• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Att ingen berättat det för mig tidigare..

Har nu sprungit i en månad ungefär med betydligt lägre tempo. Jag har länge kört på min tröskel. Säkert i två år. Första året kändes det oftast i benhinnor mest hela tiden. Jag klarade sällan av fler pass än 2/v. Kroppen fixade det inte.

Nu i lördags sprang jag 1,2mil. Igår 0,8mil. Längdmässigt har jag tidigare legat på strax över milen/v. Nu är jag på knappa 3 mil/v och känner mig fräsch dagen efter varje tur. Visserligen säger klockan att jag tappat kondis men långsiktigt tror jag på det här.

jag har fortsatt mål att springa snabbare men jag provar den här linjen ett tag till (med två långsamma och ett intervall/v). Hoppas bygga upp styrka i kroppen att klara av längre pass. I aug persade jag på milen med 2min. Drygt 50min. 5 min snabbare i år.

borde lägga in andra pass som styrka men vettefan om jag pallar ett sånt upplägg mentalt i livet. Blir så mycket träning.. :)

nya mål 2021
Fortsatt frisk
0:48min på milen
1:55 på halvmaran

Jag har joggat 2mil EN gång för 25 år sedan. Näst längsta är 1,2mil 😎

känns skitkul!
Snyggt! Intervallpass och variation är nog nyckeln. Även långa pass med låg puls är viktigt för att prestera bättre.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Fråga till experterna, jag funderar på följande träningsupplägg:
Mån, ons, fre: 2,5km snabbare tempo (under 4min/km)
Lördag: 10km/21km (växla distans varje vecka)

Huvudträningen för mig är styrketräning så 2,5km kör jag som uppvärmning inför det. Löpningen är mest för kaloriförbränning, hälsa och variation. Har anmält mig till Gbg-varvet nästa år och hade varit roligt om man kunde klara 5min/km-tempo. :)
Vad tror ni om det träningsupplägget? Blir ju rätt varierat i distans och tempo då tänker jag.
 

GossipGirl

Cartier
Har ett par Saucony Endorphin Speed i storlek 42.5 som var snäppet för små tyvärr. Någon här som är intresserad innan jag skickar tillbaka dem? :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fråga till experterna, jag funderar på följande träningsupplägg:
Mån, ons, fre: 2,5km snabbare tempo (under 4min/km)
Lördag: 10km/21km (växla distans varje vecka)

Huvudträningen för mig är styrketräning så 2,5km kör jag som uppvärmning inför det. Löpningen är mest för kaloriförbränning, hälsa och variation. Har anmält mig till Gbg-varvet nästa år och hade varit roligt om man kunde klara 5min/km-tempo. :)
Vad tror ni om det träningsupplägget? Blir ju rätt varierat i distans och tempo då tänker jag.
Om målet är att förbränna och skapa förutsättningar för gymmet är det säkert bra men du behöver nog addera några k per vecka om du ska satsa på Gbg.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Fråga till experterna, jag funderar på följande träningsupplägg:
Mån, ons, fre: 2,5km snabbare tempo (under 4min/km)
Lördag: 10km/21km (växla distans varje vecka)

Huvudträningen för mig är styrketräning så 2,5km kör jag som uppvärmning inför det. Löpningen är mest för kaloriförbränning, hälsa och variation. Har anmält mig till Gbg-varvet nästa år och hade varit roligt om man kunde klara 5min/km-tempo. :)
Vad tror ni om det träningsupplägget? Blir ju rätt varierat i distans och tempo då tänker jag.
Generellt tycker jag att du ska bygga upp lite mer tolerans i senor och muskler innan du ger dig på 21 km. Det är väldigt långt. 2,5 km tycker jag är en bra start som du senare kan öka successivt. 10 km låter mer rimligt i början som du kan höja med någon km åt gången i några veckor innan du går ned till kortare distanser igen för att sen öka ytterligare.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Om målet är att förbränna och skapa förutsättningar för gymmet är det säkert bra men du behöver nog addera några k per vecka om du ska satsa på Gbg.

Generellt tycker jag att du ska bygga upp lite mer tolerans i senor och muskler innan du ger dig på 21 km. Det är väldigt långt. 2,5 km tycker jag är en bra start som du senare kan öka successivt. 10 km låter mer rimligt i början som du kan höja med någon km åt gången i några veckor innan du går ned till kortare distanser igen för att sen öka ytterligare.
Jag springer alltså 21km på runt 1:50 nu men vill få ner det till under 1:45. Frågan är hur mycket man måste träna för att kapa 5min. Det låter ju inte mycket men misstänker att det är betydligt jobbigare än vad man tror..
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Hade som mål att försöka göra milen sub 40 i höst. Sagt och gjort så blev det ett försök idag på bana. Kändes riktigt skönt att springa i mål under 40. Tills nästa försök blir det längre uppvärmning och måltiden ska ätas lite tidigare.

248295E9-6505-4C0D-9049-0918F8BF8519.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har kanske avhandlats liknande frågor här tidigare men behöver lite åsikter:

Springer ca 2-3ggr/vecka 6-10km per gång, mestadels asfalt.

Har kört olika årsmodeller utav Adidas Ultraboost nu de senaste åren och är egentligen rätt nöjd men alltid kul att prova nytt (Dumt att stå och trampa ibland samma modell om det finns bättre alternativ)

Sneglar lite åt Nike Air Zoom Pegasus 37
Finns det någon anledning att gå över till dessa eller bör jag fortsätta med Ultraboost?

Skor är iofs jäkligt individuellt, men tänker ändå att det finns generella för- & nackdelar med vissa modeller?
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Har kanske avhandlats liknande frågor här tidigare men behöver lite åsikter:

Springer ca 2-3ggr/vecka 6-10km per gång, mestadels asfalt.

