• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Trevligt att springa vid Ulriksdal precis norr om Stockholm, trots lervälling och taskigt väder! Som vanligt ger musklerna runt fötterna samt benhinnorna upp endast ett par km in i löpningen. Benhinnorna har varit det största bekymret sedan jag satte igång att springa lite mer seriöst för drygt ett år sedan. Hoppas fortfarande att det är något jag tar mig igenom med ännu mer löpning. Kanske bara är latmasken som är påväg ut. :nailbiting:
EDAA1CD8-A277-4AFB-970D-8121208DC0ED.jpeg

244D6EE7-23FB-4E88-A224-6C53AE66E98D.jpeg

Dags och summera 2020. För mig har löpningen varit utan mål och ambitioner enbart alternativ träning. Klämmer in ett pass till innan nyår så har iaf reggat 1000 km. (Hade ingen träningsklocka i januari och i juli sprang jag inte en meter) Mitt pb är 2880 km på ett år, men det var 2014...Har inga planer med löpningen framöver men vi får se. Jag saknar dom riktigt långa passen!
Önskar alla ett gott slut och ett gott nytt år!

Jag rundade av med en trist skada dagen innan nyår för 1 år sen. Jävla pulkbacke. Sen krasslig i aug men det är bara att nöta på. Känner mig glad och förhoppningsfull inför nya året.

Jag är nöjd när kroppen är skadefri inför det nya året. Mängdmål 60mil och masa mig under 50min på milen. Och vara hel!

C61F4FC0-B1E5-4B29-92EE-981D60EEE7C8.png

gick nästan med milmålet 50min (50,20min) men tror nog jag egentligen kunnat nå målet om jag verkligen kört på mot det. Har dock flyttat målpinnen till 45min men att jag kanske kan nå 47-48min 2021. Klämde 75mil, 15mil över målet iaf 💪

supernöjd med löpåret 2020. Bäst är löpteknikpass 1/3 som kickade igång i december nu. Sjukt värt det för mig som haft en oekonomisk löpteknik. Jag har kört med löpargrupp 1,5år men 1h med rätt gubbe är på en helt annan nivå. Rekar de till alla oavsett skills/tempo om man vill utvecklas inom löpning.

..avslutade året med ett teknikpass i Faluns skogar med snöfall framför pannlampan!

7CDB2AE8-9698-42A1-AF6B-F431CD2B5267.png

12997851-CE0A-4601-9DF2-5017BF9E860A.jpeg

Mitt 2020 löpmässigt har varit crap crap crap, men med en positiv avslutning. Lurigt nervkef i ländrygg och säte har verkligen ställ till det. Cementklump i röven och smärta längs yttersida lår, knä och brännande känsla i hälen 24/7. Ett tag brände det satan att bära strumpor. Fick glida runt i Foppatofflor i ett par månader. Brände i vad och fot när jag duschade. Diskutbuktning som klämt på nerv.....ospecifikt och svårt att åtgärda.

0 löpmil mars-maj....sedan börjat långsamt....med ett par bakslag....men nu verkar jag hittat nån slags balans och vet vad jag ska undvika. Tagit ett tag att trimma in förutsättningarna. Läkare/sjukgymnast säger att normalt tar det 6-12 mån att läka ut.......för vissa.....aldrig!

Mkt coreövningar varannan dag och löpning med 2 dagars vila börjar ge resultat. Nu kan jag i alla fall få ihop 10k 2ggr/v. Hoppas kunna öka under 21. Ligger normalt på 120 ish mil/ år......i år blev det hälften med bra period .....dvs låg smärta okt-dec.

Inge mera lip här utan bita ihop och kämpa på är det som gäller.

