• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilka material tänker du på i ett trähus?
Vilka leverantörer tänker du på?
Organiska material. Lade ingen vikt på leverantörer då de inte sade mig något. Intresserade mig då hela branschen verkar rutten. Lär dock finnas undantag men svårt att priskonkurrera när kunderna inte förstår skillnaden.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fuktproblem, trä/organiska material och toktäta skikt. Vad är det du reagerar på?

Du har fasadbeklädnad, spikläkt, vindpapp, isolering, folie(ångspärr), isolering, osb sen gips.

Där det är tätt är mellan ångskiktet och insidan. Är det detta som tänker på är toktätt?
Försöker förstå vad som är stora problem med kataloghus.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har fasadbeklädnad, spikläkt, vindpapp, isolering, folie(ångspärr), isolering, osb sen gips.

Där det är tätt är mellan ångskiktet och insidan. Är det detta som tänker på är toktätt?
Försöker förstå vad som är stora problem med kataloghus.
Att fukt som kommer in inte kommer ut. Du kan klä in mögelbenägna material hur bra som helst men det är fortfarande känsliga för fukt i sig. Har visat sig om och om igen att man överskattar dessa nya lösningar på tätning när man kanske istället skulle byggt i oorganisk i så stor mån man kan?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är huset ihopsatt av a-lagarna på torget med hål överallt i ångspärren med undermålig tejpning av skarvar, vid fönsteruttag etc så förstår jag att det är ett problem .

Isoleringen är ju "öppen" mot utsidan ser inte riktigt var problemet är om du har spikläkt/panel uppsatt så att du har luftning bakom fasadbeklädnanden.

Att fukt som kommer in inte kommer ut. Du kan klä in mögelbenägna material hur bra som helst men det är fortfarande känsliga för fukt i sig. Har visat sig om och om igen att man överskattar dessa nya lösningar på tätning när man kanske istället skulle byggt i oorganisk i så stor mån man kan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är huset ihopsatt av a-lagarna på torget med hål överallt i ångspärren med undermålig tejpning av skarvar, vid fönsteruttag etc så förstår jag att det är ett problem .

Isoleringen är ju "öppen" mot utsidan ser inte riktigt var problemet är om du har spikläkt/panel uppsatt så att du har luftning bakom fasadbeklädnanden.
Bara att hoppas allt fungerar som det är designat att göra. Vet vad jag hade valt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi har planer på bygga nytt om några år. Om man ska köpa nyckelfärdigt.....vem hade du valt att bygga med och vilka material?
Vet faktiskt inte, har inte koll på utbudet. Hade däremot alla gånger kört ett stenhus.
Att fråga någon som kliver runt i innerstan med dubbel monks och kör möbler i en 6-serie och bashar allt.. Well.. Tror du att det kommer något vettigt svar ;)?
Köra möbler i bmw? Har använt munkskor tre ggr för många år sedan. Vad var nu din poäng? Trolla och försöka vara otrevlig?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vet faktiskt inte, har inte koll på utbudet. Hade däremot alla gånger kört ett stenhus.

Köra möbler i bmw? Har använt munkskor tre ggr för många år sedan. Vad var nu din poäng? Trolla och försöka vara otrevlig?
Du har fortf inte kommit med något konkret annat än att ditt svar på allt tycks vara sten. De absolut flesta hus som byggs har en träkonstruktion. Har funkat i hundratals år och kommer funka i hundratals till. De flesta "stenhus" har som regel en trästomme med en stenfasad.

Resonemanget är spännande och jag ifrågasätter din erfarenhet och kompetens inom ämnet.

Däremot! Har du en jäkla fin poäng vad gäller plastfärg osv. Bra poäng!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har fortf inte kommit med något konkret annat än att ditt svar på allt tycks vara sten. De absolut flesta hus som byggs har en träkonstruktion. Har funkat i hundratals år och kommer funka i hundratals till. De flesta "stenhus" har som regel en trästomme med en stenfasad.

Resonemanget är spännande och jag ifrågasätter din erfarenhet och kompetens inom ämnet.

Däremot! Har du en jäkla fin poäng vad gäller plastfärg osv. Bra poäng!
Stenhus har ingen trästomme, de är trähus. Man kan bygga trähus som håller fint, men inte överallt och hur som helst. Hade du haft insikt i de nya undermåliga trähusen man bygger idag hade inte du heller rekommenderat det.

Vad är det för konkret information du saknar?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Stenhus har ingen trästomme, de är trähus. Man kan bygga trähus som håller fint, men inte överallt och hur som helst. Hade du haft insikt i de nya undermåliga trähusen man bygger idag hade inte du heller rekommenderat det.

Vad är det för konkret information du saknar?

