• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

image.jpg
Hej där alla kunniga KS vänner.

Ska renovera lite i tvättstugan, ska bli ett sovrum/pojkrum.

Nu till min fråga: Jag behöver spottar i taket men vill inte riva ner skiten. Vad göra????
 
Stiligt jobbat alfgren!!
Ser ju riktigt bra ut! Vad gäller värmen tror jag du hört de bästa alternativen från Norrlänningen och Sonnyboy. Känns lite bakvänt att inte ha det kopplat till samma system som huset från start men då jag fattat det som att ni byggde nytt men det finns säkerligen en bra anledning.
 
Kan ju inte riktigt det här så ta min input med en nypa salt. Är det inte riskabelt med trä dikt an källarvägg? Tänker mögelrisk.
Leca ska ju inte transportera fukt men det kanske man ska ta med en nypa salt. Tänker lite som @Norrlänningen , tar det tillräckligt lång tid bara så är det inget problem:D Det är inte jord bakom källarväggen utan återfyllt grus och sten, förhoppningsvis ska mängden fukt vara lugn.:angel:
 
Montera bara en elpanna. Payoff-tiden på en LUft-vatten är mycket lång om det är ett mindre garage såsom ditt som ska värmas upp.

Med golvvärme behöver du inte ha direkt varmt för att det ändå ska lännas helt ok.

Kostar från ca 6-7tkr.

Säg att ditt garage kräver 5000kwh/år direktverkande. Elpriset ligger runt 60öre/kwh vilket ger en kostnad på 2900:-

Montera en LVP så har du ett realistiskt COP på 2,5 sett över året (reklamen är inte korrekt på dessa), då snackar vi ca 2000kwh, vilket då kostar 1160:-

Elpannan kostar då 1740:- mer per år, villet innebär att luft/vatten-pumpen måste fungera i styvt 37 år innan du går +/- 0, och den kommer med 100% säkerhet inte att fungera så länge. Elpannan däremot kommer med största sannolikhet att fungera i 40 år om du väljer ett kvalitetsfabrikat. :)
Ja lite så tänker jag också. Om 37 år så bor jag inte här ändå sannolikt.
Skulle du kunna rekommendera ett kvalitetsfabrikat? Vill gärna ha lite koll innan jag börjar fråga runt, risken är alltid annars att man rekommenderas det som leverantören har bäst marginal på :mad:
 
Jag hade häftat fast plast på den sidan som är dikt an väggen/ lagt plastdistanser :)
Plast är lurigt. Vissa skriker ju i högan sky "det ska vara diffusionsöppet överallt i källare!" så jag vet inte. Tänker att inklädningen är ju enbart estetisk, behöver det rivas ned om 20 år så är det inte hela världen. Vill bara slippa se rören.
 
Plast är lurigt. Vissa skriker ju i högan sky "det ska vara diffusionsöppet överallt i källare!" så jag vet inte. Tänker att inklädningen är ju enbart estetisk, behöver det rivas ned om 20 år så är det inte hela världen. Vill bara slippa se rören.
Det blir en sådan liten mängd plast och inget ''tätt'' skikt så det hade troligtvis inte gjort så mycket :)
 
Åka och kolla på hus imorgon. 82kvm hus och 83kvm garage, perfekt kombo!

Allting ser bra ut enligt besiktnignsprotokollet förutom 2 punkter.

1: radon. 510bq/kvm uppmätt 1996,ny mätning pågår så jag skall höra imorgon om när den är klar.
Jag är inte särskilt nojig över detta (det är i källaren) eftersom det finns stora avdrag att göra på detta samt så bor man inte I källaren.
Men huset är byggt 1935 och min plan är att åtgärda det om det blir detta hus. Men frågan är bör jag vara orolig för blåbetong? Eftersom då blir det ju genast jobbigare.
Beskrivningen på huset säger betonghålsten men mäklare är som dom är så det är knappast någon garanti. Jag har aldrig sett varken eller, kan jag ta reda på det på ett enkelt sätt?

2: Våtutrymmen.
"Brunnsduk/klämring saknas I golvbrunnen. Tätskikt saknas."
Det är inte nyrenoverade våtutrymmen. Ser minst ut att vara 15 år gamla (ska fråga om det). Betyder det att det inte är gjort efter dagens branschregler eller betyder det att det är bokstavligen felaktigt gjort? Stor skillnad eftersom det som var OK förr är ju inte OK idag även fast det fungerade.
Vill någon förklara detta för mig? Svårt för er att veta dock utan att veta exakt hur detta ser ut men jag har ingen bild på det tyvärr.
 
