• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Norken

Panerai
2-Faktor
Det slår ganska mycket, 50-150 mil. På senare år upplever jag att de flesta skorna är så pass studsiga att stumhet efter några mil inte är lika stort problem längre. Brukar vara en av tre faktorer som får man att ge upp ett par skor, antingen hål vid lilltån, helt blanksliten sula eller att de helt enkelt stinker för mycket.
För mig är det hål vid stortån. Sker alltid först av allt...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det slår ganska mycket, 50-150 mil. På senare år upplever jag att de flesta skorna är så pass studsiga att stumhet efter några mil inte är lika stort problem längre. Brukar vara en av tre faktorer som får man att ge upp ett par skor, antingen hål vid lilltån, helt blanksliten sula eller att de helt enkelt stinker för mycket.
Ok! Har nog aldrig slitit ut skor innan jag bytt.
väger lite mer än dig dock.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sätter 100 mil som gräns i min Garmin.....men varierar lite. Trailskorna pajar ju långt innan det.....”vanliga” brukar kännas lite trötta efter 3/4 av sträckan......kör bara Saucony......endast!!
 
Hur långt springer ni i era skor innan ni köper ny @falten @Tomas Eriksson övriga ?
Jag tycker dom blir stumma efter ett tag även om jag byter relativt ofta.s
Jag har väl 2-3 asfaltsskor åt gången, men gissar att den senast inköpta asfaltskon
får ca 50 mil innan nästa inhandlas.
Jag brukar iaf försöka få ut minst 80-100 mil ur skorna för att inte behöva byta alltför ofta. Vissa ger upp tidigare och vissa håller långt längre.
Trailskor har en tendens att ge upp långt tidigare av det högre yttre slitaget än vad asfasltskorna gör.

Brukar ha koll via strava hur långt de gått för att kunna börja leta nya i god tid när det infaller nån schysst rea.
 
Jag gjorde en egen test förra året och nådde 198. Sprang dock inte med pulsband över bröstet utan bara fenix 5s på armen. Körde en tuff mil på asfalt i aug där jag nådde 196 i pulsavläsning arm. Jag har börjat köra pulsband över bröstet och tycker mig se lägre reggad puls vid låg belastning. Ska testa att köra ett tungt pass på onsdag och se vad som händer i de högre regionerna. Nedan senaste intervallen, med pulsband, där jag inte krutade i max.

BBAE798B-7B97-49F9-818E-575D5B036B1E.png
Pulsavläsning på armen har aldrig gett pålitliga siffror för mig. Det ligger ofta 15-30 slag över min normala puls och korrelerar dåligt med upplevd ansträngning.
Så jag skulle inte våga lita på en maxpuls avläst med optisk mätning.

Kör på med pulsbandet och justera in pulszonerna med nya värden uppmätta med det.
 

zeke_varg

Omega
Har du verkligen 200 i maxpuls? det låter väldigt högt.
Körde 5km löparbana, + 2km uppvärmning innan (ej medräknad nedan), o tog ut mig riktigt bra men ingen maxurblåsning. Toppade på 190. Använde pulsband över bröstet. Max borde inte ligga långt från 195-200 om jag får gissa. Jag har med andra ord högre maxpuls än genomsnitts -44åringen.

6F35F0C1-ECB9-4BEF-846E-AF32F7F57966.png
F2D94DD8-4CC5-4972-992C-E505E13AA321.png

F5176069-396A-4B94-AF04-90FF632ECB1B.png
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Är hög maxpuls alltid eftersträvansvärt? Ett vältränat hjärta kan pumpa ut samma volym blod och syresätta med lägre frekvens? Jag strävar efter att ha så låg snittpuls som möjligt efter ett löppass! Här behövs läkarexpertis... @Grafton .....kan du plöja alla 115 sidor och sammanfatta med max 160 ord :)
 

zeke_varg

Omega
Är hög maxpuls alltid eftersträvansvärt? Ett vältränat hjärta kan pumpa ut samma volym blod och syresätta med lägre frekvens? Jag strävar efter att ha så låg snittpuls som möjligt efter ett löppass! Här behövs läkarexpertis... @Grafton .....kan du plöja alla 115 sidor och sammanfatta med max 160 ord :)
Hög maxpuls är väl individuellt? Beror på vilken pump man har? Sen jagar man väl lägre puls för samma tempo?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Är hög maxpuls alltid eftersträvansvärt? Ett vältränat hjärta kan pumpa ut samma volym blod och syresätta med lägre frekvens? Jag strävar efter att ha så låg snittpuls som möjligt efter ett löppass! Här behövs läkarexpertis... @Grafton .....kan du plöja alla 115 sidor och sammanfatta med max 160 ord :)
Bra fråga faktiskt. Jag läste fysiologikursen 1994... Passar vidare... @frere ! Du är ju lungläkare 🙂 Step up
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bra fråga faktiskt. Jag läste fysiologikursen 1994... Passar vidare... @frere ! Du är ju lungläkare 🙂 Step up
Jaja. Men bättre på sjuka lungor än friska idrottare - idrottsfysiologi är liksom en helt annan grej. Men generellt, nej. Till någon gräns förstås eftersträvansvärt med hög maxpuls, men en överdrivet snabb pulsreaktion kan ju likväl vara patologisk precis som @Davvan är inne på. Snabb återhämtning torde däremot alltid vara ett bra tecken.