Så här ser en helt normal ryggrad ut på en 45 åring......enligt min läkare. Mörka mellan diskarna längst ner betyder att vätskan i disken är borta och att diskarna tappat dämpning....det drabbar oss alla......vissa känner nada.....andra kan knappt gå.......men efter 50 bast brukar det hela stabiliseras och man har inte ont.....man inser bara att man tappat 3cm i längd :)

ADE730CA-5864-4AD3-B314-756F227631D3.jpeg
6D7E3011-1122-4654-93D0-8CF6FA67F211.png

Senast ändrad:
Mitt 2020 löpmässigt har varit crap crap crap, men med en positiv avslutning. Lurigt nervkef i ländrygg och säte har verkligen ställ till det. Cementklump i röven och smärta längs yttersida lår, knä och brännande känsla i hälen 24/7. Ett tag brände det satan att bära strumpor. Fick glida runt i Foppatofflor i ett par månader. Brände i vad och fot när jag duschade. Diskutbuktning som klämt på nerv.....ospecifikt och svårt att åtgärda.

0 löpmil mars-maj....sedan börjat långsamt....med ett par bakslag....men nu verkar jag hittat nån slags balans och vet vad jag ska undvika. Tagit ett tag att trimma in förutsättningarna. Läkare/sjukgymnast säger att normalt tar det 6-12 mån att läka ut.......för vissa.....aldrig!

Mkt coreövningar varannan dag och löpning med 2 dagars vila börjar ge resultat. Nu kan jag i alla fall få ihop 10k 2ggr/v. Hoppas kunna öka under 21. Ligger normalt på 120 ish mil/ år......i år blev det hälften med bra period .....dvs låg smärta okt-dec.

Så här ser en helt normal ryggrad ut på en 45 åring......enligt min läkaren. Mörka mellan diskarna längst ner betyder att vätskan i disken är borta och att diskarna tappat dämpning....det drabbar oss alla......vissa känner nada.....andra kan knappt gå.......men efter 50 bast brukar det hela stabiliseras och man har inte ont.....man inser bara att man tappat 3cm i längd :)

Tryckte ”gilla”, men du fattar vad jag menar.

Året sista löpning. Måste säga att jag är oerhört stolt över mig själv. Trodde aldrig att jag skulle börja ta tag i träningen och tänka på hälsan. Gjorde det 14/8-20. Bästa beslutet någonsin var att boka in mig på ett crossfit pass. Har alltid varit den typen som förespråkat sötsaker, god mat och sagt att träning är överskattad. Men här är vi i alla fall sist dagen på 2020!

Lär dröja länge innan jag gör en sub 40. Viktigaste är att det kul och att det finns någon kontinuitet i det och att man inte ger upp.

Köpte en Garmin 735xt men ska nog köpa en 245 music istället så slipper man böra på telefonen.

BCF9459A-57BC-4FAF-BD84-2ACE0F0A84F3.png
D85AD040-A686-4C8E-840F-92AD6467D2AF.png
019EEBB5-2119-47CF-B337-9F3DF8BA249E.png

Nästa mål blir sub 50 och gå ner mer i vikt. Har ett BMI på exakt 28,2, och det är inte muskler utan fett hehe 😜

Detta må vara ett rullatortempo för vissa genom Lidingö, men som sagt är jag stolt över detta!

Gott nytt år på er!

2020, vilket år. Hade som mål att löpa minst 100 mil. Anmälde mig till lidingöloppet och tänkte springa Gbg-varvet igen samt några lokala milen-lopp. Måltider under året var att springa milen sub 40, lidingöloppet sub 2:20 samt springa lite längre pass än föregående år (längsta ca 19-20 km). Löpningen började sådär. Stukade foten under en fotbollsmatch i mitten av februari, behövde vila nästan hela mars... successivt började milen ticka in och formen kändes bättre. Under sommaren blev det många bra pass förutom i augusti där löpningen fick stå tillbaka till förmån för en del fotboll. I början av oktober gick lidingöloppet av stapeln och sprang in på tiden 2:16:55 vilken jag är sjukt nöjd med. I slutet av oktober sprang jag dessutom 10km på 38:41 vilket jag också är sjukt nöjd med. Oktober blev en kanonmånad! I november tänkte jag öka och springa lite längre pass men åkte istället på covid-19. 3 veckor vila och nu försöker jag jobba upp formen igen.

