• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Skönt träningspass tisdag och onsdag.
Löpning 19 km från Nikkaluokta till Kebnekaises fjällstation i tisdags. Igår blev det först 20 km löpning/klättring tur och retur till sydtoppen (i ett par Hooka Speedgoat) och sedan 19 km tillbaka till Nikkaluokta. Toppat med totalt 80 mil i bil tur o retur. Jag sov gott igår kan jag meddela :)
Magisk vy från toppen:
A7C3E75C-BF44-4D0C-97F5-98DF3EC9F646.jpeg
Wow! Avis:)

• Like
Reactions: R0B
Ni som kan..

Jag har en överansträngning i ena knät (visserligen från cykling, men förvärrad av löpning), och går just nu runt och väntar på att kunna springa igen.

Borde jag köpa ett par skor med högre drop? Har 4 på mina nuvarande.

Jag har kört 2ggr/v nu som Max i 2år då jag inte klarat av oftare.. men en uppenbar lucka i min planering har nog varit att jag kört för hårt dessa gånger. Nu, efter att ha läst lite joggingtrådar, planerar jag att köra två superlugna pass och ett hårdare/v så ska vi se vad kroppen säger. :)

Hur kör ni andra? Kör ni pass med 70% puls o lägre el brassar ni på?

målet är att kuta milen under 50. Sen att fixa ett traillopp med bra träning som förberedelse.

Jag har kört 2ggr/v nu som Max i 2år då jag inte klarat av oftare.. men en uppenbar lucka i min planering har nog varit att jag kört för hårt dessa gånger. Nu, efter att ha läst lite joggingtrådar, planerar jag att köra två superlugna pass och ett hårdare/v så ska vi se vad kroppen säger. :)

Hur kör ni andra? Kör ni pass med 70% puls o lägre el brassar ni på?

målet är att kuta milen under 50. Sen att fixa ett traillopp med bra träning som förberedelse.
Varierad pulsnivå tror jag är nyckeln. Jag har haft coachning ett tag nu och då har det varit väldigt viktigt att variera.
Långa pass med låg puls, zon 2-3, inte över 140 i puls för mig, 1,5 timme och gärna längre. Samt kortare intervallpass i olika form där pulsen går upp rejält.

Ni som kan..

Jag har en överansträngning i ena knät (visserligen från cykling, men förvärrad av löpning), och går just nu runt och väntar på att kunna springa igen.

Borde jag köpa ett par skor med högre drop? Har 4 på mina nuvarande.
Är ingen expert, men lägre dropp borde ju minska belastning på knä då man sätter med på framfoten lättare då i steget o minimerar belastningen på knät. Dock är det ju även bra att ha bra med dämpning vid knäproblem. Mina saucony shift är 4mm dropp o jäkla fint dämpade, kanske ett alternativ? Lycka till!

Fr
Är ingen expert, men lägre dropp borde ju minska belastning på knä då man sätter med på framfoten lättare då i steget o minimerar belastningen på knät. Dock är det ju även bra att ha bra med dämpning vid knäproblem. Mina saucony shift är 4mm dropp o jäkla fint dämpade, kanske ett alternativ? Lycka till!
Framfotalöpare vill gärna ha så lågt dropp som möjligt för att inte hälen ska få kontakt. Och framfotalöpare har generellt mindre knäskador (men mer fot/underbensskador) än de med heelstrike

Eller lägre?

Tror det är sjukt svårt att svara på.
Ok, då blir det nog att fortsätta med de jag har. Tack!

Snyggt jobbat! Grattis!

Har sagt till mig själv att skulle jag klara 1:35 så behöver jag aldrig bli snabbare.
Tack, jo det är snabbt, största målet skulle vara maran under 3 men det känns som en stor växel upp i träningsmängden:) lustigt pass, börja springa 4.50 tempo men öka successivt när det kändes oförskämt bra i benen, hade bara vyn framme på klockan som visa puls o zon man kanske blir psykologiskt mindre jobbigt då än att se hur långt det är kvar hela tiden:)

Tack, jo det är snabbt, största målet skulle vara maran under 3 men det känns som en stor växel upp i träningsmängden:) lustigt pass, börja springa 4.50 tempo men öka successivt när det kändes oförskämt bra i benen, hade bara vyn framme på klockan som visa puls o zon man kanske blir psykologiskt mindre jobbigt då än att se hur långt det är kvar hela tiden:)
Hade det varit tidmätare lopp med publik så hade du kapat några minuter till.

