• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Stiligt värre må jag säga!!!
En fråga jag fick var dock varför ni satt masonit nertill mellan listerna? Enklare/billigare än att spacka?
Ville få samma yta som på trälisterna ovan och under. Testade lite med att måla direkt på väggen efter att ha spacklat men det såg inte bra ut. Testade också med playwood men det bästa resultatet var MDF.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ville få samma yta som på trälisterna ovan och under. Testade lite med att måla direkt på väggen efter att ha spacklat men det såg inte bra ut. Testade också med playwood men det bästa resultatet var MDF.
Intressant! Jag ska göra exakt samma manöver på butiken, i både golv och tak. Så det är mdf alltså? Spacklade du eller skruvade (sköt?) du den helt enkelt enkelt där listerna ska täcka? Tunn eller tjock mdf?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför inte bara spray-måla hela väggen, rören blir i princip osynliga?
Det är rätt mycket junk där som är skönt att dölja. Inte bara de stora rören.
5720AAD5-03C1-4ABB-A1EB-000CACE3991D.jpeg
 

Johe

Omega
Har kanske inte så mycket med renovering att göra men jag testar ändå. Vad rekommenderas att behandla ett marmorgolv i badrum med?

Har tidigare använt ett medel jag inte kommer ihåg namnet på men som gjorde att golvet blev svinsnyggt med "wetlook" även när det var torrt. Problemet med det var två, för det första höll det inte så länge, ett halvår max innan det började släppa. Gissar att det var golvvärmen som skyndade på. Sedan så luktade det så fruktansvärt starkt i över två dygn när man applicerat det så jag var tvungen att sova borta över helgen jag lade på det. Spred sig i trapphuset så grannarna fick halvt panik dessutom så när förpackningen var slut vågade jag inte köpa det igen.

Har sedan dess bara skurat med grönsåpa efter att ha läst någonstans att det är bäst för marmor. Men jag saknar den skinande lystern från behandlingen jag hade innan. Finns det några tips på vad man ska göra
 
Hela helgen gick åt till att sätta dit de där sista listerna som man skjutit på allt för länge för man vet hur drygt det är o sätta dem i en gammal kåk där inte ett hörn är 90 grader. Samt att man har 70-11 olika golvnivåer överallt. Till min hjälp hade jag min "Nya" Victorinox Maverick Black Chrono.
20190119_214830.jpg
Innan var gamla murstocken framme, gjorde ny rökkanal, satte färdiga plattor bakom, gjöt platta under kamin och lade klinker samt nivålist. Resultat:
20190119_151314.jpg
Blev även nivålist in till toan, pga golvvärme:
20190119_221351.jpg
 
Det är rätt mycket junk där som är skönt att dölja. Inte bara de stora rören.
5720AAD5-03C1-4ABB-A1EB-000CACE3991D.jpeg
Lätt värt med låda! Jag passade på att slänga i några spottar i lådan, sjukt nöjd blev jag, kan kasta upp några bilder imorgon om önskas. Jag testade att blanda gypsum blött och rollade med grövre roller, sen måla ovanpå, pefekt för ojämna väggar, blir putsat, utan allt trassel
 

Edin

Panerai
alfgren, jag tror inte du får bygga in EKK kabel i väggen. Richie kanske kan ge svar på detta? Vill inte vara en dum jävla "Ove" men om du/ni nu byggt nytt fint och fått till väggarna själv på bästa sätt så ska du väll inte börja fuska nu?
Annars gör du ju helrätt som sätter in el och belysning!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
alfgren, jag tror inte du får bygga in EKK kabel i väggen. Richie kanske kan ge svar på detta? Vill inte vara en dum jävla "Ove" men om du/ni nu byggt nytt fint och fått till väggarna själv på bästa sätt så ska du väll inte börja fuska nu?
Annars gör du ju helrätt som sätter in el och belysning!
Jag är rätt säker på att jag inte får göra så. Därav att det bara är ett ”L” som kan tas bort relativt enkelt...

Nån skulle gärna få gärna förklara hur kabel som är säker utanpåliggande, blir farlig när den inte är det längre. Undrar genuint?
 

Edin

Panerai
Jag är rätt säker på att jag inte får göra så. Därav att det bara är ett ”L” som kan tas bort relativt enkelt...

