• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Betyder denna snygga omplacering att du endast styr din Marantz genom Heos appen? Det kan i så fall vara en schysst lösning för mig i framtiden så att jag eventuellt slipper att ha två AVRer.
För HEOS-delen så styr jag den via HEOS-appen/Spotify för övrigt så kör jag med Logitech Harmony fjärr eller Maratanz app
Vad är det för uppsättning du är ute efter?
 
Senast ändrad:
För HEOS-delen så styr jag den via HEOS-appen/Spotify för övrigt så kör jag med Logitech Harmony fjärr eller Maratanz app
Vad är det för uppsättning du är ute efter?
I korta drag har jag en Denon AVR med 5+2 kanaler (tror jag). På nedervåning vill jag ha en mindre TV som är kopplad till 2 högtalare. Detta utgör en zon. Jag vill dessutom ha 2 högtalare i köket, helst med högtalarekabel dragen. Detta utgör zon 2. På ovanvåning vill jag ha en större TV som är kopplad till 2 högtalare som utgör zon 3. Helst vill jag bara ha en AVR men var tv förmodar jag har varsin reciever och varsin apple tv. Det finns en filserver som levererar musik (våra gamla CD som jag har FLAC:at) Jag vet inte riktigt hur jag bäst ska fixa till detta? Vid varje tv finns trådbundet nätverk samt även wifi såklart.
 
Någon erfarenhet från microcement? Funderar på att piffa till ett badrum där jag inte orkar riva allt bara för att en del kakel är fula.
http://cmentdesign.se/
https://www.instagram.com/cmentdesign/

Microcement.png
 
Fick tyvärr stopp på denna ide av frun...

Men gjorde klart resten iaf!
Får ta golvet sen :)

Råkade förvisso mörda toasitsen, får byta den i veckan.
received_282572319121733.jpeg
received_303582206962697.jpeg
IMG_20190106_191315_973.jpg
received_232043837707670.jpeg
IMG_20190106_191315_987.jpg

Kör ändå! Skulle ju passa perfekt där!

Kul att du tar ut svängarna. Ett sånt rum är ju perfekt att gå bananas på, spenderar ju ingen värre tid där. Om men inte surfar Ks på dass, såklar :)
 
  • Like
Reactions: P-A
Som ni har längtat efter mina avundsjukeframkallande bilder!
Ny lokal för verksamheten, kommer att bli skitbra så fort jag höjt taket, lagat det utsprungliga vass/lerklingingstaket, bytt golv och lagat väggarna. Och flyttat 300 kilo säkerhetsgaller. Och 500 kg kassaskåp. Och elsanerat. Kanske byta en dörr också.
Just ja, nya montrar också.
Kastar in en deadline också, nyöppnar 4:e mars.
IMG_0088.JPG
 
Som ni har längtat efter mina avundsjukeframkallande bilder!
Ny lokal för verksamheten, kommer att bli skitbra så fort jag höjt taket, lagat det utsprungliga vass/lerklingingstaket, bytt golv och lagat väggarna. Och flyttat 300 kilo säkerhetsgaller. Och 500 kg kassaskåp. Och elsanerat. Kanske byta en dörr också.
Just ja, nya montrar också.
Kastar in en deadline också, nyöppnar 4:e mars.
IMG_0088.JPG
300 kilo säkerhetsgaller och 500 kg kassaskåp, bygger du ks egna och nya bankvalv?
 
Fick tyvärr stopp på denna ide av frun...

Men gjorde klart resten iaf!
Får ta golvet sen :)

Råkade förvisso mörda toasitsen, får byta den i veckan.
Bilder
Mitt tips är att behålla toasitsen som den är. Unik, spännande design och extremt praktiskt att inte behöva lyfta på toalocket när man ska göra nr.1 (eller ens nr.2 för den modige).
 
Börjar bli skapligt less på att förra ägaren valde att installera dessa balkongdörrar i aluminium. Leder kylan extremt ”bra” så får köra elementen max på vintern. Dessutom rätt fula.

