• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Första distansen med löparsandalerna.
Blev en liten uppvärmning innan styrketräningen och kändes riktigt bra :)
Ska bli kul att testa en ~5km nästa gång :)
AF27B9D3-6033-443F-89C8-607A5C5F1E46.png
Du din snittpuls?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Fick mina för nån vecka sen.....men de satt sådär......tror inte jag kommer springa i dem....
Jag var också lite osäker i början. Efter att försökt lite olika spänningar på banden blev det lite bättre. Men håller med, de sitter inte lika bra som ett par Fivefingers men ett bra komplement för sommaren :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Schysst fart i zon 2. Bortsett muskulär trötthet kan man ju ligga i zon 2 väldigt länge. Gynnsamt för ultra! Bra pass. Galet länge sedan jag fick till den sortens löpning. Otroligt skönt när det funkar.
Jag har fått ett träningsprogram som riktar sig mot marathon och ultra. 4-5 pass i veckan varav 1-2 är längre, lågintensiva.
sedan är det olika intervallpass och cykling för resten. i morgon blir det 2,5 timmars cykling på landet-cykeln. Sköj.
132258E1-F117-43BB-BC56-618F65FEDA0F.jpeg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har fått ett träningsprogram som riktar sig mot marathon och ultra. 4-5 pass i veckan varav 1-2 är längre, lågintensiva.
sedan är det olika intervallpass och cykling för resten. i morgon blir det 2,5 timmars cykling på landet-cykeln. Sköj.
132258E1-F117-43BB-BC56-618F65FEDA0F.jpeg
Bra mängd, men du kanske ska se upp med allt för långa pass på den där cykeln. Har en liknande som jag har kört upp till 50 km på. Det känns i knäna att det knappast har varit någon ”bike fit”... men du ska väl hålla pulsen igång, så det kanske inte handlar om värsta tempot.

Har du några ultra-mål/lopp du siktar på? Ultra och Sky-running är fascinerande!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Bra mängd, men du kanske ska se upp med allt för långa pass på den där cykeln. Har en liknande som jag har kört upp till 50 km på. Det känns i knäna att det knappast har varit någon ”bike fit”... men du ska väl hålla pulsen igång, så det kanske inte handlar om värsta tempot.

Har du några ultra-mål/lopp du siktar på? Ultra och Sky-running är fascinerande!
Hade ultravasan som årets mål, samt putsa mina tider på Lidingö och Stockholm marathon.
Blev ju inte som man tänkt sig.
Anmäld till SUM och Borås 6-timmars i höst och får se om de släpper restriktioner och kör.
 

zeke_varg

Omega
Så sjukt kul, nästan abstrakt, hur fort o enkelt det går för vissa av er. Zon 2 under löpning? :D Själv har jag hittat ett nytt pers i dagarna när det kändes toppklass i kroppen. Efter 2-3km ändrade jag planen från 6-7km till 10. Känns som nåt bra var på gång så jag tänkte testa vad jag kunde pressa fram. Semester genom landet och fick en bra feeling i Storuman. Tror jag har 56min på milen senaste 2 åren. Har nog bara testat köra på 10ggr med ”så hårt jag kan” på milen.

Visste att jag borde ligga en bit under 55 nu.
Här en km-lista. Livsmålet, förutom att vara frisk och hel, sub 50 är inom räckhåll.

Edit: min snittpuls var 172. Max ligger nog på strax under 200 för mig. Max under rundan 194. :)

3BC0DB3A-3B92-41F9-82B4-888641EA178B.png
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Så sjukt kul, nästan abstrakt, hur fort o enkelt det går för vissa av er. Zon 2 under löpning? :D Själv har jag hittat ett nytt pers i dagarna när det kändes toppklass i kroppen. Efter 2-3km ändrade jag planen från 6-7km till 10. Känns som nåt bra var på gång så jag tänkte testa vad jag kunde pressa fram. Semester genom landet och fick en bra feeling i Storuman. Tror jag har 56min på milen senaste 2 åren. Har nog bara testat köra på 10ggr med ”så hårt jag kan” på milen.

Visste att jag borde ligga en bit under 55 nu.
Här en km-lista. Livsmålet, förutom att vara frisk och hel, sub 50 är inom räckhåll.

Edit: min snittpuls var 172. Max ligger nog på strax under 200 för mig. Max under rundan 194. :)

3BC0DB3A-3B92-41F9-82B4-888641EA178B.png
Bra att kapa tider på slutet av distansen.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Bra mängd, men du kanske ska se upp med allt för långa pass på den där cykeln. Har en liknande som jag har kört upp till 50 km på. Det känns i knäna att det knappast har varit någon ”bike fit”... men du ska väl hålla pulsen igång, så det kanske inte handlar om värsta tempot.

