Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som att köpa en begagnad bil, köp det med minst fel och som är välskött. Ingen konstruktion är idiotsäker och alla dras med sina fel och brister. Av alla de hus jag sålt så är nog platta på mark de hus med minst anmärkning generellt.
Jag har haft två hus, ett från 1987 och ett nu från 2016 och min bild är att - köp inget hus om du inte är intresserad av att göra massor med saker själv. Det handlar inte alltid om att huset "går sönder" men äldre hus kräver alltid underhåll, och nya hus kräver alltid kompletteringar. Så om du trivs i din lägenhet och gillar att se på Netflix - köp inget hus alls. Det är mitt luttrade budskap. Du måste tycka att det är lite kul att pilla själv, det går inte att ringa hantverkare för allt. Du blir ruinerad.Flirtar med tanken att köpa hus.
Men det är ju en snårig djungel detta med att välja ut bra objekt?
Är läget och området perfekt så står huset på krypgrund samt potentiellt jobbiga utlåtanden från besiktningsmannen som sprickor i badrumskakel, röta i fönsterramar och dylikt med potentiellt dyra renoveringskostnader som följd. Eller så har folk inrett den kritiska källaren som ett extra gästrum, varmt och behagligt.
Novis som jag är har jag fattat att krypgrund, platta på mark, för mycket värmeisolering (imma på fönster) är sådant man vill undvika till varje pris. Nyare hus är ju inte felfria heller - byggfuskas som aldrig förr tydligen.
Så, vilka objekt är säkrast idag? Tegelhus från 80-talet?
Jag har haft två hus, ett från 1987 och ett nu från 2016 och min bild är att - köp inget hus om du inte är intresserad av att göra massor med saker själv. Det handlar inte alltid om att huset "går sönder" men äldre hus kräver alltid underhåll, och nya hus kräver alltid kompletteringar. Så om du trivs i din lägenhet och gillar att se på Netflix - köp inget hus alls. Det är mitt luttrade budskap. Du måste tycka att det är lite kul att pilla själv, det går inte att ringa hantverkare för allt. Du blir ruinerad.Flirtar med tanken att köpa hus.
Men det är ju en snårig djungel detta med att välja ut bra objekt?
Är läget och området perfekt så står huset på krypgrund samt potentiellt jobbiga utlåtanden från besiktningsmannen som sprickor i badrumskakel, röta i fönsterramar och dylikt med potentiellt dyra renoveringskostnader som följd. Eller så har folk inrett den kritiska källaren som ett extra gästrum, varmt och behagligt.
Novis som jag är har jag fattat att krypgrund, platta på mark, för mycket värmeisolering (imma på fönster) är sådant man vill undvika till varje pris. Nyare hus är ju inte felfria heller - byggfuskas som aldrig förr tydligen.
Så, vilka objekt är säkrast idag? Tegelhus från 80-talet?
Jag har haft två hus, ett från 1987 och ett nu från 2016 och min bild är att - köp inget hus om du inte är intresserad av att göra massor med saker själv. Det handlar inte alltid om att huset "går sönder" men äldre hus kräver alltid underhåll, och nya hus kräver alltid kompletteringar. Så om du trivs i din lägenhet och gillar att se på Netflix - köp inget hus alls. Det är mitt luttrade budskap. Du måste tycka att det är lite kul att pilla själv, det går inte att ringa hantverkare för allt. Du blir ruinerad.
När det gäller hustyper så är hus från 80 talet främst dyra i drift pga klen isolering och ofta direktverkande el eller luftvärmepump. Det behöver dock inte vara katastrof. Det är bara att bita i kudden och räkna med 4-5 tusen i elräkning per månad de två-tre kallaste månaderna. Mitt nybyggda har 2500-3000 ungefär samma månader så nån enorm skillnad är det egenltigen inte. Förutom att mitt nya hus är varmt och det gamla alltid kallt...
Äldre hus, alltså 80 och äldre = allt kan vara trasigt. Går inte att säga något generellt. Men oftast är det ju bara trä och sånt är lättlagat.
80-90 tals hus ofta dålig uppvärmning med direktverkande el (= går inte byta värmekälla enkelt) samt billiga takkonstruktioner (masonit som underlag och ingen råspånt) som kan närma sig slutet av sin livstid. Man pratar om 40-50 år där som livslängd i bästa fall. Mitt gamla hus var på upphällningen takmässigt men höll trots allt ihop. Det gjorde dock inte takfönstren. Vill rikta en stort j-a varningsflagg för äldre takfönster. Alla läcker! Det är bara att du kanske inte sett det än. Mitt hade läckt så att takstolarna var tvungna att bytas och en 4x4 meter stor del av taket = 82.000kr.