Tar gärna tips på alternativa dörrar som kan ge mig så mycket glas som möjligt. Gluggen är 223 cm bred och 220 cm hög.
 
Senast ändrad:
Som ni har längtat efter mina avundsjukeframkallande bilder!
Ny lokal för verksamheten, kommer att bli skitbra så fort jag höjt taket, lagat det utsprungliga vass/lerklingingstaket, bytt golv och lagat väggarna. Och flyttat 300 kilo säkerhetsgaller. Och 500 kg kassaskåp. Och elsanerat. Kanske byta en dörr också.
Just ja, nya montrar också.
Kastar in en deadline också, nyöppnar 4:e mars.
IMG_0088.JPG

Najs,
Jag känner hur ångesten och stressen kommer krypande. Jag har haft hyresfastighet med hyresgäster där jag själv utförde alla anpassningar och ombyggnationer.

Som en polare till mig sa,

Akustikundertak är bra, där ovanför är allt tillåtet. :D
 
Hörrni, nu är det fan vitt på väggarna! Med facit i hand skulle jag förstås börjat putsa mycket tidigare men jag ska villigt erkänna att det kändes en smula avskräckande, jag var rädd att det skulle bli dåligt och ramla ner om man gjorde fel. Det gjorde det inte och även om jag förstås inte är någon form av expert nu så gick det i alla fall MYCKET fortare att putsa och måla än att måla direkt på lecan. Visst tog det lite tid att putsa men den stora skillnaden var att det var roligt ;-)
IMG_2921.jpeg

Lyckligtvis ser man inte skillnaden i yta på lite avstånd, är inget man tänker på.
J34Q7rYWTVulyzlzQHYACQ.jpg


Nu är det antagligen dags att ta tag i nästa huvudvärk nere i garaget. Har vi någon som har koll på värme/kyla kanske här?
Jag har den här lilla göken i garaget som inte är inkopplad, vad ska jag värme upp golvvärmen med lämpligast?
fullsizeoutput_a74.jpeg

I huset finns en Nibe 730, kan den användas för att värma källaren med? Det känns dock som att den har det kämpigt nog att hålla huset varmt. Används ju både för uppvärmning och för varmvatten.

Är det bättre att skaffa en egen uppvärmning till garaget? Vad i så fall? Har inte tänkt att ha det varmare än sig 15 grader i garaget, det blir sällan kallare än 7-8 grader naturligt. Vill dock helst få igång golvvärmen eftersom smältvattnet från bilarna lägger sig i pölar (nej jag installerade ingen golvbrunn, största misstaget i hela bygget).

Vatten/vatten värmepump?
Elpatron?
 
Hörrni, nu är det fan vitt på väggarna! Med facit i hand skulle jag förstås börjat putsa mycket tidigare men jag ska villigt erkänna att det kändes en smula avskräckande, jag var rädd att det skulle bli dåligt och ramla ner om man gjorde fel. Det gjorde det inte och även om jag förstås inte är någon form av expert nu så gick det i alla fall MYCKET fortare att putsa och måla än att måla direkt på lecan. Visst tog det lite tid att putsa men den stora skillnaden var att det var roligt ;-)
IMG_2921.jpeg

Lyckligtvis ser man inte skillnaden i yta på lite avstånd, är inget man tänker på.
J34Q7rYWTVulyzlzQHYACQ.jpg


Nu är det antagligen dags att ta tag i nästa huvudvärk nere i garaget. Har vi någon som har koll på värme/kyla kanske här?
Jag har den här lilla göken i garaget som inte är inkopplad, vad ska jag värme upp golvvärmen med lämpligast?
fullsizeoutput_a74.jpeg

I huset finns en Nibe 730, kan den användas för att värma källaren med? Det känns dock som att den har det kämpigt nog att hålla huset varmt. Används ju både för uppvärmning och för varmvatten.