1: radon. 510bq/kvm uppmätt 1996,ny mätning pågår så jag skall höra imorgon om när den är klar.
Jag är inte särskilt nojig över detta (det är i källaren) eftersom det finns stora avdrag att göra på detta samt så bor man inte I källaren.
Men huset är byggt 1935 och min plan är att åtgärda det om det blir detta hus. Men frågan är bör jag vara orolig för blåbetong? Eftersom då blir det ju genast jobbigare.
Beskrivningen på huset säger betonghålsten men mäklare är som dom är så det är knappast någon garanti. Jag har aldrig sett varken eller, kan jag ta reda på det på ett enkelt sätt?

Vi flyttade in i ett hus med ca 580bq/kvm, frugan var skitnojig (gravid då) och ville knappt vara i huset. Men jag tänkte att tanten som bott i huset sedan 1963 klarat sig så borde vi klara några dagar. Ska tilläggas att de satt igen all ventilation så den var obefintlig. Vi tog OBM som gjorde en korttidsmätning och en åtgärdsrapport.
Fick förslag på FTX ventilation som vi godtog, det kostade ca 72k med ROT. En-plan med väldigt tillgänglig vind gjorde att montören behövde ca 2 dagar på sig så var han klar. Nu ligger vi precis under 200bq/kvm. Ett annat plus var att all unken doft försvann, vi har även mindre spindlar än förut.
Kommer jag ihåg rätt så kom 90% av radonet hos oss från väggarna (blåbetong) och 10% från marken.

Är det i en källare (ska du vara där nere mycket så kanske man kan ventilera på ett billigare sätt än FTX.
Radonet man får i sig är små partiklar som kommer från väggen ut i luften, när de kommer i luften så dör dom och fastnar på kläder åker runt i luften osv. Har man bra ventilation så åker de ut innan man hinner svälja dom.
 
Vi flyttade in i ett hus med ca 580bq/kvm, frugan var skitnojig (gravid då) och ville knappt vara i huset. Men jag tänkte att tanten som bott i huset sedan 1963 klarat sig så borde vi klara några dagar. Ska tilläggas att de satt igen all ventilation så den var obefintlig. Vi tog OBM som gjorde en korttidsmätning och en åtgärdsrapport.
Fick förslag på FTX ventilation som vi godtog, det kostade ca 72k med ROT. En-plan med väldigt tillgänglig vind gjorde att montören behövde ca 2 dagar på sig så var han klar. Nu ligger vi precis under 200bq/kvm. Ett annat plus var att all unken doft försvann, vi har även mindre spindlar än förut.
Kommer jag ihåg rätt så kom 90% av radonet hos oss från väggarna (blåbetong) och 10% från marken.

Är det i en källare (ska du vara där nere mycket så kanske man kan ventilera på ett billigare sätt än FTX.
Radonet man får i sig är små partiklar som kommer från väggen ut i luften, när de kommer i luften så dör dom och fastnar på kläder åker runt i luften osv. Har man bra ventilation så åker de ut innan man hinner svälja dom.

Tack för svar! Min fru är också gravid och lite smått nojjig,men inte så farligt.
Jag tänker precis som du samt att förr var gränsen 400bq/kvm. Så det kan ju knappast vara livsfarligt med över 500 någon timme här och där. Men bor man i det året om så är det nog någonting helt annat.
Förhoppningsvis behövs inte en så stor insats som FTX i detta då det blir snabbt dyrt.
Källaren kommer användas för bastu, dusch, tvätt och gästrum isåfall. Så säg max någon timme per dag i genom snitt, då räknat rätt högt.
Verkar vara 50% avdrag up till 25000kr på radon sanering nu också vilket är väldigt bra.
Vet dock ej hur resterande våningar är.
En punkt i besiktningen är bristfällig till-luft ventilation i huset i allmänhet. Så med det kanske värdena blir mycket bättre bara där.
Men jag kan inget om detta så jag gissar bara...
 