Avseende löpning har jag en rätt avslappnad attityd - försöker hålla det så långt från jobbets siffror och mätvärden som möjligt. Springer i ett par snajdiga blågula skor som heter fujitrabaco med en orimligt dyr pelottsula (eftersom tjejen på löplappet sa att jag obönhörligen borde ha en pelott). Ingen klocka, ingen pulsmätning, ingen direkt koll på hur långt eller fort jag springer. Är ute i 40-60 minuter och kommer hem svettig. (Samma på cykeln förresten. Har inte ens mätt upp VO2 max trots att jag haft bra chanser...)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Avseende löpning har jag en rätt avslappnad attityd - försöker hålla det så långt från jobbets siffror och mätvärden som möjligt. Springer i ett par snajdiga blågula skor som heter fujitrabaco med en orimligt dyr pelottsula (eftersom tjejen på löplappet sa att jag obönhörligen borde ha en pelott). Ingen klocka, ingen pulsmätning, ingen direkt koll på hur långt eller fort jag springer. Är ute i 40-60 minuter och kommer hem svettig. (Samma på cykeln förresten. Har inte ens mätt upp VO2 max trots att jag haft bra chanser...)
Samma här. På med Peregrinsen och sen ut. Utan pelotte för min del 🙂
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jaja. Men bättre på sjuka lungor än friska idrottare - idrottsfysiologi är liksom en helt annan grej. Men generellt, nej. Till någon gräns förstås eftersträvansvärt med hög maxpuls, men en överdrivet snabb pulsreaktion kan ju likväl vara patologisk precis som @Davvan är inne på. Snabb återhämtning torde däremot alltid vara ett bra tecken.

Avseende löpning har jag en rätt avslappnad attityd - försöker hålla det så långt från jobbets siffror och mätvärden som möjligt. Springer i ett par snajdiga blågula skor som heter fujitrabaco med en orimligt dyr pelottsula (eftersom tjejen på löplappet sa att jag obönhörligen borde ha en pelott). Ingen klocka, ingen pulsmätning, ingen direkt koll på hur långt eller fort jag springer. Är ute i 40-60 minuter och kommer hem svettig. (Samma på cykeln förresten. Har inte ens mätt upp VO2 max trots att jag haft bra chanser...)
Vad motverkar pelotten? Nervkläm i framfoten?

Kan iofs tänka mig att hög maxpuls är bra om man jagar sekunder över vissa sträckor....att kunna köra på hög nivå...nära maxpuls över längre sträckor. Sliter säkert mer på pumpen....kanske marginellt. Läste i Runners att undersöker man ett hjärta som just genomgått ett Maraton tex så uppvisar det en del skador/negativa effekter.....men som sedan försvinner ganska fort.

slutade jaga tider efter jag fyllt 40.....tappade intresset lite....men löper nu endast på puls.....man lär sig hur kroppen funkar och jag vet redan vilken puls jag ligger på efter en viss sträcka och tid.....backe...plant....osv.....nördigt...men lite kul. Nåt måste man ju mäta :)

Körde för ett par år sedan en undersökning av hjärtat hos privat läkare med arbetsprov och blodtester......mest för att kolla så allt va ok då jag nojade lite över det.

Då kom jag upp i en maxpuls på 182.....ganska nära 220-åldern. Jag har aldrig varit ens nära det värdet under en löptur....
 
Senast ändrad:

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Blev en adv skin set 5 från Salomon som löparväst från Loparshop.se ska bli spännande att se om det känns lika bra som jag hoppas när det vankas långpass! :) Har någon annan fyndat något roligt på blackweek?
 

Kairo

Panerai
Någon som har tips på en bra GPS-klocka med bra upplösning på skärmen? Jag har googlat runt en hel del och hittat att Polar Vantage V2 ska vara bra, men andra källor säger att andra klockor är bättre. Vad använder ni och hur bra återger klockan den runda ni springer?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Sådärja, då har man passerat 200 mil löpning i år (ingen transportlösningar). Det känns bra. Inga skador.
14BDD095-C0D8-4BEA-9F8A-F93585238CC1.jpeg
Fy fan var starkt!!!!! Både impad och avis :(

körde min första riktiga 10k igår .....sedan mars :( Nu ligger jag normalt på dryga 100 mil/år......så även skadefri ligger man efter.....fan.....men det finns alltid nån som är värre :) Skål för dig.....ditt svin!!
 
Topp