Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Norrlänningen, 16 maj 2015.

1. Trulli

Trulli Titan

Hehe... då har jag redan tröttnat på hela huset och flyttat ;)
    Jag tänkte lite som så, att marmor aldrig riktigt går ur tiden. Det har ju hängt med sedan romarna. Det hänger nog mest på inredningen.

cab, CaptainOats och Sonnyboy gillar detta.
  2. MaziK

MaziK Silver

För HEOS-delen så styr jag den via HEOS-appen/Spotify för övrigt så kör jag med Logitech Harmony fjärr eller Maratanz app
    Vad är det för uppsättning du är ute efter?

3. MaziK

MaziK Silver

@Richie har redan svarat :), metallhyllplanet ingick så att säga. Det skall nog inte vara några problem att kapa till, om man vill ha stativet i 10"

Finns andra typer av rack med (i mitt tycke som snyggare), exv https://www.clasohlson.com/se/Väggrack-19"-Deltaco-19-DTSR0204/38-8709

Har köpt till grenuttagen ifrån Kjell

Senast ändrad: 2 januari 2019
    snajgel och Richie gillar detta.
  4. MaziK

MaziK Silver

problemet är inte att jag inte har tillräckligt med grejer att göra, jag "får" inte :D

Micke B och Edin gillar detta.
  5. MaziK

MaziK Silver

Så är det!
    Tycker grymt kul att bygga(lite frustrerande ibland dock :D)

Sonnyboy gillar detta.
  6. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Vem tycker inte det ör frustrerande i mellan åt? Sjukt irriterad på att jag inte hann klart med all figursågning in mot berget på landet men så är det ibland när man har ett jobb att sköta..

Sonnyboy gillar detta.
  7. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

I korta drag har jag en Denon AVR med 5+2 kanaler (tror jag). På nedervåning vill jag ha en mindre TV som är kopplad till 2 högtalare. Detta utgör en zon. Jag vill dessutom ha 2 högtalare i köket, helst med högtalarekabel dragen. Detta utgör zon 2. På ovanvåning vill jag ha en större TV som är kopplad till 2 högtalare som utgör zon 3. Helst vill jag bara ha en AVR men var tv förmodar jag har varsin reciever och varsin apple tv. Det finns en filserver som levererar musik (våra gamla CD som jag har FLAC:at) Jag vet inte riktigt hur jag bäst ska fixa till detta? Vid varje tv finns trådbundet nätverk samt även wifi såklart.

8. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    ANALOGUE, P-A och Hotshot gillar detta.
  9. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag håller på att göra om lilla toan i huset och det är ett hemska kakel där.
    Funderar på ett myntgolv.
    Måste bara få tag på en massa mynt.

Någon som sitter på en hel hög?

10. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Kan lösa. Koppar, utländska, svenskt nickel?

11. Roxen

Roxen Tantal

Från:
    Danderyd
    Riktigt kul idé, hoppas du förverkligar den så vi får se! :)

12. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Fick tyvärr stopp på denna ide av frun...

Men gjorde klart resten iaf!
    Får ta golvet sen :)

Råkade förvisso mörda toasitsen, får byta den i veckan.
    received_282572319121733. received_303582206962697. IMG_20190106_191315_973. received_232043837707670. IMG_20190106_191315_987.

13. demondave

demondave Silver

Kör ändå! Skulle ju passa perfekt där!

Kul att du tar ut svängarna. Ett sånt rum är ju perfekt att gå bananas på, spenderar ju ingen värre tid där. Om men inte surfar Ks på dass, såklar :)

P-A gillar detta.
  14. DiscoPapa

DiscoPapa Silver Premium

Överraska frun med att köpa någon stor lot klockdelar på bukten och limma dit istället :)

C54939ED-92D8-4BCC-9BB0-C738CBCEA132.

Hawk100, P-A och Desmond_Malone gillar detta.
  15. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Som ni har längtat efter mina avundsjukeframkallande bilder!
    Ny lokal för verksamheten, kommer att bli skitbra så fort jag höjt taket, lagat det utsprungliga vass/lerklingingstaket, bytt golv och lagat väggarna. Och flyttat 300 kilo säkerhetsgaller. Och 500 kg kassaskåp. Och elsanerat. Kanske byta en dörr också.
    Just ja, nya montrar också.
    Kastar in en deadline också, nyöppnar 4:e mars.
    IMG_0088.JPG

16. Träff

Träff Brons Friends Of KS

Från:
    Gryt
    300 kilo säkerhetsgaller och 500 kg kassaskåp, bygger du ks egna och nya bankvalv?

Strindberg gillar detta.
  17. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Jobbar med smycken. Kommer av förklarliga skäl inte lägga upp bilder på säkerhetsdetaljer, men lite "vanlig" renovering ska vi väl hinna med.

alfgren gillar detta.
  18. Träff

Träff Brons Friends Of KS

Från:
    Gryt
    Pfft, jag hoppades verkligen på ks egna valv! Om du vill byta bransch tror jag på den idén ;)
    Nee det förstår jag!

Senast ändrad: 9 januari 2019
  19. kvantfysik

kvantfysik Titan

Från:
    Göteborg
    Mitt tips är att behålla toasitsen som den är. Unik, spännande design och extremt praktiskt att inte behöva lyfta på toalocket när man ska göra nr.1 (eller ens nr.2 för den modige).