Är det bättre att skaffa en egen uppvärmning till garaget? Vad i så fall? Har inte tänkt att ha det varmare än sig 15 grader i garaget, det blir sällan kallare än 7-8 grader naturligt. Vill dock helst få igång golvvärmen eftersom smältvattnet från bilarna lägger sig i pölar (nej jag installerade ingen golvbrunn, största misstaget i hela bygget).

Vatten/vatten värmepump?
Elpatron?
Gott jobbat där @alfgren Jag har en liknande situation som dig med en frånluftsvärmepump som vi begär för mycket av, i alla fall innan vi installerade en luft/vatten värmepump till garaget. Mitt råd är att inte utkräva mer från din Nibe750 utan ta istället och placera en luft/vatten på utsidan av huset om du har en bra plats. Vi kör med en Mitsubishi 5kW men jag tror också att Daikine är bra. Då följer frågan om du ska ha vatten i ledningen mellan innerdel/ytterdel eller om du ska köra med kylmedel. Det beror på hur långt norr du bor och hur rädd du är för frysskador vid eventuellt strömavbrott. Kör du kylmedium måste en certifierad kyltekniker göra installationen, annars kan en rörläggare fixa biffen. Det är alltså också en prisfråga. Detta kan kosta dig en 60-70 lax med installation. Kolla med polarpumpen!
 
Gott jobbat där @alfgren Jag har en liknande situation som dig med en frånluftsvärmepump som vi begär för mycket av, i alla fall innan vi installerade en luft/vatten värmepump till garaget. Mitt råd är att inte utkräva mer från din Nibe750 utan ta istället och placera en luft/vatten på utsidan av huset om du har en bra plats. Vi kör med en Mitsubishi 5kW men jag tror också att Daikine är bra. Då följer frågan om du ska ha vatten i ledningen mellan innerdel/ytterdel eller om du ska köra med kylmedel. Det beror på hur långt norr du bor och hur rädd du är för frysskador vid eventuellt strömavbrott. Kör du kylmedium måste en certifierad kyltekniker göra installationen, annars kan en rörläggare fixa biffen. Det är alltså också en prisfråga. Detta kan kosta dig en 60-70 lax med installation. Kolla med polarpumpen!
60-70 är för mycket :( Då moppar jag hellre upp pölarna de tre månader om året det handlar om. :oops:
 
Montera bara en elpanna. Payoff-tiden på en LUft-vatten är mycket lång om det är ett mindre garage såsom ditt som ska värmas upp.

Med golvvärme behöver du inte ha direkt varmt för att det ändå ska lännas helt ok.

Kostar från ca 6-7tkr.

Säg att ditt garage kräver 5000kwh/år direktverkande. Elpriset ligger runt 60öre/kwh vilket ger en kostnad på 2900:-

Montera en LVP så har du ett realistiskt COP på 2,5 sett över året (reklamen är inte korrekt på dessa), då snackar vi ca 2000kwh, vilket då kostar 1160:-

Elpannan kostar då 1740:- mer per år, villet innebär att luft/vatten-pumpen måste fungera i styvt 37 år innan du går +/- 0, och den kommer med 100% säkerhet inte att fungera så länge. Elpannan däremot kommer med största sannolikhet att fungera i 40 år om du väljer ett kvalitetsfabrikat. :)
 
Senast ändrad:
Slutade man inte med undertak av masonit nånstans 1990? Alla takläggare jag pratade med i förra huset (som hade sådant undertak) ville riva bort det och sätta råspont och papp istället. Spontant känns det som en mer robust lösning.

tar det 8 veckor för dem att göra det där? måste vara något fel....
varför inte köra med råspontsluckor, papp och läkt ?

Är det fel på övriga delar av masoniten?

Åtta veckor är väldigt lång tid, bör avverkas på 3v om man är ett par gubbs. Förstår dock inte vad masoniten skall användas till?

Sent svar:
De använde masonit i stället för takpapp då de lagade tak, för att undvika att pappen fick skador av materialet under, särskilt då det var mycket spikskallar, till exempel då det var spåntak under teglet.
 
Tillbaka
Topp