Dela, skriv, fråga något relevant dåSkulle vi inte kunna ge tråden mer kärlek och uppmärksamhet! Det tycker jag den förtjänar![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dela, skriv, fråga något relevant dåSkulle vi inte kunna ge tråden mer kärlek och uppmärksamhet! Det tycker jag den förtjänar![]()
Nu när du väl ändå nämner det så undrar jag faktiskt hur tränar man på olika pulszoner? Har en tendens att alltid hamna på zon 5 när jag tränar löpning.Dela, skriv, fråga något relevant då![]()
Har funderat en hel del på pulsen och hur man ska gå tillväga för att uppnå ett bättre resultat. Givetvis ju mer man tränar ju bättre blir det. Säger sig själv.
Idag var för första gånger jag jogga mer än 10km. För att få bättre resultat på 10km krävs det att man vänjer kroppen vid längre sträckor antar jag. Blev en 15km runda med ett behagligt tempo. Har alltid underskattat uppvärmningen och känslan att verkligen komma in i andra andningen. Koncentrerade mig främst på att låta kroppen känna på längre runda, andningen, alltså andas från näsan och andas ut från munnen och endast titta rakt fram.
Tyckte klockan mätte en hög puls på mig. Men jaja så får det vara. Vill jag ha pulsmätning närmare sanningen så får man kanske köpa ett pulsband. Dock vet jag inte vad jag har i maxpuls. Har läst en del att man kan få
ut det genom att köra intervaller sedan ta medelvärdet på maxpulsen.
Annars är jag jättenöjd över dagens löpning.
![]()
![]()
![]()
Pulsen kändes jättebra tycker jag. Inte alls tok hårt som det ser ut. Bör kanske köpa ett pulsband.nice att det känns bra!
Om du vill köra mot pulszon så behöver du kolla upp, om du inte redan gjort det, din maxpuls. Ser ut som den ligger fel el att du kör på tok för hårt.
jag tror du skulle behöva köra löpning i ca 7min-tempo för att inte belasta för hårt. Då blir det lite mer skynda långsamt i påfrestning. Lite tufft hopp också från 1 till 1,5mil. Kliv upp max 1km/långlöpartur. Risk annars att det krävs riktigt lång vila el leder till belastningsskador!.
jag känner igen mig i dina siffror. Jag körde för hårt samtidigt som klockan inte var helt kalibrerad med zoner. Jag har också börjat köra bälte men det först när klockans mätning på handled spårade ur. Din behöver inte vara helt galet i resultat.
Dra ner på tempot. Långa pass i lägre fart är väldigt givande....Nu när du väl ändå nämner det så undrar jag faktiskt hur tränar man på olika pulszoner? Har en tendens att alltid hamna på zon 5 när jag tränar löpning.
Tar extremt hårt på kroppen dock gör det inget i dagsläget då jag joggar en gång i veckan och kör crossfit tre gånger i veckan. Hade helst velat köra löpning bara men behöver komma ner i vikt samt bygg muskler istället.
Tycker det är jättesvårt att hålla lägre tempo än 6:30. Lätt att man halkar in under 6. Har du några tips på hur man ska göra för att hålla lägre tempo? Vet att man kan lägga in ett program i klockan som gör att den vibrerar såDra ner på tempot. Långa pass i lägre fart är väldigt givande....
Edit: 174 i snittpuls på den sträckan känns konstigt.....sträckan var ju typ helt platt.....tempot är ju rimligt ändå..... bra löpkadens också. Snittar själv kanske 136 i puls på mina 10k pass med 5:30-5:45 tempo....men alla är vi olika i vår fysik och lekamen...
Lägre än 6:30 känns onödigt, missade att du nyligen börjat spring.....så pulsen kommer gå ner i takt med att konditionen blir bättre. Kondition kommer oftast snabbare än muskler......så ta det varligt i upptakten. Ett pulsband är en vettig investering......tror de är bättre än de inbyggda i klockornas variant...Tycker det är jättesvårt att hålla lägre tempo än 6:30. Lätt att man halkar in under 6. Har du några tips på hur man ska göra för att hålla lägre tempo? Vet att man kan lägga in ett program i klockan som gör att den vibrerar så
fort man håller sig utanför önskad zon. Sen tror jag ju mer man tränar ju bättre kondition och pulsen blir säkert lägre.
De flesta nybörjare har automatisk hög puls så fort man rör på sig. Kanske därför jag hamnar där. Får skaffa ett pulsband, för jag tycker precis som dig, sträckan var inte jobbig på det viset. Tyckte pulsen var behaglig annars.