20. DiscoPapa

DiscoPapa Silver Premium

Börjar bli skapligt less på att förra ägaren valde att installera dessa balkongdörrar i aluminium. Leder kylan extremt ”bra” så får köra elementen max på vintern. Dessutom rätt fula.

Tar gärna tips på alternativa dörrar som kan ge mig så mycket glas som möjligt. Gluggen är 223 cm bred och 220 cm hög.

Senast ändrad: 31 januari 2019
    Sistakvarten gillar detta.
  21. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Silver

Najs,
    Jag känner hur ångesten och stressen kommer krypande. Jag har haft hyresfastighet med hyresgäster där jag själv utförde alla anpassningar och ombyggnationer.

Som en polare till mig sa,

Akustikundertak är bra, där ovanför är allt tillåtet. :D

alfgren gillar detta.
  22. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    Hörrni, nu är det fan vitt på väggarna! Med facit i hand skulle jag förstås börjat putsa mycket tidigare men jag ska villigt erkänna att det kändes en smula avskräckande, jag var rädd att det skulle bli dåligt och ramla ner om man gjorde fel. Det gjorde det inte och även om jag förstås inte är någon form av expert nu så gick det i alla fall MYCKET fortare att putsa och måla än att måla direkt på lecan. Visst tog det lite tid att putsa men den stora skillnaden var att det var roligt ;-)
    IMG_2921.
    Lyckligtvis ser man inte skillnaden i yta på lite avstånd, är inget man tänker på.
    J34Q7rYWTVulyzlzQHYACQ.

Nu är det antagligen dags att ta tag i nästa huvudvärk nere i garaget. Har vi någon som har koll på värme/kyla kanske här?
    Jag har den här lilla göken i garaget som inte är inkopplad, vad ska jag värme upp golvvärmen med lämpligast?
    fullsizeoutput_a74.
    I huset finns en Nibe 730, kan den användas för att värma källaren med? Det känns dock som att den har det kämpigt nog att hålla huset varmt. Används ju både för uppvärmning och för varmvatten.

Är det bättre att skaffa en egen uppvärmning till garaget? Vad i så fall? Har inte tänkt att ha det varmare än sig 15 grader i garaget, det blir sällan kallare än 7-8 grader naturligt. Vill dock helst få igång golvvärmen eftersom smältvattnet från bilarna lägger sig i pölar (nej jag installerade ingen golvbrunn, största misstaget i hela bygget).

Vatten/vatten värmepump?
    Elpatron?

Empa, Edin, EmilW och 2 andra gillar detta.
  23. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

Gott jobbat där @alfgren Jag har en liknande situation som dig med en frånluftsvärmepump som vi begär för mycket av, i alla fall innan vi installerade en luft/vatten värmepump till garaget. Mitt råd är att inte utkräva mer från din Nibe750 utan ta istället och placera en luft/vatten på utsidan av huset om du har en bra plats. Vi kör med en Mitsubishi 5kW men jag tror också att Daikine är bra. Då följer frågan om du ska ha vatten i ledningen mellan innerdel/ytterdel eller om du ska köra med kylmedel. Det beror på hur långt norr du bor och hur rädd du är för frysskador vid eventuellt strömavbrott. Kör du kylmedium måste en certifierad kyltekniker göra installationen, annars kan en rörläggare fixa biffen. Det är alltså också en prisfråga. Detta kan kosta dig en 60-70 lax med installation. Kolla med polarpumpen!

Thunell gillar detta.
  24. alfgren

alfgren Silver

Från:
    Stockholm
    60-70 är för mycket :( Då moppar jag hellre upp pölarna de tre månader om året det handlar om. :oops:

25. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

Ett billigare alternativ är såklart en luftavfuktare, lite dyrare en luft/luft men då kan du inte använda dina fina rör i plattan...

26. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Silver

Montera bara en elpanna. Payoff-tiden på en LUft-vatten är mycket lång om det är ett mindre garage såsom ditt som ska värmas upp.

Med golvvärme behöver du inte ha direkt varmt för att det ändå ska lännas helt ok.

Kostar från ca 6-7tkr.

Säg att ditt garage kräver 5000kwh/år direktverkande. Elpriset ligger runt 60öre/kwh vilket ger en kostnad på 2900:-

Montera en LVP så har du ett realistiskt COP på 2,5 sett över året (reklamen är inte korrekt på dessa), då snackar vi ca 2000kwh, vilket då kostar 1160:-

Elpannan kostar då 1740:- mer per år, villet innebär att luft/vatten-pumpen måste fungera i styvt 37 år innan du går +/- 0, och den kommer med 100% säkerhet inte att fungera så länge. Elpannan däremot kommer med största sannolikhet att fungera i 40 år om du väljer ett kvalitetsfabrikat. :)

Senast ändrad: 11 januari 2019
    rdianat och alfgren gillar detta.
  27. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

Innan luft/vatten pumpen körde vi med en Elomin elpanna som finns billigt på blocket.

28. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Silver

Samt att elpannan är ljudlös, liten, behöver ingen utomhusenhet, ingen avfrostning osv

rdianat gillar detta.
  29. Sonnyboy

Sonnyboy Tantal

Men låt oss inte förneka att det är lite som att pissa i sängen...

Roddan gillar detta.
  30. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Sent svar:
    De använde masonit i stället för takpapp då de lagade tak, för att undvika att pappen fick skador av materialet under, särskilt då det var mycket spikskallar, till exempel då det var spåntak under teglet.