• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Jag vill ju tro att kroppen återhämtar sig under de 24 timmar som går mellan varje pass och att det är fullt tillräckligt, men det kan ju absolut vara en bidragande faktor!
Bör säkert springa mer varierat också, men det är så skönt att få den dagliga milen hem..:)

Lyssna på gamelräven Jerka......vet ju
Inte hur gammal du är.....men har svårt att se att kroppen hinner återhämta sig.......om du inte är typ under 25 :) Då är man odödlig......
Springer själv ca var tredje dag.......mer pallar inte min kropp då jag inte alternativttränar så mkt som det skulle krävas.....

Dina symtom liknar mycket det som hände mig förra året, sprang ofta och mycket. Helt plötsligt efter en överansträngning så gick det bara inte över.
Likt en inflammation som inte gav vika. Fick bli vila och rehab ca 2 månader. Nu är jag mycket stark igen och springer mycket.
Slarvar tyvärr fortfarande med styrketräningen så det kommer väl igen.
På mig var det visserligen inte knäna utan vaderna/smalbenen.

Jag tror på vila, styrketräning och variation på passen, Lycka till(baka)
Har också en överansträngning i ena knät. Vilade typ 3-4v, kändes bra, började springa, känns sådär nu.

Jag vill ju tro att kroppen återhämtar sig under de 24 timmar som går mellan varje pass och att det är fullt tillräckligt, men det kan ju absolut vara en bidragande faktor!
Bör säkert springa mer varierat också, men det är så skönt att få den dagliga milen hem..:)

Just det där med att springa varierat är svårt för mig i alla fall. Det blir ju lätt att man hittar "sitt" tempo och sträcka och så kör man det med viss periodicitet. Nästa steg är ju att träna mer medvetet. Tempo, intervaller, distans, osv. Men som sagt, för en nybörjare som jag själv blir det lätt att man springer sin "vända" om och om igen, på samma sätt.

Har fått ont på runt fotknölen på insidan. Någon som vet vad det kan bero på och hur jag kommer till rätta med det? Har googlat en del, men det mesta handlar om utsidan.

Pronerar lite när jag går, men inte när jag springer (enligt löplabbet).

Vad kul det är med alla svar här, roligt att många delar med sig av sina löparerfarenheter!
Jag tror innerst inne att det vettiga (och tråkiga) svaret på mitt löparknä är helkroppsträning (starka ben men ingen överkropp känns fel..) och variation i konditionsträningen. Men en del i tjusningen är väl att hitta vägen fram till fungerande träning, så fortsätt med löparsnacket här på Klocksnack! :D

Så jäkla nöjd ! Slipa PB på halvmaran med två min, oväntade söndagskrafter :)
BE5A52DA-45FE-4EC9-9272-FFA2F8D7BE93.jpeg

Vad kul det är med alla svar här, roligt att många delar med sig av sina löparerfarenheter!
Jag tror innerst inne att det vettiga (och tråkiga) svaret på mitt löparknä är helkroppsträning (starka ben men ingen överkropp känns fel..) och variation i konditionsträningen. Men en del i tjusningen är väl att hitta vägen fram till fungerande träning, så fortsätt med löparsnacket här på Klocksnack! :D
Simning och cykling brukar vara tskonsamt för knäna tycker jag, inte lika våldsamt för lederna som att smälla fötterna i marken hela tiden!

Försöker springa i shorts medans det går, kompenserar det med en extra tröja eller tunn vindjacka. Ibland tunna hanskar beroende på hur kallt det är.

Vad springer ni i för kläder nu när det börjar gå ner under 10 grader + regn/vind?
Shorts ner till 14-15 grader. Ingen sol = långärmad T-shirt.

idag sprang jag med tights, långa strumpor, tshirt och en supertunn vindjacka. (9grader)

5-10 grader - lite tjockare tights, T-shirt och en lätt fodrad löpar/skidjacka alt underställströja och långärmad T-shirt. Mössa/vantar

0-5 grader - tight skidbyxa med foder, underställströja och skidjacka. Brynja för att transportera bort fukten

-5-0 grader - underställ och skiddress uppe/nederdel + T-shirt. Mössa/vantar. Brynja.

kallare än -5 kan jag kuta men med då med en väst utanpå.. Kan också bli paus då jag inte gillar att flåsa i för många minus. Vill inte få förkylningsastma.

De flesta kör för mycket kläder när de kutar/kör skidor. Ta på från början om du fryser och Plocka av när du är redo. Bra om man har space för lite tjockare strumpor. Mina senare par skor jag köpt är nu 1strl större. Funkar kanon om man knyter det där sista hålet korrekt.

/gift med en fd elitskidåkare där jag fått tips som passar mig. Är varken bra på skidor el löpning men bra på grejer :D Inget facit för alla då vi fryser olika. Skor efter underlag/halkrisk..

Happy running!

Senast ändrad:
Långa tunna byxor, tränings-tshirt och nåt långärmat ovanpå (tröja eller tunn jacka) brukar jag köra. Sen när det blir kallare får man ha mössa också och sen vantar..

