Laddar...

Löpning. Nu riktigt OT

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Anders Svensson, 22 juni 2014.

  1. Davvan

    Davvan Pamela Gidley Premium

    Inlägg:
    8.480
    Från:
    Fettefleur......
    Du din snittpuls?
     
  2. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    precis, får hålla koll på pulsen och sakta ner när det börjar närma mig.
    Men zonerna är ju individuellt för person och måste testas fram.
     
    jhellstrom gillar detta.
  3. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    absolut, landsväg asfalt.
     
  4. Oliver

    Oliver Tantal

    Inlägg:
    398
    Från:
    Göteborg
    Jag var också lite osäker i början. Efter att försökt lite olika spänningar på banden blev det lite bättre. Men håller med, de sitter inte lika bra som ett par Fivefingers men ett bra komplement för sommaren :)
     
    Davvan gillar detta.
  5. Oliver

    Oliver Tantal

    Inlägg:
    398
    Från:
    Göteborg
    Japp! :p
    Har inte världens bästa kondis och brukar springa längre distanser i tempo 5:30-6:00 så detta var en rätt så snabbt pass för det jag brukar springa :)
     
    Davvan gillar detta.
  6. acce1999

    acce1999 Platina

    Inlägg:
    5.346
    Schysst fart i zon 2. Bortsett muskulär trötthet kan man ju ligga i zon 2 väldigt länge. Gynnsamt för ultra! Bra pass. Galet länge sedan jag fick till den sortens löpning. Otroligt skönt när det funkar.
     
    HenJoh gillar detta.
  7. Davvan

    Davvan Pamela Gidley Premium

    Inlägg:
    8.480
    Från:
    Fettefleur......
    Långsamt och under milen funkar.....vet inte om det är snabbare tempo eller längre distans som gör att nervsmärtorna tar fart igen......får lufsa runt i makligt tempo slänge....

    350C28E0-4347-438E-9B2F-275B990443EA.
     
    NickL, Aboynamedsue, falten och 2 andra gillar detta.
  8. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Jag har fått ett träningsprogram som riktar sig mot marathon och ultra. 4-5 pass i veckan varav 1-2 är längre, lågintensiva.
    sedan är det olika intervallpass och cykling för resten. i morgon blir det 2,5 timmars cykling på landet-cykeln. Sköj.
    132258E1-F117-43BB-BC56-618F65FEDA0F.
     
    acce1999 gillar detta.
  9. acce1999

    acce1999 Platina

    Inlägg:
    5.346
    Bra mängd, men du kanske ska se upp med allt för långa pass på den där cykeln. Har en liknande som jag har kört upp till 50 km på. Det känns i knäna att det knappast har varit någon ”bike fit”... men du ska väl hålla pulsen igång, så det kanske inte handlar om värsta tempot.

    Har du några ultra-mål/lopp du siktar på? Ultra och Sky-running är fascinerande!
     
    jerka2.0 gillar detta.
  10. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Hade ultravasan som årets mål, samt putsa mina tider på Lidingö och Stockholm marathon.
    Blev ju inte som man tänkt sig.
    Anmäld till SUM och Borås 6-timmars i höst och får se om de släpper restriktioner och kör.
     
    acce1999 gillar detta.
  11. zeke_varg

    zeke_varg Titan

    Inlägg:
    184
    Från:
    Stockholm
    Så sjukt kul, nästan abstrakt, hur fort o enkelt det går för vissa av er. Zon 2 under löpning? :D Själv har jag hittat ett nytt pers i dagarna när det kändes toppklass i kroppen. Efter 2-3km ändrade jag planen från 6-7km till 10. Känns som nåt bra var på gång så jag tänkte testa vad jag kunde pressa fram. Semester genom landet och fick en bra feeling i Storuman. Tror jag har 56min på milen senaste 2 åren. Har nog bara testat köra på 10ggr med ”så hårt jag kan” på milen.

    Visste att jag borde ligga en bit under 55 nu.
    Här en km-lista. Livsmålet, förutom att vara frisk och hel, sub 50 är inom räckhåll.

    Edit: min snittpuls var 172. Max ligger nog på strax under 200 för mig. Max under rundan 194. :)

    3BC0DB3A-3B92-41F9-82B4-888641EA178B.
     
    Senast ändrad: 1 augusti 2020
    NiklasArvid, daviden, NickL och 7 andra gillar detta.
  12. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Bra att kapa tider på slutet av distansen.
     
    zeke_varg gillar detta.
  13. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Känns ok nu efteråt. Luffarfart. Blev 2h damcykel.
    5FD26474-5A9A-46B7-8799-F4E88FBE20A6.
     
    Senast ändrad: 4 augusti 2020
    acce1999 gillar detta.
  14. falten

    falten Tantal

    Inlägg:
    631
    Håller tummarna du kommer tillrätta! Intervaller kanske kan vara en bra lösning för tillfället?
     
    Davvan gillar detta.
  15. Davvan

    Davvan Pamela Gidley Premium

    Inlägg:
    8.480
    Från:
    Fettefleur......
    Nån som kör Relive? Mun strular......betalvägg numer?
     
