• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

PB HM, 1:26:57 och jäkla blodsmak i mun! 🤗 Nu får man nog varva ned lite 😅 jäkla kul i detta trista vädret! Kul med HRM PRO att få exakta värden på puls också
403F20ED-854F-46E2-BD20-812A1E19D4AB.jpeg

D717E5F3-F2E7-47B1-BACB-E1151C941DAD.jpeg
C69EECCB-5288-4553-8662-3EC8EC22D332.jpeg

Senast ändrad:
PB HM, 1:26:57 och jäkla blodsmak i mun! 🤗 Nu får man nog varva ned lite 😅 jäkla kul i detta trista vädret! Kul med HRM PRO att få exakta värden på puls också
403F20ED-854F-46E2-BD20-812A1E19D4AB.jpeg

D717E5F3-F2E7-47B1-BACB-E1151C941DAD.jpeg
C69EECCB-5288-4553-8662-3EC8EC22D332.jpeg
Du startade hårt och sedan ökade du? Ingen tid i z1,2 eller 3 och knappt någon tid i z4. Man brukar väl säga att tid till utmattning i zon 5 är 20 minuter, så jag kan förställa mig blodsmaken...

För egen del lufsade jag runt på stigar. 8 grader varmt...

AADEEAA9-A8BE-4776-8ED4-B3822464031E.jpeg

CD6C6818-8560-48B7-9A40-1E037FEFED3E.jpeg

Du startade hårt och sedan ökade du? Ingen tid i z1,2 eller 3 och knappt någon tid i z4. Man brukar väl säga att tid till utmattning i zon 5 är 20 minuter, så jag kan förställa mig blodsmaken...

Mys!
Jo väldigt kort tid i andra zoner körde en uppvärmning på 1km innan så pulsen hade då redan gått upp enkel vid starten. Jo jäkla nöjd att jag kunde bibehålla så länge i z5, var relativt jämt tempo förutom sista 2km då jag öste på mer.. skall börja nörda ner mig mer i power funktionen som finns i hrm PRO, den ska tydligen visa hur man presterar rätt bra också , men jag tror jag behöver mer data för att få ett hum om vart gränserna ligger.. alternativ till att springa o kolla pulsens läge..

Såg nu att nya klockan inte var riktigt synkad med mina pulszoner så det var mer i z4, tack för du tog upp det, så nu har jag ändrat i klockan så borde visa säg bättre nästa gång! Vore ju toppen om detta kunde göra att vo2max kan gå upp lite med dessa tweaks :)

Jag blir inte riktigt klok på pulszoner. Jag eftersträvar att springa i zon 2 så mycket som möjligt men om jag har det inställt på % av maxpuls så får jag nästa promenera!
Har jag det inställt på % av HRR eller % av mjölksyretröskeln så är min zon 2 upp mot 158 bpm vilket om jag jämför med flera här verkar vara alldeles för högt (det är ansträngt prattempo för mig).
Bifogar foton på samtliga tre inställningar utifrån mina värden för bedömning.

Gällande mjölksyretröskel-inställningen har jag gjort det genom maxlöpning 30 min plant underlag och tagit snittet av pulsen. Åsikter?

Bilagor

• A34D1E16-4A9E-424C-B508-1F292444E28C.jpeg
    A34D1E16-4A9E-424C-B508-1F292444E28C.jpeg
    60.5 KB · Visningar: 8
  • 534FFCA9-34FA-4900-91A4-0F3F55E49EC4.jpeg
    534FFCA9-34FA-4900-91A4-0F3F55E49EC4.jpeg
    74.4 KB · Visningar: 12
  • 48EE64F0-8FCA-4560-B3F4-FCA742E04D6F.jpeg
    48EE64F0-8FCA-4560-B3F4-FCA742E04D6F.jpeg
    67.6 KB · Visningar: 10
Jag blir inte riktigt klok på pulszoner. Jag eftersträvar att springa i zon 2 så mycket som möjligt men om jag har det inställt på % av maxpuls så får jag nästa promenera!
Har jag det inställt på % av HRR eller % av mjölksyretröskeln så är min zon 2 upp mot 158 bpm vilket om jag jämför med flera här verkar vara alldeles för högt (det är ansträngt prattempo för mig).
Bifogar foton på samtliga tre inställningar utifrån mina värden för bedömning.