Vad ville jag ha sagt med det? Skryta? Nja, lite kanske. Mest vill jag skriva av mig för att kunna peppa mig själv inför kommande år och utmaningar. Inför 2021 hoppas jag kunna springa lite trial, längre pass, flera mil, ca 150 under hela året. Måltider är att springa sub 38 på 10k, sub 1:29 på halvmaran och sub 3:15 på Stockholm marathon. Dessutom funderar jag på att gå med i någon lokal löparklubb då det börjar bli lite tråkigt att springa själv hela tiden.
17E466C9-2CAB-43DD-B082-32871C13980E.png
40F99B9A-DAC2-49EB-84A2-1300625D9389.png

Året sista löpning. Måste säga att jag är oerhört stolt över mig själv. Trodde aldrig att jag skulle börja ta tag i träningen och tänka på hälsan. Gjorde det 14/8-20. Bästa beslutet någonsin var att boka in mig på ett crossfit pass. Har alltid varit den typen som förespråkat sötsaker, god mat och sagt att träning är överskattad. Men här är vi i alla fall sist dagen på 2020!

Lär dröja länge innan jag gör en sub 40. Viktigaste är att det kul och att det finns någon kontinuitet i det och att man inte ger upp.

Köpte en Garmin 735xt men ska nog köpa en 245 music istället så slipper man böra på telefonen.

BCF9459A-57BC-4FAF-BD84-2ACE0F0A84F3.png
D85AD040-A686-4C8E-840F-92AD6467D2AF.png
019EEBB5-2119-47CF-B337-9F3DF8BA249E.png

Nästa mål blir sub 50 och gå ner mer i vikt. Har ett BMI på exakt 28,2, och det är inte muskler utan fett hehe 😜

Detta må vara ett rullatortempo för vissa genom Lidingö, men som sagt är jag stolt över detta!

Gott nytt år på er!
Bra jobbat!!

Kul med summeringar.

Efter en riktigt dålig höst kom jag ut idag på årets sista pass. Har bestämt mig för att sticka ut imorgon också, för att mentalt ha inlett 2021 bra.

Men innan jag visar året så tänkte jag bjuda på en lite längre återblick också. Från att ha varit en person som aldrig tränat - faktiskt nästan inte ens rört på mig - började jag träna på gym för ett par år sedan, både styrka och kondition. Men har ändå känt att löpning varit akilleshälen som jag undvikit, samtidigt som jag känt en stor avundsjuka på de som packar ner ett par löpskor på semestern och enkelt sticker ut och springer.

Bestämde mig därför för att ”ta tag i löpningen” och köpte en löparklocka i februari. Började på löpband och utomhus, i kombination med fortsatt vanligt gymmande. Sedan kom corona och kontoret - där gymmet också ligger - stängde. Sedan slutet av mars har jag jobbat hemifrån och det ledde till att löpning varvat med de klassiska ”raska promenaderna” blev den huvudsakliga träningsformen. Fick lite känningar i ljumskar och knän och var tvungen att hitta en bra balans och öka lagom. (Skaffade en landsvägscykel också och varvade med den men det blev bara 35 mil totalt.)

Förra nyåret satte jag ett mål att försöka snitta tre träningspass (oavsett typ) i veckan, men definitivt inte under två. Och med dagens löppass summerar jag till 139 pass, dvs 2,6 snitt/vecka. Vilket faktiskt känns helt okej. Hade absolut kunnat klämma in 20 pass till under året, särskilt med en bättre höst. Behåller därför målet till nästa år att snitta 3 pass/vecka, men justerat till ”definitivt inte färre än 139 pass totalt”.

F7BA7022-52E1-4E52-9F2D-21E873AE85E9.png

Men jag kan konstatera, både som personlig reflektion och baserat på data, att jag trivs i varmare löpning. Har hört flera som föredrar kyligare luft, gärna lite lätt duggregn. Men det är definitivt inte för mig. Sommaren var underbar: varm och skön. Hösten har känts betydligt sämre. Lägg dessutom nya känningar i ena knät och lite sjukdom på det. Nä, inget att skriva hem om.

