• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Själva huset började de någon gång i oktober och var klart första veckan i Mars.

Från det att vi köpte tomten tills det stod ett hus på den tog det 18 månader.

Det är lite tid det där ändå. Det lilla jag kollat förefaller en del tomter ha bygglov färdigt och knutet till sig, möjligen kan det hjälpa till att hålla nere tiden något iaf.

Tack, ska lyssna.

Det är lite tid det där ändå. Det lilla jag kollat förefaller en del tomter ha bygglov färdigt och knutet till sig, möjligen kan det hjälpa till att hålla nere tiden något iaf.

Tack, ska lyssna.
De kan ju ha ett positivt förhandsbesked.
Om det finns så ska byggnadsnämnden godkänna ett bygglov om det faller under ramarna för förhandsbeskedet.

Annars så ska beslut om ett bygglov tas inom 10v från komplett ärende, byggnadsnämnden har rätt att utöka tiden med ytterligare 10v (totalt 20v) vid extra krångliga ärenden.

Idag ligger jag på en handläggningstid på 2-5v i snitt beroende på ärende, placering osv.

Men sen så kan det ju alltid överklagas...

De kan ju ha ett positivt förhandsbesked.
Om det finns så ska byggnadsnämnden godkänna ett bygglov om det faller under ramarna för förhandsbeskedet.

Annars så ska beslut om ett bygglov tas inom 10v från komplett ärende, byggnadsnämnden har rätt att utöka tiden med ytterligare 10v (totalt 20v) vid extra krångliga ärenden.

Idag ligger jag på en handläggningstid på 2-5v i snitt beroende på ärende, placering osv.

Men sen så kan det ju alltid överklagas...
...åå sedan kan det ta sextusen miljarder år.

• Like
Reactions: P-A
Tips på billig, estetiskt tilltalande, annorlunda och snabbmonterad väggbeklädnad invändigt. Byggnadstyp och användningsområde är ej en faktor, utan endast de tidigare nämnda.

Tips på billig, estetiskt tilltalande, annorlunda och snabbmonterad väggbeklädnad invändigt. Byggnadstyp och användningsområde är ej en faktor, utan endast de tidigare nämnda.

Plywood eller OSB :)

E7ED4821-DEC8-4EED-B3ED-F58B44BB0994.jpeg
B725D62A-7E75-4B22-878E-8E6C176F8F88.jpeg

Om du tål lite skarvar, vänerply ergo. Finns bäl bättre val ur estetisk synpunkt kanske. Men den är hyfsat lätt att få på plats.
9.moelven_ergo_2500mm_webb_k2070_besk.jpg

https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/plywood-och-skivor/sa-monterar-du-ergo/

Eller tunt furugolv som sätts på vägg och behabdlas på något sätt.
DSC03373%20(Small).JPG

DSC03377%20(Small).JPG

DSC03382%20(Small).JPG

Senast ändrad:
Estetiskt tilltalande är en fråga om smak och övrig inredning. Olika trävarianter som ovan är kanske i mina ögon bäst alternativ, väggplåt i rostig eller nytt skick kan vara ett alternativ om man gillar det.
A1A53A61-9769-490E-9C07-A8B21DE079C8.jpeg

Svinbra tips! Ös på!

Plywood är jävligt najs
Jag har satt klickgolv på en vägg en gång. Det blev jäkligt bra. Välj något med riktigt trä och enstav. Inte lika billigt som plyfa men man kan få det att kännas väldigt exklusivt för ok pengar. Jag hade osb under och skruvade med jämna mellanrum med snygga skruvar. Brukar inte vara så svårt att hitta något restparti som är bra prisat.

Jag kör vägghängd utan spolkant. Skulle i dagsläget inte välja något annat. Tänkte du på något speciellt?
Gott! Nej, mest om det är vettigt och att det fungerar tillfredsställande.
Vi kör det. Otroligt bra och lätt att hålla ren!

Vi gjorde vårt badrum i höstas.
Idag upptäckte vi att det nog är något fel på tätskiktet eller så... det ska inspekteras imorgon... så jävla trist!
Låter bra! Desto surare med tätskiktet. Läckage?

Ok! Snabb fråga då jag gått från lägenhet med ett internetuttag till ett hus med internetuttag i varje rum. Detta är mitt skåp där fibern är dragen till. Som jag fattar det så behöver jag dra internetkablar från routern till de portar där jag vill ha internet. Något jag missat? Och om jag vill ha fler kablar än de 6 som finns på routern ska jag använda en switch då? Sedan ännu en fråga, till vänster ser ni uttag som har sladdar kopplat till sig utom vid ett uttag där det står in. Är detta TV eller vad kan det tänkas vara?