Vad bra att vi rörande överens om detta. Får skynda långsamt. Tack!Lägre än 6:30 känns onödigt, missade att du nyligen börjat spring.....så pulsen kommer gå ner i takt med att konditionen blir bättre. Kondition kommer oftast snabbare än muskler......så ta det varligt i upptakten. Ett pulsband är en vettig investering......tror de är bättre än de inbyggda i klockornas variant...
Testat lungplus värmeväxlare? Har inte kört den själv men lär väl finnas lite alternativ där. Trist att behöva ställa in löpning vid 5 grader el kallare.Har ett litet bekymmer.. Kom igång hyfsat med löpning i somras och in på hösten. Men så fort det blev kallare så får jag problem med halsont tidigt under löpturen. Jag springer förstås inte om jag är förkyld och har inte halsont eller så innan löpningen så det måste vara den kallare luften som ställer till det. Så kallt är det dock inte, utan det händer redan vid runt 5 plusgrader. Men det stannar inte där utan i upp mot en t.o.m. två veckor efter har jag fortfarande ont i halsen som en lättare förkylning, vilket gör att jag avstår springa. Det här gör det omöjligt att springa under vintern, dels förtar det när jag får ont i halsen under turen och dels kan jag inte springa igen på ett bra tag.
Ser ju alla andra springa omkring som om det vore hur självklart som helst och vill så gärna inte tappa det under vintern. Någon som känner igen sig? Vad göra?
Nej men funderat på den. Känns dock helt orimligt att det ska behövas vid 5 plusgrader. Det verkar som att den används främst när det är riktigt kallt. Sen vet jag inte om den verkar sådär jättekul heller. Men jag kanske måste ha något sånt helt enkelt. Trist att man ska vara så känslig...Testat lungplus värmeväxlare? Har inte kört den själv men lär väl finnas lite alternativ där. Trist att behöva ställa in löpning vid 5 grader el kallare.
Har ett litet bekymmer.. Kom igång hyfsat med löpning i somras och in på hösten. Men så fort det blev kallare så får jag problem med halsont tidigt under löpturen. Jag springer förstås inte om jag är förkyld och har inte halsont eller så innan löpningen så det måste vara den kallare luften som ställer till det. Så kallt är det dock inte, utan det händer redan vid runt 5 plusgrader. Men det stannar inte där utan i upp mot en t.o.m. två veckor efter har jag fortfarande ont i halsen som en lättare förkylning, vilket gör att jag avstår springa. Det här gör det omöjligt att springa under vintern, dels förtar det när jag får ont i halsen under turen och dels kan jag inte springa igen på ett bra tag.
Ser ju alla andra springa omkring som om det vore hur självklart som helst och vill så gärna inte tappa det under vintern. Någon som känner igen sig? Vad göra
Oj vad tradigt när sånt inträffar. Annars sjukt grymt av dig att kunna hålla det tempot!Idag 10sek från mitt tidigare rekord, irriterande att jag tog fel på tempot på rekordfarten för nog tusan hade man kunnat kapa de få sek på den sträcken
![]()
Bra tips! Kan ju provas rätt enkelt.Inte varit med om det men testat halskrage att andas igenom? Tycker iofs det blir jobbigare att springa då men brukar köra det ibland när det är kallt de första 1-2km...
Har läst mycket gott om Garmin Coach. Tydligen ska den va riktig bra och hjälpa en att uppnå målen. Tror jag läste det på jogg-forumet.Var precis ute och körde andra passet (första efter "riktmärkespasset") i en Garmin Coach-plan. Känns ganska genomarbetat med en mängd olika övningar/fokus. Och man blir rejält mycket mer pushad än när man bara sticker ut och springer 5k på slentrian. Jag kör Jeff Galloway med 10k 47 min som mål (tidigare PB 47.28). Någon som kört Garmin Coach? Vad tycker ni?
Äntligen snö och is, dvs möjlighet att testa nya prylar. Första dobbade vinterskorna, positivt överraskad! Funkade kanon.
![]()
Jag köpte en FR245M. Jättenöjd med den. Dock föredrar vissa 645 istället då den har barometrisk höjdmätare samt data av laktattest.Nybörjare när det gäller att springa började i somras. Har tills nu haft med mig telefonen för att logga mina rundor men fundera på att köpa mig en klocka istället. Har kollat på vivoactive 3 vivoactive 4 och billigare variant av fenix 5. Har ingen erfarenhet av träningsklocka den billigaste och lägsta insteget är ju vivoactive 3 men kommer man vara nöjd med denna eller infinner sig ett stort behov av att uppgradera sig? Någon som har någon av dessa modeller och kan dela med sig av + och - . Tar gärna emot förslag på andra klockor med men gärna under 4000:-
![]()