• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Marshall

Omega
2-Faktor
Åk o kläm på dom olika ,se vilken som känns bäst i handen, personligen gillar jag dewalt bäst, vi har milwaukee på jobbet. tror inte det skiljer så mycket i kvalitet på dom dyrare märkena.
När man väl börjat på ett märke blir det enklast att hålla sig till det, 2-3 batterier så klarar man dra runt en bra hög med verktyg om man jobbar själv.
Många ggr kan man hitta ett bra startkit med borrmaskin, skruvdragare, cirkelsåg, tigersåg, batteri o laddare till bra pris.
Sen finns det ett hundratal övriga verktyg som man "måste" komplettera med. :)
Jäklar vad sugen man blir på att köpa ett sådan uppsättning.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Kläm o känn hur dom ligger i handen. Mitt favoritmärke hemma är också DeWalt.

När jag handlade skruvdragare senast så valde jag 12V pga lägre vikt, riktigt nöjd med det valet efter bygge av större altan. 12V räcker längre än man tror.
Jag har en del 12v och ett par 18v verktyg. Skulle jag bara köpa en uppsättning verktyg så skulle jag gå på 18v så kan man va säker på att kraften finns. När det gäller skruvdragaren så använder jag nästan uteslutande 12v för allt skruvande och borrande under 10mm.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Tvättmaskinen på väg att ge upp, och med tanke på att den fyller 15 år snart så är det väl bara ge sig ut på jakt efter en ny.
Nuvarande maskin är en LG med 7kg kapacitet, och den har fått gå hårt sista tre åren. Vi har varit nöjda med den på det stora hela, men nu när man ändå ska köpa nytt så kan man väl lika gärna förkovra sig i alla ”nya” funktioner som poppar upp!

Önskelistan är följande:
Min 9kg kapacitet
Ångfunktion
Autodosering av tvättmedel
Appstyrning(?)
Låg ljudnivå

Vad säger tvättmaskinsexpertisen? Är det några märken man bör undvika, eller är det bara gilla läget och punga upp för en Miele på direkten?! 😄
Nackdelen med Miele verkar vara att de har ångfunktionen i sina tumlare istället, och det räcker fan med att byta ut en apparat just för tillfället 😆
Vi hade en LG i många år, grymt bra maskin. Jag gillade dock inte deras luckor när vi bytte maskiner för två år sedan. Vissa tillverkare har högerhängda luckor och andra har vänsterhängda, kanske inte spelar någon roll för din del. För min del blev det en Bosch 9kg med iDos och Wifi (dock ingen ångfunktion). Wi-Fi var roligt i början, men använder det aldrig längre, ger dock bra påminnelse när tvättmaskinen gått klart.. lärdomen för min del var att hitta rätt inställning på automatdoseringen då det skummade väldans inledningsvis vilket gav en hel del felmeddelanden om vattennivån.
 

zeke_varg

Omega
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.

Jag har kört Bosch som är ett något billigare märke. Jag har skruvat 150m staket, en friggebod, en 24kvm trall, renoverat ett garage och hus. 150 m fönster/dörrfoder. 100 reglar. 50 gipsskivor. Den har gått varm 12år. Köpte extra batteri 600kr för att alternera. Vi kör samma batteri till en grästrimmer.

Jag ger tipset o köra samma ”linje” på maskinerna. Jag kanske haft tur men det är bara köra på oavsett. Grejer håller.
 

leicaphile

Panerai
Behövde ny borrskruvdragare + slagskruvdragare då mina gamla dog. Beställde dessa, vad tror ni? Gillar det kortare formatet + 2Ah batterierna, tycker 5Ah blir lite otympliga.

1680070402218.png
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Behövde ny borrskruvdragare + slagskruvdragare då mina gamla dog. Beställde dessa, vad tror ni? Gillar det kortare formatet + 2Ah batterierna, tycker 5Ah blir lite otympliga.

1680070402218.png
jag personligen hade kört på 4ah+ batterier, men det beror lite på vad du skall använda den till! Om du senare utökar med övriga maskiner så är det skönt med lite mer kräm.

Om du inte har något övrigt ifrån Dewalt så är det bra att kolla över deras övriga utbud med batteridrivet och om det verkar bra. För man "låser" in sig lite i ett system när man väl börjar köpa på sig.
 

leicaphile

Panerai
jag personligen hade kört på 4ah+ batterier, men det beror lite på vad du skall använda den till! Om du senare utökar med övriga maskiner så är det skönt med lite mer kräm.

Om du inte har något övrigt ifrån Dewalt så är det bra att kolla över deras övriga utbud med batteridrivet och om det verkar bra. För man "låser" in sig lite i ett system när man väl börjar köpa på sig.

Jag tänkte att om jag behöver så lägger jag till ett 5Ah eller liknande framöver, men provade båda och föredrar de mindre/lättare batterierna. Kör inga jätteprojekt där jag står och skruvar hela dagarna heller.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte att om jag behöver så lägger jag till ett 5Ah eller liknande framöver, men provade båda och föredrar de mindre/lättare batterierna. Kör inga jätteprojekt där jag står och skruvar hela dagarna heller.
kolla in detta med

 

leicaphile

Panerai

leicaphile

Panerai
ofan ok!
har kört makita på allt och det har funkat bra! Dock kört slut på chucken på skruvdragaren efter 7 år och då har jag byggt en hel del.

Körde Makita 12V ett tag och tyckte bra om dem, men råkade lämna skruvdragaren utomhus ett bra tag och den överlevde inte. Så tänkte prova 18V nu när de är så pass kompakta. Provade Makita i butiken men reglagen kändes lite "sladdriga" och oprecisa + att jag tycker LED-lampan sitter fel på dem, så man blockar den med handen som håller skruven. Dewalt har lampan nere vid batteriet istället och kändes allmänt lite mer robusta när man hanterade dem.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Körde Makita 12V ett tag och tyckte bra om dem, men råkade lämna skruvdragaren utomhus ett bra tag och den överlevde inte. Så tänkte prova 18V nu när de är så pass kompakta. Provade Makita i butiken men reglagen kändes lite "sladdriga" och oprecisa + att jag tycker LED-lampan sitter fel på dem, så man blockar den med handen som håller skruven. Dewalt har lampan nere vid batteriet istället och kändes allmänt lite mer robusta när man hanterade dem.
ju mer festool jag tittar på desto mer inser jag hur mycket jag villhöver deras grejer, exv HKC 55 cirkelsågen med skenan, vilken jävla grej :D
 

Owaysis

Cartier
Som hyfsat nybliven husägare med lite projekt på gång börjar det bli dags att köpa på sig lite vettiga verktyg. Har inte tänkt göra någon tung renovering, snarare platsbygga någon bokhylla, sätta upp skjutdörrar, bygga ett skjul för soptunnorna i trädgården osv. Tänker att här finns en del kunskap i tråden i ämnet.

Vilka ska jag ha? Makita? Dewalt? Tänker att det är billigast att köpa vettiga grejer direkt snarare än att byta efter några år, även om jag inser att de mest kommer bli liggande i garaget.
Jag var i samma sits som du för ett år sedan och körde på Ryobi. Grejerna har använts till allmän renovering och det har fungerat fint. Har även deras trimmer och häcksax och kör samma batteri på allt. Funkar sjukt smidigt och om du enbart ska göra de där grejerna du nämner så behöver du verkligen inget bättre.

Visst är Makita, Dewalt osv bättre men för en vanlig husägare som gör något mindre projekt då och då så räcker Ryobi absolut.
 

Edin

Panerai
Svärfar grejar mycket och snickrar men han har kört med Ryobi och dom pallar än. Inget skit men inte ämnat till proffsen likt Milwakee, Makita och Festool. Så ska man inte bygga fem hus så klarar man sig bra med det mesta. Men det bästa är att hålla sig till ett system och sen stanna där för då slipper man flera olika laddare, olika batterier osv.
Sen tycker jag personligen att vissa verktyg ska man inte köpa med batteridrift. Slipmaskin kör jag helst med sladd (du kör dom ofta vääääääldigt länge när du ska renovera dörrar osv). Slipar du något med ska du ändå ha en tillkopplad damsugare som har en damsugarsladd så då är det ändå en sladd som man kan sätta ihop elsladden med. Likaså en rejäl slagborr. Lisvslängden blir längre på dom än batteriet men du får tyvärr en sladd att leva med men kommer billigare undan. Visst, det är smidigare när man fått låna svågerns batteridrivna slagbodd och tigersåg (han är röris) då det är enklare att låna hans än att åka ut till landet och hämta våra. Men det funkar.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jag var i samma sits som du för ett år sedan och körde på Ryobi. Grejerna har använts till allmän renovering och det har fungerat fint. Har även deras trimmer och häcksax och kör samma batteri på allt. Funkar sjukt smidigt och om du enbart ska göra de där grejerna du nämner så behöver du verkligen inget bättre.

Visst är Makita, Dewalt osv bättre men för en vanlig husägare som gör något mindre projekt då och då så räcker Ryobi absolut.
En casio f91w "terrorist" för några hundralappar räcker absolut som klocka också, ändå sitter jag(och dom flesta andra) här på forumet med en ansenlig samling av tidvisare. :)
 

leicaphile

Panerai
Svärfar grejar mycket och snickrar men han har kört med Ryobi och dom pallar än. Inget skit men inte ämnat till proffsen likt Milwakee, Makita och Festool. Så ska man inte bygga fem hus så klarar man sig bra med det mesta. Men det bästa är att hålla sig till ett system och sen stanna där för då slipper man flera olika laddare, olika batterier osv.
Sen tycker jag personligen att vissa verktyg ska man inte köpa med batteridrift. Slipmaskin kör jag helst med sladd (du kör dom ofta vääääääldigt länge när du ska renovera dörrar osv). Slipar du något med ska du ändå ha en tillkopplad damsugare som har en damsugarsladd så då är det ändå en sladd som man kan sätta ihop elsladden med. Likaså en rejäl slagborr. Lisvslängden blir längre på dom än batteriet men du får tyvärr en sladd att leva med men kommer billigare undan. Visst, det är smidigare när man fått låna svågerns batteridrivna slagbodd och tigersåg (han är röris) då det är enklare att låna hans än att åka ut till landet och hämta våra. Men det funkar.

Ibland så kan billigare prylar vara riktigt bra.

Jag stod här för några år sedan med ett oväntat och brådskande behov av att bila bort en massa blåbetong över en helg. Åkte ut på en lördag morgon och köpte en Meec borrhammare med bilfunktion från Jula; den kostade typ 700:- och jag tänkte att håller den bara helgen så räcker det. Har använt den för en massa smutsigt och otrevligt sedan dess och den fungerar fortfarande hur fint som helst. Senaste tog jag upp ett 125mm hål för ventilation genom 40cm betong och tegel och det var inga problem alls. Tror det var denna modellen, ser likadan ut:
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Men mellan exv Makita, Dewalt och Ryobi så skiljer det inte jättemycket i pris av det jag sett i alla fall.
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kör Hikoki på mina sladdlösa, gillar dom men jag gillar inte klingan som jag har, det är iof en liten rackare, men den är riktigt klen tycker jag.
 

Owaysis

Cartier
En casio f91w "terrorist" för några hundralappar räcker absolut som klocka också, ändå sitter jag(och dom flesta andra) här på forumet med en ansenlig samling av tidvisare. :)
Fast om någon hade efterfrågat en pålitlig klocka som ska användas några få gånger om året för att därefter ligga i en byrålåda så hade jag faktiskt föreslagit en digital Casio..
 

Btotheb

Omega
Tack för alla svar! Upplever ändå att priset är relativt detsamma mellan Makita, Dewalt och Bosch professional. Sen är ju Ryobi typ halva priset. Får väl åka och klämma på något byggvaruhus.
 

MarcusL

Omega
Om du inte vill hosta upp pengar för Festool så skulle jag gå all in på Parksideprylar från Lidl.

Om du ska gå på Ryobi så rekomenderar jag dig att skippa allt som har med paket att göra då alla verktyg är gamla reliker med kolborstmotorer, deras dyrare prylar är grymma, men blir lätt svårt att motivera priset mot semiproffsmaskiner från Milwaukee, Bosch, Makita och Dewalt.

Edit: ska du ha en cirkelsåg så köp en som är kompatibel med skena, eller allra helst en sänksåg.
 
ju mer festool jag tittar på desto mer inser jag hur mycket jag villhöver deras grejer, exv HKC 55 cirkelsågen med skenan, vilken jävla grej :D
Metabo har gjort en liknande variant med skena, iofs kanske inte samma känsla som festool, men grym och funkar fint för mig som inte bygger hus 8h om dagen.

Slipper slipper släpa runt mitt as till kap/ger såg, vilket är värt många slantar😂

https://www.metabo.com/se/sv/maskin...gar/set-ks-66-fs-691196000-handcirkelsag.html
 

Edin

Panerai
Metabo har gjort en liknande variant med skena, iofs kanske inte samma känsla som festool, men grym och funkar fint för mig som inte bygger hus 8h om dagen.

Slipper slipper släpa runt mitt as till kap/ger såg, vilket är värt många slantar😂

https://www.metabo.com/se/sv/maskin...gar/set-ks-66-fs-691196000-handcirkelsag.html

Har en Festool TS 55 FEBQ-Plus och den är lätt bland de bästa maskiner jag/vi köpt!
Har tre olika skenor med. En kort och två 1400mm. Sätter man ihop alla blir det grymt smidigt att kapa långa raka snitt. :)
 

Btotheb

Omega
Har varit och handlat idag. Fick mest vill-ha-känsla av Dewalt. Slog till på deras DCD800 med powerstack-batterier, som jag förstod det halva storleken men samma kraft. Fördelaktigt pris efter prismatchning mot billigaste konkurrent och sen 12% ytterligare på det (var på Bauhaus). Köpte dessutom en cirkelsåg och multiverktyg.

Ryobi kändes väldigt plastiga, förutom deras finaste modeller som i sin tur kostade typ samma som premiummärkena.
 
Topp