Efter sommaren var jag nog i mitt livs bästa form. Sprang milen på drygt 47 minuter och klockan visade som bäst ett uppskattat VO2-max på 54. (Ja, det är inte perfekt data, men ändå). Under hösten har såväl prestation, resultat och känsla försämrats men jag tänker att det bara är att bita ihop och gå in i 2021 med rätt mentala inställning så kommer jag snabbt vara tillbaka på tidigare nivåer och kan därefter fortsätta utvecklas.

Men bäst av allt. Jag blev ta mig fan en sån där som packade löparskor på semestern och stack ut och sprang undertiden resten av familjen ”vaknade” - och det var precis så fantastiskt som jag föreställt mig! :)

Var också ute ett pass idag. Min klocka ger mig förslag på pass sedan en tidigare programuppdatering. Hade inledningsvis ambitionen att köra 11-12 lugna km, men det blev klockans förslag på intervaller 4x6/2 min. Ett bra pass, och extra skönt att inga knän protesterade, då de senaste åren sett ut ungefär som för @Davvan (dock ej lika komplicerat). Men inget lip här inte... Nu gäller bara att hålla en försiktig stegring och nöta på med dynamisk stretch och styrketräning.

Här är dagens pass och året i bilder. Notera den totala svackan i somras. Blev hel omstart i höstas för löpningen. Å andra sidan har jag fått ihop 450 mil cykling. Inte som de ”mesta” åren, men helt klart mycket skojiga pass, främst MTB där det tar tid att få ihop mil.

ABA1798A-3B27-45A6-91FC-17B71D9875EC.jpeg

skorna är nya, men vantarna har varit med ett tag...
B76C6F40-46E2-4B09-8504-D5BFD00FA277.png

Dagens pass. Uppvärmning följt av 4 ggr 6 min med två min jogg-vila.
4F7C48AB-57C8-4561-9BCF-2D86D18902C9.jpeg

Löparåret. Inte ens hälften av tidigare år. Men glad ändå! Särskilt som trenden känns positiv.

Gott nytt år!

Den ger mycket säkrare mätning. Jag tränar mycket på pulsnivåer och då vill jag att det ska vara så exakt som möjligt. Och att bandet mäter massa annat skoj.
men klockan räcker gott om man bara vill ha lite vägledning om puls 👍🏼👍🏼👍🏼
Hmm nu har jag missat något här känner jag. Har en 235 och ett pulsband men använder aldrig pulsbandet eftersom klockan verkar mäta pulsen bra tycker jag (duger säkert då jag på sin höjd är en motionslöpare). Men, data är ju alltid kul. Kan du utveckla lite vad jag får mer om jag kör pulsbandet istället för inbyggda mätaren? :)

Motivationen har åkt berg och dalbana för mig år 2020. Började ganska bra med dryga 22 km i det virtuella loppet ’wings for life’ i hagelstorm. Alla inställda lopp slog sen ned motivationen lite för att orka sig ut på långpassen. Ingen mara, inget bamm, inget black river run etc.

Året slutade med 135 mil vilket är lite av en besvikelse. Nästa år hoppas vi på lopp!! Jag avskyr nämligen att träna men älskar att tävla och som ni vet är det roligare att tävla om man har tränat innan :)

Målen nästa år blir:
25km+ på wings for life
Sthlm marathon sub 3.30
BAMM50 topp 30 i placering
50 miles trail sub 10h
12h på ett backyard ultra (itra poäng)

Så här ser en helt normal ryggrad ut på en 45 åring......enligt min läkare. Mörka mellan diskarna längst ner betyder att vätskan i disken är borta och att diskarna tappat dämpning....det drabbar oss alla......vissa känner nada.....andra kan knappt gå.......men efter 50 bast brukar det hela stabiliseras och man har inte ont.....man inser bara att man tappat 3cm i längd :)

Förjävligt, se till att kämpa tillbaka nu....