Någon här som har testat Garmins inbyggda laktattest? Körde det idag och fick orimliga värden på 156/5.05. Skulle jag använda detta för att låta klockan ställa in nya pulszoner skulle jag ligga i pulszon 5 i princip hela tiden... Någon som har erfarenhet av lika eller annorlunda resultat?

Har från att alltid löpt i Asics också fastnat för Saucony. Nu 3e skon i serien Iso ride med 8mm dropp, helt klart den bästa och mest mest skonsamma skon jag löpt i, steget rullar väldigt mjukt och fint (när man släpar runt på muskler och inte har den optimala löparkroppen).

Någon här som har testat Garmins inbyggda laktattest? Körde det idag och fick orimliga värden på 156/5.05. Skulle jag använda detta för att låta klockan ställa in nya pulszoner skulle jag ligga i pulszon 5 i princip hela tiden... Någon som har erfarenhet av lika eller annorlunda resultat?
Har testat någon gång för några år sedan. Hade jättesvårt att alls få ett värde. Man ska helst springa på helt platt bana utan vind. Fick däremot automatiskt värde vid något pass och det låg bara ett slag från min labb-mätta tröskel. Däremot var tröskeltempot från klockan lägre än vad jag faktiskt presterade. Eftersom jag har testade värden har jag slagit av automatisk inställning av såväl tröskel som maxpuls.

Det finns ju olika sätt att estimera tröskeln. Om inte annat kan du ju köra så hårt du mäktar med under en timme och kolla snittpulsen... för det är ju tröskelpulsen. Eller så kör du "all out" under 20 minuter och multiplicerar snittpulsen med 0,95. Eller så kör du det här komplicerade upplägget: värm upp ordentligt. 10-20 minuter. Sedan kör du på ditt max i sex minuter. Kolla pulsen i slutet av varje minut. Snittet av dessa sex värden (som förstås ska öka) är nära din tröskelpuls. Efter dessa pass ska du vara galet slut. Om du inte är det, då kör du lugnt ett par minuter och upprepar... dvs låter det bli tröskelintervaller. 6 x 6/4 till exempel. Eller 3 x 20/5.

Tid till utmattning i zon 5 är väl 5-20 minuter, om du ska ha en referens. Kan variera lite beroende på hur tålig man är. Men om du får mer tid i zon 5 är dina zoner helt troligt inte rätt inställda.

Har testat någon gång för några år sedan. Hade jättesvårt att alls få ett värde. Man ska helst springa på helt platt bana utan vind. Fick däremot automatiskt värde vid något pass och det låg bara ett slag från min labb-mätta tröskel. Däremot var tröskeltempot från klockan lägre än vad jag faktiskt presterade. Eftersom jag har testade värden har jag slagit av automatisk inställning av såväl tröskel som maxpuls.

Det finns ju olika sätt att estimera tröskeln. Om inte annat kan du ju köra så hårt du mäktar med under en timme och kolla snittpulsen... för det är ju tröskelpulsen. Eller så kör du "all out" under 20 minuter och multiplicerar snittpulsen med 0,95. Eller så kör du det här komplicerade upplägget: värm upp ordentligt. 10-20 minuter. Sedan kör du på ditt max i sex minuter. Kolla pulsen i slutet av varje minut. Snittet av dessa sex värden (som förstås ska öka) är nära din tröskelpuls. Efter dessa pass ska du vara galet slut. Om du inte är det, då kör du lugnt ett par minuter och upprepar... dvs låter det bli tröskelintervaller. 6 x 6/4 till exempel. Eller 3 x 20/5.

Tid till utmattning i zon 5 är väl 5-20 minuter, om du ska ha en referens. Kan variera lite beroende på hur tålig man är. Men om du får mer tid i zon 5 är dina zoner helt troligt inte rätt inställda.

Tack för utförligt svar! Jag upplever redan nu att jag tillbringar mycket tid i zon 5. Är förvisso rejält slut efter sådana pass, men känns ändå missvisande. Men med detta värde skulle zon 5 alltså börja vid ännu lägre puls. Jag hade snarare förväntat mig det motsatta. Jag får helt enkelt testa igen om någon vecka. :)

Altra eller någon annan noll-droppare, definitivt annorlunda och kul att prova.

Har du 4mm nu så är det inte svårt att gå till noll.

Alternativt prova något riktigt väldämpat med liknande dropp du har nu typ Hoka Bondi eller likande.
Hoki Bondi, likt mycket annat, funkade inte för mina höga vrister dessvärre. Men jäklar vad härlig dämpning det var på dem, hade gärna köpt dem!

Om någon har tips på annat med sån dämpning så är jag spekulant :)

Tillbaka
Topp