• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Inte så mycket utsida, mer rakt under. Skulle säga där pek-, lång- och ringfinger hamnar. Googlar jag adderar en dos killgissning skulle jag säga att det patella som känns?

Who knows :) Kan bara relatera till problemet jag hade. Men kolla upp det tycker jag. Jag har varit hos en bra naprapat med och gått igenom mina knän med ultraljud, ger väl ingen absolut sanning.....men en duktig nappis kan se om något är kef. Man ser inte korsband på ultraljudet......fick jag höra....men meniskel och annat smått och gått kan man se. Tex begynnande artros och hälsa på just meniskel....vätskebildningar mm. Klart värt runt 700 pix som jag betalde.
Men även att testa knät lite under belastning för att se om det kan framkalla någon typ av smärta. Kan ju bara vara muskelsvaghet runt knät. Bara för att smärta uppstår på ett ställe behöver det inte vara just där problemet ligger. Rygg, höft och fot kan skapa smärta som uppstår på helt andra ställen.
Eftersom du kan springa kortare sträckor utan att få ont så borde det ju inte vara något olösbart?
Sen det där med att springa varje dag......det funkar för vissa...men inte för alla....jag behöver minst en dag för återhämtning......gärna två......men så är jag 45 bast också.. :)

Inte så mycket utsida, mer rakt under. Skulle säga där pek-, lång- och ringfinger hamnar. Googlar jag adderar en dos killgissning skulle jag säga att det patella som känns?
Det är naturligvis omöjligt att diagnosticera något via text utan råder dig att ta kontakt med någon duktig terapeut. Ska man generalisera lite grovt så kan vi säga att om du kan peka på vart det gör ont med ett finger och det ligger precis under knäskålen så låter det som ett sk "hopparknä". Kan du inte peka exakt vart smärtan är med ett finger utan pekar mer med hela handen så skulle vi kunna räkna bort senpatologi och rikta in misstankarna mot led. Möjligtvis artros eller en förändrad biomekanik i knät ("PFSS" dvs smärta utan någon direkt skada). Skulle de vara det sistnämnda så är det framför allt träning av höft och fot jag skulle rekomendera för att just förändra biomekaniken i knät. Men som tidigare nämnt. Gå till en som kan ställa relevant diagnos

//En som arbetar med idrottsskador

Min garmin Fenix 5s känd som den blivit sämre i hjärtfrekvens via armen. Inte alltid men ibland är den fel ute. Är det något får räkna med? Körde intervall idag och klockan höll orimigt lågt första 25min av 40 totti. Sen hoppade den upp. :(

Teatade att byta arm, gnugga, och spänna bandet. Inget hjälpte..

Tips önskas!

D77D58FC-53C9-4C48-AD87-11A4CAE017E8.png

Min garmin Fenix 5s känd som den blivit sämre i hjärtfrekvens via armen. Inte alltid men ibland är den fel ute. Är det något får räkna med? Körde intervall idag och klockan höll orimigt lågt första 25min av 40 totti. Sen hoppade den upp. :(

Tips önskas!

Jag har en Fenix 5 och jag cyklar 4-5 dagar i veckan och vissa dagar känns den kass. Mäter konstigt med allt och sömnen är totalt ur spår till och från. Det enda som känns bra är gps’n som känns hyffsat bra. Puls etc etc är uppåt väggarna ibland. Men det kanske bara är jag?

Tips önskas!

Mkt bättre med pulsband över bröstet om du vill ha en mer korrekt puls. Har varit snack om tillförlitlighet på klockorna med inbyggd pulsmätare sen de kom. Vet inte om Apple fått till det bättre i sina klockor, men för pulsmätning och Garmin är det nog pulsband som gäller........enligt mig. De pulsband som följt med mina Garmins har det varit lite si och så med.....köpte ett separat band som var lite vassare och efter det så funkar det i princip bekymmersfritt....

Tips önskas!

Min klocka fick tuppjuck någon gång och registrerade skyhög puls hela tiden. Jag läste någonstans att typ parfym/hudkräm kan störa sensorn utan att det ser "skitigt ut", så jag tvättade sensorn med lite tvål och sedan startade jag även om den. Efter det funkar den bättre. Men kör ändå alltid pulsband vid aktivitet där jag tycker pulsen är viktig att få rätt. Men på promenader och sånt så skiter jag såklart i det, då är ju bara sträckan det intressanta. Och så tycker jag att det är bra att ha koll på kvällspuls och vilopuls under natten. Märker tex om jag går och lägger mig stressad eller har ätit mycket/druckit alkohol, eller om jag har en dålig nattsömn. För det räcker klockans noggrannhet tillräckligt bra.

Är ingen rutinerad löpare utan för mig är löpning mer ett komplement till kampsporten.

Har sedan 3 år kört en gång i veckan med Urban Tribes som vi hyr in som löpcoacher via jobbet.

Vad är forumets erfarenheter av Urban Tribes?

https://urbantribes.se/

Tjena!
Då naprapten inte lyckats kastar jag in min löparknäfråga på det mest oväntade forumet! :D
Springer 4-6 mil i veckan och får löparknä en gång per år, det slår aldrig fel. Vad beror detta på? Är trött på att bara hitta svar på hur det behandlas när det väl uppstått, men vad orsakar det?! Är det för att man är för svag i sätet, så den där TFL-muskeln vid utsida höften överbelastas?