Hmm nu har jag missat något här känner jag. Har en 235 och ett pulsband men använder aldrig pulsbandet eftersom klockan verkar mäta pulsen bra tycker jag (duger säkert då jag på sin höjd är en motionslöpare). Men, data är ju alltid kul. Kan du utveckla lite vad jag får mer om jag kör pulsbandet istället för inbyggda mätaren? :)
Jag använder nog enbart mitt band för att få exaktare pulsmätning.
Men det fins massa annan data man får ut av pulsband. Steglängd etc.
Skärmavbild 2020-12-31 kl. 17.15.32.png

Jag fick till 203 mil löpning under 2020, tills jag i början av december sprang sönder ena foten och fått någon form av
inflammation i senan under foten "hälsporre" eller nåt, så jag har fått avsluta året med MTB-cykling och fått in ca 25 mil på det under december.
Sjukt sugit att det inte blev något tävlande i år då jag tycker jag varit i bra form och springer med lite gubbar som är sjukt dedikerade. Siktade i år på sub 3.15 på maran,
2.15 på Lidingö samt ytterligare lite sköna tider på halvmaran och 10km.
Så nu gäller det att bli hel, förbli hel och träna rätt under 21, och hoppas att loppen blir av.
Anmält till 50 miles på TEC, vilket ska bli sjukt skoj att inleda året med. Även ultravasan 90 ska genomföras.
Samtidigt som vi slipar på formen för 10km, variation förnöjer......
IMG_1336.jpg

Motivationen har åkt berg och dalbana för mig år 2020. Började ganska bra med dryga 22 km i det virtuella loppet ’wings for life’ i hagelstorm. Alla inställda lopp slog sen ned motivationen lite för att orka sig ut på långpassen. Ingen mara, inget bamm, inget black river run etc.

Året slutade med 135 mil vilket är lite av en besvikelse. Nästa år hoppas vi på lopp!! Jag avskyr nämligen att träna men älskar att tävla och som ni vet är det roligare att tävla om man har tränat innan :)

Målen nästa år blir:
25km+ på wings for life
Sthlm marathon sub 3.30
BAMM50 topp 30 i placering
50 miles trail sub 10h
12h på ett backyard ultra (itra poäng)
Vilka spännande lopp!!!
Det är verkligen trist när inte loppen blir av.
Jag ska kolla om man inte kan planera in något, BAMM 50 verkar nice, jag har deltagit i Vemdalen tidigare.

Vilka spännande lopp!!!
Det är verkligen trist när inte loppen blir av.
Jag ska kolla om man inte kan planera in något, BAMM 50 verkar nice, jag har deltagit i Vemdalen tidigare.
Har kört bamm ett år tidigare och det var lätt det roligaste lopp jag någonsin gjort trots att min partner fick löparknä under första dagen och vi fick gå nedför bergen dag 2

Årets första pass avklarat. Bara 138 ”to go”... ;)

Tips på trevlig löp/träningstidning att prenumerera på förresten? Klart att allt finns på nätet. Men är ju ibland lite mysigt med en papperstidning.

Årets första pass avklarat. Bara 138 ”to go”... ;)

Tips på trevlig löp/träningstidning att prenumerera på förresten? Klart att allt finns på nätet. Men är ju ibland lite mysigt med en papperstidning.

Läser inte hysteriskt mycket löptidningar men prenumererat på denna på sistone - bland det djupaste innehållet jag stött på hittills iaf - stark rekommendation på att bläddra i något nummer åtminstone:

Jag sprang ca 60mil 2019, inför året 2020 hade jag en plan på 100mil - slutade på 191mil, mycket nöjd! Alla mil gjorda i Thailand med ca 28grader i snitt start temperatur.... Körde med Endomondo och de har tyvärr ”lagt ner” så hela min träningshistoria är borta... men men, bara se framåt!
Imorse provade jag springa med ”MapMyRun”, inte övertygad om vilken app jag ska köra med i framtiden - kör även med en ”Fitbit” på armen.

mvh
Micke

Jag sprang ca 60mil 2019, inför året 2020 hade jag en plan på 100mil - slutade på 191mil, mycket nöjd! Alla mil gjorda i Thailand med ca 28grader i snitt start temperatur.... Körde med Endomondo och de har tyvärr ”lagt ner” så hela min träningshistoria är borta... men men, bara se framåt!
Imorse provade jag springa med ”MapMyRun”, inte övertygad om vilken app jag ska köra med i framtiden - kör även med en ”Fitbit” på armen.

mvh
Micke
Hur är det springa i den värmen? Måste vara jättetufft. Själv har jag aldrig sprungit i sån värme. Har bara gjort det under höst och vintern. Bra vägar att springa nere i Thailand? Spännande!

Hur är det springa i den värmen? Måste vara jättetufft. Själv har jag aldrig sprungit i sån värme. Har bara gjort det under höst och vintern. Bra vägar att springa nere i Thailand? Spännande!
Ursäkta för sent svar.

Värmen gör det tufft, ingen tvekan om att det sätter begränsningar, jag av natur svärtas mycket och det verkligen rinner från mig lång tid efter löpningen. Jag bor i ”gated community” som betyder att mitt hus ligger innanför murar, så jag springer runt runt här, ett varv är runt 1km. (Blir många varv i veckan ;) ) Utanför murarna finns många lösa hundar som kan vara väldigt aggressiva...

Mvh
Micke

Ursäkta för sent svar.

Värmen gör det tufft, ingen tvekan om att det sätter begränsningar, jag av natur svärtas mycket och det verkligen rinner från mig lång tid efter löpningen. Jag bor i ”gated community” som betyder att mitt hus ligger innanför murar, så jag springer runt runt här, ett varv är runt 1km. (Blir många varv i veckan ;) ) Utanför murarna finns många lösa hundar som kan vara väldigt aggressiva...

Mvh
Micke
Grymt imponerande att kommer upp i så många mil när du inte har så många vägar att välja mellan. Måste kännas så enformigt med samma runda samt värmen. Grymt 👍🏼

Ursäkta för sent svar.

Mvh
Micke
Haha shit, många varv men det skapar pannben och karaktär!! ;)

Mitt tränings- och tävlingsår blev inte alls som planerat (som för alla andra såklart). Jag dippade rejält i motivation när det inför sommaren stod klart att årets stora mål, Ironman Kalmar blev inställt samt att jag blev pappa så när jag tittar tillbaka är jag ändå extremt nöjd med vad jag faktiskt lyckats med.

Jag sprang relativt lite första halvåret i året och hade mycket fokus på cykeln så jag har själv känt att det blivit lite för lite löpning, de senaste månaderna har det blivit lite mer. Tanken är att jag vill stegra upp så jag kan springa ännu mer när jag ska vara föräldraledig från februari men i samband med ökningen har jag då såklart börjat känna mig mer sliten. Löpning är så lurigt.

Lite kul siffror då:
Antal mil: 190
Nya personbästa:
Maraton: 3:18:54 runt 600 höjdmeter så det finns ett gäng minuter att putsa.
Halvmaraton: 1:26:58 (ej kontrollmätt bana så detta är nog i överkant)
10 km: 38:30

Summasummarum så lyckades jag slå personnästa på de flesta distanserna vilket är kul. Halvmaran sattes dessutom under en halv Ironman distans där jag hade 1900 m simning och 4,5 mil cykel innanför västen.

Kul att summera så här, det visar att man gör något rätt. Nästa år tror jag tyvärr mina triathlontider kommer bli mycket sämre på grund av mindre möjlighet till att tävla och träna men kommer satsa mer på löpning och förhoppningsvis kunna slå lite nya rekord där.
Mål:
Mara: sub 3
10 km: sub 37:30
Om Iroman Tallinn blir av: minst under 10 h.

Tillbaka
Topp