67DF6896-03CC-420A-AFF6-646593974402.jpeg

Ok! Snabb fråga då jag gått från lägenhet med ett internetuttag till ett hus med internetuttag i varje rum. Detta är mitt skåp där fibern är dragen till. Som jag fattar det så behöver jag dra internetkablar från routern till de portar där jag vill ha internet. Något jag missat? Och om jag vill ha fler kablar än de 6 som finns på routern ska jag använda en switch då? Sedan ännu en fråga, till vänster ser ni uttag som har sladdar kopplat till sig utom vid ett uttag där det står in. Är detta TV eller vad kan det tänkas vara?

67DF6896-03CC-420A-AFF6-646593974402.jpeg
Riktigt bra ordnat i det där skåpet.
Men för att svara på dina frågor,
Ja, för att fylla alla uttag så behöver du en switch, den får sedan försörja resterande uttag.
De sladdarna du nämner ser ut att vara koaxialkabel för TV. Ska du ha TV via fiber är dessa onödiga, borde finnas en kabel från antenn/parabol som går till IN för att distribuera den signalen.

Riktigt bra ordnat i det där skåpet.
Men för att svara på dina frågor,
Ja, för att fylla alla uttag så behöver du en switch, den får sedan försörja resterande uttag.
De sladdarna du nämner ser ut att vara koaxialkabel för TV. Ska du ha TV via fiber är dessa onödiga, borde finnas en kabel från antenn/parabol som går till IN för att distribuera den signalen.

Tack för svar, en snabb följdfråga påverkas hastigheten på internet av att man grenar på internetet? Om du förstår hur jag menar

Tack för svar, en snabb följdfråga påverkas hastigheten på internet av att man grenar på internetet? Om du förstår hur jag menar
Ja det blir en långsammare uppkoppling. Men säg att du ska ha TV via fiber, en spelkonsol & en gaming dator vid olika uttag så gör du dessa prioriterade genom att ge dem en egen port direkt från routern.
Men som vanlig hemma surfare lär du inte märka någon större skillnad om det är ett switch uttag eller rakt kopplat från router.

Är fortfarande super imponerad över skåpet, den får du visa upp som partytrick på hemmafesterna..:D

Ja det blir en långsammare uppkoppling. Men säg att du ska ha TV via fiber, en spelkonsol & en gaming dator vid olika uttag så gör du dessa prioriterade genom att ge dem en egen port direkt från routern.
Men som vanlig hemma surfare lär du inte märka någon större skillnad om det är ett switch uttag eller rakt kopplat från router.

Är fortfarande super imponerad över skåpet, den får du visa upp som partytrick på hemmafesterna..:D
Är det någon skillnad om man kör dubbla routers? Jag har 2 AirPort Extreme kopplade i följd för fler uttag. Agerar den andre ren Switch då?

Är det någon skillnad om man kör dubbla routers? Jag har 2 AirPort Extreme kopplade i följd för fler uttag. Agerar den andre ren Switch då?
Nu har jag nollkoll på Applesprylar men, med största största sannolikhet så agerar den ren switch. Du borde ha stött på patrull tidigt om den ville agera router, många modeller kan man behöva stänga av DCHP på den enhet som ska agera switch. Så kapacitetsmässigt är det samma som en switch, ett uttag från första routern som ska serva alla andra uttag på den andra routern. Men som sagt i de flesta hem lär skillnaden inte märkas vid vardagsgrejer.

Nu har jag nollkoll på Applesprylar men, med största största sannolikhet så agerar den ren switch. Du borde ha stött på patrull tidigt om den ville agera router, många modeller kan man behöva stänga av DCHP på den enhet som ska agera switch. Så kapacitetsmässigt är det samma som en switch, ett uttag från första routern som ska serva alla andra uttag på den andra routern. Men som sagt i de flesta hem lär skillnaden inte märkas vid vardagsgrejer.
Just ja. Stängde av DHCP och NAT. Men det slöar inte ner så jag att jag märker någon större skillnad.

En switch i sig slöar inte ner internet. Om du däremot har en dator kopplad till varje uttag och använder dessa att kolla film/spela spel eller liknande gör det det. Det är den samlade användningen som tar bandbredd. Inte antalet enheter som är kopplade utan att användas.

En switch i sig slöar inte ner internet. Om du däremot har en dator kopplad till varje uttag och använder dessa att kolla film/spela spel eller liknande gör det det. Det är den samlade användningen som tar bandbredd. Inte antalet enheter som är kopplade utan att användas.
Mycket riktigt, borde ha fått med det i min formulering!:)

Tillbaka
Topp