Nyare hus är bättre på allt så länge du håller dig till kataloghusen! Dvs allt som är seriebyggt av välkända varumärken. Dessa har processer och beskrivningar och intyg på varenda kvadratcentimeter av konstruktionen. De tjänar ingenting på att lura dig, de får ju lika mycket betalt oavsett hur fort huset blir klart. Mitt hus från Hjältevadshus hade 0 anmärkningar vid slutbesiktnignen. Noll.
Akta dig däremot för "husutvecklare" som bygger lösvirke eller snarare numera, murade hus med importerad polsk lättbetong som sedan monteras ihop av ett gäng uzbeker. Det är inte nödvändigtvis så att de är inkompetenta men det är helt enkelt så mycket att tänka på att det inte går att komma ihåg allt om man inte har robusta processer för kvalitetskontroll. Jag har tre sådana grannar och en av dem fick en hel pärm(!) av besiktningsmannen med anmärkningar. Det var heller inte helt enkelt att få dessa åtgärdade heller för husutvecklaren (=köp tomt, stycka, pressa in så många hus som möjligt, sälj snabbt) var ju redan igång med all sin bemanning på nästa ställe. Det syns också på tomterna vilka som byggt åt sig själva och vilka hus som är byggda bara för att sälja. De senare brukar bara bestå av lite snabbt ihopskyfflat grus som man sedan slänger ut rullgräs på. Det håller två säsonger sen stendör gräset...
Ergo: Räkna med att få åtgärda saker. Gör inga drömkalkyler, allt kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid som tänkt att fixa.
Angående moderna kataloghus, undvik dem med trästomme. Mycket problem.Jag har haft två hus, ett från 1987 och ett nu från 2016 och min bild är att - köp inget hus om du inte är intresserad av att göra massor med saker själv. Det handlar inte alltid om att huset "går sönder" men äldre hus kräver alltid underhåll, och nya hus kräver alltid kompletteringar. Så om du trivs i din lägenhet och gillar att se på Netflix - köp inget hus alls. Det är mitt luttrade budskap. Du måste tycka att det är lite kul att pilla själv, det går inte att ringa hantverkare för allt. Du blir ruinerad.
När det gäller hustyper så är hus från 80 talet främst dyra i drift pga klen isolering och ofta direktverkande el eller luftvärmepump. Det behöver dock inte vara katastrof. Det är bara att bita i kudden och räkna med 4-5 tusen i elräkning per månad de två-tre kallaste månaderna. Mitt nybyggda har 2500-3000 ungefär samma månader så nån enorm skillnad är det egenltigen inte. Förutom att mitt nya hus är varmt och det gamla alltid kallt...
Äldre hus, alltså 80 och äldre = allt kan vara trasigt. Går inte att säga något generellt. Men oftast är det ju bara trä och sånt är lättlagat.
80-90 tals hus ofta dålig uppvärmning med direktverkande el (= går inte byta värmekälla enkelt) samt billiga takkonstruktioner (masonit som underlag och ingen råspånt) som kan närma sig slutet av sin livstid. Man pratar om 40-50 år där som livslängd i bästa fall. Mitt gamla hus var på upphällningen takmässigt men höll trots allt ihop. Det gjorde dock inte takfönstren. Vill rikta en stort j-a varningsflagg för äldre takfönster. Alla läcker! Det är bara att du kanske inte sett det än. Mitt hade läckt så att takstolarna var tvungna att bytas och en 4x4 meter stor del av taket = 82.000kr.
Nyare hus är bättre på allt så länge du håller dig till kataloghusen! Dvs allt som är seriebyggt av välkända varumärken. Dessa har processer och beskrivningar och intyg på varenda kvadratcentimeter av konstruktionen. De tjänar ingenting på att lura dig, de får ju lika mycket betalt oavsett hur fort huset blir klart. Mitt hus från Hjältevadshus hade 0 anmärkningar vid slutbesiktnignen. Noll.
