• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

D..S..

Panerai
Håller på monterar Ikeakök. Enligt ritningen så måste en stor glipa lämnas mellan kylskåp och vägg vilket leder till att det ser ut som på bild. Jag kan inte tänka mig att lämna det såhär, ser hemskt ut imho.

Hur gör folk med ikeakök egentligen? Struntar man i kylskåpets föreskrifter eller bygger om?

Bild för info:

1000002898.jpg
 

Edin

Panerai
Skulle skjuta in det på studs.
Ska dock erkänna att jag insett detta problem och kommer därför flytta ut alla skåp 7.5-10 cm
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Håller på monterar Ikeakök. Enligt ritningen så måste en stor glipa lämnas mellan kylskåp och vägg vilket leder till att det ser ut som på bild. Jag kan inte tänka mig att lämna det såhär, ser hemskt ut imho.

Hur gör folk med ikeakök egentligen? Struntar man i kylskåpets föreskrifter eller bygger om?

Bild för info:

1000002898.jpg

Har med att kylskåp/frys håller längre om värmen kan cirkulera bättre.
 
Men Ikeas stommar är väl lika djupa som det mesta annat? Enda stora skillnaden mig veterligen är väl att sockeln är väldigt låg och t ex standard-diskmaskiner inte passar.
 

zeke_varg

Omega
Håller på monterar Ikeakök. Enligt ritningen så måste en stor glipa lämnas mellan kylskåp och vägg vilket leder till att det ser ut som på bild. Jag kan inte tänka mig att lämna det såhär, ser hemskt ut imho.

Hur gör folk med ikeakök egentligen? Struntar man i kylskåpets föreskrifter eller bygger om?

Bild för info:

1000002898.jpg
Hur mycket ska du fixa i huset? :)

Så länge kyl/frys går att öppna utan att det blir krångligt/skadat kan man ju flytta ut resten. Det ser ut att gå bra om man kollar på väggen vid passagen till nästa rum. Ny täcksida mot kylen. En list längst in om det inte finns täckskivor så breda. Jag gissar att det rör sig om några cm?
 

Magnetize

Cartier
2-Faktor
Håller på monterar Ikeakök. Enligt ritningen så måste en stor glipa lämnas mellan kylskåp och vägg vilket leder till att det ser ut som på bild. Jag kan inte tänka mig att lämna det såhär, ser hemskt ut imho.

Hur gör folk med ikeakök egentligen? Struntar man i kylskåpets föreskrifter eller bygger om?

Bild för info:

1000002898.jpg
Tänkte skriva att sådär har inte vi, meeeen det har vi. 😅
Ber om ursäkt för otorkade ytor. 🤦‍♂️
IMG_4377.jpeg

IMG_4374.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Skulle behöva lite vägledning, vår stentrappa börjar ge efter. Huset är från 50 talet, oklart om trappan är så gammal dock. Men den börjar ramla sönder. Gissar att det är yttersta lagret/putsen som släpper. Men hur lagar jag denna bäst? Säkerställer att det inte blir värre? Tacksam för ev tips! 🙏
IMG_1452.jpeg

IMG_1448.jpeg
IMG_1449.jpeg
IMG_1450.jpeg
IMG_1451.jpeg
 

JeppeH

Omega
@JoakimS Jag säger inte att jag har helt rätt men jag har lagat liknande skador för några år sen och de lagningarna ser fortfarande bra ut.

Så här hade jag gjort. Knacka ur en bit puts och en bit av stenen/siporexen/lecan/betongen och åk till en kunnig bygghandel och fråga efter rätt puts att reparera med. Skulle tro att du behöver grövre cementputs av något slag. Knacka försiktigt bort det som är löst och längs sprickorna. Jag upplevde det enklare att göra V-form vid sprickorna för att enklare lägga igen dem. Följ instruktionerna vilket bör vara rengöring av skada, blåsa torrt och dammfrit med tryckluft, prima eller fukta med vattenspruta och sen lägg igen skada med lämpliga putsverktyg. Jag använde rivbräda i plast för att jämna ut lagningen mot den befintliga putsen. Med rivjärnet kan man också efterlikna befintlig struktur. Ta det steg för steg och ta några lagningar i sänder. Lite meckigt i början men man lär sig. När det brunnit kan man vänta någon vecka (läs på förpackningen) och sen måla över allt, då borde det bli jämnt och snyggt.

Skadan på trappsteg hade jag nog gjutit igen, där bör du bygga en lämplig form först. Med rivebröda bör det även där vara möjligt att efterlikna utan på övriga steg.

