• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Varannan dag är kanske lite mycket inledningsvis...

Googla excentriska tåhävningar för vaderna.
Okej, svårt att hålla sig från att dra ut när man vill se resultat snabbt. Men det är nog bäst att skynda långsamt.

Precis, bland annat den övningen jag syftar på. Hittar dock ingenting om det är dåligt eller bra att göra det när man väl har ont. Har inte överdrivet ont ska tilläggas men jag känner ju av det.

Okej, svårt att hålla sig från att dra ut när man vill se resultat snabbt. Men det är nog bäst att skynda långsamt.

Precis, bland annat den övningen jag syftar på. Hittar dock ingenting om det är dåligt eller bra att göra det när man väl har ont. Har inte överdrivet ont ska tilläggas men jag känner ju av det.
Prova. Om det onda lättar när du gör övningarna så fortsätt. Om det ökar, avbryt. Just excentriska övningar kan du ju kontrollera på ett bra sätt. Har hjälpt mig många gånger. Regelbundenhet är viktig.

Har kikat i den hår tråden en del i det tysta och imponerats över hur galet snabba alla är!

Själv har jag precis börjat springa efter en handbollskarriär som lades på hyllan för ett tag sedan. Har alltid haft en fruktansvärd grundkondition men som blir helt okej efter några veckors löpning. Nu siktar jag på att springa 5km varannan dag och sedan öka när det börjar kännas för lätt.

Ett problem jag har dock är att jag får ont i benhinnorna/vaderna efter rundorna. Inser att mina vadmuskler är alldeles för klena och tänkte köra lite övningar hemma. En fråga som ni experter kanske kan svara på är om det är dåligt att köra kontrollerade övningar hemma trots att man har ont. Kan det förvärras av detta?

Har kommit igång bra med träningen nu och det sista jag vill är att behöva vila i veckor!
Inget stök med benhinnorna under handbolls utövningen?

Då var samlingen komplett 😅

ska bli kul att testa speeden, känns som den som fått bäst overall betyg

DE21E654-FF01-46AD-94FE-8001AC3BCDDD.jpeg
Nu får du utveckla lite skillnader här.....

Inget stök med benhinnorna under handbolls utövningen?
För längesen när jag tränade som mest vid 17 års ålder hade jag det. Då tränade jag också runt 18 timmar i veckan så det var väl inte så konstigt att jag fick lite åkommor när man tänker på det i efterhand. Minns dock inte hur det gick över, vila var det inte iaf!

Intalar mig själv att jag har ett speciellt löpsteg (åt det dåliga hållet) så kanske får höra med någon på löplabbet eller liknande.

Nu får du utveckla lite skillnader här.....
Överst PRO,
För tävling och rekord försök, carbonplatta o rätt stum men bra skjut fram , 8mm drop

mellersta
speed som PRO i princip fast carbonplatta utbytt mot en platta i annat material, gör den mer rörlig och mjuk men också bra skjut framåt, för alla typer av träning, korta som långa, 8mm drop

underst shift
En mer recovery sko och bredare, sjukt skön och mer stabil, andra material. Grymt trevlig runt foten, plösen är fantastiskt emot foten. 4mm drop

thats about it:)

Överst PRO,
För tävling och rekord försök, carbonplatta o rätt stum men bra skjut fram , 8mm drop

mellersta
speed som PRO i princip fast carbonplatta utbytt mot en platta i annat material, gör den mer rörlig och mjuk men också bra skjut framåt, för alla typer av träning, korta som långa, 8mm drop

underst shift
En mer recovery sko och bredare, sjukt skön och mer stabil, andra material. Grymt trevlig runt foten, plösen är fantastiskt emot foten. 4mm drop

Kul........vilken tar du på dig för 10k skogsstig/grusvög?

För längesen när jag tränade som mest vid 17 års ålder hade jag det. Då tränade jag också runt 18 timmar i veckan så det var väl inte så konstigt att jag fick lite åkommor när man tänker på det i efterhand. Minns dock inte hur det gick över, vila var det inte iaf!

Intalar mig själv att jag har ett speciellt löpsteg (åt det dåliga hållet) så kanske får höra med någon på löplabbet eller liknande.
Som @falten skriver så är skor viktiga......men även tåhävningarna.......kvasigissar jag....