Jobbar på sätt och vis i branschen. Vad är det som inte är bra rent konkret? Menar du med dina tidigare inlägg att man på något sätt bygger in fukt?

En stor anledning till att stenhus väljs bort är pga den stora kostnaden för att bygga i sten.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Tack för den långa och ingående genomgången av dina erfarenheter! Uppskattas.
Rakt på sak : Nej, jag har ingen lust att först lära mig om renoveringens ABC via adlibris och sen sitta med detta på min fritid tills jag går i pension och säljer huset.
82,000 kr för att byta ut takstol och lite tak? Shit.
Jag var mentalt förberedd att hus alltid kommer att kräva lite handpåläggning men om objektet är fel kan det ju vända upp och ner på hela ens tillvaro och ekonomi.
Det hus jag tittade på var byggt på 60-talet och de som bodde där hade gjort en del renoveringar så invändigt såg huset rätt fräscht ut. De hade även delvis bytt ut vattenledningar osv. Men vad som dolde sig under ytan vet man ju inte mer än vad besiktningsmannen hade att anmärka på. Ju mer jag läste om husköp desto mindre taggad blev jag.
Ditt inlägg avskräcker mig från att köpa begagnade hus. :)

Nyproduktion ; Om man undviker oseriösa aktörer som anlitar uzbeker är det alltså rätt safe? Om man bortser från de där putsfasad-skandalerna som flera större bolag orsakade.
Trästomme med putsad fasad skall också undvikas!

Edit: Nu kom jag ikapp i diskussionen och ser att ämnet redan diskuterats flitigt. Rekommenderar stenhus!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jobbar på sätt och vis i branschen. Vad är det som inte är bra rent konkret? Menar du med dina tidigare inlägg att man på något sätt bygger in fukt?

En stor anledning till att stenhus väljs bort är pga den stora kostnaden för att bygga i sten.
Vilket ofta leder till stora kostnader för mögelskador i sin tur. Du kan ju knappast påstå att branschen inte har problem med undermåliga träkonstruktioner idag?

Problemet är uppenbarligen att man får in fukt i väggarna, vilka inte hanterar just fukt speciellt bra? Kan bero på många faktorer och jag vet faktiskt inte vad de tekniskt fallerar oftast idag. Resultatet har jag desto bättre koll på.

Jag har kontakter i branschen och har haft tillgång till ett väldigt omfattande underlag på dessa moderna kataloghus. Nöjd? Eller ska du skryta om att du har bättre koll?
 
J

Julledoc

Guest
Jobbar på sätt och vis i branschen. Vad är det som inte är bra rent konkret? Menar du med dina tidigare inlägg att man på något sätt bygger in fukt?

En stor anledning till att stenhus väljs bort är pga den stora kostnaden för att bygga i sten.

Kostnaden att bygga med stomme i sten eller trä skiljer sig inte mycket idag. Ser man dessutom över tid är kostnader för uppvärmning/kyla och underhåll betydligt lägre i stenhus. Några "kataloghus": dast.se haaksstenhus.se huscompagniet.se fiskarhedenvillan.se
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vårat trähus på drygt 200kvm med aldrig under 22 grader i något rum utan ftx (hål i huvet) = luftspalter som släpper in kall uteluft vid fönstren har haft en total förbrukning på 9900kwh 2017, 10990 kwh 2018 (ink garage sedan oktober med separat pump och avfuktare, 18 grader i garaget) samt att bvp-pumpens filter hade satt igen sig och el-patronen hade kört på full spätta i 10 dagar i april månad.

Under januari har vi legat på 1230kwh och då har det varit hyfsat kallt ute.

Har svårt att tro du kommer undan billigare med ett stenhus vad gäller den biten.

Vad gäller underhåll är det målning/tvätt av fasaden som avses med underhåll eller vilket underhåll avses? När vi pratar stenhus vad avses då och är det någon fasadbeklädnad/målad fasad?

Jag har alltid ( :D ) planer på att bygga nytt och därför är det bra med input. Antalet byggare som är bra måste väl vara färre vad gäller att bygga stenhus kontra snickare som bygger trähus?

Kostnaden att bygga med stomme i sten eller trä skiljer sig inte mycket idag. Ser man dessutom över tid är kostnader för uppvärmning/kyla och underhåll betydligt lägre i stenhus. Några "kataloghus": dast.se haaksstenhus.se huscompagniet.se fiskarhedenvillan.se
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vårat trähus på drygt 200kvm med aldrig under 22 grader i något rum utan ftx (hål i huvet) = luftspalter som släpper in kall uteluft vid fönstren har haft en total förbrukning på 9900kwh 2017, 10990 kwh 2018 (ink garage sedan oktober med separat pump och avfuktare, 18 grader i garaget) samt att bvp-pumpens filter hade satt igen sig och el-patronen hade kört på full spätta i 10 dagar i april månad.

Under januari har vi legat på 1230kwh och då har det varit hyfsat kallt ute.

Har svårt att tro du kommer undan billigare med ett stenhus vad gäller den biten.

Vad gäller underhåll är det målning/tvätt av fasaden som avses med underhåll eller vilket underhåll avses? När vi pratar stenhus vad avses då och är det någon fasadbeklädnad/målad fasad?

Jag har alltid ( :D ) planer på att bygga nytt och därför är det bra med input. Antalet byggare som är bra måste väl vara färre vad gäller att bygga stenhus kontra snickare som bygger trähus?
Så länge du bygger i Stockholm är ju huset en mindre del av totalkostnaden ändå så jag vet inte hur mycket det gör. Om du räknar efter, hur mycket av din totalkostnad är huset och hur mycket är tomt+markjobb? För min egen del står bara husinköpet för 35%, resten är "annat".
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Så länge du bygger i Stockholm är ju huset en mindre del av totalkostnaden ändå så jag vet inte hur mycket det gör. Om du räknar efter, hur mycket av din totalkostnad är huset och hur mycket är tomt+markjobb? För min egen del står bara husinköpet för 35%, resten är "annat".
Yes, tomterna är grymt dyra och entrepenaden ännu dyrare :D
KVM priset på trähus har väl knappt rört på sig sista 10 åren relativt sett.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag ritar mycket villor i lättbetong , 365mm block.
Känns som ett bra material o svårt att göra fel när man bygger. Bakdelen är väl relativt dåligt isolervärde , men detta kan man ju kompensera i takets isolering. Det finns leverantörer som inte är mycket dyrare än hus med trästomme, dessa firmor använder ofta utländsk arbetskraft , fast polacker o liknande är ofta duktiga på att bygga murade hus.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Polacker är generellt duktiga och hårt arbetande byggnadsarbetare men en del behöver följas upp så att de följer svensk byggstandard. Angående stenhus och uppvärmning så upplever jag att vårt hus byggt i porotherm på platta på mark med frånluftsvärmepump faktiskt behöver en del el för att hålla värmen. Dock är 2:a våningen inte klar ännu och där ska 90m2 med golvvärme in. Det kommer nog göra stor skillnad (hoppas jag).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kommit halvvägs med inklädning av rör nu i alla fall
upload_2019-2-11_14-2-58.png
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Nu är ju detta kanske inte helt rätt tråd, men hittade ingen som verkade passa.
Kan någon av er stadiga grabbar (eller tjejer) redogöra om jag sitter i ett jävligt dåligt elavtal eller om det inte är så farligt egentligen.. Har så sjukt svårt att samla in info om detta själv. Ska man in och prisjämföra någonstans så måste man först knappa in mobilnummer och liknande sen blir man ju bombad med erbjudanden.

Kort sagt, jag vill helt enkelt veta om det finns någonting att hämta i att söka sig till nytt avtal eller om jag ska sitta still i båten.

Hoppas att bilden bidrar med relevant info..

/En nykläckt villaägare
Skärmklipp.PNG
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu är ju detta kanske inte helt rätt tråd, men hittade ingen som verkade passa.
Kan någon av er stadiga grabbar (eller tjejer) redogöra om jag sitter i ett jävligt dåligt elavtal eller om det inte är så farligt egentligen.. Har så sjukt svårt att samla in info om detta själv. Ska man in och prisjämföra någonstans så måste man först knappa in mobilnummer och liknande sen blir man ju bombad med erbjudanden.

Kort sagt, jag vill helt enkelt veta om det finns någonting att hämta i att söka sig till nytt avtal eller om jag ska sitta still i båten.

Hoppas att bilden bidrar med relevant info..

/En nykläckt villaägare
Skärmklipp.PNG
Elområde 3? I så fall låter det hyfsat för rörligt, du kan säkert komma ner 10% om du går genom Elskling (utan att skriva in telefonnunmer).
 
Nu är ju detta kanske inte helt rätt tråd, men hittade ingen som verkade passa.
Kan någon av er stadiga grabbar (eller tjejer) redogöra om jag sitter i ett jävligt dåligt elavtal eller om det inte är så farligt egentligen.. Har så sjukt svårt att samla in info om detta själv. Ska man in och prisjämföra någonstans så måste man först knappa in mobilnummer och liknande sen blir man ju bombad med erbjudanden.

Kort sagt, jag vill helt enkelt veta om det finns någonting att hämta i att söka sig till nytt avtal eller om jag ska sitta still i båten.

Hoppas att bilden bidrar med relevant info..

/En nykläckt villaägare
Skärmklipp.PNG


Inget kaos, vänta på höstfloden. Teckna 2-årigt i Augusti
 
Topp