Har du några ultra-mål/lopp du siktar på? Ultra och Sky-running är fascinerande!
Känns ok nu efteråt. Luffarfart. Blev 2h damcykel.
5FD26474-5A9A-46B7-8799-F4E88FBE20A6.jpeg
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vilovecka och nu inkom tredje paret nimbus 21 efter två tidigare utslitna, med andra ord en sko som har fallit mig mycket i smaken för längre pass! Att hitta dem för 945kr gjorde det inte lättare att inte trycka på köpknappen:)
4F683F34-1B77-4268-A145-E546A3A58086.jpeg
Härligt, älskar att köpa nya skor. Löpning är en klar materialsport.
Kör Asics Kayano som mängdsko, har väl 3-4 par igång, Hoka för långpass och Salomon i skogen och på berget.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Började springa i maj. Och har haft oförskämt bra utveckling (tror jag?). Inte sprungit sedan lumpen 2006 eller följt något program. Målet är milen under 45.

Sprang den för första gången för tre veckor sedan på 48.38.

Vad kan vara ett rimligt mål efter det?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor

Fast jag har inte nått målet på 45 än. ;) Att bara försöka kapa tid på samma sträcka hela tiden blir tråkigt i längden.

Som exempel, första målet var 1,5km på 5min/km. Nästa var 5km på 5min/km och sen 7km på 5min/km.

Men är inte super sugen på att springa mycket längre än en mil. Så tänker om nästa mål borde vara typ 5km på 4min/km. Vet inte vad som är rimligt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fast jag har inte nått målet på 45 än. ;) Att bara försöka kapa tid på samma sträcka hela tiden blir tråkigt i längden.

Som exempel, första målet var 1,5km på 5min/km. Nästa var 5km på 5min/km och sen 7km på 5min/km.

Men är inte super sugen på att springa mycket längre än en mil. Så tänker om nästa mål borde vara typ 5km på 4min/km. Vet inte vad som är rimligt.
Skämt åsido. Inget fel i att kapa tider, men ett sätt att öka farten är att köra intervaller. Till exempel 4x1000 meter med 3 minuters lätt jogg mellan. Sikta på en fart under målfart för tusingarna, t ex 4:15. Du kan också köra 2000-metersintervaller, men det är kämpigare. För egen del är uppvärmningen viktig. Gärna tio till femton minuter med sakta ökande tempo innan intervallerna.
 

falten

Cartier
Fast jag har inte nått målet på 45 än. ;) Att bara försöka kapa tid på samma sträcka hela tiden blir tråkigt i längden.

Som exempel, första målet var 1,5km på 5min/km. Nästa var 5km på 5min/km och sen 7km på 5min/km.

Men är inte super sugen på att springa mycket längre än en mil. Så tänker om nästa mål borde vara typ 5km på 4min/km. Vet inte vad som är rimligt.
Kul att sätta mål o kämpa mot dem! Att öka successivt är viktigt för att inte skada sig, när man sätter nya rekord och känner sig oövervinnerlig så är det nära till att istället skadar sig. Jag tycker intervaller är jäkla bra träning för att förbättra sig, övar lättare löpteknik då och minimerar risker för skador under dessa pass. Även köra styrketräning med fokus på löpning är starkt rekommenderat, lycka till!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Lite högre puls på intervallpassen.
”stressad tröskel” eller vad Faan dom kallar det. ;)
70763454-81A8-4A94-956D-8B4E00FF4F00.jpeg
F051B2CA-EAB0-43EE-BF58-30675CD8D42D.jpeg
4BBE84E3-D680-494C-93B0-1F37CEB58A60.jpeg
Jisses vilket pass! Det där bör kännas om man orkar trycka på. Bra fart i 40/20-momenten. 3:12... så snabbt tror jag inte mina ben kan röra sig. I varje fall inte så många gånger.

Är det första gången du kör det passet? Hur funkade det? (Tänker att jag kan prova upplägget.)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jisses vilket pass! Det där bör kännas om man orkar trycka på. Bra fart i 40/20-momenten. 3:12... så snabbt tror jag inte mina ben kan röra sig. I varje fall inte så många gånger.

Är det första gången du kör det passet? Hur funkade det? (Tänker att jag kan prova upplägget.)
Det funkar faktiskt bra. Kör det någon gång i veckan nu. rusherna ligger på ca 3.45, lugn jogg i vilan. annars ca 4.05-4.10 på fasta 5min.
 

falten

Cartier
La intresseanmälan om fystest på Bosön, nu ringde dem och erbjöd det hela helt gratis och att som Första privatperson släppas in till det nya labbet där tydligen det gamla kan jämföras som att vara från gamla DDR i jämförelse:) Som ett litet barn som väntar på sin födelsedag, så jäkla kul!!
 
Topp