Kan samtidigt nämna att jag kör Garmin Forerunner 235 i löpspåret! Har någon tips på nåt bättre/roligare? ;)

Tjena!
Då naprapten inte lyckats kastar jag in min löparknäfråga på det mest oväntade forumet! :D
Springer 4-6 mil i veckan och får löparknä en gång per år, det slår aldrig fel. Vad beror detta på? Är trött på att bara hitta svar på hur det behandlas när det väl uppstått, men vad orsakar det?! Är det för att man är för svag i sätet, så den där TFL-muskeln vid utsida höften överbelastas?

Kan samtidigt nämna att jag kör Garmin Forerunner 235 i löpspåret! Har någon tips på nåt bättre/roligare? ;)

Mina löperknän berodde på broskbildning under en sena på utsidan av varje knä.......sen om just löparknä är rätt benämning vet jag inte. Läkaren benämde det så, efter opreationer så är jag 100% och har adrig känt av besvären ingen.......10 år sedan. överkurs: De delade senan på längden i två delar. En sida om vardera sida om broskbildningen......var vaken och fick titta på. De använde en sax.......tog 10 min.....kunde springa igen så fort såret hade läkt.....ca 14 dagar....

Tjena!

Tror nästan alla löpare får ont i knäna eller andra vanliga åkommor(hälsenor, höftböjare,...) . För mig fungerar det att lyssna på kroppen, börjar jag få smärtor som känns värre än normal träningsvärk så går jag ned lite i volym en kort period och behandlar med inflammationshämmande ifall det inte blir bättre för varje dag.

Edit: Angående roligare... Jag kör Fenix 6 saphire och den har allt man behöver och en del saker till. TracBack när man tränar utsocknes är en livräddare. Trevlig att ha för vintersporter också, skidåkningsläget och skidkartor var förvånatsvärt användsbart skiddagar då sikten inte är bra och man vill vara lite äventyrlig.

Senast ändrad:
Tjena!

Det kan bero på fler faktorer liksom det du nämner som en möjlig faktor. Helt klart är det något du behöver förändra i biomekaniken dvs löpteknik, skor, inlägg eller något annat som kan få din löpteknik att få lite andra vinklar

Det kan bero på fler faktorer liksom det du nämner som en möjlig faktor. Helt klart är det något du behöver förändra i biomekaniken dvs löpteknik, skor, inlägg eller något annat som kan få din löpteknik att få lite andra vinklar

Ja, nya skor med låg drop, tunn sula och bred tåbox har gjort det mycket bättre än det var tidigare! Får dock jobba vidare med vad mer som kan vara fel.. känns ju som att vi människor egentligen inte ska ha problem med att springa en mil om dagen?

Ja, nya skor med låg drop, tunn sula och bred tåbox har gjort det mycket bättre än det var tidigare! Får dock jobba vidare med vad mer som kan vara fel.. känns ju som att vi människor egentligen inte ska ha problem med att springa en mil om dagen?
Man kan ju tycka det men forskningen visar ju som mest hälsobenefits när vi springer runt 5 km ca 3 ggr/v. Otur för oss som vill springa ultradistanser :)

Man kan ju tycka det men forskningen visar ju som mest hälsobenefits när vi springer runt 5 km ca 3 ggr/v. Otur för oss som vill springa ultradistanser :)

Intressant. Jag körde typ 3x5km hela våren och tyckte det kändes bra. Under sommaren ökade jag gradvis mängden och tänkte att jag skulle kunna köra ett par något längre pass i veckan (8-12 km) nu, men då har knäna börjat strula istället. (Som du ju vet) Kan ha med många faktorer att göra, men ska nog gå tillbaka till att köra 3x5-7 km igen och sedan öka gradvis. Som vanligt, man tar tre steg fram och ett tillbaks.

Jag har sedan februari kunnat springa 8-12km 5 gånger i veckan, perfekt i Coronatider att springa hem från jobbet istället för att trängas på bussen. Detta har gått utan minsta bekymmer tills nyligen då båda knäna har börjat kännas av ordentligt. Konstigt att det kommer så hastigt.
Får se om napraptbesök och en balansbräda kan vara till hjälp. :)

Jag har sedan februari kunnat springa 8-12km 5 gånger i veckan, perfekt i Coronatider att springa hem från jobbet istället för att trängas på bussen. Detta har gått utan minsta bekymmer tills nyligen då båda knäna har börjat kännas av ordentligt. Konstigt att det kommer så hastigt.
Får se om napraptbesök och en balansbräda kan vara till hjälp. :)
Kan det inte vara att du kör 5 dagar utan vila?

Kan det inte vara att du kör 5 dagar utan vila?

Jag vill ju tro att kroppen återhämtar sig under de 24 timmar som går mellan varje pass och att det är fullt tillräckligt, men det kan ju absolut vara en bidragande faktor!
Bör säkert springa mer varierat också, men det är så skönt att få den dagliga milen hem..:)

Jag vill ju tro att kroppen återhämtar sig under de 24 timmar som går mellan varje pass och att det är fullt tillräckligt, men det kan ju absolut vara en bidragande faktor!
Bör säkert springa mer varierat också, men det är så skönt att få den dagliga milen hem..:)
Dina symtom liknar mycket det som hände mig förra året, sprang ofta och mycket. Helt plötsligt efter en överansträngning så gick det bara inte över.
Likt en inflammation som inte gav vika. Fick bli vila och rehab ca 2 månader. Nu är jag mycket stark igen och springer mycket.
Slarvar tyvärr fortfarande med styrketräningen så det kommer väl igen.
På mig var det visserligen inte knäna utan vaderna/smalbenen.

Jag tror på vila, styrketräning och variation på passen, Lycka till(baka)

Tillbaka
Topp