Nån skulle gärna få gärna förklara hur kabel som är säker utanpåliggande, blir farlig när den inte är det längre. Undrar genuint?

Är du medveten är det bra. :)

Jag är långt ifrån expert men jag är tämligen säker på att det har att göra med att all dold installation ska vara möjlig att dras om. Sen ska dold installation kunna "röra sig" lite om man skulle råka dra in en spik/skruv i låt säga ett vp rör med tre kablar (fas,nolla och jord) då är det större chans att man inte tar hål på isoleringen. Läggar du in en EKK och sen drar en spik skruv i den om du har klamrat EKKn så lär spiken träffa någon ledare om inte flera och bli strömförande om inte kortsluta direkt.

Nån som har bättre kunskap kanske kan förtydliga mitt lekmans svar..
 

Johanw

Cartier
Jag är rätt säker på att jag inte får göra så. Därav att det bara är ett ”L” som kan tas bort relativt enkelt...

Nån skulle gärna få gärna förklara hur kabel som är säker utanpåliggande, blir farlig när den inte är det längre. Undrar genuint?

För att när den är "gömd" kan du av misstag borra i den. Mycket svårare när den är synlig?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
alfgren, jag tror inte du får bygga in EKK kabel i väggen. Richie kanske kan ge svar på detta? Vill inte vara en dum jävla "Ove" men om du/ni nu byggt nytt fint och fått till väggarna själv på bästa sätt så ska du väll inte börja fuska nu?
Annars gör du ju helrätt som sätter in el och belysning!

Jag är rätt säker på att jag inte får göra så. Därav att det bara är ett ”L” som kan tas bort relativt enkelt...

Nån skulle gärna få gärna förklara hur kabel som är säker utanpåliggande, blir farlig när den inte är det längre. Undrar genuint?

Grejen är den att det är (tyvärr) tillåtet att dra EKK inne i vägg/inklädnad utan vprör/flexslang.. MEN, man gör bara inte det. Aldrig.
Man skjuter sig själv i foten!
Dessutom skall kabeln då ligga löst (inte klamrad) för den skall som sagt kunna röra sig/flytta sig, samt ha dragavlastning i båda ändar.

Men det är ju inte helt ovanligt att komma ut till familjen Svensson där nån har varit duktig och gömt diverse kablar och dosor, då är det bara fram med tigersågen :)

Sen vet jag inte vad tanken med GB-dosan är, dvs om den kommer gömmas inne i inklädnaden eller den sitter fast med locket utåt så tanken är att man ska komma åt kopplingarna?
Att gömma den i inklädnaden är big no-no, detta är inte tillåtet. (såvida du inte gör en inspektionslucka så man kommer åt dosan utifrån)

Mitt tips är att slita ner alla klammer och lossa kablarna, trä på flex-slang som du klamrar inne i inklädnaden och bytt ut din gb-dosa till en kopplingsdosa som är till för att fällas in (dvs som du fäster på regeln)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Grejen är den att det är (tyvärr) tillåtet att dra EKK inne i vägg/inklädnad utan vprör/flexslang.. MEN, man gör bara inte det. Aldrig.
Man skjuter sig själv i foten!
Dessutom skall kabeln då ligga löst (inte klamrad) för den skall som sagt kunna röra sig/flytta sig, samt ha dragavlastning i båda ändar.

Men det är ju inte helt ovanligt att komma ut till familjen Svensson där nån har varit duktig och gömt diverse kablar och dosor, då är det bara fram med tigersågen :)

Sen vet jag inte vad tanken med GB-dosan är, dvs om den kommer gömmas inne i inklädnaden eller den sitter fast med locket utåt så tanken är att man ska komma åt kopplingarna?
Att gömma den i inklädnaden är big no-no, detta är inte tillåtet. (såvida du inte gör en inspektionslucka så man kommer åt dosan utifrån)

Mitt tips är att slita ner alla klammer och lossa kablarna, trä på flex-slang som du klamrar inne i inklädnaden och bytt ut din gb-dosa till en kopplingsdosa som är till för att fällas in (dvs som du fäster på regeln)
Älskar engagemanget och jag tar gärna tips på hur man ska göra. Sen kanske jag skiter i det ändå ;) Om ni slutar tänka att jag bygger en "vägg" och istället ett "L-format insynsskydd" så är det lättare att förstå tanken. Undertill kommer skruvar mm vara kvar så det inga problem att komma åt någonting. Allt är en enda stor inspektionslucka så att säga*. Jag är inte orolig för min egen hälsa eller säkerhet eftersom det är 30cm mellan sladd och framsidan för eventuell borrning (som inte kommer ske ändå) men när jag ska sälja huset får jag väl dra ur sladden så inte besiktningsmannen skiter tegelstenar i onödan. Eller slita ner det hela, allt kommer att vara återställningsbart utan större ansträngning. Det är enbart estetiskt.