Gällande mjölksyretröskel-inställningen har jag gjort det genom maxlöpning 30 min plant underlag och tagit snittet av pulsen. Åsikter?
Zonerna är ju främst ett hjälpmedel att disponera sin träning. Det är ju inte så att man ska klara av ett löppass i zon 2 enbart, och justera zonerna efter det. Beroende på hur tränad eller otränad man är, kanske det inte ens går att hålla löpfart i zon 2, utan det blir z3 eller mer. En tränad person kommer kanske inte ens upp i zon 1 vid promenader, samtidigt som en otränad kanske inte kan undvika att komma upp i zon 2.

Många leverantörer av pulsklockor sätter zonerna till 50-60-70-80-90% av pulsmax, men om man vill använda sig av pulsbaserad träning, så är det gynnsamt att hitta sina egna zoner. Man brukar prata om hur mycket tid per vecka per zon man lägger, beroende på mål med träningen.

Personligen har jag varit på löplabb för att hitta mina tröskelvärden och satt mina zoner utifrån detta. Sedan har jag i flera år i övrigt använt mig av rekommendationerna från Fredrik Ericssons bok om cykelträning, där:

Zon 1: <69% av tröskel
Z2: 69-83% av tröskel
Z3: 84-94% av tröskel
Z4: 95-102% av tröskel
Z5: >103% av tröskel

Eftersom jag känner min tröskel, mitt max och min vilopuls, kan alla dessa zoner räknas om som procent av maxpuls eller pulsreserv.

Man brukar också tala om tid till utmattning per zon, vilket kan vara till hjälp för att förstå om man har valt rimliga zoner.

Z1: ingen gräns
Z2: flera timmar, dygn (beroende på muskulär uthållighet)
Z3: 90 minuter - 4 timmar
Z4: 20-90 minuter
Z5: 5-20 minuter

Jag använder tid i zon, dels under längre pass för att hålla igen (t ex vid cykling, då man ska orka 3-4 timmar eller mer och helt enkelt inte kan ligga för mkt i z4), eller under tröskelträning, för att se till att få tillräckligt med tid i hög zon.

Minns när jag började med zonbaserad träning 2006. Då hade jag haft ett flera år långt uppehåll från träning, och under den första perioden av löpning var det omöjligt att inte passera zon 2 ganska omgående... klockans pulsvarning pep oavbrutet...

Edit: Jag ska nog lägga till att zonerna inte nödvändigtvis är jämförbara mellan zonsystemen. Så ett pass i Z2 av maxpuls är inte jämförbart med ett pass i Z2 av hjärtpulsreserv (Karvonen). Jag föreställer mig att de flesta använder zonsystemet baserat på maxpuls. Skidåkare använder sig av A1, A2, A3, A3+, där A1 är ungefär Z2... Man får helt enkelt läsa på, ha koll på sin maxpuls, tröskelpuls och bestämma sig vilket system som guidar bäst.

Senast ändrad:
Har varit på löpanalys och blivit sågad. Jag ser det bara positivt även om det var sjukt att se sin löptorso in the move. Såg ut som en fet gubbe med ankröv som hasade sig fram. Jag är inte ens fet.. :D

Fanns mycket att jobba med och det blev resultat direkt i löpekonomin efter ett antal korrigeringar. Med den teknik jag haft hade det varit omöjligt att springa fortare än idag. Ska bli spännande och se vad jag kan göra själv till nästa träff i feb.

