Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du startade hårt och sedan ökade du? Ingen tid i z1,2 eller 3 och knappt någon tid i z4. Man brukar väl säga att tid till utmattning i zon 5 är 20 minuter, så jag kan förställa mig blodsmaken...PB HM, 1:26:57 och jäkla blodsmak i mun!Nu får man nog varva ned lite
jäkla kul i detta trista vädret! Kul med HRM PRO att få exakta värden på puls också
![]()
![]()
![]()
Mys!Du startade hårt och sedan ökade du? Ingen tid i z1,2 eller 3 och knappt någon tid i z4. Man brukar väl säga att tid till utmattning i zon 5 är 20 minuter, så jag kan förställa mig blodsmaken...
För egen del lufsade jag runt på stigar. 8 grader varmt...
![]()
![]()
Bra jobbat!! Riktigt snabbt kutat så långt!PB HM, 1:26:57 och jäkla blodsmak i mun!Nu får man nog varva ned lite
jäkla kul i detta trista vädret! Kul med HRM PRO att få exakta värden på puls också
![]()
![]()
![]()
TackBra jobbat!! Riktigt snabbt kutat så långt!
Såg nu att nya klockan inte var riktigt synkad med mina pulszoner så det var mer i z4, tack för du tog upp det, så nu har jag ändrat i klockan så borde visa säg bättre nästa gång! Vore ju toppen om detta kunde göra att vo2max kan gå upp lite med dessa tweaksDu startade hårt och sedan ökade du? Ingen tid i z1,2 eller 3 och knappt någon tid i z4. Man brukar väl säga att tid till utmattning i zon 5 är 20 minuter, så jag kan förställa mig blodsmaken...
För egen del lufsade jag runt på stigar. 8 grader varmt...
![]()
![]()
Bra jobbat! Grattis till pbPB HM, 1:26:57 och jäkla blodsmak i mun!Nu får man nog varva ned lite
![]()
![]()
![]()
TackBra jobbat! Grattis till pb
Zonerna är ju främst ett hjälpmedel att disponera sin träning. Det är ju inte så att man ska klara av ett löppass i zon 2 enbart, och justera zonerna efter det. Beroende på hur tränad eller otränad man är, kanske det inte ens går att hålla löpfart i zon 2, utan det blir z3 eller mer. En tränad person kommer kanske inte ens upp i zon 1 vid promenader, samtidigt som en otränad kanske inte kan undvika att komma upp i zon 2.Jag blir inte riktigt klok på pulszoner. Jag eftersträvar att springa i zon 2 så mycket som möjligt men om jag har det inställt på % av maxpuls så får jag nästa promenera!
Har jag det inställt på % av HRR eller % av mjölksyretröskeln så är min zon 2 upp mot 158 bpm vilket om jag jämför med flera här verkar vara alldeles för högt (det är ansträngt prattempo för mig).
Bifogar foton på samtliga tre inställningar utifrån mina värden för bedömning.
Gällande mjölksyretröskel-inställningen har jag gjort det genom maxlöpning 30 min plant underlag och tagit snittet av pulsen. Åsikter?
Nice ! Hört att clifton skall vara bra grejer!Fick hem mina nya Hoka’s. Går in dom nu.Rockade Clifton 6 i ett år och uppgraderar nu nu till Clifton 7 och en halv storlek större. Har tidigare haft problem med hälsporre men Clifton har hjälpt mig, bytte till dessa från Pegasus. Så taggad!![]()
Har varit på löpanalys och blivit sågad. Jag ser det bara positivt även om det var sjukt att se sin löptorso in the move. Såg ut som en fet gubbe med ankröv som hasade sig fram. Jag är inte ens fet..
Fanns mycket att jobba med och det blev resultat direkt i löpekonomin efter ett antal korrigeringar. Med den teknik jag haft hade det varit omöjligt att springa fortare än idag. Ska bli spännande och se vad jag kan göra själv till nästa träff i feb.
Jag ser mig själv som nybörjare. Visst, jag har hållit på 2-3 år men det har gått sakta. Analysen, om man orkar/klarar att ta in infon är det guld värt. Är det en bra tränare så kan de förmedla bortom siffrorna så man känn r skillnaden. För mig är nog värdet i att komma tillbaka 2ggr för att riktigt se om jag o kroppen fattar vad som ska göras.Intressant. Trots att jag är total nybörjare - eller kanske just därför (för att göra rätt från början) - har jag fundera på något liknande. Är det "värt det" även för någon som precis har börjat lufsa runt, skulle du säga? Eller är det först senare som det ger något?
