• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Låter rimligt, fick idén på internet och tänkte om någon provat. Också förstått att is kan vara bra.
Tack för råd :)
Is hjälper för stunden men inte i långa loppet. Medicinen mot överbelastning är just tung belastning. Både för läkning och för ökad toleransnivå. Träning och stötvåg har evidens. Fasciaskrapning etc. Är lite för nytt för tillförlitlig forskning. Annars finns sklerotiserande injektionsläkemedel som genväg. Osäker på det i långa loppet dock.

Vilken eftermiddag på Bosön fystest! Blev mätning kroppsfett och muskler kombinerat med fördelning tryck mellan höger och vänster sida, efter detta tröskelvärden på löpband med virtuella resultat efteråt för att se hur jag sprang mellan de olika hastigheterna. Vidare ett vo2max test där man kör maax tills man helt enkelt ger upp:) så jäkla kul och stort tack till Bosön och proffsig personal! Mycket lärorikt!! Det mest stolta man tar med sig, vo2max på 61 :)
356E003F-D562-495C-AC9B-8D22795771E6.jpeg
B768C747-3D52-4B34-8433-2BEF269FA667.jpeg
BF09BA9D-F88A-4E66-A13C-60C9022C5C1F.jpeg
973DAFA0-D107-4934-B35B-842770C72733.jpeg
6550197A-E14C-410C-9276-AA241EA6957D.jpeg
0D1244B2-843E-4E7E-86AE-56B73844E478.png
Du har gynnsamma förutsättningar för löpning. Har själv gjort två liknande tester, får nästan leta rätt på resultaten... jag tycker mig minnas att jag sög i mig 4,1 liter luft vid tröskel, men jag väger å andra sidan mer än du, vilket märks på mina tider jämfört med dina. Jag kan minnas fel om syresättningen. Hursomhelst, så har de tester jag har gjort varit väldigt användbara för justering av träning. Kul att du delade med dig!

Kuriosa: När jag kör Coopers test så får jag högre VO2max vid rodd, än vid löpning. Och jag har nyss fått fatt på kraftpedaler till en av cyklarna, så jag börjar få VO2max därifrån också. Och den är lägst av de tre... ändå är det cykling jag gör mest...

Du har gynnsamma förutsättningar för löpning. Har själv gjort två liknande tester, får nästan leta rätt på resultaten... jag tycker mig minnas att jag sög i mig 4,1 liter luft vid tröskel, men jag väger å andra sidan mer än du, vilket märks på mina tider jämfört med dina. Jag kan minnas fel om syresättningen. Hursomhelst, så har de tester jag har gjort varit väldigt användbara för justering av träning. Kul att du delade med dig!

Kuriosa: När jag kör Coopers test så får jag högre VO2max vid rodd, än vid löpning. Och jag har nyss fått fatt på kraftpedaler till en av cyklarna, så jag börjar få VO2max därifrån också. Och den är lägst av de tre... ändå är det cykling jag gör mest...

Mm du får leta fram o visa ditt test, har vo2max för löpning o cykling i min garmin, cykligen lägre. Kul att ha referens vad garmin visa o vad ett mer exakt test visa, det har jag länge undrat över. Garmin för mig för stunden ligger ca 6 lägre än verkligheten
265A02D8-FD92-4D0A-B343-4D497FFB0FAC.jpeg

Mm du får leta fram o visa ditt test, har vo2max för löpning o cykling i min garmin, cykligen lägre. Kul att ha referens vad garmin visa o vad ett mer exakt test visa, det har jag länge undrat över. Garmin för mig för stunden ligger ca 6 lägre än verkligheten
Kul med dessa tester. Jag ska tillbaka till aktivitus i slutet av veckan för att höra återtest efter 16v träningsprogram.
Ska bli spännande.
Min klocka visar 61 i vo2 Max. Får se hur nära sanningen det är.
91196C2B-38A1-483C-90BD-949F2F77551A.jpeg

Är det något gott denna jäkla Coronan gjort så är det att få mig att vara utomhus och springa... (tror jag snittar på runt 27grader i temperatur när jag startar löpningen) :)
I veckan kliver jag över 100mil detta år i utomhus löpning. (Jan till Mars sprang jag på löpband)
5D593B60-0100-47A9-A186-FBCA65983C02.png

Rätt nöjd! :)

mvh
Micke

Hittar inte protokollen bland alla digitaliserade dokument... men tror jag vet var de finns. Men jag har en sekvens av foton som visar trenden givet att jag har minskat löpmängden ganska dramatiskt. Knappt sprungit asfalt alls de senaste tre månaderna, men fått till några få pass igen på sistone.

