktskador/fukt i väggarna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Litet budget dagsprojekt :)
- ny badrumsspegel
- Fixboard+ träbets
B5888CC6-DD31-4C38-A4A6-6C9B1B06035F.jpeg
C02946D2-9701-4001-82E7-F51E74BFBC83.jpeg
09F546F6-5948-4CF7-AF20-2E68F0022666.jpeg
97747040-B794-4456-B9B2-16298424CACC.jpeg
A397E528-5673-4DF7-83C6-649BC190ED72.jpeg
12F61C2B-98E1-4428-8F3B-277BD08743E0.jpeg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Detta står i besiktningsprotokollet:

Huset har motfyllda ytterväggar där den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd anses vara förbrukad. Underhållsbehov avseende fuktisolering, dränering etc. anses därför föreligga.
Det förekommer utreglade väggar innanför motfyllda ytterväggar, vilket betecknas som en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa väggkonstruktionernas kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning. Se även info på protokollets näst sista sida Pos. 7.


Vad kan det innebära, behöver man ta loss ytterpanelen och göra om fuktspärren?
Antar att det är källarväggar eller souterräng där den utvändiga platonmattan eller kallasfalten är kass o där det är isolerat o utreglat på insidan , med trä. Isf ska träet o isoleringen tas bort på insidan o utsidan dräneras o sättas Platon eller likn
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack! Det blir för dyrt så vi kommer strunta i det.
Hittade däremot ett väldigt intressant hus utanför stan som behöver komplett renovering. Vad kan gå fel med två kids under två år liksom :eek:
Gör det inte. Lek med barnen under deras första år istället. Jag tycker inte det har varit värt att missa så mycket som jag har gjort och då har det ändå bara handlat om att snygga till och komplettera ett nybygge.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tjena panelen!
Jag skall titta på ett hus på söndag och vill gärna höra eran input om vad ni anser är viktigt att tänka på.
https://paxfm.se/norrtorpet4273491hallstahammar

Det jag redan har kommit fram till är att det är viktigt att kolla vattnet och avloppet eftersom det är enskilt. Men hur exakt går jag till väga för det?
Vattnet är godkänt år 2008 (när huset byggdes), skall jag vara skeptisk till det godkännandet idag? Det var ju trotsallt 10 år sedan.

Ett servitut som verkar vara för att bonden skall få komma ut på sin åker vilket inte stör mig ett jota.

Ett stort minus är ju avsaknaden av garage.
Men det stora pluset är all plats att bygga ett monstergarage på!
Kolla Lexbase innan köp.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Beställde en Woods DS40FS till garaget idag.

Trots två tilluftventiler och en paxfläkt samt värmepump så är det kondens vid fönster samt exv handtaget på dörren. Det efter att ha kört in bilen efter körning i regn. Vill inte veta hur det blir vid snö....

Tar även lång tid för vatten att torka på exv golvet. Är 17-18 grader där inne....
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Beställde en Woods DS40FS till garaget idag.

Trots två tilluftventiler och en paxfläkt samt värmepump så är det kondens vid fönster samt exv handtaget på dörren. Det efter att ha kört in bilen efter körning i regn. Vill inte veta hur det blir vid snö....

Tar även lång tid för vatten att torka på exv golvet. Är 17-18 grader där inne....
Prova att stänga tilluften? Risken är att du drar in fuktig luft utifrån. Dvs du skickar ut torr luft via paxen och drar in fuktig luft via tilluften?
Ventilation bör ju inte vara ett problem om du öppnar garageporten dagligen?
 

D.Trump

Cartier
Detta står i besiktningsprotokollet:

Huset har motfyllda ytterväggar där den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd anses vara förbrukad. Underhållsbehov avseende fuktisolering, dränering etc. anses därför föreligga.
Det förekommer utreglade väggar innanför motfyllda ytterväggar, vilket betecknas som en riskkonstruktion med avseende på fukt- och mikrobiella skador. För att säkert fastställa väggkonstruktionernas kondition och utförande krävs alltid en fortsatt teknisk undersökning. Se även info på protokollets näst sista sida Pos. 7.


