• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Fy fan var starkt!!!!! Både impad och avis :(

körde min första riktiga 10k igår .....sedan mars :( Nu ligger jag normalt på dryga 100 mil/år......så även skadefri ligger man efter.....fan.....men det finns alltid nån som är värre :) Skål för dig.....ditt svin!!
Tackar, ändå är jag bara en nyfrälst motionär.
sjukt surt för dig med skadan. Hade några stilla månader förra året och det är inte kul.
 

falten

Cartier
Fick lov att slå till på en garmin 745, trots att 235an funka klanderfritt, som ett lite barn på julafton 🤗
1D756F8C-A760-474D-AFDB-36FB13FAF349.jpeg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tackar, ändå är jag bara en nyfrälst motionär.
sjukt surt för dig med skadan. Hade några stilla månader förra året och det är inte kul.
Motionär....pytsan......sub 40 vid +50 :) .....då är man nog vass!!!
Nu känner jag mig 98%.....så nu blir det mer av löpvaran......vinter är min favvoårstid.....
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag vill inte springa i tights. Men känner att jag behöver ett par korta värmebyxor under shortsen. Men när jag var inne på XXL fatta de inte vad jag menade. Vad är det jag ska leta efter?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hyfsat, men du måste sakta ner ännu mer i backarna. Har du zon 2 ända upp till 149 slag?
Körde också ett låg-puls pass i morse.
25C19D37-F5AC-4CF4-AF02-33B70FF8D295.jpeg
Jag har inte ändrat på inställningar på min klocka. Så jag har egentligen inte super koll om detta är riktigt zon eller inte!?
Edit: tror jag har Max puls på 189 kan det stämma isf?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Sakta ner eller bibehålla plattempo? Gillar backar......rimliga...och känner alltid att minst behålla......är det kef?
Nä, inte keff. Men på mina distanspass så ska jag inte gå över 140, och då blir det till att sakta ner, ibland gå tillochme.
på Lidingö i fredags så körde vi på i backarna och då går ju pulsen upp en kort stund. Ingen fara med det heller. Mer än att man drar på sig syra.
 

korvaza

Omega
Behöver lite hjälp och input! Sedan ett par år tillbaka har jag fastnat helt för löpningen, men under de senaste 2 åren haft stora problem med skador. Detta beror främst på att jag har tränat alldeles för hårt, tränat ostrukturerat och helt enkelt inte lyssnat på kroppen. Efter ett år av problem med Plantar fasciitis så har jag återigen kunnat komma igång med löpningen och fokus blir nu att fokusera på kvalitet istället för kvantiteten.

Just nu tänker jag att 3 pass i veckan är lagom, men satsar på att öka till 4 när allt känns helt 100 med fötterna.

Tis: Tröskelpass (Ex. 2km uppvärmning + 6km tröskel + 2 km nedvarning) Ligger runt 4.30/km med 165 puls
Tor: Intervaller (Ex. 2km uppvärmning + 10x2min + 2km nedvarning) Ligger runt 3.30/km med 175 puls
Sön: Långpass 15-20 km i långsamt tempo. Ligger runt 5.30 med runt 145 puls

Generella tankar kring detta - något jag bör ändra? Samt om jag lägger till ytterligare ett pass - vart ska detta in?

Stort tack för hjälpen :)
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Behöver lite hjälp och input! Sedan ett par år tillbaka har jag fastnat helt för löpningen, men under de senaste 2 åren haft stora problem med skador. Detta beror främst på att jag har tränat alldeles för hårt, tränat ostrukturerat och helt enkelt inte lyssnat på kroppen. Efter ett år av problem med Plantar fasciitis så har jag återigen kunnat komma igång med löpningen och fokus blir nu att fokusera på kvalitet istället för kvantiteten.

Just nu tänker jag att 3 pass i veckan är lagom, men satsar på att öka till 4 när allt känns helt 100 med fötterna.

Tis: Tröskelpass (Ex. 2km uppvärmning + 6km tröskel + 2 km nedvarning) Ligger runt 4.30/km med 165 puls
Tor: Intervaller (Ex. 2km uppvärmning + 10x2min + 2km nedvarning) Ligger runt 3.30/km med 175 puls
Sön: Långpass 15-20 km i långsamt tempo. Ligger runt 5.30 med runt 145 puls

Generella tankar kring detta - något jag bör ändra? Samt om jag lägger till ytterligare ett pass - vart ska detta in?