Så har har det sett ut när löpningen funkar bra:
BFB7A926-568E-41F4-BBCC-A38F75C7EA8E.jpeg
A182D9A9-69B8-4C44-ADB7-13FD918F21B7.jpeg

Och här ser man vad den minskade mängden löpning gör:
405D2D71-CA59-4CA1-9CAB-B3AFC4B7F66F.png

Hovrade runt 57 i VO2max tidigare i år med kanske ett asfaltspass var 10e dag men med ett trailpass i veckan. När det har rullat på bra har Garmin indikerat 57-59. Fick samma siffror från Suunto tidigare (också Firstbeat-algoritmer). Stämmer nog ganska bra med verkligheten.

Fått två mätpunkter från cyklingen, så några till pass behövs nog för att öka kvaliteten på de måtten.

Har lagt en hel del fokus på styrketräning senaste 3-4 åren och det har gjort mig lite tyngre, vilket också märks i löpningen. Drömmer om att kunna springa ultra, men undrar om inte det ska få fortsätta att vara en dröm...

IMG_20200822_171454.jpg

Har inte riktigt förstått vilka parametrar Garmin använder för att räkna ut VO2max förutom hastighet och puls. Däremot är jag ganska säker på att temperatur inte är en av dem. Klockan mäter ju inte temperatur direkt och VO2max får man så fort passet avslutas, innan klockan synkat mot telefon.

Brukar ligga runt 53-56 i normalfallet men är det riktigt varmt som nu sjunker det alltid lite för mig, som kurvan visar.

IMG_20200822_171454.jpg

Har inte riktigt förstått vilka parametrar Garmin använder för att räkna ut VO2max förutom hastighet och puls. Däremot är jag ganska säker på att temperatur inte är en av dem. Klockan mäter ju inte temperatur direkt och VO2max får man så fort passet avslutas, innan klockan synkat mot telefon.

Brukar ligga runt 53-56 i normalfallet men är det riktigt varmt som nu sjunker det alltid lite för mig, som kurvan visar.
Vissa mer avancerade garmin-modeller tar temperatur i beaktning vid beräkning av vo2max.

jag har 935 och den tar ej det i beaktning, vilket blir väldigt tydligt när man sprungit under denna varma sommar...

IMG_20200822_171454.jpg

Jupp vissa klockor registrerar detta
199D0D77-0D50-422F-987C-C800AA6ECD16.jpeg

Hittar inte protokollen bland alla digitaliserade dokument... men tror jag vet var de finns. Men jag har en sekvens av foton som visar trenden givet att jag har minskat löpmängden ganska dramatiskt. Knappt sprungit asfalt alls de senaste tre månaderna, men fått till några få pass igen på sistone.

Så har har det sett ut när löpningen funkar bra:
BFB7A926-568E-41F4-BBCC-A38F75C7EA8E.jpeg
A182D9A9-69B8-4C44-ADB7-13FD918F21B7.jpeg

Och här ser man vad den minskade mängden löpning gör:
405D2D71-CA59-4CA1-9CAB-B3AFC4B7F66F.png

Hovrade runt 57 i VO2max tidigare i år med kanske ett asfaltspass var 10e dag men med ett trailpass i veckan. När det har rullat på bra har Garmin indikerat 57-59. Fick samma siffror från Suunto tidigare (också Firstbeat-algoritmer). Stämmer nog ganska bra med verkligheten.

Fått två mätpunkter från cyklingen, så några till pass behövs nog för att öka kvaliteten på de måtten.

Har lagt en hel del fokus på styrketräning senaste 3-4 åren och det har gjort mig lite tyngre, vilket också märks i löpningen. Drömmer om att kunna springa ultra, men undrar om inte det ska få fortsätta att vara en dröm...
Grymma siffror, jag håller till maran som längsta, längre än det skulle slita alldeles för mkt på kroppen, man vill vara hel också så man kan fortsätta njuta av löpningen:)

Fasen vad spännande!

Enligt Garmin får jag högre siffror än dig, fick precis ett nytt PB efter en dålig sommar, men jag håller LÅNGT ifrån dina tider. Kul att se hur Garmin diffar mot verkligheten.

Kul att du delar!

Fasen vad spännande!

Enligt Garmin får jag högre siffror än dig, fick precis ett nytt PB efter en dålig sommar, men jag håller LÅNGT ifrån dina tider. Kul att se hur Garmin diffar mot verkligheten.

Kul att du delar!
Väldigt viktigt att ha rätt maxpuls inställd för rimliga VO2max-estimat. Om du har för låg maxpuls inställd, kommer ditt bedömda VO2max att bli lägre än det är och vice versa. Sedan är det ju det där med specificitet, att man blir bra på det man gör. Man kan ju rimligen ha bra kondis utan att vara snabb i löpning. T ex om den aerobiska träningen fås genom andra sporter.

