• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Nu är ju detta kanske inte helt rätt tråd, men hittade ingen som verkade passa.
Kan någon av er stadiga grabbar (eller tjejer) redogöra om jag sitter i ett jävligt dåligt elavtal eller om det inte är så farligt egentligen.. Har så sjukt svårt att samla in info om detta själv. Ska man in och prisjämföra någonstans så måste man först knappa in mobilnummer och liknande sen blir man ju bombad med erbjudanden.

Kort sagt, jag vill helt enkelt veta om det finns någonting att hämta i att söka sig till nytt avtal eller om jag ska sitta still i båten.

Hoppas att bilden bidrar med relevant info..

/En nykläckt villaägare
Skärmklipp.PNG
Ser inte så farligt ut. Allt som är orange kan du ju inte påverka ändå.

Jag förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men går det att säga någonting kring kostnaden att bygga ett hus på befintlig tomt med totalentreprenad (i Stockholm).

Du får nog speca lite mer ingående vilket slags hus du ska bygga och hur stort, ska du ha ett kataloghus modell 1A eller arkitektritat?
Jag skulle gissa på dyrt oavsett, förmodligen från 3mille o uppåt..

Jag förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är, men går det att säga någonting kring kostnaden att bygga ett hus på befintlig tomt med totalentreprenad (i Stockholm).

Du får nog speca lite mer ingående vilket slags hus du ska bygga och hur stort, ska du ha ett kataloghus modell 1A eller arkitektritat?
Jag skulle gissa på dyrt oavsett, förmodligen från 3mille o uppåt..

Närmare kataloghus 1A än arkitektritat iaf :)
Vad vet jag egentligen men nyckelfärdigt kataloghus, 130 kvm och någon tillvalsnivå upp från standard. Inget extravagant.

Gissar att du inte är helt lost om du räknar 25-30 kkr/kvm.

Tack.

@andreas Ett vanligt hus ur katalog kostar 2.5-3.5mkr plus markarbete (0.5-1.5mkr) + tomten.

Sen tillkommer vatten, elanslutning, avlopp, pantbrev, lagfart mm, minst en halv miljon till. Sen är det altaner, trappor, asfaltering, gräs...lätt en halv till.

Det drar iväg

@andreas Ett vanligt hus ur katalog kostar 2.5-3.5mkr plus markarbete (0.5-1.5mkr) + tomten.

Sen tillkommer vatten, elanslutning, avlopp, pantbrev, lagfart mm, minst en halv miljon till. Sen är det altaner, trappor, asfaltering, gräs...lätt en halv till.

Det drar iväg

Stort tack. Inte nödvändigtvis _så_ mycket dyrare än att köpa ett befintligt ändå. Svåra, eller det finns rätt många hinder såklart, är att hitta en vettig tomt i Stockholmsområdet.

Det är en detalj i sammanhanget men vilket belopp räknar man lagfart på, det finns ju inte riktigt ett marknadspris som om man hade köpt ett färdigt hus

Stort tack. Inte nödvändigtvis _så_ mycket dyrare än att köpa ett befintligt ändå. Svåra, eller det finns rätt många hinder såklart, är att hitta en vettig tomt i Stockholmsområdet.

Det är en detalj i sammanhanget men vilket belopp räknar man lagfart på, det finns ju inte riktigt ett marknadspris som om man hade köpt ett färdigt hus
Du betalar lagfart på värdet fastigheten har vid köpet, i ditt fall endast tomt.

Senast ändrad:

När jag byggde för två år sedan var det nog faktiskt billigare än att köpa. Nu när priset på befintliga fastigheter sjunkit lite så är det nog svårt att räkna hem ett nybygge rent ekonomiskt. Men oj så mycket trevligare det är med ett hus som inte är snett, luktar illa i källaren, har små läckande fönster mm mm som nästan alla äldre hus lider av.

Senast ändrad:
Närmare kataloghus 1A än arkitektritat iaf :)
Vad vet jag egentligen men nyckelfärdigt kataloghus, 130 kvm och någon tillvalsnivå upp från standard. Inget extravagant.

Tack.
För själva huset betalade vi runt 18.5-19k/kvm med alla tillval, extra el(bara den posten var på närmare 200k)etc ink utvändig målning (outsourcat). Huset är på 204kvm. Kommer inte ihåg exakt siffra men det var ej över 19k. Inkluderat i den summan är även bvp och borrning av brunnen för den.

Om du ligger på 25-30k/kvm så måste det vara väldigt exklusiva material,/speciell konstruktion/litet hus kontra slutsumman...

Om du har ett lån, t ex byggnadskreditiv så betalar du även lagfart på lånat belopp när du lägger om lånet till huslån. Lagfart är på 1.5%. Sura pengar.
Undrar om du har rätt där verkligen? Kan inte minnas något sådant. Däremot förstås har man ju "förmånen" att betala pantbrev på alltihop eftersom det inte finns några befintliga lån.

Lagfart och pantbrev blir lite av en "det du förlorar på gungorna..." i det här fallet, även om det mest blir till att förlora iom att det inte finns några existerande pantbrev.

Vad pratar man om för ledtider från spade i marken till inflyttning på sånt här? Spontant känns det som att man/jag skulle vara tvungen att göra mig av med befintligt boende för att kunna finansiera nästa och man vill ju helst inte bo temporärt längre än nödvändigt.

Tack för input samtliga, inte blivit helt avskräckt från tanken ännu iaf.

Det beror helt på vad för markarbeten som skall göras.

Byggtiden för själva huset är nog ganska samma samma om det är modulshus. Lösvirke lär ta lite läng tid, inte med flera månader dock. Stenhus vet jag tyvärr inte. Sen beror det lite på om du skall ha källare etc med...

Själva huset började de någon gång i oktober och var klart första veckan i Mars.

Lagfart och pantbrev blir lite av en "det du förlorar på gungorna..." i det här fallet, även om det mest blir till att förlora iom att det inte finns några existerande pantbrev.

Vad pratar man om för ledtider från spade i marken till inflyttning på sånt här? Spontant känns det som att man/jag skulle vara tvungen att göra mig av med befintligt boende för att kunna finansiera nästa och man vill ju helst inte bo temporärt längre än nödvändigt.

Vad pratar man om för ledtider från spade i marken till inflyttning på sånt här?
Det beror lite på hur du räknar. Från det att vi köpte tomten tills det stod ett hus på den tog det 18 månader. Då hade vi ändå ett prefabricerat kataloghus, dvs själva "byggtiden" var bara 5 veckor. Det som tar tid är bygglov, startbesked, markarbete, väntetid på el, vatten, avlopp, slutbesked osv. Allt tar en fruktansvärd tid hela tiden INNAN det sätts igång. När folk väl är på plats så går det fort som tusen tycker jag.

Senast ändrad:

7D3DE387-86BD-4A5F-9A3D-D53909AF5910.png

En bra genomgång av basics :)

Gratulerar! Har själv ett radhus, underbart med liten trädgård när man inte har intresset.
Jag har själv en liten trädgård men saknat intresse :p

Tidigare ägare hade odlat på exakt varje kvadratcentimeter så det första jag gjorde vid inflytt var att skala bort rubb och stubb! Flyttade de finaste buskarna och träden i linje med tomtgränsen och la gräs och sten på resten. Fast nu när man bott här en hel årscykel börjar man känna sug på att få saker att växa. Tryckte ner ett gäng vårlökar i höstas och har planer på att odla grönsaker i pallkragar :)

1.JPG
2.JPG
IMG_2742.JPG
IMG_3452.JPG

Jag har själv en liten trädgård men saknat intresse :p

Tidigare ägare hade odlat på exakt varje kvadratcentimeter så det första jag gjorde vid inflytt var att skala bort rubb och stubb! Flyttade de finaste buskarna och träden i linje med tomtgränsen och la gräs och sten på resten. Fast nu när man bott här en hel årscykel börjar man känna sug på att få saker att växa. Tryckte ner ett gäng vårlökar i höstas och har planer på att odla grönsaker i pallkragar :)

1.JPG
2.JPG
IMG_2742.JPG
IMG_3452.JPG
Jag är den typen som planterar satan.:confused:

Ungarna skördar några månader själva och håller sig mätta på grönt. Och glass.

Som försvar var att vi hade inte en grön pinne i trädgården när vi flyttade in. Insyn från 10 grannar är inte kul.

Ungar älskar att äta omogna bär o grönsaker. Om man släpper korrektheten att barn måste vänta. Stop. Sluta. Inte. Nej. Låt barn knapra. Det är ju svinbra att de lär sig äta grejer som växer ute isf godis o skit.

Nu låter det som att man ör en elitpappa. Igår bar jag mitt yngsta barn en kilometer då hon slutat åka längdskidor o vägrade gå hem. I förrgår frågade jag hotfullt om barnet inte ville åka mer snowracer i år (hon vägrade hämta den nere i backen). Obv säger hon nej o skiter i att hämta åkdonet. Ungjävlar. :)

Tillbaka
Topp