Har varit på löpanalys och blivit sågad. Jag ser det bara positivt även om det var sjukt att se sin löptorso in the move. Såg ut som en fet gubbe med ankröv som hasade sig fram. Jag är inte ens fet.. :D

Fanns mycket att jobba med och det blev resultat direkt i löpekonomin efter ett antal korrigeringar. Med den teknik jag haft hade det varit omöjligt att springa fortare än idag. Ska bli spännande och se vad jag kan göra själv till nästa träff i feb.

Intressant. Trots att jag är total nybörjare - eller kanske just därför (för att göra rätt från början) - har jag fundera på något liknande. Är det "värt det" även för någon som precis har börjat lufsa runt, skulle du säga? Eller är det först senare som det ger något?

Intressant. Trots att jag är total nybörjare - eller kanske just därför (för att göra rätt från början) - har jag fundera på något liknande. Är det "värt det" även för någon som precis har börjat lufsa runt, skulle du säga? Eller är det först senare som det ger något?
Jag ser mig själv som nybörjare. Visst, jag har hållit på 2-3 år men det har gått sakta. Analysen, om man orkar/klarar att ta in infon är det guld värt. Är det en bra tränare så kan de förmedla bortom siffrorna så man känn r skillnaden. För mig är nog värdet i att komma tillbaka 2ggr för att riktigt se om jag o kroppen fattar vad som ska göras.

Intressant, jag har funderat på något liknande.

Och jag sa också, men när jag springer mina långsamma pass så tar jag inte ut stegen lika bra. Svårt att ta fina steg med lågt tempo.

..han klev upp på bandet o ställde in 06:30tempo och joggade avslappnat men med en tokfin hållning och steg.

Så jävlas orättvist :)

jag gick till Fredrik Sillén i Sthlm.

3 slumpvalda längre pass under hösten. Första nedan är när jag persade på milen i sept. Sen två andra på milen el längre okt, nov.. sen var jag för sugen på att testa mina ny skills efter att ha fått instruktionerna igår så det är bild 4. Kände mig inte i form idag men presterade totti riktigt bra tolkar jag, även om jag tänkte på axlar, armpendling, armbågar, bålposition, höfterna etc 100ggr o tappade stup i ett och gick tillbaka till gamla jag.

oftast tappar jag i prestation under löpet oavsett snabbt el långsamt lopp fram till nu. Höll fint med nya skillsen. Garmin 5s:

E5C61CB8-B7D6-4116-91AD-5E37E60C01D0.png
2812D80F-74FD-4160-8396-B2B0A8E7431C.png
6EAFBDC3-63EB-4224-9E5D-2704B5AF8F2F.png
3F8DCF2F-85B2-47F6-B5AC-DEDE4C98556B.png

Senast ändrad:
Jag har också varit hos Fredrik Zillén.
Han har sitt sätt att vara och det blir sjukt mycket info (jag körde versionen som varar två timmar), men får man till hälften så vinner man massor.
Efter tre-fyra pass hade jag kapat 30 s/km vid samma ansträngning.

Hej allihop,
Behöver lite hjälp med att komma igång med löpningen. Jag blir så motiverad när jag läser eran inlägg. Har ett mål att nå milen under 40 minuter vilket jag är jättelångt ifrån. Tänkte bolla lite mer er om vad som krävs för att komma dit. Är en kille som aldrig har gillat träna. Har alltid hatat det, tom i grundskola och gymnasiet, vet inte riktigt varför dock är det lite annorlunda nu.

För ca fem år sen började jag med löpning lite halv smått, varade inte så länge. Joggade milen på 68 minuter och strax därefter slutade jag. Några år senare började jag med motionssimning, jätteskönt men oerhört tråkigt. Sen blev det ingen träning på ca 2-3 år. Kilon gick upp successivt utan man tänkte på det. Sittande arbete gjorde det inte alls lättare. Så fort man började röra på sig så visste man hur dåligt man egentligen mådde.