Akta dig däremot för "husutvecklare" som bygger lösvirke eller snarare numera, murade hus med importerad polsk lättbetong som sedan monteras ihop av ett gäng uzbeker. Det är inte nödvändigtvis så att de är inkompetenta men det är helt enkelt så mycket att tänka på att det inte går att komma ihåg allt om man inte har robusta processer för kvalitetskontroll. Jag har tre sådana grannar och en av dem fick en hel pärm(!) av besiktningsmannen med anmärkningar. Det var heller inte helt enkelt att få dessa åtgärdade heller för husutvecklaren (=köp tomt, stycka, pressa in så många hus som möjligt, sälj snabbt) var ju redan igång med all sin bemanning på nästa ställe. Det syns också på tomterna vilka som byggt åt sig själva och vilka hus som är byggda bara för att sälja. De senare brukar bara bestå av lite snabbt ihopskyfflat grus som man sedan slänger ut rullgräs på. Det håller två säsonger sen stendör gräset...
Ergo: Räkna med att få åtgärda saker. Gör inga drömkalkyler, allt kostar dubbelt så mycket och tar dubbelt så lång tid som tänkt att fixa.
Angående moderna kataloghus, undvik dem med trästomme. Mycket problem.
Inte meningen att skrämma bort dig men det är absolut bäst att ha en realistisk syn på vad det innebär med ett hus. Det tar mycket mer tid än att bo i lägenhet eller BRF-radhus.Tack för den långa och ingående genomgången av dina erfarenheter! Uppskattas.
Rakt på sak : Nej, jag har ingen lust att först lära mig om renoveringens ABC via adlibris och sen sitta med detta på min fritid tills jag går i pension och säljer huset.
82,000 kr för att byta ut takstol och lite tak? Shit.
Jag var mentalt förberedd att hus alltid kommer att kräva lite handpåläggning men om objektet är fel kan det ju vända upp och ner på hela ens tillvaro och ekonomi.
Det hus jag tittade på var byggt på 60-talet och de som bodde där hade gjort en del renoveringar så invändigt såg huset rätt fräscht ut. De hade även delvis bytt ut vattenledningar osv. Men vad som dolde sig under ytan vet man ju inte mer än vad besiktningsmannen hade att anmärka på. Ju mer jag läste om husköp desto mindre taggad blev jag.
Ditt inlägg avskräcker mig från att köpa begagnade hus.
Nyproduktion ; Om man undviker oseriösa aktörer som anlitar uzbeker är det alltså rätt safe? Om man bortser från de där putsfasad-skandalerna som flera större bolag orsakade.
Fukt.Ljudproblem?
Såvida du inte tänkt bo i ett parkeringsgarage så har väl de flesta villor trästomme eller hur tänkte du?
Inte meningen att skrämma bort dig men det är absolut bäst att ha en realistisk syn på vad det innebär med ett hus. Det tar mycket mer tid än att bo i lägenhet eller BRF-radhus.
Nyproduktion, eller åtminstone säg år 2000 och framåt, från Myresjöhus, Hjältevadshus, LB-hus och allt vad de heter är så safe det går att få. Men du har fortfarande tomt, en (ofta halvrutten) altan och målning att ta hand om.
Sten tack.Såvida du inte tänkt bo i ett parkeringsgarage så har väl de flesta villor trästomme eller hur tänkte du?
Känner inte till vilka hustillverkare som ställt till med vad (de har säkert alla skelett i garderoben) men de har kontrollfunktioner och processer för kvalitetssäkring som inte Nisses Bygg & Fisks lösvirkeshus har. Risken är mycket lägre att råka ut för problem när huset redan finns i 100 exemplar.Myrsjöhus - de som vägrade stå för de enorma problem de orsakade?
Vad innebär HSB-radhus? Fördelar?
Måla och byta altan kan jag sträcka mig till att lära mig
Ok. Det är nog så. Inget hus är perfekt men otyget med mögel och fukt är något jag gärna vill slippa. Det borde ju finnas hus som byggts i en specifik era där man helt enkelt gjorde rätt från början.
Intressant att du nämner platta på mark som ett bättre alternativ? Var det inte pg a problemen kring denna byggteknik som gjorde att man började bygga in krypgrunder istället?
Edit -> tvärtom ska det nog vara. Platta på mark kom som ett svar på krypgrunder.
Köpte radhus igår, blir intressant
/QUOTE]
Stort grattis
Vi köpte nytt nyckelfärdigt då jag inte har en ambition att leka arga snickaren och vet att det är allt för många som rustar sig till en separation.
Mitt första råd köp det du har råd med som inte bygger på att du ska rusta 4000 timmar. Vi har en liten hörntomt på 500 kvm och 131 kvm boyta. Man får som någon nämner här komplettera med uteplats (vi förlängde den befintliga samt byggde en av sten på framsidan), markiser osv. Så räkna med att det kostar en slant att få det exakt som ni tänkt er.