Intressant, jag har funderat på något liknande.Har varit på löpanalys och blivit sågad. Jag ser det bara positivt även om det var sjukt att se sin löptorso in the move. Såg ut som en fet gubbe med ankröv som hasade sig fram. Jag är inte ens fet..
Fanns mycket att jobba med och det blev resultat direkt i löpekonomin efter ett antal korrigeringar. Med den teknik jag haft hade det varit omöjligt att springa fortare än idag. Ska bli spännande och se vad jag kan göra själv till nästa träff i feb.
AktivitusLåter som att det kan vara en ögonöppnare. Var söker man sådant (löpanalys alltså)?
Och jag sa också, men när jag springer mina långsamma pass så tar jag inte ut stegen lika bra. Svårt att ta fina steg med lågt tempo.Intressant. Trots att jag är total nybörjare - eller kanske just därför (för att göra rätt från början) - har jag fundera på något liknande. Är det "värt det" även för någon som precis har börjat lufsa runt, skulle du säga? Eller är det först senare som det ger något?
Hallå, jag ska svara helt ovetenskapligt. Men det är bara att träna på, variera löpningen mellan långa lugna pass och snabbare intervaller. Försök att undvika att alla dina pass går i 5.30 och blir ca 7-8 km varje gång. Så sprang jag första åren. Men jag har blivit lättare och lättare, sprungit mer fokuserat och är nu efter 5-6 år nere under 40min.Hej allihop,
Behöver lite hjälp med att komma igång med löpningen. Jag blir så motiverad när jag läser eran inlägg. Har ett mål att nå milen under 40 minuter vilket jag är jättelångt ifrån. Tänkte bolla lite mer er om vad som krävs för att komma dit. Är en kille som aldrig har gillat träna. Har alltid hatat det, tom i grundskola och gymnasiet, vet inte riktigt varför dock är det lite annorlunda nu.
För ca fem år sen började jag med löpning lite halv smått, varade inte så länge. Joggade milen på 68 minuter och strax därefter slutade jag. Några år senare började jag med motionssimning, jätteskönt men oerhört tråkigt. Sen blev det ingen träning på ca 2-3 år. Kilon gick upp successivt utan man tänkte på det. Sittande arbete gjorde det inte alls lättare. Så fort man började röra på sig så visste man hur dåligt man egentligen mådde.
Efter semester i år fick det bli nog. Tog kontakt med en vän som tränar crossfit (han har alltid varit på mig om att börja) och skrev in mig på pass. GUD vad jobbigt det var och gud vad otränad man var/är.
Började lite successivt med två dagar i veckan sen tre osv. Nu har jag hittat en bra balans. Kör tre dagar i veckan vilket passar mig perfekt. Har kombinerat det med löpning i mellan åt vilket känns bra.
Hur ska jag göra för att uppnå målen? Nedan var dagens löpning. Har svårt att hitta ett jämnt temp, återhämtningen är betydligt bättre än innan.
Ps: Har ett BMI på ca 28, kan vara bra att veta
![]()
![]()
Tack för snabb återkoppling. Vet inte riktigt hur jag ska kombinera detta med crossfiten. Det sköna med crossfiten är att man bygger muskler och kondition.Hallå, jag ska svara helt ovetenskapligt. Men det är bara att träna på, variera löpningen mellan långa lugna pass och snabbare intervaller. Försök att undvika att alla dina pass går i 5.30 och blir ca 7-8 km varje gång. Så sprang jag första åren. Men jag har blivit lättare och lättare, sprungit mer fokuserat och är nu efter 5-6 år nere under 40min.
trots att jag är mer inne på långdistans.
nyckeln för mig har varit varierad löpning, terräng, bana, asfalt.
Lycka till,
Släpp sub40 och träna för välmående.Tack för snabb återkoppling. Vet inte riktigt hur jag ska kombinera detta med crossfiten. Det sköna med crossfiten är att man bygger muskler och kondition.
Det blir säkert bra.
Låter som en god idé. Dock skönt med lite mål och ha något att se fram emot det. Släpper det för tillfället.Släpp sub40 och träna för välmående.