Vi flyttade in i ett hus med ca 580bq/kvm, frugan var skitnojig (gravid då) och ville knappt vara i huset. Men jag tänkte att tanten som bott i huset sedan 1963 klarat sig så borde vi klara några dagar. Ska tilläggas att de satt igen all ventilation så den var obefintlig. Vi tog OBM som gjorde en korttidsmätning och en åtgärdsrapport.
Fick förslag på FTX ventilation som vi godtog, det kostade ca 72k med ROT. En-plan med väldigt tillgänglig vind gjorde att montören behövde ca 2 dagar på sig så var han klar. Nu ligger vi precis under 200bq/kvm. Ett annat plus var att all unken doft försvann, vi har även mindre spindlar än förut.
Kommer jag ihåg rätt så kom 90% av radonet hos oss från väggarna (blåbetong) och 10% från marken.

Är det i en källare (ska du vara där nere mycket så kanske man kan ventilera på ett billigare sätt än FTX.
Radonet man får i sig är små partiklar som kommer från väggen ut i luften, när de kommer i luften så dör dom och fastnar på kläder åker runt i luften osv. Har man bra ventilation så åker de ut innan man hinner svälja dom.
Ang spindlarna så avskyr väl de radon och man brukar säga att fördelen med mycket spindlar är att huset inte har problem radon? Kanske är en råttan i pizzan-skröna :)
 
Tack för svar! Min fru är också gravid och lite smått nojjig,men inte så farligt.
Jag tänker precis som du samt att förr var gränsen 400bq/kvm. Så det kan ju knappast vara livsfarligt med över 500 någon timme här och där. Men bor man i det året om så är det nog någonting helt annat.
Förhoppningsvis behövs inte en så stor insats som FTX i detta då det blir snabbt dyrt.
Källaren kommer användas för bastu, dusch, tvätt och gästrum isåfall. Så säg max någon timme per dag i genom snitt, då räknat rätt högt.
Verkar vara 50% avdrag up till 25000kr på radon sanering nu också vilket är väldigt bra.
Vet dock ej hur resterande våningar är.
En punkt i besiktningen är bristfällig till-luft ventilation i huset i allmänhet. Så med det kanske värdena blir mycket bättre bara där.
Men jag kan inget om detta så jag gissar bara...

Vi har en granne (samma hustyp) som är sjuksköterska, hon har inte åtgärdat någonting, men hon frågade en lungläkare för några år sen sa hon om han hört om fall med cancer och radon och det hade han inte så det räckte för henne.
Nej någon timme här och där borde inte vara något problem, har man lite textilier och vädrar lite innan så borde det mesta flyga ut (små partiklar som åker runt i luften, tänk damm fast mindre).
Vi hade inte avdrag tyvärr när vi gjorde det, men i efterhand var det värt det. Skönt att kunna dra på fläkten lite extra när man mycket folk i huset. Det är oftast fräsh luft. Är det -20 ute så blåser det väl in runt 13-14c när utluften är 20c.

Bra ventilation i allmänhet skadar ju absolut inte.
 
Åka och kolla på hus imorgon. 82kvm hus och 83kvm garage, perfekt kombo!

Allting ser bra ut enligt besiktnignsprotokollet förutom 2 punkter.

1: radon. 510bq/kvm uppmätt 1996,ny mätning pågår så jag skall höra imorgon om när den är klar.
Jag är inte särskilt nojig över detta (det är i källaren) eftersom det finns stora avdrag att göra på detta samt så bor man inte I källaren.
Men huset är byggt 1935 och min plan är att åtgärda det om det blir detta hus. Men frågan är bör jag vara orolig för blåbetong? Eftersom då blir det ju genast jobbigare.
Beskrivningen på huset säger betonghålsten men mäklare är som dom är så det är knappast någon garanti. Jag har aldrig sett varken eller, kan jag ta reda på det på ett enkelt sätt?

2: Våtutrymmen.
"Brunnsduk/klämring saknas I golvbrunnen. Tätskikt saknas."
Det är inte nyrenoverade våtutrymmen. Ser minst ut att vara 15 år gamla (ska fråga om det). Betyder det att det inte är gjort efter dagens branschregler eller betyder det att det är bokstavligen felaktigt gjort? Stor skillnad eftersom det som var OK förr är ju inte OK idag även fast det fungerade.
Vill någon förklara detta för mig? Svårt för er att veta dock utan att veta exakt hur detta ser ut men jag har ingen bild på det tyvärr.
1. Beror lite på hur källaren ser ut och huruvida den är inredd eller ej. Enklast möjliga är ju såklart att sätta in några ventiler och göra en mätning därefter.
Är den inte inredd hade jag annars satsat på ett billigt alternativ t.ex. en sorptionsavfuktare för att både få liftomsättning och en relativt torr källare. Om den är inredd är ett FTX-system lämpligast och beroende på hur huset ser ut och hur lätt/svårt det är att ta sig fram med kanaler bör du överväga att köra FTX i hela huset.
2. Har för mig att det kravet kom 1992 så är det äldre än så har det troligtvis utförts enligt gällande branschregler.
 