Klipper gräs lite då och då, blir robotklippare så fort studierna är klara och skottar gången fram till vägen. Det är inte mycket jobb alls och det klokaste vi gjort. Att köpa en bostadsrätt och betala mångmiljonbelopp för köpa in sig i dubbla skulder........nja!
Det är en enorm skillnad att kunna öppna dörren och kliva rakt ut på min gräsmatta, släppa ut grabben att leka och kunna grilla utan att behöva fråga någon styrelse osv.
Det är i särklass ett av de bästa beslut vi har tagit. Det som kan ske och hände oss är suget på ännu större hus, eget dubbelgarage och egen tomt utan en granne som sitter ihop med oss på ena sidan. Drömmen är bygga nytt i samma område, 200 kvm med 80 kvm fristående dubbelgarage med ett rökrum där jag får röka cigarr ifred. Vi är 2 vuxna och en 11månaders i hushållet
Lite bilder på vad vi gjort, uteplats och köksö, tapeter.
Känner inte till vilka hustillverkare som ställt till med vad (de har säkert alla skelett i garderoben) men de har kontrollfunktioner och processer för kvalitetssäkring som inte Nisses Bygg & Fisks lösvirkeshus har. Risken är mycket lägre att råka ut för problem när huset redan finns i 100 exemplar.
HSB-radhus är lite oklart vad du menar. Jag menade att det finns radhus i bostadsrättsform och där ingår oftast underhållet exteriört i alla fall.
Puts på cellplast limmad på gipsskiva? https://www.nyteknik.se/bygg/hogsta-domstolen-fel-valja-enstegstatad-putsad-fasad-6394595 dock 20 år sedan snart nu. Förhoppningsvis har de lärt sig nåt.Putsfasadsskandalen tänkte jag på när du nämnde Myrsjöhus. Stora aktörer som blankt struntade i kunderna när de fick fukt och mögelproblem. Jag tror att kunderna till slut fick rätt i HD.
HSB ägda hus kan vara ett intressant alternativ. Jag har bra erfarenheter av HSB.
Stomme i sten, puts alt tegelfasad. Aluklädda fönster och bandtäckt plåttak. Så är du i mål.Sten tack.
Har sett en rätt grundlig genomgång av de olika leverantörerna av kataloghus och det är skrämmande hur mycket problem de har med fukt i trähus idag. Tyvärr ingen offentlig rapport så inget jag kan dela med mig av. Lite osäker på hur mycket dyrare det blir att skippa träet men jag hade definitivt gjort det. Känns som man glömt bort all kunskap om husbyggande och väljer nya, billiga, supertäta material som inte är tillräckligt beprövade. Ta sedan alla dessa plast- och vattenbaserade färger som har förstört så många hus genom att inte låta fukt passera som det skall.Puts på cellplast limmad på gipsskiva? https://www.nyteknik.se/bygg/hogsta-domstolen-fel-valja-enstegstatad-putsad-fasad-6394595 dock 20 år sedan snart nu. Förhoppningsvis har de lärt sig nåt.
Puts på cellplast limmad på gipsskiva? https://www.nyteknik.se/bygg/hogsta-domstolen-fel-valja-enstegstatad-putsad-fasad-6394595 dock 20 år sedan snart nu. Förhoppningsvis har de lärt sig nåt.
Tydligen har man använt den undermåliga byggmetoden senast 2012.
Man lär sig helt enkelt inte.
https://www.svt.se/plus/enstegstatade-fasader-ett-stort-problem/
Det orsakade även stora problem i hammarby sjöstad om jag inte kommer ihåg fel.
Ja men det var väl inte hyreshusägare du skulle bli?Stora delar av Hammarby sjöstad var ju fuskbyggen har jag för mig.
Har sett en rätt grundlig genomgång av de olika leverantörerna av kataloghus och det är skrämmande hur mycket problem de har med fukt i trähus idag. Tyvärr ingen offentlig rapport så inget jag kan dela med mig av. Lite osäker på hur mycket dyrare det blir att skippa träet men jag hade definitivt gjort det. Känns som man glömt bort all kunskap om husbyggande och väljer nya, billiga, supertäta material som inte är tillräckligt beprövade. Ta sedan alla dessa plast- och vattenbaserade färger som har förstört så många hus genom att inte låta fukt passera som det skall.