* När jag tänker efter så har jag 10+ dosor i övervåningen bakom en stor målad lucka av OSB för spottarna. Det är onekligen gjort av auktoriserad elektriker...
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Älskar engagemanget och jag tar gärna tips på hur man ska göra. Sen kanske jag skiter i det ändå ;) Om ni slutar tänka att jag bygger en "vägg" och istället ett "L-format insynsskydd" så är det lättare att förstå tanken. Undertill kommer skruvar mm vara kvar så det inga problem att komma åt någonting. Allt är en enda stor inspektionslucka så att säga*. Jag är inte orolig för min egen hälsa eller säkerhet eftersom det är 30cm mellan sladd och framsidan för eventuell borrning (som inte kommer ske ändå) men när jag ska sälja huset får jag väl dra ur sladden så inte besiktningsmannen skiter tegelstenar i onödan. Eller slita ner det hela, allt kommer att vara återställningsbart utan större ansträngning. Det är enbart estetiskt.

* När jag tänker efter så har jag 10+ dosor i övervåningen bakom en stor målad lucka av OSB för spottarna. Det är onekligen gjort av auktoriserad elektriker...
Jag fattar, som sagt inget farligt. Bara störigt om man kommer ut och saker är ingipsat,men risken att du får ett fel eller ska i och rota där är ju rätt minimal :)

Trodde du skulle spackla in allt, men är skuvskallar och skarvar kvar ser jag inget problem!

Ang det sista så är det som sagt inget fel, bara det går att komma åt dosorna, dvs som du själv säger att det sitter bakom en lucka!
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Har kanske inte så mycket med renovering att göra men jag testar ändå. Vad rekommenderas att behandla ett marmorgolv i badrum med?

Har tidigare använt ett medel jag inte kommer ihåg namnet på men som gjorde att golvet blev svinsnyggt med "wetlook" även när det var torrt. Problemet med det var två, för det första höll det inte så länge, ett halvår max innan det började släppa. Gissar att det var golvvärmen som skyndade på. Sedan så luktade det så fruktansvärt starkt i över två dygn när man applicerat det så jag var tvungen att sova borta över helgen jag lade på det. Spred sig i trapphuset så grannarna fick halvt panik dessutom så när förpackningen var slut vågade jag inte köpa det igen.

Har sedan dess bara skurat med grönsåpa efter att ha läst någonstans att det är bäst för marmor. Men jag saknar den skinande lystern från behandlingen jag hade innan. Finns det några tips på vad man ska göra
Jag har testat allt möjligt på betong för att få till en skyddande hinna men det är skitsvårt. Frågade en gång på Landgrens Marmor och de sa att de rekommenderar symaskinsolja på deras marmorbänkskivor. Jag har dragit slutsatsen att kinaolja från Biltema räcker åt mig tills vidare. Om du hittar något bättre så säg till!
 

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av polerad klinker?
Hört bara att fläckar syns tydligt???:bag:
Halt??
Svårt att hålla den polerade ytan???
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Flirtar med tanken att köpa hus.
Men det är ju en snårig djungel detta med att välja ut bra objekt?
Är läget och området perfekt så står huset på krypgrund samt potentiellt jobbiga utlåtanden från besiktningsmannen som sprickor i badrumskakel, röta i fönsterramar och dylikt med potentiellt dyra renoveringskostnader som följd. Eller så har folk inrett den kritiska källaren som ett extra gästrum, varmt och behagligt.
Novis som jag är har jag fattat att krypgrund, platta på mark, för mycket värmeisolering (imma på fönster) är sådant man vill undvika till varje pris. Nyare hus är ju inte felfria heller - byggfuskas som aldrig förr tydligen.
Så, vilka objekt är säkrast idag? Tegelhus från 80-talet?
 
Topp