Har kört olika årsmodeller utav Adidas Ultraboost nu de senaste åren och är egentligen rätt nöjd men alltid kul att prova nytt (Dumt att stå och trampa ibland samma modell om det finns bättre alternativ)

Sneglar lite åt Nike Air Zoom Pegasus 37
Finns det någon anledning att gå över till dessa eller bör jag fortsätta med Ultraboost?

Skor är iofs jäkligt individuellt, men tänker ändå att det finns generella för- & nackdelar med vissa modeller?

Jag har kört på Pegasus dom senaste åren och varit nöjd. Men dom två senaste paren har jag reklamerat då dom visat slitage/gått sönder väldigt tidigt.

Köpte ett par Hoka Rincon och sprungit ett tag i dom och är nöjd än så länge. Hade nog aldrig bytt om det inte var för kvalitén just i mitt fall.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Någon som springer med en löparryggsäck vid längre pass alt transport? Är lite sugen på att införskaffa mig en för pass längre än 2 mil samt försöka springa till jobbet ibland. Kravet är att det bör finnas hållare/vätskeförvaring och möjlighet att kunna ta med en tunn löparjacka, mobil, nycklar och något litet att kunna trycka i sig under de längre passen.

Har kollat lite på S/LAB Sense Ultra 8. Förstår ju att det är sjukt individuellt och egentligen behövs provas lite. Men om något äger en ryggsäck som ni är nöjda med så tar jag gärna emot tips på vad jag ska kolla efter. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Någon som springer med en löparryggsäck vid längre pass alt transport? Är lite sugen på att införskaffa mig en för pass längre än 2 mil samt försöka springa till jobbet ibland. Kravet är att det bör finnas hållare/vätskeförvaring och möjlighet att kunna ta med en tunn löparjacka, mobil, nycklar och något litet att kunna trycka i sig under de längre passen.

Har kollat lite på S/LAB Sense Ultra 8. Förstår ju att det är sjukt individuellt och egentligen behövs provas lite. Men om något äger en ryggsäck som ni är nöjda med så tar jag gärna emot tips på vad jag ska kolla efter. :)
Kör en Osprey 1,5L......sitter riktigt tight med många spännmöjligheter. Kanon att det inte heller skvalpar när man druckit undan lite. Får plats med en tunn jacka.....fack för nycklar och mobil finns......används både till löpning och MTB. Man får byta vattensäcken varje säsong.... som kostar runt 350 pix...

1604396233933.png
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon som springer med en löparryggsäck vid längre pass alt transport? Är lite sugen på att införskaffa mig en för pass längre än 2 mil samt försöka springa till jobbet ibland. Kravet är att det bör finnas hållare/vätskeförvaring och möjlighet att kunna ta med en tunn löparjacka, mobil, nycklar och något litet att kunna trycka i sig under de längre passen.

Har kollat lite på S/LAB Sense Ultra 8. Förstår ju att det är sjukt individuellt och egentligen behövs provas lite. Men om något äger en ryggsäck som ni är nöjda med så tar jag gärna emot tips på vad jag ska kolla efter. :)

Kör några olika men bland annat den Salomon du nämner. Funkar väldigt bra men är inte helt nöjd med flaskhållarna - tycker de är lite grunda.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Någon som springer med en löparryggsäck vid längre pass alt transport? Är lite sugen på att införskaffa mig en för pass längre än 2 mil samt försöka springa till jobbet ibland. Kravet är att det bör finnas hållare/vätskeförvaring och möjlighet att kunna ta med en tunn löparjacka, mobil, nycklar och något litet att kunna trycka i sig under de längre passen.

Har kollat lite på S/LAB Sense Ultra 8. Förstår ju att det är sjukt individuellt och egentligen behövs provas lite. Men om något äger en ryggsäck som ni är nöjda med så tar jag gärna emot tips på vad jag ska kolla efter. :)
Jag kör transport samt längre traillopp med raidlights nya som du kan flippa över den övre säcken och fästa på bröstet med en praktisk lösning. Nöjd förutom att det är svårt att få i telefonen (samsung s10) i frontfickorna. De kunde få vara lite större.

https://raidlight.com/products/grhmb57
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kör en Osprey 1,5L......sitter riktigt tight med många spännmöjligheter. Kanon att det inte heller skvalpar när man druckit undan lite. Får plats med en tunn jacka.....fack för nycklar och mobil finns......används både till löpning och MTB. Man får byta vattensäcken varje säsong.... som kostar runt 350 pix...

1604396233933.png
Varför byter du vattensäcken?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Någon som springer med en löparryggsäck vid längre pass alt transport? Är lite sugen på att införskaffa mig en för pass längre än 2 mil samt försöka springa till jobbet ibland. Kravet är att det bör finnas hållare/vätskeförvaring och möjlighet att kunna ta med en tunn löparjacka, mobil, nycklar och något litet att kunna trycka i sig under de längre passen.

Har kollat lite på S/LAB Sense Ultra 8. Förstår ju att det är sjukt individuellt och egentligen behövs provas lite. Men om något äger en ryggsäck som ni är nöjda med så tar jag gärna emot tips på vad jag ska kolla efter. :)
Fick en Salomon Advanced Skin 5 löparväst ett år jag fyllde år. Är mycket nöjd med den, både vid löpning (trail) och cykling (MTB). Tycker väst sitter bättre än rygga. Gillar de mjuka flaskorna. Men det går också utmärkt att komplettera med en vätskeblåsa. Har en lite större Osprey också, men den är för stor för snabbare pass. Däremot utmärkt vid längre skidpass (halv- heldag på längd) eller fjäll-/alpin vandring eller ”speed hiking”.
 
Topp