Det är nog väldigt individuellt. Själv har jag vadskydd (i typ neopren), kompressionstajts (korta), shorts, kortärmad funktionströja och kanske en långärmad funktionströja utanpå. Jag föredrar att inte ha för mycket på mig.

Försöker springa i shorts medans det går, kompenserar det med en extra tröja eller tunn vindjacka. Ibland tunna hanskar beroende på hur kallt det är.

Shorts ner till 14-15 grader. Ingen sol = långärmad T-shirt.

idag sprang jag med tights, långa strumpor, tshirt och en supertunn vindjacka. (9grader)

5-10 grader - lite tjockare tights, T-shirt och en lätt fodrad löpar/skidjacka alt underställströja och långärmad T-shirt. Mössa/vantar

0-5 grader - tight skidbyxa med foder, underställströja och skidjacka. Brynja för att transportera bort fukten

-5-0 grader - underställ och skiddress uppe/nederdel + T-shirt. Mössa/vantar. Brynja.

kallare än -5 kan jag kuta men med då med en väst utanpå.. Kan också bli paus då jag inte gillar att flåsa i för många minus. Vill inte få förkylningsastma.

De flesta kör för mycket kläder när de kutar/kör skidor. Ta på från början om du fryser och Plocka av när du är redo. Bra om man har space för lite tjockare strumpor. Mina senare par skor jag köpt är nu 1strl större. Funkar kanon om man knyter det där sista hålet korrekt.

/gift med en fd elitskidåkare där jag fått tips som passar mig. Är varken bra på skidor el löpning men bra på grejer :D Inget facit för alla då vi fryser olika. Skor efter underlag/halkrisk..

Happy running!
Bra input.

Tror jag behöver något bra som skyddar överkroppen mot vind. Om någon kan rekommendera en bra jacka så tar jag tacksamt emot tips.
Tights kan nog vara en idé också.

Bra input.

Tror jag behöver något bra som skyddar överkroppen mot vind. Om någon kan rekommendera en bra jacka så tar jag tacksamt emot tips.
Mitt råd är att inte köpa något för dyrt. Jag köper hellre lite billigare (men inte skräp) för att kunna byta lite oftare. Vindjackor har en förmåga att suga åt sig svettdoft, som är svår att tvätta bort. Och då svettas jag ändå ganska lite.

Mitt råd är att inte köpa något för dyrt. Jag köper hellre lite billigare (men inte skräp) för att kunna byta lite oftare. Vindjackor har en förmåga att suga åt sig svettdoft, som är svår att tvätta bort. Och då svettas jag ändå ganska lite.
Japp, det är min tanke också. Dock osugen på något som inte andas eller inte gör jobbet med att skydda mot vind/väta.

Bra input.

Jag kör -ish den här https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/lightning-race-wp-jkt-w.html#color=11239 (dyker upp olika modeller då och då i Outleten - du vill ju ha en herr) - tycker Salomons tunna är riktigt bra + en ultralätt från Haglöfs som är lite tjockare.

De två tar mig runt hela året oavsett väder. Springer ner till typ -15-20 sen brukar jag ge mig.

Enda jag kör då är löptröja, en lager 2-fleece och den tjockare jackan.

Benen får ha långa tights den kalla delen av året. Under noll så vintertights som är flockade och vinterstrumpor.

Tankar på att springa i denna i Göteborgsväder? Främst vind som kommer vara problemet.

Har kikat i den hår tråden en del i det tysta och imponerats över hur galet snabba alla är!

Själv har jag precis börjat springa efter en handbollskarriär som lades på hyllan för ett tag sedan. Har alltid haft en fruktansvärd grundkondition men som blir helt okej efter några veckors löpning. Nu siktar jag på att springa 5km varannan dag och sedan öka när det börjar kännas för lätt.

Ett problem jag har dock är att jag får ont i benhinnorna/vaderna efter rundorna. Inser att mina vadmuskler är alldeles för klena och tänkte köra lite övningar hemma. En fråga som ni experter kanske kan svara på är om det är dåligt att köra kontrollerade övningar hemma trots att man har ont. Kan det förvärras av detta?

Har kommit igång bra med träningen nu och det sista jag vill är att behöva vila i veckor!

Har kikat i den hår tråden en del i det tysta och imponerats över hur galet snabba alla är!

Själv har jag precis börjat springa efter en handbollskarriär som lades på hyllan för ett tag sedan. Har alltid haft en fruktansvärd grundkondition men som blir helt okej efter några veckors löpning. Nu siktar jag på att springa 5km varannan dag och sedan öka när det börjar kännas för lätt.

Ett problem jag har dock är att jag får ont i benhinnorna/vaderna efter rundorna. Inser att mina vadmuskler är alldeles för klena och tänkte köra lite övningar hemma. En fråga som ni experter kanske kan svara på är om det är dåligt att köra kontrollerade övningar hemma trots att man har ont. Kan det förvärras av detta?

Har kommit igång bra med träningen nu och det sista jag vill är att behöva vila i veckor!
Varannan dag är kanske lite mycket inledningsvis...

Googla excentriska tåhävningar för vaderna.

Tillbaka
Topp