  16. Davvan

    Davvan Pamela Gidley Premium

    Inlägg:
    8.480
    Från:
    Fettefleur......
    Vet inte.......kanske......vågar inte pröva ens ..... :(
     
  17. falten

    falten Tantal

    Inlägg:
    631
    Vilovecka och nu inkom tredje paret nimbus 21 efter två tidigare utslitna, med andra ord en sko som har fallit mig mycket i smaken för längre pass! Att hitta dem för 945kr gjorde det inte lättare att inte trycka på köpknappen:) 4F683F34-1B77-4268-A145-E546A3A58086.
     
    jhellstrom, jerka2.0 och Videll gillar detta.
  18. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Härligt, älskar att köpa nya skor. Löpning är en klar materialsport.
    Kör Asics Kayano som mängdsko, har väl 3-4 par igång, Hoka för långpass och Salomon i skogen och på berget.
     
    falten gillar detta.
  19. Hoarz

    Hoarz Tantal

    Inlägg:
    289
    Började springa i maj. Och har haft oförskämt bra utveckling (tror jag?). Inte sprungit sedan lumpen 2006 eller följt något program. Målet är milen under 45.

    Sprang den för första gången för tre veckor sedan på 48.38.

    Vad kan vara ett rimligt mål efter det?
     
  20. falten

    falten Tantal

    Inlägg:
    631
    Nice! Man får lite ångest av att favoritskon snart kanske inte finns att få tag på :)
     
  21. acce1999

    acce1999 Platina

    Inlägg:
    5.346
    48:37?
    :D
     
  22. Hoarz

    Hoarz Tantal

    Inlägg:
    289
    Fast jag har inte nått målet på 45 än. ;) Att bara försöka kapa tid på samma sträcka hela tiden blir tråkigt i längden.

    Som exempel, första målet var 1,5km på 5min/km. Nästa var 5km på 5min/km och sen 7km på 5min/km.

    Men är inte super sugen på att springa mycket längre än en mil. Så tänker om nästa mål borde vara typ 5km på 4min/km. Vet inte vad som är rimligt.
     
  23. acce1999

    acce1999 Platina

    Inlägg:
    5.346
    Skämt åsido. Inget fel i att kapa tider, men ett sätt att öka farten är att köra intervaller. Till exempel 4x1000 meter med 3 minuters lätt jogg mellan. Sikta på en fart under målfart för tusingarna, t ex 4:15. Du kan också köra 2000-metersintervaller, men det är kämpigare. För egen del är uppvärmningen viktig. Gärna tio till femton minuter med sakta ökande tempo innan intervallerna.
     
    jerka2.0 och Hoarz gillar detta.
  24. falten

    falten Tantal

    Inlägg:
    631
    Kul att sätta mål o kämpa mot dem! Att öka successivt är viktigt för att inte skada sig, när man sätter nya rekord och känner sig oövervinnerlig så är det nära till att istället skadar sig. Jag tycker intervaller är jäkla bra träning för att förbättra sig, övar lättare löpteknik då och minimerar risker för skador under dessa pass. Även köra styrketräning med fokus på löpning är starkt rekommenderat, lycka till!
     
    jerka2.0, Hoarz och acce1999 gillar detta.
  25. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Lite högre puls på intervallpassen.
    ”stressad tröskel” eller vad Faan dom kallar det. ;)
    70763454-81A8-4A94-956D-8B4E00FF4F00. F051B2CA-EAB0-43EE-BF58-30675CD8D42D. 4BBE84E3-D680-494C-93B0-1F37CEB58A60.
     
    zeke_varg, falten, Videll och 2 andra gillar detta.
  26. acce1999

    acce1999 Platina

    Inlägg:
    5.346
    Jisses vilket pass! Det där bör kännas om man orkar trycka på. Bra fart i 40/20-momenten. 3:12... så snabbt tror jag inte mina ben kan röra sig. I varje fall inte så många gånger.

    Är det första gången du kör det passet? Hur funkade det? (Tänker att jag kan prova upplägget.)
     
    jerka2.0 gillar detta.
  27. FilPro

    FilPro Guld

    Inlägg:
    3.497
    -Lunchpass. Målet var att klara att snitta på 5:00/km. Det var nära. Det var lite för varmt dock.
    56ADF75D-7957-4252-830D-0AE32892F6FD.
     
    zeke_varg, falten, galácticon och 2 andra gillar detta.
  28. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.842
    Från:
    Stockholm
    Det funkar faktiskt bra. Kör det någon gång i veckan nu. rusherna ligger på ca 3.45, lugn jogg i vilan. annars ca 4.05-4.10 på fasta 5min.
     
    acce1999 och krämbulle gillar detta.
  29. Norken

    Norken Brons

    Inlägg:
    846
    Bra jobbat! Var kommer programmet ifrån och vad innebär 40-20, 40s tempo och 20s gång?
     
  30. falten

    falten Tantal

    Inlägg:
    631
    La intresseanmälan om fystest på Bosön, nu ringde dem och erbjöd det hela helt gratis och att som Första privatperson släppas in till det nya labbet där tydligen det gamla kan jämföras som att vara från gamla DDR i jämförelse:) Som ett litet barn som väntar på sin födelsedag, så jäkla kul!!
     
    Videll, zeke_varg, galácticon och 5 andra gillar detta.