Hyr eller låna visp till putsbruket.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
@JoakimS Jag säger inte att jag har helt rätt men jag har lagat liknande skador för några år sen och de lagningarna ser fortfarande bra ut.

Så här hade jag gjort. Knacka ur en bit puts och en bit av stenen/siporexen/lecan/betongen och åk till en kunnig bygghandel och fråga efter rätt puts att reparera med. Skulle tro att du behöver grövre cementputs av något slag. Knacka försiktigt bort det som är löst och längs sprickorna. Jag upplevde det enklare att göra V-form vid sprickorna för att enklare lägga igen dem. Följ instruktionerna vilket bör vara rengöring av skada, blåsa torrt och dammfrit med tryckluft, prima eller fukta med vattenspruta och sen lägg igen skada med lämpliga putsverktyg. Jag använde rivbräda i plast för att jämna ut lagningen mot den befintliga putsen. Med rivjärnet kan man också efterlikna befintlig struktur. Ta det steg för steg och ta några lagningar i sänder. Lite meckigt i början men man lär sig. När det brunnit kan man vänta någon vecka (läs på förpackningen) och sen måla över allt, då borde det bli jämnt och snyggt.

Skadan på trappsteg hade jag nog gjutit igen, där bör du bygga en lämplig form först. Med rivebröda bör det även där vara möjligt att efterlikna utan på övriga steg.

Hyr eller låna visp till putsbruket.
Stort tack för bra beskrivning. Får börja med ett besök på lämplig bygghandel med kunnig personal för att få inhandlat rätt grejer.

Gissar att detta är dyrt att låta ett proffs göra? Hade kunnat tänka mig låta något göra det också. Men då vill man ju vara säker på att det blir bra gjort också.

En annan sak, behöver man inte armera med stålnät eller så?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Stort tack för bra beskrivning. Får börja med ett besök på lämplig bygghandel med kunnig personal för att få inhandlat rätt grejer.

Gissar att detta är dyrt att låta ett proffs göra? Hade kunnat tänka mig låta något göra det också. Men då vill man ju vara säker på att det blir bra gjort också.

En annan sak, behöver man inte armera med stålnät eller så?
Jag tror inte det behöver bli så extremt dyrt att leja bort det heller. Rotavdraget gör ju sitt, inga extrema kostnader på material utan mer tid i ditt fall. Och ett proffs gör nog det där relativt fort. Det svåra blir nog gissningsvis att hitta ett proffs som kan titta på det där i närtid. Men hör dig för lite
 

zeke_varg

Omega
Skulle behöva lite vägledning, vår stentrappa börjar ge efter. Huset är från 50 talet, oklart om trappan är så gammal dock. Men den börjar ramla sönder. Gissar att det är yttersta lagret/putsen som släpper. Men hur lagar jag denna bäst? Säkerställer att det inte blir värre? Tacksam för ev tips! 🙏
IMG_1452.jpeg

IMG_1448.jpeg
IMG_1449.jpeg
IMG_1450.jpeg
IMG_1451.jpeg

10-15000 kanske det kostar att leja bort. En ungefärlig gissning. Om du hittar nån.

Annars beskriver ju JeppeH ovan bra hur du kan testa och göra själv.

Det fixar du!

Ps. Fint hus har du också! 👍
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
10-15000 kanske det kostar att leja bort. En ungefärlig gissning. Om du hittar nån.

Annars beskriver ju JeppeH ovan bra hur du kan testa och göra själv.

Det fixar du!

Ps. Fint hus har du också! 👍
Tack! Jag tror jag hade blivit nöjd för den summan att slippa göra det men vet ju hur det är, fortsätter problemen är det inte lika kul att ha köpt in jobbet och bli missnöjd. Då är det skönare att redan ha kunskaperna och materialet hemma. Så kanske ändå gör det själv 😅
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Tack! Jag tror jag hade blivit nöjd för den summan att slippa göra det men vet ju hur det är, fortsätter problemen är det inte lika kul att ha köpt in jobbet och bli missnöjd. Då är det skönare att redan ha kunskaperna och materialet hemma. Så kanske ändå gör det själv 😅
Ett problem du har är att trappstegen och putsen är i samma nivå, vatten som kommer från trappstegen rinner in i skarven och frost spränger bort putsen. Om det går skulle trappstegen stuckit ut lite så vattnet droppar ner istället.
 

EHR

Cartier
2-Faktor
Jag ska sätta granit som poolsarg och behöver fixa underlaget innan jag kletar på fixet.

Är det någon som har en bra idé på spackel eller liknande för hårdplast som jag sen kan få utomhusfixet att fästa i?

Poolsargen hamnar inne vid linerlisten som är i hårdplast.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Växthus är också en sorts hus, som ibland behöver "renoveras" ... ;)

Fru laketwig odlar en massa och ville ha ett växthus förra sommaren. Hittade en begagnad "instegsvariant" för facila 300:-. Som att bygga Meccano ...:
Växthus 2023-07-30.jpg
Växthus 2023-07-31 (ram).jpg


... som kläddes med ett tält av tjock bubbelplast:
Växthus 2023-07-31 (färdigt).jpg


Funkade jättebra tills höststormarna kom. Trots förankring med ett jordankare i varje hörn blåste skiten bort och ställningen gick mer eller mindre i bitar. :banghead:

Efter att lyckats montera ihop skiten ett par gånger gav vi (hon) upp och köpte ett riktigt växthus från Bauhaus, Canopia Hybrid 4,5 M2, för 4.300:-. Gissa vad jag och Jaffa har gjort sen vi fick det levererat i tisdags kväll? ;)
Jaffa 2024-05-03 (växthus).jpg

Jaffa 2024-05-04 (växthus).jpg


Ska bara fästa det vid ett jordankare i varje hörn och då det väger 60 kg vore det väl fan om inte det ska stå kvar när det blåser ...
 
Senast ändrad:

Zprty

Omega
2-Faktor
Har bestämt mig för att slipa och hårdvaxolja 40 kvm ekparkett hemma i lägenheten och behöver vägledning. Tanken är lägga ut arbetet, men som nyinflyttad stockholmare har jag noll koll på seriösa aktörer. Någon som kan tipsa om en ordentlig firma för såväl slipning som behandling av golvet?

Tack på förhand!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Har bestämt mig för att slipa och hårdvaxolja 40 kvm ekparkett hemma i lägenheten och behöver vägledning. Tanken är lägga ut arbetet, men som nyinflyttad stockholmare har jag noll koll på seriösa aktörer. Någon som kan tipsa om en ordentlig firma för såväl slipning som behandling av golvet?

Tack på förhand!
Jag har använt Golvfinish flera gånger. Kanske inte de billigaste men varit mycket nöjd alla gånger. https://golvfinish.se/
 

Bally

Cartier
Slänger ut en fråga här till den samlade expertisen:

Jag har nyligen flyttat och vill göra om i badrummet, men är inte sugen på att riva ut det och göra om det från scratch...
Det står idag ett badkar här som jag skulle vilja bli av med, kanske få upp en duschkabin istället samt få bort den fula gamla handdukstorken.
Finns redan lite märken i skarvarna av något som tidigare ägaren har ändrat också, men det får jag nog leva med.

Går detta att göra på något snyggt sätt tro eller är det för mycket grejer som är uppskruvat i väggen som måste bort för att det ska bli snyggt? Går det att lappa hål på något som inte ser alldeles för hemskt ut?

En tanke jag hade var om man kanske kunde montera en ny duschstång med tak-munstycke i samma hål som existerande sitter och behålla blandaren (eller byta den också fast i samma hål) och i värsta fall ha ett draperi runt så man kan bli av med badkaret ifall torken måste sitta kvar.

Ja helt enkelt, hur hade ni resonerat?

Bild på eländet:
IMG_3855.jpg
 

Josa

Omega
2-Faktor
Slänger ut en fråga här till den samlade expertisen:

Jag har nyligen flyttat och vill göra om i badrummet, men är inte sugen på att riva ut det och göra om det från scratch...
Det står idag ett badkar här som jag skulle vilja bli av med, kanske få upp en duschkabin istället samt få bort den fula gamla handdukstorken.
Finns redan lite märken i skarvarna av något som tidigare ägaren har ändrat också, men det får jag nog leva med.

Går detta att göra på något snyggt sätt tro eller är det för mycket grejer som är uppskruvat i väggen som måste bort för att det ska bli snyggt? Går det att lappa hål på något som inte ser alldeles för hemskt ut?

En tanke jag hade var om man kanske kunde montera en ny duschstång med tak-munstycke i samma hål som existerande sitter och behålla blandaren (eller byta den också fast i samma hål) och i värsta fall ha ett draperi runt så man kan bli av med badkaret ifall torken måste sitta kvar.

Ja helt enkelt, hur hade ni resonerat?

Bild på eländet:
IMG_3855.jpg
Det mesta blir väl en budgetfråga, men ett alternativ kan ju vara att klä in badrummet i microcement. Då kan du göra om inredningen som du vill samtidigt som du behåller tätskiktet bakom.
 

zeke_varg

Omega
Slänger ut en fråga här till den samlade expertisen:

Jag har nyligen flyttat och vill göra om i badrummet, men är inte sugen på att riva ut det och göra om det från scratch...
Det står idag ett badkar här som jag skulle vilja bli av med, kanske få upp en duschkabin istället samt få bort den fula gamla handdukstorken.
Finns redan lite märken i skarvarna av något som tidigare ägaren har ändrat också, men det får jag nog leva med.

Går detta att göra på något snyggt sätt tro eller är det för mycket grejer som är uppskruvat i väggen som måste bort för att det ska bli snyggt? Går det att lappa hål på något som inte ser alldeles för hemskt ut?

En tanke jag hade var om man kanske kunde montera en ny duschstång med tak-munstycke i samma hål som existerande sitter och behålla blandaren (eller byta den också fast i samma hål) och i värsta fall ha ett draperi runt så man kan bli av med badkaret ifall torken måste sitta kvar.

Ja helt enkelt, hur hade ni resonerat?

Bild på eländet:
IMG_3855.jpg

För att slippa rodda med tätskikt, el ev fula märken. En ångdusch kanske? Då är det, om det finns som passar dina mått på ett ok sätt, enkelt att lösa. Jag själv hade nog försökt spara en slant och göra om badrummet. Ta in olika offerter där du kan passa på att höra efter vad som är möjligt för att få det snyggt men spara på slantarna. Då vet du vad du behöver spara ihop till el om det redan finns i kassan.

IMG_5188.png
 

Bally

Cartier
För att slippa rodda med tätskikt, el ev fula märken. En ångdusch kanske? Då är det, om det finns som passar dina mått på ett ok sätt, enkelt att lösa. Jag själv hade nog försökt spara en slant och göra om badrummet. Ta in olika offerter där du kan passa på att höra efter vad som är möjligt för att få det snyggt men spara på slantarna. Då vet du vad du behöver spara ihop till el om det redan finns i kassan.

IMG_5188.png
Det var ett intressant förslag som jag inte tänkt på, tack!

Sökte runt lite och tyvärr verkar det svårt med måtten. De minsta jag hittar skulle passa, men då blir det väldigt konstigt med ett handfat och spegelskåp som ligger direkt emot väggen på ångduschen.. Layouten på badrummet är tyvärr lite konstig..


Det mesta blir väl en budgetfråga, men ett alternativ kan ju vara att klä in badrummet i microcement. Då kan du göra om inredningen som du vill samtidigt som du behåller tätskiktet bakom.

Tack för tipset, det skulle kunna vara ett alternativ, får undersöka lite vad det skulle kosta och vad man skulle kunna åstadkomma med det..
 
Testar här igen då jag fick mycket hjälpsamma tips sist! Tror ni den gulmarkerade väggen har några bärande egenskaper? Självklart kommer jag kolla upp det med en behörig hantverkare innan, men om någon kan se direkt att den är bärande så sparar jag tid och pengar!

Tack på förhand

1715592185227.png
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Slänger ut en fråga här till den samlade expertisen:

Jag har nyligen flyttat och vill göra om i badrummet, men är inte sugen på att riva ut det och göra om det från scratch...
Det står idag ett badkar här som jag skulle vilja bli av med, kanske få upp en duschkabin istället samt få bort den fula gamla handdukstorken.
Finns redan lite märken i skarvarna av något som tidigare ägaren har ändrat också, men det får jag nog leva med.

Går detta att göra på något snyggt sätt tro eller är det för mycket grejer som är uppskruvat i väggen som måste bort för att det ska bli snyggt? Går det att lappa hål på något som inte ser alldeles för hemskt ut?

En tanke jag hade var om man kanske kunde montera en ny duschstång med tak-munstycke i samma hål som existerande sitter och behålla blandaren (eller byta den också fast i samma hål) och i värsta fall ha ett draperi runt så man kan bli av med badkaret ifall torken måste sitta kvar.

Ja helt enkelt, hur hade ni resonerat?

Bild på eländet:
IMG_3855.jpg
Intressant placering av torken 😀
 

Edin

Panerai
Testar här igen då jag fick mycket hjälpsamma tips sist! Tror ni den gulmarkerade väggen har några bärande egenskaper? Självklart kommer jag kolla upp det med en behörig hantverkare innan, men om någon kan se direkt att den är bärande så sparar jag tid och pengar!

Tack på förhand

1715592185227.png

Spontant nej. Utifrån den ritningen skulle jag säga att den längsgående väggen (som i bilden/ritningen är vågrät) är det.
Finns dock mycket som kan spela in så kolla med sakkunnig. För det är jag inte. :)
 
Topp