Vad kan det innebära, behöver man ta loss ytterpanelen och göra om fuktspärren?
Det betyder spring därifrån.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Har provat det med. Kanske inte gav det tillräckligt med tid. Är ju grymt fuktigt ute för tillfället. Men för att få sinnesro ....

Prova att stänga tilluften? Risken är att du drar in fuktig luft utifrån. Dvs du skickar ut torr luft via paxen och drar in fuktig luft via tilluften?
Ventilation bör ju inte vara ett problem om du öppnar garageporten dagligen?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Dränera om är nog ett bra första steg om det är fukt iväggarna. Fukthalten borde rimligvus vara uppmätt? Om inte bör man borra igenom innerväggen och mäta mot yttervägg för att få
en uppfattning om det finns fuktskador/fukt i väggarna.

Läste lite mer noggrant igår och det behövs dräneras runt källaren. Det reglade på insidan har en fuktkvot på 12% och är förra ägarens bar.


Antar att det är källarväggar eller souterräng där den utvändiga platonmattan eller kallasfalten är kass o där det är isolerat o utreglat på insidan , med trä. Isf ska träet o isoleringen tas bort på insidan o utsidan dräneras o sättas Platon eller likn

Bra analys :) stämmer perfekt. Som jag skriver ovan så är det förra ägarens bar i källaren så den kommer ju att rivas.
Minns jag rätt om du är arkitekt? :)

Gör det inte. Lek med barnen under deras första år istället. Jag tycker inte det har varit värt att missa så mycket som jag har gjort och då har det ändå bara handlat om att snygga till och komplettera ett nybygge.
Ja det är helt klart nackdelen med renoveringsobjekt. Tanken är väl isf att leja ut det stora och göra ytskikt i rum på kvällstid. Har gjort resan att renovera mycket själv i detta huset utan barn och gör inte om det med barn.

Det låter ju klart mycket billigare i slutänden :D

Ja verkligen.
Det betyder spring därifrån.

Haha ja huset är från 30-talet då visst underhåll behövs.
 
  • Like
Reactions: Ako

Ako

Rolex
2-Faktor
F17896E5-079F-4251-A843-4BEAD686B761.jpeg
Läste lite mer noggrant igår och det behövs dräneras runt källaren. Det reglade på insidan har en fuktkvot på 12% och är förra ägarens bar.




Bra analys :) stämmer perfekt. Som jag skriver ovan så är det förra ägarens bar i källaren så den kommer ju att rivas.
Minns jag rätt om du är arkitekt? :)


Ja det är helt klart nackdelen med renoveringsobjekt. Tanken är väl isf att leja ut det stora och göra ytskikt i rum på kvällstid. Har gjort resan att renovera mycket själv i detta huset utan barn och gör inte om det med barn.



Ja verkligen.


Haha ja huset är från 30-talet då visst underhåll behövs.
Ett alt är att isolera dränera väggarna från utsidan o plocka bort trä på insidan.


Man kan även isolera källareväggar från insidan

C08564F5-C936-4906-B71A-8117AB99E2A2.png
 

Bilagor

  • 2A09FC42-9C0F-4E71-A8E1-F4157C3E73D2.png
    2A09FC42-9C0F-4E71-A8E1-F4157C3E73D2.png
    73.5 KB · Visningar: 1

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Läste lite mer noggrant igår och det behövs dräneras runt källaren. Det reglade på insidan har en fuktkvot på 12% och är förra ägarens bar.




Bra analys :) stämmer perfekt. Som jag skriver ovan så är det förra ägarens bar i källaren så den kommer ju att rivas.
Minns jag rätt om du är arkitekt? :)


Ja det är helt klart nackdelen med renoveringsobjekt. Tanken är väl isf att leja ut det stora och göra ytskikt i rum på kvällstid. Har gjort resan att renovera mycket själv i detta huset utan barn och gör inte om det med barn.



Ja verkligen.


Haha ja huset är från 30-talet då visst underhåll behövs.
Vi dränerade om vårt hus med isodränskivor på utsidan och rev gamla träkonstruktioner i källaren. Sen putsade jag upp/lagade upp källarväggarna och målade med murfärg. Satte även in element för att höja temperaturen till ca 18-20 grader. Nu är det torrt och skönt i källaren. Från början kändes det som en jordkällare. Kallt och rått som fan.
 
Topp