Överst PRO,

mellersta

underst shift

Vi är några som ska sikta på pers inom några veckor på bana. Alla ligger runt och strax under 40 på 10k.
tänkte köpa mig ett par snabba skor till detta, PRO kanske kan vara en kandidat?

Vi är några som ska sikta på pers inom några veckor på bana. Alla ligger runt och strax under 40 på 10k.
tänkte köpa mig ett par snabba skor till detta, PRO kanske kan vara en kandidat?
Absolut då skulle jag köra på PRO! Vart blir rekordförsöket? Sthlm? Edit, pro är väldigt svåra att få tag på men speed köpte jag nu från 21run, smidig leverans o något billigare än i Sverige

Absolut då skulle jag köra på PRO! Vart blir rekordförsöket? Sthlm? Edit, pro är väldigt svåra att få tag på men speed köpte jag nu från 21run, smidig leverans o något billigare än i Sverige
Vi kör på Sätra IP tror jag. I allafall där vi kör intervaller.
jag ska kolla efter skorna. Kör du samma storlek som i Asics?

Jo de verkar också nice! Finns säker på tex löplabbet att testa, hojta till om det blir av det där 10km loppet vore kanske lockande att vara med o kräma ut det sista innan vintern🤮😅
Vänta nu.....sabla sekundgnoare.....det är nu det börjar bli kul att springa ju!!! Minus i luften.....krispiga löv i spåret.....sen magin med -8 och nån dec snö som knarrar......blå himmel och rykande andedräkt.....

Efter att alla tänkta lopp, inkl målet för året (Berlin Marathon), ställts in har motivationen trytit. Men idag snörade jag äntligen på mig skorna igen och kunde konstatera att flåset är kvar - 12k i relativt lugnt tempo och kroppen svarade riktigt fint. Kul.
Screenshot_20201017-225941.jpg

Första rundan med speed fick bli halvmaran, och hur bra tycker jag de var? Ja slipa personbästa med 1,5min ca🤣 fasen vad man flyger på denna distans med dessa skor, WOW!

D8D0948C-C9CE-4B8C-AD1F-569EF6CAC9E7.jpeg
14A11517-1BEB-447D-8B88-2B9057220515.jpeg
Hur stor skillnad är det för de som springer lite långsammare? Är det snabbare/lägre puls oavsett grundtempo i kroppen?Hur mycket mer skonsammare är den typen av doja jämfört med en standard?

Hur stor skillnad är det för de som springer lite långsammare? Är det snabbare/lägre puls oavsett grundtempo i kroppen?Hur mycket mer skonsammare är den typen av doja jämfört med en standard?
Jag tror att även om du springer lägre tempo o kör mer på hälen så har jag läst alla fall på kolfiber versioner att man ändå upplever en fartökning. Kände mig mindre trött o sliten att hålla högre tempo. Även nu efteråt känner jag mig oförskämt fräsch i benen. De är smalare än tex mina nimbus så du har inte samma stöd i bredden om man tex springer mkt runt kurvor så kanske det är lite vingligt men jag blev överraskad att de kändes så bra på längre sträcka ändå. Inga problem, och då är jag lite nojig för byta skor ibland då man haft löparknä förut...

Att ingen berättat det för mig tidigare..

Har nu sprungit i en månad ungefär med betydligt lägre tempo. Jag har länge kört på min tröskel. Säkert i två år. Första året kändes det oftast i benhinnor mest hela tiden. Jag klarade sällan av fler pass än 2/v. Kroppen fixade det inte.

Nu i lördags sprang jag 1,2mil. Igår 0,8mil. Längdmässigt har jag tidigare legat på strax över milen/v. Nu är jag på knappa 3 mil/v och känner mig fräsch dagen efter varje tur. Visserligen säger klockan att jag tappat kondis men långsiktigt tror jag på det här.

jag har fortsatt mål att springa snabbare men jag provar den här linjen ett tag till (med två långsamma och ett intervall/v). Hoppas bygga upp styrka i kroppen att klara av längre pass. I aug persade jag på milen med 2min. Drygt 50min. 5 min snabbare i år.

borde lägga in andra pass som styrka men vettefan om jag pallar ett sånt upplägg mentalt i livet. Blir så mycket träning.. :)

nya mål 2021
Fortsatt frisk
0:48min på milen
1:55 på halvmaran

Jag har joggat 2mil EN gång för 25 år sedan. Näst längsta är 1,2mil 😎

känns skitkul!

Tillbaka
Topp