1. Beror lite på hur källaren ser ut och huruvida den är inredd eller ej. Enklast möjliga är ju såklart att sätta in några ventiler och göra en mätning därefter.
Är den inte inredd hade jag annars satsat på ett billigt alternativ t.ex. en sorptionsavfuktare för att både få liftomsättning och en relativt torr källare. Om den är inredd är ett FTX-system lämpligast och beroende på hur huset ser ut och hur lätt/svårt det är att ta sig fram med kanaler bör du överväga att köra FTX i hela huset.
2. Har för mig att det kravet kom 1992 så är det äldre än så har det troligtvis utförts enligt gällande branschregler.

Inredd källare.
Eller ja... Lite furupaneler, målade väggar och okej golv. Typ så bara.
Blir det FTX som behövs så snackar vi rätt mycket pengar. Men vi räknar på FTX och allt billigare än så kan anse vara bra. FTX bör väl vara "Worst case scenario" men behövs det så behövs det ju. Inget snack om saken.

Visningen är om 1 timme så ska fråga lite om när våtutrymmen är gjorda men tror definitivt iallafall ena duschen är nyare.
Duschen I bastun är nog äldre än 92 rent visuellt.
 
Det blir en sådan liten mängd plast och inget ''tätt'' skikt så det hade troligtvis inte gjort så mycket :)
Nä precis. Ett litet mellanläge med plast bara precis där regeln ligger an mot väggen hindrar trät att suga fukt från lecan men du har ändå en diffusionsöppen konstruktion.

Sätt även in ventilationsgaller i varje ände på din "rörlåda" så du får luftcirkulation och vädrar ut ev fukt som vandrar in från Lecan. Bäst är om du kan ha långt nere i ena ändan och högt i andra så du får självcirkulation.
 
Vi flyttade in i ett hus med ca 580bq/kvm, frugan var skitnojig (gravid då) och ville knappt vara i huset. Men jag tänkte att tanten som bott i huset sedan 1963 klarat sig så borde vi klara några dagar. Ska tilläggas att de satt igen all ventilation så den var obefintlig. Vi tog OBM som gjorde en korttidsmätning och en åtgärdsrapport.
Fick förslag på FTX ventilation som vi godtog, det kostade ca 72k med ROT. En-plan med väldigt tillgänglig vind gjorde att montören behövde ca 2 dagar på sig så var han klar. Nu ligger vi precis under 200bq/kvm. Ett annat plus var att all unken doft försvann, vi har även mindre spindlar än förut.
Kommer jag ihåg rätt så kom 90% av radonet hos oss från väggarna (blåbetong) och 10% från marken.

Är det i en källare (ska du vara där nere mycket så kanske man kan ventilera på ett billigare sätt än FTX.
Radonet man får i sig är små partiklar som kommer från väggen ut i luften, när de kommer i luften så dör dom och fastnar på kläder åker runt i luften osv. Har man bra ventilation så åker de ut innan man hinner svälja dom.

Hög Radonhalt är inget man ska ta lätt på. Är den hög radonsanera tills du når så lpg halt som möjligt. Gränsvärdena är dessutom rätt högt satta eftersom vissa delar av landet med mycket radon i berggrunden annars skulle vara obebyggbara.

Radon är en gas och inga partiklar. Den sönderfaller radioaktivt och skickar ut alfa partiklar. Dessa är vanligtvis ofarliga eftersom de stoppas av huden. Då radon är en gas så andas man dock in den och sönderfaller radonatomen så träffar alfapartikeln (samma sak som radioaktiv alfastrålning) slemhinnan innuti lungan. Där finns inte samma skydd som i huden och man får cell mutationer som kan orsaka cancer. Huruvida man får cancer eller inte beror på allt från ärftliga faktorer till exponeringstid och koncentrationen och ren slump. Helt irrelevant om föregående ägare levde till de blev 110år.
Eftersom det bara påverkar lungorna så är det helt ofarligt för ofödda barn. Däremot är mindre barn känsligare än vuxna.
Radonsanera om det är för högt. Det ända som hjälper är att få ner halterna i luften. Punkt.
 
Tillbaka
Topp