Efter semester i år fick det bli nog. Tog kontakt med en vän som tränar crossfit (han har alltid varit på mig om att börja) och skrev in mig på pass. GUD vad jobbigt det var och gud vad otränad man var/är.

Började lite successivt med två dagar i veckan sen tre osv. Nu har jag hittat en bra balans. Kör tre dagar i veckan vilket passar mig perfekt. Har kombinerat det med löpning i mellan åt vilket känns bra.

Hur ska jag göra för att uppnå målen? Nedan var dagens löpning. Har svårt att hitta ett jämnt temp, återhämtningen är betydligt bättre än innan.

Ps: Har ett BMI på ca 28, kan vara bra att veta

9C677099-C074-4674-9191-6F6CAABA8CE7.png
FBF67FAB-1899-4F12-BB55-98D1C47592A9.png

Hej allihop,
Behöver lite hjälp med att komma igång med löpningen. Jag blir så motiverad när jag läser eran inlägg. Har ett mål att nå milen under 40 minuter vilket jag är jättelångt ifrån. Tänkte bolla lite mer er om vad som krävs för att komma dit. Är en kille som aldrig har gillat träna. Har alltid hatat det, tom i grundskola och gymnasiet, vet inte riktigt varför dock är det lite annorlunda nu.

För ca fem år sen började jag med löpning lite halv smått, varade inte så länge. Joggade milen på 68 minuter och strax därefter slutade jag. Några år senare började jag med motionssimning, jätteskönt men oerhört tråkigt. Sen blev det ingen träning på ca 2-3 år. Kilon gick upp successivt utan man tänkte på det. Sittande arbete gjorde det inte alls lättare. Så fort man började röra på sig så visste man hur dåligt man egentligen mådde.

Efter semester i år fick det bli nog. Tog kontakt med en vän som tränar crossfit (han har alltid varit på mig om att börja) och skrev in mig på pass. GUD vad jobbigt det var och gud vad otränad man var/är.

Började lite successivt med två dagar i veckan sen tre osv. Nu har jag hittat en bra balans. Kör tre dagar i veckan vilket passar mig perfekt. Har kombinerat det med löpning i mellan åt vilket känns bra.

Hur ska jag göra för att uppnå målen? Nedan var dagens löpning. Har svårt att hitta ett jämnt temp, återhämtningen är betydligt bättre än innan.

Ps: Har ett BMI på ca 28, kan vara bra att veta

9C677099-C074-4674-9191-6F6CAABA8CE7.png
FBF67FAB-1899-4F12-BB55-98D1C47592A9.png
Hallå, jag ska svara helt ovetenskapligt. Men det är bara att träna på, variera löpningen mellan långa lugna pass och snabbare intervaller. Försök att undvika att alla dina pass går i 5.30 och blir ca 7-8 km varje gång. Så sprang jag första åren. Men jag har blivit lättare och lättare, sprungit mer fokuserat och är nu efter 5-6 år nere under 40min.
trots att jag är mer inne på långdistans.
nyckeln för mig har varit varierad löpning, terräng, bana, asfalt.
Lycka till,

Hallå, jag ska svara helt ovetenskapligt. Men det är bara att träna på, variera löpningen mellan långa lugna pass och snabbare intervaller. Försök att undvika att alla dina pass går i 5.30 och blir ca 7-8 km varje gång. Så sprang jag första åren. Men jag har blivit lättare och lättare, sprungit mer fokuserat och är nu efter 5-6 år nere under 40min.
trots att jag är mer inne på långdistans.
nyckeln för mig har varit varierad löpning, terräng, bana, asfalt.
Lycka till,
Tack för snabb återkoppling. Vet inte riktigt hur jag ska kombinera detta med crossfiten. Det sköna med crossfiten är att man bygger muskler och kondition.

Det blir säkert bra.

Tillbaka
Topp