Stort tack för hjälpen :)
Om du har skadehistorik så låter 2 kvalitetspass och 1 långpass samt inga lugna distanspass tufft. Tror det är bra att köra grundträning några veckor så du ser att kroppen håller, alltså huvudsakligen lugna distanspass och långpass. Vill du sen köra kvalitet så kör ditt tröskelpass och långa backpass (90-120s) till att börja med, det sliter mindre än snabba/korta intervaller.

Om du lägger till ett pass i ditt nuvarande schema tycker jag att det bör vara ett lungt distanspass på ca 1h.

Samtidigt känner du din kropp bäst, känn efter och lyssna på kroppen.
 

korvaza

Omega
Om du har skadehistorik så låter 2 kvalitetspass och 1 långpass samt inga lugna distanspass tufft. Tror det är bra att köra grundträning några veckor så du ser att kroppen håller, alltså huvudsakligen lugna distanspass och långpass. Vill du sen köra kvalitet så kör ditt tröskelpass och långa backpass (90-120s) till att börja med, det sliter mindre än snabba/korta intervaller.

Om du lägger till ett pass i ditt nuvarande schema tycker jag att det bör vara ett lungt distanspass på ca 1h.

Samtidigt känner du din kropp bäst, känn efter och lyssna på kroppen.
Tack för bra input, det är nog rätt vettigt att fokusera lite mer på grundträningen. Men de är ju så lätt att allting känns bra och man börjar trycka på igen, ska försöka hålla igen och förbli skadefri :)
 

zeke_varg

Omega
Ta det lugnt. Är så sjukt lätt att man kör hårdare. Lägg upp en plan. Håll planen.

99% risk att du kommer känna: varför springa långsamt el kort när det känns så vidrigt bra just under passet. Kör enligt planen.

astråkigt att behöva vila 1 månad för att skadan kommer tillbaka. Risk också för kroniska problem om man inte lyssnar på kroppen.
 

korvaza

Omega
Ta det lugnt. Är så sjukt lätt att man kör hårdare. Lägg upp en plan. Håll planen.

99% risk att du kommer känna: varför springa långsamt el kort när det känns så vidrigt bra just under passet. Kör enligt planen.

astråkigt att behöva vila 1 månad för att skadan kommer tillbaka. Risk också för kroniska problem om man inte lyssnar på kroppen.
Några förslag på upplägg för mig? Innan skador och liknande låg jag på ca 5 mil i veckan och skulle nog kunna dra en mil runt 40 min!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Några förslag på upplägg för mig? Innan skador och liknande låg jag på ca 5 mil i veckan och skulle nog kunna dra en mil runt 40 min!
Jag tycker det ser bra ut men som några skrivit så skulle jag bygga upp i 2 månader med kanske lite kortare distans och tillägg av styrketräning för ben och bål.

Tåhävningar, ’short foot exercise’, knäböj och coreövningar bör finnas med i allas program som kör mer än 3 mil/veckan
 

zeke_varg

Omega
Några förslag på upplägg för mig? Innan skador och liknande låg jag på ca 5 mil i veckan och skulle nog kunna dra en mil runt 40 min!
Jättesvårt att lägga upp till någon annan. Ålder, kroppsvikt, skadehistorik, löpteknik.. Särskilt som jag själv inte är någon fena på det här.

gick du sönder när du sprang 5mil/v? Hur många månader höll du 5mil? Hur mycket intervaller, tröskel osv?

jag rekar lugnare kortare pass som start. 3ggr i v så kroppen får vila mellan passen. Det låter som du har riktigt god bas för bra tryck i steget, vänta med att pusha dig iaf nån månad.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Idag va första passet efter 3 veckor ofrivilligt uppehåll pga Corona. Känns som det kommer ta ett tag att komma tillbaks i form. Trots att dagens runda inte på något sett va katastrofalt så kändes det inte sådär ”skönt” som det kändes innan. Bara bita ihop och fortsätta gneta.
6C997955-DA4D-4104-A118-0CE0C5A1BE93.jpeg
Allt är ju relativt, förstås. Men helt klart fint att få ihop knappa två timmar ändå.
 
Topp