Edit: Kom att tänka på Lassi Karonen i rodd. Med 7,2 liter syre per minut och 105 kg kroppsvikt... Högsta uppmätta syreupptagningsförmågan uppmätt då på Bosön. Det blir väl ett VO2max på 68,6. Långt från skidåkarnas 80-90. Inte en aning om hur han var i löpning... men nog drog han mer syre per minut än jag... och mer än skidåkarna.

Senast ändrad:
Kom att tänka på Lassi Karonen i rodd. Med 7,2 liter syre per minut och 105 kg kroppsvikt... Högsta uppmätta syreupptagningsförmågan uppmätt då på Bosön. Det blir väl ett VO2max på 68,6. Långt från skidåkarnas 80-90. Inte en aning om hur han var i löpning... men nog drog han mer syre per minut än jag... och mer än skidåkarna.

Måste då passa på att nämna att Lassi har blivit slagen av Anders Backéus, en gammal gymnasieklasskompis till mig som mätt upp 7,34 l/m. Han är Sveriges numera bäste roddare sedan några år. Men som du säger, när det kommer till syreupptag per kilo kroppsvikt lär väl vare sig Lassi eller Anders ligga på någon topplista. Däremot tror jag att de båda två har placerat sig runt topp 100 på Vasaloppet, om jag inte minns fel.

Måste då passa på att nämna att Lassi har blivit slagen av Anders Backéus, en gammal gymnasieklasskompis till mig som mätt upp 7,34 l/m. Han är Sveriges numera bäste roddare sedan några år. Men som du säger, när det kommer till syreupptag per kilo kroppsvikt lär väl vare sig Lassi eller Anders ligga på någon topplista. Däremot tror jag att de båda två har placerat sig runt topp 100 på Vasaloppet, om jag inte minns fel.
Värmer nästan alltid upp i roddmaskin innan styrketräning. Kör en del tröskel- och intervallpass i roddmaskin också. Otroligt effektivt redskap att både få upp pulsen i och få jobba med stora delar av kroppen. ... Men inte har det gett mig några sju liters kapacitet... Däremot mjölksyra i rumpan då och då...

Edit: Såg Backéus tider i roddmaskin, på 2000 resp 5000. Nu har jag något att gå på...

Fick ont i ena knät efter cykling för några veckor sedan. Har sedan dess löpt en del till och från, och haft lite smärta till och från.

Specifikt så är smärtan ovanför vänstra knäskålen.

Givet att standardrekommendationen är att vila till det går över, någon som har något annat att säga/rekommendera? Det går ju helt fine att löpa, men gör lite extra ont dagen efter (dock inte farligt, mest lite stelt och värker lite när man böjer alt lägger tyngd på knät).

Fick ont i ena knät efter cykling för några veckor sedan. Har sedan dess löpt en del till och från, och haft lite smärta till och från.

Specifikt så är smärtan ovanför vänstra knäskålen.

Givet att standardrekommendationen är att vila till det går över, någon som har något annat att säga/rekommendera? Det går ju helt fine att löpa, men gör lite extra ont dagen efter (dock inte farligt, mest lite stelt och värker lite när man böjer alt lägger tyngd på knät).
Cyklar du mycket? Jag har samma utmaning. Och vänster knä också... Jag tenderar att cykla på lite för tung växel, så växla ner och öka kadensen vid cyklingen. Jag snedlastar också på pedalerna, samt är starkare i höger ben. Även det spelar in (men är svårt att mäta om man inte har kraftpedaler). För låg sadel (men även för hög) kan leda till besvär.

Och så kommer det i löpningen också...

Jag kör styrketräning och rörlighetsövningar och försöker hålla mig till trail-löpning. Men det är tjurigt att bli av med. Har stretat på med vänster knä över ett år nu.

Cyklar du mycket? Jag har samma utmaning. Och vänster knä också... Jag tenderar att cykla på lite för tung växel, så växla ner och öka kadensen vid cyklingen. Jag snedlastar också på pedalerna, samt är starkare i höger ben. Även det spelar in (men är svårt att mäta om man inte har kraftpedaler). För låg sadel (men även för hög) kan leda till besvär.

Och så kommer det i löpningen också...

Jag kör styrketräning och rörlighetsövningar och försöker hålla mig till trail-löpning. Men det är tjurigt att bli av med. Har stretat på med vänster knä över ett år nu.
Nope, det var ett tillfälle som skapade problemet.

Jag fick inte skäll i alla fall på dagens återbesök och löptest..... 64,8 VO2.
Jag kan faktiskt verkligen rekommendera Aktivitus och deras träningsprogram och tester.
De har hjälpt mig att förbättra mig avsevärt. Sprang mest mellanmjölks-pass innan.
Skärmavbild 2020-08-28 kl. 14.53.37.png
Skärmavbild 2020-08-28 kl. 14.55.00.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp