• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Jag kan hålla med dig M.B. om att det är ruggigt nice med inbyggnadshögtalare. Dock skulle jag aldrig köpa inbyggnadshögtalare av den anledning att dom får ju sitta kvar när man säljer. Köp diskreta högtalare och dra in kablage i väggen, det gjorde vi (eller rättare sagt jag) på landet. Köpte Vita Q Acoustics Q7000. Riktigt nöjd då kabeldragningen blir helt dold.

Bjuder på två dåliga bilder med..
0B4A7BAE-82BD-4E7D-8D75-8A2FF38F7935.jpeg

4EDE9ECA-6EF4-4E5E-BEAD-157072B4C65A.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om du kör på vanliga runda 6.5" alt 8" så lär det finnas kvar ett bra tag över men infästningen mellan olika märken diffar!
Alternativet är att du dra kablar så att de kommer ut högt på väggarna och sätter små satelliter då kan du byta hur du vill alternativt så kan du be elektriker någon gång byta ut kablar och sätta uttag där och köra exv trådlöst ...

Om man inte köper rätt inbyggnads som sitter i tak där galler exv inte är målningsbara så ser det rätt fult ut, ser ut som att det sitter ventilationstrummor i taket.

En sak är säkert dra kabel dit du tror + lite till ... Bara i v-rummet uppe har jag 12 uttag.... men har nu i efterhand kommit på att jag inte kan köra Atmos om jag nu någon gång vill göra det. För jag har inga uttag i taket färdiga.

Dra kabel till utsidan ifall ni vill ha högtalare ute etc.

Sen generellt om du skall ha hembio, högtalare i rum, badrum, ute etc...
Vart skall allt styra ifrån, var skall du ha tv etc. Allt vårat nere är draget till utrymmet nedanför trappen och allt uppe är draget till en klädkammare uppe.
  • hur och var skall tomrör för exv HDMI dras om du inte vill ha något synligt alls
    • dra 34mm eller vad dem nu är för HDMI
  • subwoofers
    • dra större tomrör än 16mm för detta annars måste du själv terminera kablarna. Vilket du ändå kanske måste göra om det är för långa sträckor
  • etc....

Men de viktigaste sakerna ni skall tänka på är
  • Ventilation och uppvärmning
    • Vad ni än gör kör inte utan FTX om det går att få till (snart 3 år senare så ångrar jag mig fortfarande)
    • Bergvärme
    • Golvvärme på alla plan
    • Uppvärmning av garage(eventuell kulvert)
    • ....
  • Planlösningen
    • Vill ni ha uterum ((om det går och det finns utrymme kvar i byggarean, då kan de förbereda uppvärmingen och grund etc med en gång)
    • Vill ni har farstukvist (om det går och det finns utrymme kvar i byggarean)
    • Takhöjd
    • Burspråk
    • Ryggåstak
    • ....
  • Öppen spis/kamin
  • Typ av fönster är det med inbyggd solskydd eller inte (om det går att ändra)
    • skall alla fönster vara öppningsbara eller inte(om det går att ändra i planen)
  • Uttag ute på fasad
    • TP-uttag ifall du vill sätta PoE kameror ute
    • Strömuttag fundera på om ni skall ha markiser och uttag generellt för altan etc
  • Utkastare
    • Extra utkastara nära altanen om ni vill ha utekök?
  • Vatten till garage
  • Skall ni attefallshus någon gång
    • förbered service för det
  • Gör så mycket av finplanering av tomten som går medans markentrepnören är där för själva huset
    • exv gräva ner plintar för altan
    • gräva för kantsten
    • gräva för pollare/stolpar
    • markplaneringen generellt
    • förbereda för stenläggning
    • förbereda för mur
    • dra tomrör för el etc
    • ...

Jag kan göra listan hur lång som helst, nästa hus jag bygger kommer bli in i millimetern som jag vill ha det....:D

Saker som
  • -Färg invändigt, tapeter är bara saker som kommer göra det jobbigt fokusera på det viktigaste
  • Ta detta så sent som möjligt...





Ja, du har rätt. Det är därför vi ska ha en litet "problem" att bestämma om saker som är kanske svårt att byta ut, t.ex. inbyggd väghögtalare (som jag VILL ha!) eller bara ha en el/audio anslutning och montera externa högtalare som är synligt.
Jag vill ha inbyggd, men vem vet hur ska det se ut och om tillverkaren fortfarande säljer högtalare i samma storlek som passar just vår byggning när det är dags för nya.

2xtceo.jpg
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
En sak som var vårt absolut största huvudbry var att kulkverten visade sig vara felkonstruerad och saknade 2 meter rör innuti sig. Detta upptäckte vi först då plattan var gjuten så vårt tips är att KOLLA eventuella kullvertar.
 

M.B.

Cartier
@MaziK men du... kan du inte bli min projektledare? :rolleyes:
Jättebra tips båda från dig och @Edin , tack!

Som sagt vi planerar att bo där till vi pensionerar oss. Om vi räknar på 10-15 år "lifespan" på högtalare, det är antagligen dags att byta ut dom oavsett så kanske värdet på husförsäljning är inte så viktigt (just med högtalare) som det är med andra varor eller tillval. Eventuellt utbyte dock... är nåt att tänka på.
Jag BEHÖVER domo_O
https://www.bowerswilkins.com/sites/default/files/2019-03/AF CCM7.3 InfoSheet_0.pdf

Det är inte så mycket som vi kan göra med planlösningen, men vi redan planerat för kaminen, winter-ready uterum (golvvärme osv), gräva pool och lite mer.
Men förberedning av kamerasystem var ju inte dum tips alls!

Jag kommer säkert tillbaka med mer funderingar och frågor senare, det är ett long projekt framför oss. Kanske vi kan ha en KS-inflyttningsGTG a little down the road:cool:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har du mätt tempen där ner vid olika årstider? Själv har jag 14-15 grader året om i den gamla "matkällaren". Det är viktigare med jämn temperatur än om det är 14 eller 17 grader.
Jo jag vet, saken är den att jag inte kan mäta och få rimliga värden nu.
Den delen av källaren används som tvättstugan för tillfället. Dvs tvättmaskin, torktumlare och avfuktare som höjer värmen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
På fronten så kan vi ha extra bilplatser istället och även avlopp för att tvätta bilen utan att miljövännerna kommer sätta eld på bilen.
Tänk på att det avloppet får du inte ha anslutet till kommunal dagvattenhantering utan måste tas om hand på tomten (stenkista motsv). Reglerna är lite olika per kommun, i vissa fall funkar det med oljeavskiljare på avloppet men en del kommuner kräver slamsugsintyg motsv. varje år av det för flera tusen kronor. Kolla noga vad som gäller i din kommun.

Det är för övrigt helt lagligt i alla kommuner att tvätta bilen på egen tomt enligt avgörande i miljödomstolen. Det är inte en kommunal angelägenhet med lagstiftning i miljöärenden överhuvudtaget oavsett vad de själva tror. Det utfärdas ofta en massa "bestämmelser" och "rekommendationer" i kommuner men i verkligheten är de värda 0. Dock är det inte roligare att vara osams med grannarna för det...
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Det var då självaste f-n vad jag missar mycket matnyttigt här inne. Jag får läsa ikapp imorgon på resa, jag är bland annat också inne på små satelithögtalare att installera. Här i garaget har jag i alla fall lagt en tredjedel klinker, i övrigt är det kaos, men det ska bli ordning på det!
A0616FE7-18FE-4F4D-9B10-FF4FC11BD8B4.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ok! Snabb fråga då jag gått från lägenhet med ett internetuttag till ett hus med internetuttag i varje rum. Detta är mitt skåp där fibern är dragen till. Som jag fattar det så behöver jag dra internetkablar från routern till de portar där jag vill ha internet. Något jag missat? Och om jag vill ha fler kablar än de 6 som finns på routern ska jag använda en switch då? Sedan ännu en fråga, till vänster ser ni uttag som har sladdar kopplat till sig utom vid ett uttag där det står in. Är detta TV eller vad kan det tänkas vara?

67DF6896-03CC-420A-AFF6-646593974402.jpeg
Nu är jag sen på bollen och elektroniken är kanske redan införskaffad men jag hade som minimum installerat en router istället för att bara switcha upp ofiltrerad internet. Med routern kan du åtminstone sätta upp en minimal brandvägg. Fiber till tv och eventuellt ip-telefoni behöver inte gå via brandväggen (om du inte har en kamera och mikrofon kopplad till din tv). Wifi sätter du upp som en accesspunkt bakom routern via ett uttag i huset.
 

oystercase

Cartier
Till alla ni som bygger/köper nytt, glöm inte att efter en 10 år lär sannolikt en del vitvaror gå sönder. Inget mayor men kan vara bra att tänka på. För gör man inte det lär varenda jävla vitvara gå sönder samtidigt...
make that 5 years...:mad::mad::mad:

Och inte tusan hjälper det att köpa top of the line pryttlar heller......borde vara lag på 10 års garanti på inbyggnadsprylar...
 

M.B.

Cartier
En tanke som kom upp är att ställa uterummet som förlängning till köket istället för bredvid vardagsrummet. Då har vi mer "privacy" vid poolen (hur säger man på svenska?), kan ha store pool och delar tomten på en pool/sommar sida, och gård sida.
Känns inte så dumt när jag tänker på det, vad tycker ni?

*mspaint illustration. Det är inte korrekt på millimetern, men är +/- av tankarna.

IMG-20190417-WA0007-01.jpeg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Problemet med placeringen är väl att uterummet skuggar poolen som ligger direkt ovanför / norr....
Om riktningarna stämmer

Kanske göra en solstudie på detta..?

Sketchup ...

Kan man lägga uterummet i syd?
Iof nära tomtgräns..

En tanke som kom upp är att ställa uterummet som förlängning till köket istället för bredvid vardagsrummet. Då har vi mer "privacy" vid poolen (hur säger man på svenska?), kan ha store pool och delar tomten på en pool/sommar sida, och gård sida.
Känns inte så dumt när jag tänker på det, vad tycker ni?

*mspaint illustration. Det är inte korrekt på millimetern, men är +/- av tankarna.

IMG-20190417-WA0007-01.jpeg
 

M.B.

Cartier
Problemet med placeringen är väl att uterummet skuggar poolen som ligger direkt ovanför / norr....
Om riktningarna stämmer

Kanske göra en solstudie på detta..?

Sketchup ...

Kan man lägga uterummet i syd?
Iof nära tomtgräns..


Du har rätt, ritningen är inte korrekt placerad, så det ser ut som poolen får ingen sol. Men det är bara jag som inte anpassat till "true north".
Så frågan är rent praktiskt och estetiskt med delning av gården:)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Du har rätt, ritningen är inte korrekt placerad, så det ser ut som poolen får ingen sol. Men det är bara jag som inte anpassat till "true north".
Så frågan är rent praktiskt och estetiskt med delning av gården:)
Praktiskt tycker jag köket funkar bättre
O bra med plats mellan pool o uterum
 

Riffraff

Cartier
Min avundsjuka flödar, shit vad duktiga ni är allihopa!. Själv bor man i hyresrätt och har tummen mitt i handen :(. Alltid stört mig på att jag är så fullständigt okunnig vad gäller fixande o byggande men har inte haft nån i min omgivning att lära mig av. Känns som den saknade pusselbiten i ens person

Nu har man ärvt en stuga så jag måste lära mig. Har ni några tips (böcker?) till hur man blir självlärd
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min avundsjuka flödar, shit vad duktiga ni är allihopa!. Själv bor man i hyresrätt och har tummen mitt i handen :(. Alltid stört mig på att jag är så fullständigt okunnig vad gäller fixande o byggande men har inte haft nån i min omgivning att lära mig av. Känns som den saknade pusselbiten i ens person

Nu har man ärvt en stuga så jag måste lära mig. Har ni några tips (böcker?) till hur man blir självlärd
Youtube är grymt när det kommer till vägledning......dragit vatten på landet, höjt huset, satt upp nya hängrännor och stuprör och mkt annat tack vare tuben.......ett litet tips i alla fall....
 

Lolle

Panerai
Håller med tidigare tips om youtube eller för den delen internet. Själv köpte jag några böcker men aldrig riktigt använt dem mer än som en sorts inspiration när man varit uttråkad ute i stugan (inget bredband).

När det väl skall göras något så är det lättare att söka runt efter tips på nätet än att leta runt bland böckerna, finns fruktansvärt mkt tips, bilder och filmer gratis så det är bara att ha lite tålamod och söka.

Byggahus.se tex och särskilt då forumet.

Sedan skulle mitt bästa tips vara att helt enkelt våga testa och inte vara rädd för att göra fel - renovering är inte hjärnkirurgi.
 
Min avundsjuka flödar, shit vad duktiga ni är allihopa!. Själv bor man i hyresrätt och har tummen mitt i handen :(. Alltid stört mig på att jag är så fullständigt okunnig vad gäller fixande o byggande men har inte haft nån i min omgivning att lära mig av. Känns som den saknade pusselbiten i ens person

Nu har man ärvt en stuga så jag måste lära mig. Har ni några tips (böcker?) till hur man blir självlärd

Mitt bästa tips som jag själv har gjort är att köpa en kofot, bilmaskin och en tigersåg och sen riva alla ytskikt i hela byggnaden. Golv, vägg och tak. Sen har man inget val annat än att ordna upp det.

Är helt självlärd med denna metod och kan nu bygga ett hus från oschaktad mark helt utan att anlita hantverkare inom något område. Jag gör markarbeten, dränering, betong, el, VVS, konstruktion, våtrum, kök, spackla/måla (ser förjävligt ut när jag gjort det iofs osv osv) Rkna dock med att du får en miljard pekpinnar från yrkesverksamma som tycker att du ska spendera dina pengar på dem istället genom att påpeka hur hemskt det är att göra ett tätskikt själv.

När du har gjort ett par projekt och förstår hur en byggnad är konstruerad så ser man inte huset utan bara konstruktionen. Ett hus är bara en massa byggmaterial som är ihopmonterade, det är inget levande väsen och en vattenskada är bara ett byggmaterial som måste bytas ut, det är inte slutet på mänskligheten. Elinstallationen däremot kan vara bra att ha lite koll på innan man släpper in någon i kåken dock. Det är inte svårt, men gå gärna en utbildning så att du känner dig trygg med vad du gör.

Nästa steg är att köpa alla verktyg du behöver, sen är det bara oändliga timmar av att nöta youtube, dimensioneringsprogram, riktlinjer och installationsmanualer. Sen göra fel en miljard gånger och sen acceptera att det blir lite snett vint och krokigt. :woot:
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skillnaden mellan proffsen och oss hemmaslarvare är -enligt mig- att proffsen vet vad man kan slarva med. Problemet för mig är att jag kan lägga sjukt mycket tid på något helt oviktigt, och sedan kanske slarva litet med något som syns mer.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Allt går att lösa på ett eller annat sätt. Våga gå utanför gränserna och tro på dig själv :) jag är snickare i grund och botten och hyfsat kreativ och gillar att pilla och pyssla. Men det sista jag skulle göra om jag bygger/renoverar eget är att måla själv (invändigt). Där är det värt varenda krona att anställa en rutinerad som gör jobbet rätt och snyggt. I övrigt skulle jag göra det mesta själv även om det ibland hade blivit att göra om, göra rätt:)
 

filthywatch

Cartier
4E0D21A5-63D9-42C1-9D5C-86B18E45D17C.jpeg
Nu är det min tur att ta hjälp av alla händiga klocksnackare. Jag håller på å gör lite småfix inför försäljningen av lägenheten och önskar lite tips på ett par grejer.
Ska lägga tröskel från hall in till kök och undrar hur/om jag ska fylla upp tomrummet som är under. Tomrummet är 40mm i djup. Sen undrar jag även om man kan polera upp ett vad jag tror är marmorgolv som efter 25+ år är väldigt matt och isåfall hur man skall gå tillväga med det. Bifogar bild där man ser både golvet och där tröskeln ska sitta.
 

Riffraff

Cartier
Stort tack för goda tips allesammans! :). Jag ska se till att börja med att kolla tuben och så får jag lära mig genom att bara göra!. Det som kanske inte är svårt blir ändå till en hangup för mig innan man tagit steg 1 men man får tro på sig själv som flera sagt. Jag lär väl aldrig smacka upp ett gym à la Norrlänningen :D men ska se till att gå från oduglig till duglig iaf!
 
Stort tack för goda tips allesammans! :). Jag ska se till att börja med att kolla tuben och så får jag lära mig genom att bara göra!. Det som kanske inte är svårt blir ändå till en hangup för mig innan man tagit steg 1 men man får tro på sig själv som flera sagt. Jag lär väl aldrig smacka upp ett gym à la Norrlänningen :D men ska se till att gå från oduglig till duglig iaf!

Spendera helgen med att mata ned alla ytskikt det första du gör så ordnar sig resten sen. Då har du en anledning att lära dig att återställa allt, :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Problemen börjar direkt!
Inflytt I nya huset och diskmaskinen krånglade från dag 1.
Och nu slutade tvättmaskinen pumpa ut vatten :D
Bara å fixa!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stort tack för goda tips allesammans! :). Jag ska se till att börja med att kolla tuben och så får jag lära mig genom att bara göra!. Det som kanske inte är svårt blir ändå till en hangup för mig innan man tagit steg 1 men man får tro på sig själv som flera sagt. Jag lär väl aldrig smacka upp ett gym à la Norrlänningen :D men ska se till att gå från oduglig till duglig iaf!
Det mesta vad gäller bygg är inte särskilt svårt egentligen utan det handlar mycket om att våga. Framförallt våga börja och våga göra fel. Nästan allt går att åtgärda och göra om. Titta på hur andra gjort. Kopiera. Gör fel. Gör bättre nästa gång.
 
Topp